Aomi schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 12:13:
[...]
Maar bevat het dan ook geen uitgeademd vocht van de bewoner bijvoorbeeld?
Ik heb zelf het condenswater van mijn airco gewoon op de stoep laten druppelen de eerste paar maanden. 'Dat loopt wel weg' zei de installateur. Jazeker liep dat weg alleen mijn hele stoep (en de muur) werd na een poos helemaal groen.
Daarna heb ik het spul toch maar aangesloten op de HWA. Op een benauwde (vochtige) warme dag kwam er tot wel 5 liter per dag uit (ooit eens afgevangen met een emmer)
Het vocht in de warme lucht condenseert op de koude onderdelen van een airco. Het is en blijft vocht: gewoon water. Niets meer of minder.
Als je een glas water uit de kraan op tafel zet, daar zit verder niets in dat alleen dat water.
Geen uitgewasemde luchtjes, geen geur-, kleur- of gifstoffen, geen kalk, geen algen, geen opgeloste aircogassen, het is water.
Nu de mitsen en maren.
Het (koude) airco onderdeel waar het water op condenseert moet daarop zijn berekend. Is het een oud kreng die in de jaren zeventig ergens in Bulgarije in elkaar is gesoldeerd, dan heb je kans dat er sporen lood/tin worden opgelost. Hoewel, na vijftig jaar uitspoelen ...
De opvangbak en leiding moet ook van waterbestendig materiaal zijn gemaakt. Voer je dit water af via een leiding, dan zal alles onderweg wat in water oplosbaar is worden opgenomen door het langsstromende water.
Wordt er gerookt? Kans op nicotineaanslag in de opvangbak. Niet regelmatig schoongemaakt? Kans op (dode) insecten, schimmel, stof die bij de eerste druppels in het warme seizoen meegevoerd worden.
Kun je zien als een start-schoonmaak, vooruit.
Al deze omstandigheden maken nog niet dat het geen normaal water is, zonder ook maar een enkele toevoeging wat (buiten) wegdruppelt.
Eerder in dit draadje is iets gezegd over kalk: dat werd veroorzaakt doordat het cement waar het water overheen stroomt werd uitgespoeld en meegevoerd.
Ook groene aanslag (i.c. alg) zit niet in het water vanuit de airco. Algen vinden regelmatig, schoon water prima en maken er volop gebruik van op elke enigszins poreuze bodem. Want: 'Life finds a way' - Jeff Goldblum