Afvoer airco over erfgrens

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bianca.V
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 13-06 16:02
Mijn vraag:
Mag een afvoer van een airco uitkomen over de erfgrens en dus in de tuin van de buren? Wat kan er gedaan worden als de afvoer eenmaal geplaatst is?

Alle reacties

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Marascon
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Kort en Krachtig.

Nee

Beste kun je in gesprek gaan met je buren

Of escaleren met alle gevolgen van dien

Dit kan natuurlijk ook de andere kant op, aangezien dit bericht er haast op lijkt dat je zelf de afvoer over de erfgrens van je buren wil gooien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:21

Umbrah

The Incredible MapMan

Wat vinden de buren hiervan? Wat heb je zelf al opgezocht? Sowieso: hoe krijg je het voor elkaar, wetende dat op die erfgrens wel meer van die airco afkomt (geluidsplafond, tenzij ze een hele goede hebben).

Zelf: ik zou het niet netjes vinden, en zelf nooit doen. Mocht iemand het bij mij doen, dan zal ik vriendelijk vragen waarom ze het mij niet eerst gevraagd hebben, en tenzij ze een heel goed idee hebben (ik heb een koopwoning, het raakt mijn waarde in potentie wel), zal ik ze vragen (en meewerken hieraan) aan een goede oplossing.

Mochten ze zomaar zeg maar mijn regenpijp hebben open gebroken om er een afvoer in te jassen, dan zou ik daar niet blij mee zijn, maar dikke kans dat het ook een beunhaas installateur was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bianca.V
Dank voor je reactie, gaat om afvoer van de buren naar onze tuin en is dus al geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bianca.V
De buitenunit airco zelf staat zo'n 4 meter van de erfgrens op het dak van hun uitbouw. Het gaat om de binnenunit in de uitbouw, de afvoerpijp loopt langs de muur van de uitbouw en komt dus uit op onze tuin.

We werden op de hoogte gebracht dat er een airco zou worden geïnstalleerd op gepaste afstand en er een soort van omkapping (elektra) over de muur van de uitbouw zou lopen, maar geen melding dat de afvoer in onze tuin zou uitkomen.

Ik heb gezocht naar regels over specifiek condenswaterafvoer, maar kan hier niets over vinden.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:24
Nou je mag al niet eens je regenwater afvoer op het perceel van de buren doen dus dan mag dit ook niet. Straks wordt de wasmachine erop aangesloten en de waterontharder.
Gewoon niet accepteren, zeggen dat het weg moet en als buurman van mening is dat het wel mag is het aan hem om aan te tonen dat zijn afval op jouw erf mag belanden.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 25-09 22:48
Bianca.V schreef op maandag 19 mei 2025 @ 16:22:
De buitenunit airco zelf staat zo'n 4 meter van de erfgrens op het dak van hun uitbouw. Het gaat om de binnenunit in de uitbouw, de afvoerpijp loopt langs de muur van de uitbouw en komt dus uit op onze tuin.
4 meter maar?
Dan zou de geluidsbelasting op jouw gevel ook nog wel 'ns veel te hoog kunnen zijn.
Hebben ze wel een berekening gedaan alvorens de unit daar te plaatsen?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:50
een foto zou helpen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-09 15:45

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Nee, mag niet, net als hemelwaterafvoer. Maar...:

Tenzij die airco 24/7 volle bak staat te rammen, is het niet veel meer dan druppels wat er uit komt.

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bianca.V
Weet niet of ze een geluidsberekening hebben laten maken. Ze gaven aan dat het aantal decibel in de hoogste stand 43 is op een meter afstand. Bij de erfgrens verwacht/hoop ik dat het ruim onder de 40 decibel uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bianca.V
NeFoRcE schreef op maandag 19 mei 2025 @ 16:44:
Nee, mag niet, net als hemelwaterafvoer. Maar...:

Tenzij die airco 24/7 volle bak staat te rammen, is het niet veel meer dan druppels wat er uit komt.
Geen liters per uur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 13:32
Nee geen liters druppels

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:53
hij staat op een uitbouw, waarom laten ze daar niet op uitlopen, dan kan het gewoon mee de hwa in?

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bianca.V
Driek schreef op maandag 19 mei 2025 @ 16:56:
hij staat op een uitbouw, waarom laten ze daar niet op uitlopen, dan kan het gewoon mee de hwa in?
De binnenunit hangt aan de muur op de BG. Komt er geen condenswater uit de binnenunit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
Bianca.V schreef op maandag 19 mei 2025 @ 16:59:
[...]

De binnenunit hangt aan de muur op de BG. Komt er geen condenswater uit de binnenunit?
Nee uit de buitenunit

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 25-09 11:22
Nou bij ons loopt de condens afvoer van onze eigen airco ook de tuin in, evenals eentje in de voortuin, en in de zomer kan ik daar toch wel een gieter en/of emmer mee vullen in een paar dagen (ligt erg aan het weer). Ik weet niet waar het op druppelt, maar over een (lange) tijd slijt het wel je stenen en in sommige situaties kan er groene aanslag ontstaan o.i.d. Zelf een emmer onder zetten kan natuurlijk wel, maar dat is een beetje een gekke situatie.

Volgens mij mag je sowieso niet zomaar opbouw electra over de buitenmuur bij je buren in de tuin plaatsen. Weet niet hoe de situatie precies is, maar daar zit jij mooi naar te kijken heel de dag.

Klinkt als de makkelijkste en goedkoopste oplossing. Ik zou het niet accepteren. Dat mag de buurman lekker met de installateur uitvechten, volgens mij is het gewoon tegen de regels in en dat zou de installateur wel moeten weten.

edit; als het in de aarde terecht komt heb je gratis bewatering voor je plantjes. Klimop (met raster) ertegenaan en dan zie je die opbouw ook niet meer. Kanttekening is wel dat als de buurman zijn airco schoon gaat maken met chemicaliën dat je plant dood gaat want dat loopt door die condens afvoer heen.

[ Voor 14% gewijzigd door Soepstengel op 19-05-2025 17:09 ]

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Vogels60
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 13:09
Bianca.V schreef op maandag 19 mei 2025 @ 16:59:
[...]

Jawel, als het systeem als airco/koelen werkt komt er condenswater van de binnenunit vandaar de condensslang.

7800X3D | B650E-F | DDR5-6000C30 64GB | RTX4070Ti | 990PRO 2TB

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• LAD93
  • Niet online
Que? Volgens mij ontstaat het condens in de binnenunit en wordt het daar afgevangen en afgevoerd? Ik heb nog nooit gehoord dat het uit de buitenunit komt…

per aspera ad astra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bianca.V
Goed dat je dat aangeeft. Bijzonder om het dan op onze tuin uit te laten komen.
Onderstaand een foto van de uitbouw, airco unit en buizen/afvoer.
De afvoer loopt achter de schutting door

[ Voor 35% gewijzigd door Bianca.V op 21-05-2025 08:38 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vogels60
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 13:09
LAD93 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 17:10:
[...]

Que? Volgens mij ontstaat het condens in de binnenunit en wordt het daar afgevangen en afgevoerd? Ik heb nog nooit gehoord dat het uit de buitenunit komt…
Met verwarmen wordt de buitenunit de koude kant dus ontstaat daar condens(vorming) vandaar ook soms de defrosts

7800X3D | B650E-F | DDR5-6000C30 64GB | RTX4070Ti | 990PRO 2TB

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:19
Hoe werkt dit? hij heeft een afvoer lopen over een plat dak met opstaande rand - dus die dfruppels moeten omhoog lopen voor ze over de rand naar beneden vallen?
Ik denk deerder dat ze juist de andere kant op gaan...

Je kan toch niet vanuit dat dak 20 cm omhoog gaan, om dan over de rand af te wateren -.-

[ Voor 31% gewijzigd door 99ruud99 op 19-05-2025 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 07:48
Bianca.V schreef op maandag 19 mei 2025 @ 17:11:
[...]
De afvoer loopt achter de schutting door.

[Afbeelding]
Wat een bizarre situatie is er zo gecreëerd. Maar wat is nu van jou en wat is van de buren? Staat de schutting op de erfgrens? Andersgezegd: op welke plek komt deze afwatering in jouw tuin?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 07:37
Bianca.V schreef op maandag 19 mei 2025 @ 17:11:
[...]

De afvoer loopt achter de schutting door.

[Afbeelding]
Weet je zeker dat er in de woonkamer niet ook een airco hangt?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Soepstengel
Beetje inlezen in het onderwerp mag best hoor voordat men reageert. Bij binnen koelen onstaat er in de binnen unit condens wat afgevoerd wordt naar buiten. Normaliter druppelt dat naar beneden op de grond. Dat kan via zo'n goot gaan als OP geplaatst heeft, dan zit er een gaatje/tuutje onderaan de goot waar een condens slangetje uit komt. In sommige gevallen plaatst een installateur een condens pomp om de condens omhoog te pompen, maar dat heeft niet de voorkeur wat dat is weer een extra pomp om te onderhouden/betalen en iets wat herrie maakt.

Bij verwarmen wordt de buiten unit nat en komt de condens dus op het dak terecht.
alwind schreef op maandag 19 mei 2025 @ 17:16:
[...]

Weet je zeker dat er in de woonkamer niet ook een airco hangt?
Lezen is niet moelijk hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:19
Soepstengel schreef op maandag 19 mei 2025 @ 17:18:
Beetje inlezen in het onderwerp mag best hoor voordat men reageert. Bij binnen koelen onstaat er in de binnen unit condens wat afgevoerd wordt naar buiten. Normaliter druppelt dat naar beneden op de grond. Dat kan via zo'n buis gaan als OP geplaatst heeft, dan zit er een gaatje/tuutje onderaan de buis waar een condens slangetje uit komt. In sommige gevallen plaatst een installateur een condens pomp om de condens omhoog te pompen, maar dat heeft niet de voorkeur wat dat is weer een extra pomp om te onderhouden/betalen en iets wat herrie maakt.

Bij verwarmen wordt de buiten unit nat en komt de condens dus op het dak terecht.
[...]

Lezen is niet moelijk hoor

[...]
echter klopt dit niet, want je ziet dat die afvoer dan eerst 20 cm omhoog moet gaan... condenswater doet dat niet zo snel (zoveel water zal hij nu ook weet niet produceren).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Soepstengel
99ruud99 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 17:19:
[...]

echter klopt dit niet, want je ziet dat die afvoer dan eerst 20 cm omhoog moet gaan... condenswater doet dat niet zo snel (zoveel water zal hij nu ook weet niet produceren).
dat klopt wel want die binnen unit zit gemonteerd achter die goot want daar gaan de koelleidingen en electra in en komt dus een condens slangetje uit (en die gaat naar beneden)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bie100
LAD93 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 17:10:
[...]

My bad dat inderdaad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bianca.V
Toke_gt schreef op maandag 19 mei 2025 @ 17:14:
[...]

Wat een bizarre situatie is er zo gecreëerd. Maar wat is nu van jou en wat is van de buren? Staat de schutting op de erfgrens? Andersgezegd: op welke plek komt deze afwatering in jouw tuin?
De schutting en het deel tot de muur is onze grond, muur van de buren is strak tegen de erfgrens geplaatst. De afvoer loopt achter de schutting door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LAD93
  • Niet online
Vogels60 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 17:12:
[...]

Met verwarmen wordt de buitenunit de koude kant dus ontstaat daar condens(vorming) vandaar ook soms de defrosts
In dat geval weer wat geleerd! Neemt niet weg dat het condenswater dus deels via dat gootje gaat lopen..

per aspera ad astra

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Die buurman heeft van zijn probleem jouw probleem gemaakt. Hij kan net zo goed die meuk aan de achterkant van z'n uitbouw maken. Maar dan zit die er zelf tegenaan te kijken. En wat als jij nu een uitbouw wil plaatsen, verwacht hij dan dat jij opdraait voor het verplaatsen van die afvoer?

Ik zou hem lekker weg laten halen.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:55
Door die goot op het dak lopen dan waarschijnlijk alleen de zuig/pers leidingen en de elektra. Ik zou verwachten dat de buitenunit het condenswater idd gewoon op het dak laat lopen en dat dus niet 20cm omhoog hoeft.

De beste ideeën komen als je bezig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faxe
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-07 17:08
Heeft dat platte dak waarover de afvoer loopt geen afvoer? Volgens mij is de beste oplossing om de afvoer uit te laten komen op het platte dak.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dirkus7
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 25-09 13:06
Maar het gaat dus alleen om het condenswater van de binnenunit die in de uitbouw hangt en dus onder dit platte dak. De andere twee binnenunits en de buitenunit zullen waarschijnlijk gewoon hun condenswater op het platte dak kunnen lozen. De unit die in de uitbouw hangt is de enige die water in de tuin van TS zal lozen.

Ik denk dat de hoeveelheid water wel mee zal vallen en dat dit bij dat strookje grind wel snel genoeg de grond in trekt, maar het verdient niet de schoonheidsprijs.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:22

remco_k

een cassettebandje was genoeg

evilution schreef op maandag 19 mei 2025 @ 17:30:
...verwacht hij dan dat jij opdraait voor het verplaatsen van die afvoer?
Het gaat niet alleen om de afvoer maar ook om de koelleidingen en elektra die daar over de muur lopen. Die maken het plaatsen van een evt uitbouw nu ineens een stuk ingewikkelder en heb je dus een fair point. Ik zou dit ook niet accepteren en zelfs mijn buren die beide geen uitbouw hebben niet eens aandoen.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Het gaat niet om de hoeveelheid water, maar om de vraag of dit wel of niet zo mag. En nee, dat is niet ok. Als je tot aan de erfgrens bouwt dan is de consequentie dat jouw terrein daar ophoudt en je dus niets mag doen over die grens, tenzij met toestemming van de buren.
Los even dat het er onnodig complex uitziet (waarom idd niet in de regenwaterafvoer), kunnen ze er voor onderhoud ook niet goed bij.
Ik zou buren eerst vriendelijk vragen dit op een andere manier af te voeren. Mogelijk vergissen ze zich in de erfgrens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
Toke_gt schreef op maandag 19 mei 2025 @ 18:07:
Ik zou buren eerst vriendelijk vragen dit op een andere manier af te voeren. Mogelijk vergissen ze zich in de erfgrens.
Dat moet dan via de voorkant met binnen zo’n goot vanaf de binnenuit helemaal naar de tuin. Hopelijk hebben ze geen pui die de gehele achterzijde beslaat. Maar goed dat is hun probleem, en mogelijk de reden dat ze het zo hebben gedaan? (wat het niet goed praat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

remco_k schreef op maandag 19 mei 2025 @ 18:04:
[...]

Het gaat niet alleen om de afvoer maar ook om de koelleidingen en elektra die daar over de muur lopen. Die maken het plaatsen van een evt uitbouw nu ineens een stuk ingewikkelder en heb je dus een fair point. Ik zou dit ook niet accepteren en zelfs mijn buren die beide geen uitbouw hebben niet eens aandoen.
Ja, ik versimpelde het wat. Maar inderdaad, die leidingen moeten verlegd, verlengd (ik weet niet of dat kan of dat de leidingen dan vervangen moeten) worden). Het wordt helemaal leuk als je die uitbouw wil maken als de buurman verhuist is en je met een nieuwe bewoner zit die moeilijk doet omdat "het er altijd al gezeten heeft en toen was het ook geen probleem".

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:53
Dat is volgens mij geen afvoer met vocht, maar de leidingen in een pvcpijp naar de binnenunit?

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Waarom heb je daar eigenlijk een schutting staan? Ik kan het wel begrijpen als buurman of installateur denkt dat het zijn grond is.

Daarnaast zie je waarschijnlijk niets van enig vocht, dat loopt zo de grond in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:35

franssie

Save the albatross

Ik snap werkelijk niet waarom dat beetje water niet mee kan met het regenwater dat ook op dat dat valt? Of mengen ze beide?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 25-09 22:47
Driek schreef op maandag 19 mei 2025 @ 18:30:
Dat is volgens mij geen afvoer met vocht, maar de leidingen in een pvcpijp naar de binnenunit?
De drukleidingen lopen omhoog, de condensslang naar beneden.

De fout die hier is gemaakt dat er überhaupt leidingen en goten boven het perceel van de buren zijn geplaatst. Het afwateren is extra.

In theorie kan ik me de verwarring nog wel voorstellen maar bewoners weten meestal toch wel vrij goed waar dit soort erfgrenzen liggen. Een uitbouw staat immers typisch tegen of op een erfgrens en zelden een paar cm er vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Rukapul schreef op maandag 19 mei 2025 @ 18:39:
[...]

De drukleidingen open omhoog, de condensslang naar beneden.

De fout die hier is gemaakt dat er überhaupt leidingen en goten boven het perceel van de buren zijn geplaatst. Het afwateren is extra.

In theorie kan ik me de verwarring nog wel voorstellen maar bewoners weten meestal toch wel vrij goed waar dit soort erfgrenzen liggen. Een uitbouw staat immers typisch tegen of op een erfgrens en zelden een paar cm er vanaf.
Een schutting staat typisch ook op de erfgrens tenzij er twee schuttingen waren :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 25-09 22:47
Wolly schreef op maandag 19 mei 2025 @ 18:40:
[...]

Een schutting staat typisch ook op de erfgrens tenzij er twee schuttingen waren :+
Maar het fundeert en metselt lastig met een schutting dus die zal er tijdens de bouw niet hebben gestaan.

En als die toch (tijdelijk) wegmoet dan is het toch onwaarschijnlijk dat iemand die ruimte onbenut laat.

Maargoed, topicstarter en buren moeten weten waar de erfgrens zich bevindt. Dat is in dit geval het enige relevante.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nougat
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 13:18
Ik zou even laten weten dat je zeer waarschijnlijk van plan bent om een overkapping te plaatsen o.i.d. en dat zij de buizen weg moeten halen. Hangt immers boven jou grond.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:46
Bianca.V schreef op maandag 19 mei 2025 @ 17:24:
[...]

De schutting en het deel tot de muur is onze grond, muur van de buren is strak tegen de erfgrens geplaatst. De afvoer loopt achter de schutting door.
Persoonlijk denk ik dat dit de aan/afvoer is naar een binneunit. Neemt niet weg dat dit over de erfgrens is. Zoals de TS aangeeft, is de uitbouw op de erfgrens gebouwd. Als de TS zelf ook een uitbouw wil in de toekomst, dan zit 't in de weg.
Zou de buren attenderen dat je er niet over de erfgrens gemonteerd mag worden (mede op 't oog van jouw optie op een uitbouw) en dat ze 't via hun achtergevel zullen moeten verleggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toke_gt
We werden op de hoogte gebracht dat er een airco zou worden geïnstalleerd op gepaste afstand en er een soort van omkapping (elektra) over de muur van de uitbouw zou lopen, maar geen melding dat de afvoer in onze tuin zou uitkomen.
En bedoelden ze met die omkapping die grijze ‘buis’ die over de muur gaat? Want die zou ik vervelender vinden dan een beetje water in het grind. Maar als je daar akkoord mee bent gegaan, kun je niet zo makkelijk meer terug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenaldoN
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:34
[...]

Als dit zo is zou je toch ook voor de Electra buis geen toestemming geven ? Alles hangt dan boven eigen grond. Dan hadden ze die aircobuis toch maar door de voorkant(achterkant) van de uitbouw het dak op gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12:30
De buitenunit (zichtbaar op de foto) voert condenswater ter plekke af op het plat dak. In de grijze leidinggoot zit electra en zuig en persleidingen, naar de binnenuinit. De binnenunit moet ook condenswater afvoeren en dat kan in de zomer best aanzienlijk zijn. Binnenunits kunnen worden voorzien van een pompje om condenswater omhoog te pompen. Ik verwacht dat de binnenunit inderdaad zijn condenswater afvoert via de leidinggoot. Als je perse geen condenswater op je erf wil hebben, dan zou je dus met een pompje kunnen werken.

Anders, plaats een regenton en stop de afvoer daar in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBBvB
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 22-09 12:44
[...]

Hun vertikale afvoerpijp mag daar dus niet. Het is jouw grond.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-09 17:40

Theo

moederbord

Heerlijk om te lezen dat met men zowel niet kan lezen als niet snapt hoe een airco werkt :P
- De buitenunit daar gaat het niet om. Deze dumpt z'n water op het dak; te herkennen omdat er geen opvangbak onder de airco geplaatst is voor wanneer deze een defrost moet draaien.
- De binnen unit die genereert inderdaad water. Dit is schoon kalkvrij condenswater. Wanneer een airco hard aan staat op een warmte en vochtige dag dan genereert deze maximaal 3-5 druppels water per seconde, ofwel 0.5 to 0.9 liter water per uur als maximum. Bij normaal gebruik zal dit eerder richting de 0.1-0.2 liter water per uur gaan.
- Aan een binnen unit van een airco zit een buisje waar het condenswater uit weg stroomt. Dit gebruikt enkel de zwaartekracht waardoor het water enkel omlaag kan stromen. Gangbaar is dat het buisje uit de muur steekt en dan naar beneden druppelt, of dat deze door de muur steekt en dan op een rioolpijp wordt aangesloten.
- Op de foto is het condenspijpje niet te zien. Maar gezien er riool ontbreekt op de muur wordt dit water dus tussen de muur en de schutting op de grond geloost.

@Bianca.V
Mogelijk heeft de aannemer gedacht dat de grond tot aan de schutting gebruikt kon worden voor het aanleggen van de airco. Die druppels water is geen probleem, dat water is schoon en vergelijkbaar met kraanwater.
Wat je je vooral zal moeten afvragen is of je wil dat er een koof met slangen aan de zijkant loopt boven jullie grond gezien dit niet mag. Maar je zal er geen last van hebben verder.
Wat wil je met dit topic bereiken? Wat is je verdere doel? Wil je bijvoorbeeld een uitbouw plaatsen waardoor de leidingen van de buren in de weg zitten? Wil je vanuit principe niks van deze buren op je grond hebben? Maak je je zorgen over het water wat op jouw grond komt? Je bent in je reacties nogal kort waarmee je vraag en achterliggende probleem lastig te achterhalen is. Hierdoor is het lastiger om met je mee te denken. Kun je daarom iets meer over de situatie vertellen en waarom je deze vraag stelt?

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soepstengel
Theo schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 06:32:
Die druppels water is geen probleem, dat water is schoon en vergelijkbaar met kraanwater.
Nog wel de kanttekening dat wanneer de binnen unit gereinigd gaat worden met een schoonmaak middel dat dat ook door die condens afvoer gaat. Nee, dat zal niet elke week gebeuren, maar het is gebruikelijk om dit bij elk stookseizoenwisseling te doen (van koud naar warm en andersom).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bianca.V
Heerlijk om te lezen dat met men zowel niet kan lezen als niet snapt hoe een airco werkt :P
- De buitenunit daar gaat het niet om. Deze dumpt z'n water op het dak; te herkennen omdat er geen opvangbak onder de airco geplaatst is voor wanneer deze een defrost moet draaien.
- De binnen unit die genereert inderdaad water. Dit is schoon kalkvrij condenswater. Wanneer een airco hard aan staat op een warmte en vochtige dag dan genereert deze maximaal 3-5 druppels water per seconde, ofwel 0.5 to 0.9 liter water per uur als maximum. Bij normaal gebruik zal dit eerder richting de 0.1-0.2 liter water per uur gaan.
- Aan een binnen unit van een airco zit een buisje waar het condenswater uit weg stroomt. Dit gebruikt enkel de zwaartekracht waardoor het water enkel omlaag kan stromen. Gangbaar is dat het buisje uit de muur steekt en dan naar beneden druppelt, of dat deze door de muur steekt en dan op een rioolpijp wordt aangesloten.
- Op de foto is het condenspijpje niet te zien. Maar gezien er riool ontbreekt op de muur wordt dit water dus tussen de muur en de schutting op de grond geloost.

@Bianca.V
Mogelijk heeft de aannemer gedacht dat de grond tot aan de schutting gebruikt kon worden voor het aanleggen van de airco. Die druppels water is geen probleem, dat water is schoon en vergelijkbaar met kraanwater.
Wat je je vooral zal moeten afvragen is of je wil dat er een koof met slangen aan de zijkant loopt boven jullie grond gezien dit niet mag. Maar je zal er geen last van hebben verder.
Wat wil je met dit topic bereiken? Wat is je verdere doel? Wil je bijvoorbeeld een uitbouw plaatsen waardoor de leidingen van de buren in de weg zitten? Wil je vanuit principe niks van deze buren op je grond hebben? Maak je je zorgen over het water wat op jouw grond komt? Je bent in je reacties nogal kort waarmee je vraag en achterliggende probleem lastig te achterhalen is. Hierdoor is het lastiger om met je mee te denken. Kun je daarom iets meer over de situatie vertellen en waarom je deze vraag stelt?
Bedankt voor je reactie en het meedenken. In eerste instaande maakte ik mij zorgen om de hoeveelheid water die mogelijk geloosd gaat worden, ik dacht liters per uur. Vroeg me toen af of dit wel zo maar mag en wat onze rechten zijn.
Dat de buizen over onze grond lopen vind ik niet fraai, maar kan ik mee leven, want inderdaad verder geen last van. Ik vermoed dat het niet over hun achterkant kan ivm grote glazen pui en er daar geen ruimte is voor de binnenunit. Echter, ik heb mij niet gerealiseerd dat dit in de toekomst een issue kan worden mochten we een uitbouw willen of willen verkopen. Hier zal ik afspraken over moeten maken en vastleggen, misschien zelfs huur vragen ;-)

Achter de schutting en uit de omkapping loopt inderdaad een dun condenspijpje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bianca.V
Wolly schreef op maandag 19 mei 2025 @ 18:33:
Waarom heb je daar eigenlijk een schutting staan? Ik kan het wel begrijpen als buurman of installateur denkt dat het zijn grond is.

Daarnaast zie je waarschijnlijk niets van enig vocht, dat loopt zo de grond in.
Wij hebben de woning nog niet zo lang in ons bezit en zo gekocht. Weet wel dat de aanbouw niet zo oud is als de schutting. De buren weten waar de erfgrens ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-09 15:29

@Bianca.V
Hier moet ik toch even op reageren want het is absoluut geen "schoon kalkvrij condenswater". Mijn airco boer had een foutje gemaakt of slim bedacht om de afvoer slang ergens halverwege de goot te laten stoppen. Hierdoor liep het water daar uit het slangetje en droop het langs mijn muur naar beneden.

Hierdoor kwam er in de zomer opeens een grote natte plek op de muur. Ze hebben de slang daarna door laten lopen naar de buitenunit ( afwatering is daar gedaan d.m.v. grind ) maar uiteindelijk heb ik nu wel een flinke witte plek op de muur. Kan me alleen voorstellen dat dit komt door kalk

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Bianca.V schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 10:19:
[...]

Wij hebben de woning nog niet zo lang in ons bezit en zo gekocht. Weet wel dat de aanbouw niet zo oud is als de schutting. De buren weten waar de erfgrens ligt.
Weet je heel zeker dat het stuk achter de schutting wel bij jouw grond hoort? Die aanbouw is geplaatst toen de schutting (tijdelijk) verwijderd was, anders konden ze het niet bouwen.

Het is onlogisch als daarna de schutting is geplaatst en de bestrating erop is aangepast terwijl die grond bij jouw erf hoort.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
hollandnick schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 10:38:
[...]

Hier moet ik toch even op reageren want het is absoluut geen "schoon kalkvrij condenswater". Mijn airco boer had een foutje gemaakt of slim bedacht om de afvoer slang ergens halverwege de goot te laten stoppen. Hierdoor liep het water daar uit het slangetje en droop het langs mijn muur naar beneden.

Hierdoor kwam er in de zomer opeens een grote natte plek op de muur. Ze hebben de slang daarna door laten lopen naar de buitenunit ( afwatering is daar gedaan d.m.v. grind ) maar uiteindelijk heb ik nu wel een flinke witte plek op de muur. Kan me alleen voorstellen dat dit komt door kalk
Het is absoluut kalkvrij water.
Wellicht dat het kalk in je stenen erop reageerde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:27

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

[...]

Die kalk zat in jouw mortel. Door het stroompje water eruit gespoeld en netjes afgezet op de ondergrond.
Inderdaad heel dom bedacht door de installateur.
Het was "schoon kalkvrij condenswater" met niets erin en daarom heel bevattelijk om alles op te nemen waar het contact mee maakt.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Er zit dus een binnenunit achter die goot. Dus mochten ze die goot toch weghalen omdat jij dat wilt oid dan zit daar dus een gat in de muur...
Als dat de enige goede plaats voor een binnenunit is dan zal de buurman de leidingen recht omhoog door het dak moeten doen. Is inderdaad meer werk, ook een condenspompje, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bianca.V
Wolly schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 10:44:
[...]

Weet je heel zeker dat het stuk achter de schutting wel bij jouw grond hoort? Die aanbouw is geplaatst toen de schutting (tijdelijk) verwijderd was, anders konden ze het niet bouwen.

Het is onlogisch als daarna de schutting is geplaatst en de bestrating erop is aangepast terwijl die grond bij jouw erf hoort.
De buren hebben zelf aangegeven dat zij tot op de erfgrens hebben gebouwd. Maar ga nu ook twijfelen. De schutting zal tijdelijk zijn weggehaald, maar de bestrating is zeker niet aangepast. Hoe kom ik erachter tot waar de grens loopt? Het deel van onze schutting is wel geforceerd naar onze kant op verplaatst tijdens het plaatsen van de omkapping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
DeBolle schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 10:56:
[...]

Die kalk zat in jouw mortel. Door het stroompje water eruit gespoeld en netjes afgezet op de ondergrond.
Inderdaad heel dom bedacht door de installateur.
Het was "schoon kalkvrij condenswater" met niets erin en daarom heel bevattelijk om alles op te nemen waar het contact mee maakt.
Zit er dan zoveel kalk in regenwater e.d.? Zo had ik het nooit bekeken eigenlijk....dank voor deze informatie
Bianca.V schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 11:09:
[...]

De buren hebben zelf aangegeven dat zij tot op de erfgrens hebben gebouwd. Maar ga nu ook twijfelen. De schutting zal tijdelijk zijn weggehaald, maar de bestrating is zeker niet aangepast. Hoe kom ik erachter tot waar de grens loopt? Het deel van onze schutting is wel geforceerd naar onze kant op verplaatst tijdens het plaatsen van de omkapping.
Het kadaster laten komen en laten meten, dan weet je het gewoon en krijg je het volgens mij ook zwart op wit. Als jij of de volgende bewoner ooit een aanbouw willen plaatsen dan zou ik dat zeker doen. Kan betekenen dat de muur van de buren mandelig wordt of niet ( of weg / aangepast moet worden )

[ Voor 42% gewijzigd door hollandnick op 20-05-2025 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:29

DukeBox

loves wheat smoothies

hollandnick schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 11:13:
Zit er dan zoveel kalk in regenwater e.d.?
Juist andersom, regenwater bevat géén kalk.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10:26
DukeBox schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 11:18:
[...]

Juist andersom, regenwater bevat géén kalk.
En condens ook niet, want kalk verdampt niet (daarom blijven de kalkresten achter). Dus condenswater kan ook geen kalk bevatten.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:49

Sandyman538

SandstorM [148839]

[...]
Het kadaster laten komen en laten meten, dan weet je het gewoon en krijg je het volgens mij ook zwart op wit.
Kost wel een euro of 500.

[ Voor 19% gewijzigd door Sandyman538 op 20-05-2025 11:51 ]

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hollandnick
Zeker, je zou het kunnen delen met de buren maar vraag me af of ze daar voor open staan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 25-09 22:52
[...]

Zit er dan zoveel kalk in regenwater e.d.? Zo had ik het nooit bekeken eigenlijk....dank voor deze informatie
offtopic:
Het kan uit de stenen zelf komen, maar vrijwel zeker uit het cement.
Als de muur door en door nat is, krijg je door verdamping dat het vocht uit het binnenste van de steen naar buiten transporteert en dan verdampt aan de lucht.
Tijdens het verplaatsen van het vocht neemt het kalk/mineralen/zouten mee en laat dit omdat deze mineralen niet verdampen op de oppervlakte achter.

Dit word kalkuitbloei genoemd.

Je kan kalkuitbloei verwijderen met een sulfaminezuur houdende reiniger.
Maar het kan ook door regen vanzelf verdwijnen (het spoelt er dan af)

@Bianca.V
Als je er geen last van hebt, stel dan gewoon na een gesprek met de buren even een briefje op dat je de situatie gedoogd. Maar dat wanneer jij of een nieuwe eigenaar van jouw woning een uitbouw wilt laten plaatsen, de airco leidingen op kosten van je buurman verlegd moeten worden.
2x kopieeren, handtekening en datum eronder van beide partijen. en beide een kopie houden.

Elke 5 jaar vernieuwen zodat het niet verjaart.

Zal vast niet helemaal juridisch houdbaar zijn, maar kan je wel aantonen dat er afspraken zijn.
En je van goede wil bent.

EDIT:
Als je dat slangetje onderaan even tussen de schutting door hengelt, kun je het in een lege jerrycan laten druppelen. Heb je gratis gedemineraliseerd water voor de strijkbout en om de ramen na te spoelen bij ramenlappen. nooit meer kalkvlekken :)

[ Voor 33% gewijzigd door FRANQ op 20-05-2025 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenaldoN
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:34
Bianca.V schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 10:07:
[...]

Bedankt voor je reactie en het meedenken. In eerste instaande maakte ik mij zorgen om de hoeveelheid water die mogelijk geloosd gaat worden, ik dacht liters per uur. Vroeg me toen af of dit wel zo maar mag en wat onze rechten zijn.
Dat de buizen over onze grond lopen vind ik niet fraai, maar kan ik mee leven, want inderdaad verder geen last van. Ik vermoed dat het niet over hun achterkant kan ivm grote glazen pui en er daar geen ruimte is voor de binnenunit. Echter, ik heb mij niet gerealiseerd dat dit in de toekomst een issue kan worden mochten we een uitbouw willen of willen verkopen. Hier zal ik afspraken over moeten maken en vastleggen, misschien zelfs huur vragen ;-)

Achter de schutting en uit de omkapping loopt inderdaad een dun condenspijpje.
Kan je ook met die buizen leven als jij bijv. toch iets met die muur wil doen en of een overkapping/zonnescherm wilt ophangen en het dan niet meer kan ?

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• Bianca.V
Bedankt allemaal voor het meedenken en de adviezen. Ik waardeer het zeer! Inmiddels de buren gesproken, er is onduidelijkheid over de erfgrens. We hebben besloten kadaster te laten komen om te bepalen waar de erfgrens exact ligt en daarna verder bepalen wat te doen en af te spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-09 21:31
Dat is een goed startpunt, en als dat duidelijk is kan hij de afvoer op zijn grond houden of verplaatsen indien het jouw grond blijkt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12:50
99ruud99 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 17:19:
[...]

Wat er omhoog gaat is een gootje. Daar kunnen alleen nog de koelleidingen en elektra in zitten.
Als de binnen unit in die ruimte er onder aan de muur hangt, dan kan het afvoerslangetje daarvan prima halverwege dag gootje binnenkomen en naar beneden worden geleid...
De condensafvoer loopt niet vanaf de buitenunit.

De foto is inmiddels verwijderd zie ik, maar nog wel te zien via de quotes. Ik zie een aanbouw en een schutting. TS geeft aan dat de afvoer nog onder zijn/de gedeelde schutting uit komt op zijn erf? Dat is erg raar en is eenvoudig aan te passen.
Als het water druppelt in de ruimte tussen aanbouw en schutting dan kun je daar echter niet zoveel aan veranderen, maar de details ontbreken dus dit is gissen.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09:02

LankHoar

Langharig tuig

@Bianca.V jammer dat je de foto weer weggehaald hebt. Is toch een integraal onderdeel van dit topic. Zeker relevant voor toekomstige lezers die met een (mogelijk) vergelijkbare situatie zitten ;)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathijs Kok
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 08:54
[...]

Hier moet ik toch even op reageren want het is absoluut geen "schoon kalkvrij condenswater".
Het condenswater van een airco is niets meer dan de waterdamp die in de lucht zit. Dat mag je absoluut kalkvrij noemen en is zo ongeveer zo schoon als je maar kan hebben. Je witte aanslag komt door iets anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aomi
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 17-09 09:41
Mathijs Kok schreef op maandag 2 juni 2025 @ 18:55:
[...]

Het condenswater van een airco is niets meer dan de waterdamp die in de lucht zit. Dat mag je absoluut kalkvrij noemen en is zo ongeveer zo schoon als je maar kan hebben. Je witte aanslag komt door iets anders.
Maar bevat het dan ook geen uitgeademd vocht van de bewoner bijvoorbeeld?

Ik heb zelf het condenswater van mijn airco gewoon op de stoep laten druppelen de eerste paar maanden. 'Dat loopt wel weg' zei de installateur. Jazeker liep dat weg alleen mijn hele stoep (en de muur) werd na een poos helemaal groen.

Daarna heb ik het spul toch maar aangesloten op de HWA. Op een benauwde (vochtige) warme dag kwam er tot wel 5 liter per dag uit (ooit eens afgevangen met een emmer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:27

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Aomi schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 12:13:
[...]

Maar bevat het dan ook geen uitgeademd vocht van de bewoner bijvoorbeeld?

Ik heb zelf het condenswater van mijn airco gewoon op de stoep laten druppelen de eerste paar maanden. 'Dat loopt wel weg' zei de installateur. Jazeker liep dat weg alleen mijn hele stoep (en de muur) werd na een poos helemaal groen.

Daarna heb ik het spul toch maar aangesloten op de HWA. Op een benauwde (vochtige) warme dag kwam er tot wel 5 liter per dag uit (ooit eens afgevangen met een emmer)
Het vocht in de warme lucht condenseert op de koude onderdelen van een airco. Het is en blijft vocht: gewoon water. Niets meer of minder.
Als je een glas water uit de kraan op tafel zet, daar zit verder niets in dat alleen dat water.

Geen uitgewasemde luchtjes, geen geur-, kleur- of gifstoffen, geen kalk, geen algen, geen opgeloste aircogassen, het is water.

Nu de mitsen en maren.
Het (koude) airco onderdeel waar het water op condenseert moet daarop zijn berekend. Is het een oud kreng die in de jaren zeventig ergens in Bulgarije in elkaar is gesoldeerd, dan heb je kans dat er sporen lood/tin worden opgelost. Hoewel, na vijftig jaar uitspoelen ...

De opvangbak en leiding moet ook van waterbestendig materiaal zijn gemaakt. Voer je dit water af via een leiding, dan zal alles onderweg wat in water oplosbaar is worden opgenomen door het langsstromende water.

Wordt er gerookt? Kans op nicotineaanslag in de opvangbak. Niet regelmatig schoongemaakt? Kans op (dode) insecten, schimmel, stof die bij de eerste druppels in het warme seizoen meegevoerd worden.
Kun je zien als een start-schoonmaak, vooruit.

Al deze omstandigheden maken nog niet dat het geen normaal water is, zonder ook maar een enkele toevoeging wat (buiten) wegdruppelt.

Eerder in dit draadje is iets gezegd over kalk: dat werd veroorzaakt doordat het cement waar het water overheen stroomt werd uitgespoeld en meegevoerd.
Ook groene aanslag (i.c. alg) zit niet in het water vanuit de airco. Algen vinden regelmatig, schoon water prima en maken er volop gebruik van op elke enigszins poreuze bodem. Want: 'Life finds a way' - Jeff Goldblum

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:25

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Wolly schreef op maandag 19 mei 2025 @ 18:40:
[...]

Niet noodzakelijk gezien het daardoor een gedeelde schutting wordt met alle nadelen van dien. Op eigen grond = eigen schutting.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MallePietje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 20-09 13:55
Bianca.V schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 21:33:
Bedankt allemaal voor het meedenken en de adviezen. Ik waardeer het zeer! Inmiddels de buren gesproken, er is onduidelijkheid over de erfgrens. We hebben besloten kadaster te laten komen om te bepalen waar de erfgrens exact ligt en daarna verder bepalen wat te doen en af te spreken.
Goede stappen. Het bespreken met de buren en het kadaster inschakelen.
Gezien de foto kan ik me verwarring over de erfgrens voorstellen.
In het algemeen is het natuurlijk niet de bedoeling dat buren elkaars grond zomaar in gebruik nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry21
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-09 20:04
condenswater is zuur, vroeger ging condenswater van hr ketels gewoon de dakgoot in, totdat de gaten in de dakgoot vielen door het agressieve condenswater toen moest het op het riool worden aangesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zondagskindje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:33

Zondagskindje

Harley Softail Slim FLSL 2018

Harry21 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 00:13:
condenswater is zuur, vroeger ging condenswater van hr ketels gewoon de dakgoot in, totdat de gaten in de dakgoot vielen door het agressieve condenswater toen moest het op het riool worden aangesloten.
Lees even dit https://gathering.tweaker...message/63365452#63365452

"I've always been mad. I know I've been mad, like the most of us are. Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12:30
Dat is correct, maar geldt niet voor airco's. Er vindt geen verbranding plaats in een ketel waarbij het zuur gehalte van het condenswater omhoog gaat. Ik verwacht dat condenswater van een airco rond neutraal is, anders zouden de stenen hier ook al slijtage sporen vertonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-09 17:40

Theo

moederbord

Sinds zo'n vijf jaar gebruik ik condenswater om de vele kamerplanten in huis water te geven. Het wordt in de winter ook gebruikt voor de luchtbevochtiger in huis waarmee is al snel een paar honderd liter per jaar ervan gebruik. Ik kan je zeggen, dat water is allesbehalve zuur. Het smaak net zo verhelderend/fris als kraanwater, maar zuur is het absoluut niet.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review 2023 en 2024

LankHoar schreef op maandag 2 juni 2025 @ 10:14:
@Bianca.V jammer dat je de foto weer weggehaald hebt. Is toch een integraal onderdeel van dit topic. Zeker relevant voor toekomstige lezers die met een (mogelijk) vergelijkbare situatie zitten ;)
offtopic:
Als je goed zoekt, kan je nog vinden

Mijn reviews al gezien?

Pagina: 1