Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel590
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 21-05 18:42
Vanaf september begin ik in een nieuwe stad aan een eenjarige master. Met veel geluk heb ik via via alvast een studio weten te bemachtigen. Toch twijfel ik over dit aanbod: ik denk dat ik met een paar maanden zoeken ook nog wel een kamer zou kunnen vinden.

Tot nu toe heb ik altijd in een studentenhuis gewoond, en ik twijfel daarom over de overstap naar op mezelf wonen in een studio. Ik ben benieuwd naar de ervaringen van mensen die deze overstap hebben gemaakt. Hoe heb jij het ervaren om van een huis met huisgenoten naar een studio te verhuizen? Wat waren de voor- en nadelen? En zijn er misschien inzichten waar ik nog niet aan heb gedacht?

Voor deze casus kun je er even van uitgaan dat ik de keuze heb tussen een studio of een kamer in een huis met huisgenoten. Hoe zouden jullie deze afweging maken?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duke_Jay
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-05 09:52
7 jaar geleden dezelfde stap gemaakt. Vond het zelf wel lekker om op mezelf te wonen na 7 jaar studentenhuis. Denk dat het heel persoonlijk is, maar als je een beetje het gevoel hebt dat je wel klaar bent met huisgenoten zou ik het lekker doen (studio) maar als je het gevoel hebt dat huisgenoten leuker lijken, dan dat doen.

Oftwel: ga op je gevoel af.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• NMMNG
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 23:04
Waarom zou je de keuken en badkamer willen delen? Als je kunt kiezen zou ik voor de studio gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 06:17
Hoe je de afweging moet maken; door zelf even een lijstje te maken met voors en tegens.

Dingen waar je rekening mee moet houden:
- elke dag zelf koken, afwassen, etc
- er is alleen in huis wat jij hebt gekocht, eten en drinken verdwijnt niet
- het is stil in huis, 24/7 behalve als je iemand uitnodigt
- je leert in huis niemand kennen, ook geen vrienden of vriendinnen van huisgenoten
- alle kosten zijn voor jezelf, je kan niks delen zoals internet kosten

En nog veel meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Youri93
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11-06 23:27
Voor mijn master heb ik destijds gekozen voor een studio. Doel was puur en alleen afstuderen binnen een jaar, met goede cijfers en met volle focus op de studie. Studentenhuis leek mij niet handig maar als je de gezelligheid nodig hebt kun je dat ook kiezen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:06
Wil je graag mensen ontmoeten en ook nog eens een feestje vieren, of zit je richting afstuderen en ga je daar toch niet zoveel tijd voor hebben?

In een nieuwe stad kan het alleen wat sneller eenzaam zijn natuurlijk.

Dus hangt er echt van af wat je zelf graag wilt.

Een overweging, wat is het plan na de master? Kun je daarna in die studio blijven? Bij een studentenhuis zul ja waarschijnlijk wel vrij vlot gaan merken dat het werkende leven daarmee minder compatibel is. Ook hangt het er van af hoe je het huurt, soms mag je er niet blijven als je niet meer studeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 23:46
Zelf altijd een studio boven een studentenkamer geprefereerd.

Ja, het kost misschien wat meer, maar de vrijheden die je ervoor terugkrijgt zijn zoveel fijner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 21:53
Hangt sterk af van je wensen en van je karakter.

Ik hoor best vaak dat als mensen aan de master beginnen, de prioriteit wat verschuift van een gezellig en sociaal studentenhuis naar iets rustigers om wat serieuzer met de studie bezig te gaan. Maar dat is dan wel in de situatie dat de master in de zelfde stad is en er al een heel leven daar opgebouwd is. Studenten die voor wat kortere tijd naar een andere stad gaan (bijvoorbeeld ook voor een minor in het buitenland) hebben vaak juist een voorkeur voor een studentenhuis. Omdat je zo makkelijker mensen leert kennen en ook de stad beter kunt ontdekken. En even extreem gezegd, er zijn best veel studenten die als ze in een nieuwe stad gaan wonen, toch wel eenzaam worden en een beetje 'verpieteren'. Zeker als je van jezelf weet dat je moeite hebt om nieuwe contacten te maken en aan te houden is dat wel een risico.

Daarnaast heb je studentenhuizen ook in gradaties. Je hebt echter feesthuizen waar het lastig is om serieus te studeren, maar ook wat rustiger huizen. En je hebt huizen waarin de meeste bewoners al met de master bezig zijn, maar ook huizen waar vooral eerstejaars zitten. Ik denk dat als ik het volledig voor het zeggen zou hebben, ik zou kiezen voor een studentenhuis samen met andere master studenten.
Pagina: 1