Hulp/advies gezocht: Lawaaierige RTX 3090

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex1981m
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 23-08 05:43
Ik heb een pc samengesteld, met (deels) 2e hands onderdelen. Nu werkt alles perfect, alleen de GPU blijft me hoofdpijn bezorgen.

Zo tijdens het browsen is er geen probleem. Het ding is netjes stil en je merkt amper dat er iets gebeurt. Youtube gaming filmpjes bekijken? Geen enkel probleem, je hoort hem niet. Maar als ik zelf ga gamen gaat het mis. Dan klinkt hij opeens als een straaljager die opstijgt.

Nu kunnen er verschillende dingen spelen neem ik aan. Verkeerd ingestelde fans op de GPU? Vuil in de GPU of de fans? Gewoon een ander defect?

Een 3090 is niet echt goedkoop, dus wellicht kan het de moeite waard zijn om er een keer naar te laten kijken. Hebben jullie hier enige ervaring mee? Ik kom genoeg websites tegen die een schoonmaak/controle service bieden, maar ik weet niet hoe betrouwbaar dit is. Woon zelf regio Eindhoven/Helmond, dus als jullie een fysieke winkel/bedrijf zouden aanraden graag wel een beetje in de buurt natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHStar
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19-09 15:39
Alex1981m schreef op maandag 19 mei 2025 @ 15:28:
Nu kunnen er verschillende dingen spelen neem ik aan. Verkeerd ingestelde fans op de GPU? Vuil in de GPU of de fans? Gewoon een ander defect?
Dat zijn toch dingen die jij kan checken en wij niet?

Ik zou eens beginnen met het monitoren van de temperaturen van je GPU, bijvoorbeeld met HWinfo. Dan weet je of het daadwerkelijk te warm wordt of dat het probleem zit in de aansturing van je fans. Er zijn een hoop tools om je fan-curve aan te passen, daarvan kan ik FanControl & MSI afterburner aanraden. Verder is het van belang dat je GPU ook wat frisse lucht heeft, wat compleet afhankelijk is van jouw case & casefan setup. Als laatste zijn sommige GPU's luider dan anderen, dus dat is ook afhankelijk van wat je hebt gekocht.

Als het je technisch te ver gaat kan je 'm ook bij een bedrijfje brengen, maar als je zelf de PC hebt samengesteld lijkt me dat je dit ook zelf kan oppakken, al is er niks ergs aan om het te laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwindorian
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19-09 11:54
Misschien staat hier nog wat nuttigs voor je tussen:

https://www.reddit.com/r/...ste_on_my_rtx_3090/?tl=nl

Gwindorian's Diablo Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex1981m
Er zijn tegenwoordig zoveel programma's om hardware te inspecteren merk ik. Maar ik ben er uiteindelijk achter gekomen dat volgens GPU-Z er bij mij een GIGABYTE RTX 3090 TURBO in zit (had geen zin om de pc helemaal uit elkaar te halen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex1981m
BHStar schreef op maandag 19 mei 2025 @ 15:39:
[...]

Dat zijn toch dingen die jij kan checken en wij niet?

Ik zou eens beginnen met het monitoren van de temperaturen van je GPU, bijvoorbeeld met HWinfo. Dan weet je of het daadwerkelijk te warm wordt of dat het probleem zit in de aansturing van je fans. Er zijn een hoop tools om je fan-curve aan te passen, daarvan kan ik FanControl & MSI afterburner aanraden. Verder is het van belang dat je GPU ook wat frisse lucht heeft, wat compleet afhankelijk is van jouw case & casefan setup. Als laatste zijn sommige GPU's luider dan anderen, dus dat is ook afhankelijk van wat je hebt gekocht.

Als het je technisch te ver gaat kan je 'm ook bij een bedrijfje brengen, maar als je zelf de PC hebt samengesteld lijkt me dat je dit ook zelf kan oppakken, al is er niks ergs aan om het te laten doen.
Ja daar heb je zeker gelijk in. En zover ik tijdens een eerdere inspectie van de GPU heb kunnen beoordelen valt het met stof en vuil op de fanbladen wel mee. Beetje stof zit er wel op, maar minimaal. Dan ga ik er vanuit dat ook het binnenste niet overdreven vuil zal zijn.

Nu heb ik Cities Skylines 2 even laten draaien en op HWMonitor komt mijn GPU tot redelijk bijzondere uitkomsten (voor mij dan). De GPU en Memory temperaturen van de RTX3090 blijven netjes op 78 graden hangen. De Hotspot echter gaat naar 104 en dan weer een beetje omlaag naar 100 en weer langzaam terug naar 104. Ondertussen draait de GPU fan met 5100 RPM.

Ik heb welk een klein beetje kennis van zaken en gevoelsmatig krijg ik het gevoel dat die Hotspot het probleem is. Coretemp van 78 graden is niet overdreven hoog, maar Hotspot van 104? Kan het zijn dat de fans daarom zo hard dreaaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwindorian
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19-09 11:54
Je weet nu dus dat je GPU vrij warm wordt wat is dus de reden dat je Fan's flink moeten werken, en dat maakt lawaai. volgens mij is dat volkomen normaal bij een game als CS2 overigens.

Of dat lawaai "normaal" is is niet eens de vraag, jij vind het niet acceptabel.

Dan kun je nu een paar dingen doen denk ik:
Fan's goed schoonmaken en kijken of het verbeterd; bij zoveel toeren kan een beetje stof al zorgen voor wat onbalans / gesuis.

Andere fan's / koelpasta of watercooling plaatsen

Undervolten om te kijken of met een kleine aanpassing de hotspots en dus het geblaas van de fan acceptabeler wordt, icm je fan-Curve instellen

Stillere kast overwegen.

Gwindorian's Diablo Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:44
Alex1981m schreef op maandag 19 mei 2025 @ 20:08:
[...]

Er zijn tegenwoordig zoveel programma's om hardware te inspecteren merk ik. Maar ik ben er uiteindelijk achter gekomen dat volgens GPU-Z er bij mij een GIGABYTE RTX 3090 TURBO in zit (had geen zin om de pc helemaal uit elkaar te halen).
uitvoering: Gigabyte GeForce RTX 3090 Turbo 24G dus. Modellen met dat soort koelers (blower type fan) zijn nooit stil als ze aan het werk gezet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex1981m
Uszka schreef op maandag 19 mei 2025 @ 21:17:
[...]

uitvoering: Gigabyte GeForce RTX 3090 Turbo 24G dus. Modellen met dat soort koelers (blower type fan) zijn nooit stil als ze aan het werk gezet worden.
Ik verwacht ook echt niet dat hij geruisloos is onder druk. Maar het is hier zo erg dat ik een headset op moet zetten om het geluid van het spel te horen over het gesuis van de fans in de GPU (en ja, de GPU is de enige die fans op 5100+ RPM heeft draaien. Casefans blijven daar ruim onder).

Heb even naar de andere adviezen zitten kijken en denk dat ik ga kijken of ik opnieuw thermal paste kan aanbrengen in combinatie met undervolten (mits ik voor mezelf duidelijk kan krijgen hoe dat nu precies werkt).
Pagina: 1