Workstation Laptop Upgraden of nieuwe kopen???

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UMBRA
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 01-06 15:57
Hallo iedereen,

Ben nieuw hier en sta voor een ambetante keuze... Geld steken in Upgraden of Nieuwe kopen?

Mijn huidige workstation HP Zbook 17" is verouderd >>> lees opslag te weinig en is wat vertraagd, maar werkt nog steeds voor de rest zoals het hoort. Hij is 5 jaar oud

Belangrijkste specs hiervan zijn:
  • Intel Core i7-T9850H CPU u/2,60 GHz
  • 32GB ram 2.667Mhz
  • NVidia Quadro RTX 3000 6GB geheugen
  • SSD Toshiba KXG60 ZNV 512GB
Wat doe ik er mee:
  • word / excel / outlook
  • tekenen in Bricscad en Revit (modellen tot 250/300Mb)
  • renderen is niet voor mij van belang
  • lichtberekeningen van Dialux
  • warmteverliesstudies
en ik heb meestal een 10 à 15 programma's te samen open staan

Wat moet ik echt meer hebben >>> Dat is maar 1 ding, extra opslag

dus wat doe ik best? Extra 32GB aan RAM van 2.667Mhz plaatsen samen met een SSD (Samsung PRO 990 ofzo) van 1TB?

Thx voor jullie advies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
@UMBRA
Heb je al eens gekeken hoeveel RAM je gebruikt als je maximaal bezig bent?
Want alleen dan is het handig.

Grotere SSD gaat niks doen voor je performance. Je huidige SSD is snel genoeg. Je kan hooguit een extra SSD erbij doen voor opslag.

Al het andere kan je niet upgraden, dus wil je sneller zal je iets nieuws moeten kopen.
En moet het perse een laptop zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UMBRA
@chrisborst

Neen, moet niet perse een laptop zijn. Mag een desktop zijn.

Vroeger was dat noodzakelijk dat ik er mobiel mee was, maar heb daar nu geen noodzaak meer aan.
Heb een relatief krachtig 14" laptopje dat meer dan zijn ding doet :)

Om te zien hoeveel RAM je gebruikt kan je doen via het taakbeheer. Maar kan je dat ergens loggen dat ik niet steevast op men 2de of 3de scherm moet zien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thomas_n
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:48
UMBRA schreef op maandag 19 mei 2025 @ 16:33:
Wat moet ik echt meer hebben >>> Dat is maar 1 ding, extra opslag
Zo klinkt het alsof er één heel duidelijk antwoord is op je vraag: koop een nieuwe ssd. ;)

Zelfs een 2TB ssd is helemaal niet zo duur, zeker in verhouding tot de prijs van een dergelijke laptop. Bovendien is daar altijd nog wel een bestemming voor te vinden als je later alsnog besluit het hele systeem te vervangen. Er is geen reden ram te upgraden als je daar nu geen probleem mee ervaart. Een bijna volle ssd is vaak ook iets trager, dus een grotere ssd kan je systeem zelfs wat vlotter aanvoelen.

Je geeft één duidelijk en makkelijk oplosbaar probleem aan, dus los dat eerst op met een grotere ssd. Als je dan later tegen iets anders aanloopt kan je op dat moment verder kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UMBRA
oké, thx... zal hier dan eens werk van maken... eerst eens zien hoe en waar ik dat moet steken :-)