Oriënterend wat voor mijn nu de beste keuze is, mijn huidige PC is inmiddels meer dan 7 jaar oud. Doet het opzich prima, maar bij bij het spelen van bijvoorbeeld City Skylines II stijgt hij nog net niet op. Kijkend naar de BBG voor desktops zie ik veelal AMD systemen voorbij komen. Graag jullie visie/mening 
Huidige setup:
Kast: Corsair Carbide Series 270R
Voeding: Corsair RM 550x
Moederbord: ASRock Z370 Extreme4
Processor: Intel i5 8400
Vidoekaart: AMD RX 580
Geheugen: Corsair 16 GB DDR4-3000 Kit (2x 8GB)
SSD M2:Intel SSD 600p 256GB
SSD M2:Samsung V-Nano 970 Evo Plus 500GB
SSD: Samsung QVO 4Tb
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Belangrijk is dat ik met de PC de mogelijkheid om thuis te werken via een Citrix omgeving, het is dan fijn als het allemaal niet te veel herrie maakt. Daarnaast vind ik het leuk om af en toe een beetje te gamen. Met name de city builders zoals City Skylines II en de Anno serie. Voor CS is mijn huidige setup op dit moment te te zwak. Voor FPS games heb ik een PS5.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Hangt af van de oplossing, voor een upgrade huidige PC is het budget lager in vergelijking met een compleet nieuwe setup. Budget voor nieuwe setup ongeveer € 1.250,00
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Monitor is een iiyama ProLite XCB3494WQSN-B5 - Curved Ultrawide Monitor, toestenbord en muis zijn ook aanwezig. Bij nieuwe build wil ik graag de Samsung SSD meenemen 500GB voor windows en applicaties en de 4TB voor overige doeleinde.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik ben absoluut niet op zoek naar het nieuwste en allerbeste, ben op zoek naar een soort van middenweg
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ben totaal niet merk gebonden, bij voorkeur wel de A-keuze.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik zou graag een stille en een relatief energiezuinige PC willen hebben, RGB en allerlei andere uiterlijke kenmerken van de kast geef ik ook niet zoveel om. Bij een nieuwe build vind ik het wel altijd fijn als er nog upgrade mogelijkheden voor de toekomst zijn. Qua uitstraling van de kast vind ik de Fractal Design North XL Chalk White mooi. Is overigens geen harde eis.
Ga je overklokken?
Zeker niet, hoef je ook geen rekening mee te houden.
Wat verwacht je van ons?
Graag jullie advies, is een eventuele upgrade van huidige setup nog een optie of toch richting een nieuw systeem?
Op verzoek mijn opzetje er ook bij gezet
Upgrade Videokaart huidige systeem:
Huidige voeding kan 'maar' 550 watt leveren, de vraag blijft echter of ik de volledige capaciteit van de videokaart kan gaan benutten met huidige processor.
Compleet nieuw systeem:
Zoals hierboven al staat vermeld zal ik de SSD's hergebruiken, deze heb ik niet in het overzicht opgenomen.
Huidige setup:
Kast: Corsair Carbide Series 270R
Voeding: Corsair RM 550x
Moederbord: ASRock Z370 Extreme4
Processor: Intel i5 8400
Vidoekaart: AMD RX 580
Geheugen: Corsair 16 GB DDR4-3000 Kit (2x 8GB)
SSD M2:Intel SSD 600p 256GB
SSD M2:Samsung V-Nano 970 Evo Plus 500GB
SSD: Samsung QVO 4Tb
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Belangrijk is dat ik met de PC de mogelijkheid om thuis te werken via een Citrix omgeving, het is dan fijn als het allemaal niet te veel herrie maakt. Daarnaast vind ik het leuk om af en toe een beetje te gamen. Met name de city builders zoals City Skylines II en de Anno serie. Voor CS is mijn huidige setup op dit moment te te zwak. Voor FPS games heb ik een PS5.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Hangt af van de oplossing, voor een upgrade huidige PC is het budget lager in vergelijking met een compleet nieuwe setup. Budget voor nieuwe setup ongeveer € 1.250,00
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Monitor is een iiyama ProLite XCB3494WQSN-B5 - Curved Ultrawide Monitor, toestenbord en muis zijn ook aanwezig. Bij nieuwe build wil ik graag de Samsung SSD meenemen 500GB voor windows en applicaties en de 4TB voor overige doeleinde.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik ben absoluut niet op zoek naar het nieuwste en allerbeste, ben op zoek naar een soort van middenweg
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ben totaal niet merk gebonden, bij voorkeur wel de A-keuze.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik zou graag een stille en een relatief energiezuinige PC willen hebben, RGB en allerlei andere uiterlijke kenmerken van de kast geef ik ook niet zoveel om. Bij een nieuwe build vind ik het wel altijd fijn als er nog upgrade mogelijkheden voor de toekomst zijn. Qua uitstraling van de kast vind ik de Fractal Design North XL Chalk White mooi. Is overigens geen harde eis.
Ga je overklokken?
Zeker niet, hoef je ook geen rekening mee te houden.
Wat verwacht je van ons?
Graag jullie advies, is een eventuele upgrade van huidige setup nog een optie of toch richting een nieuw systeem?
Op verzoek mijn opzetje er ook bij gezet
Upgrade Videokaart huidige systeem:
Huidige voeding kan 'maar' 550 watt leveren, de vraag blijft echter of ik de volledige capaciteit van de videokaart kan gaan benutten met huidige processor.
# | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Videokaarten | Gigabyte RX 7600 Gaming OC 8G | € 259,99 | € 259,99 |
Totaal | € 259,99 |
Compleet nieuw systeem:
Zoals hierboven al staat vermeld zal ik de SSD's hergebruiken, deze heb ik niet in het overzicht opgenomen.
# | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 5 7600 Boxed | € 179,- | € 179,- |
1 | Moederborden | ASRock B850M Pro-A | € 134,99 | € 134,99 |
1 | Videokaarten | Gigabyte Radeon RX 7600 XT GAMING OC 16G | € 329,99 | € 329,99 |
1 | Behuizingen | Fractal Design North - TG Clear Chalk White | € 144,65 | € 144,65 |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance CMK32GX5M2E6000Z36 | € 85,41 | € 85,41 |
1 | Voedingen | Corsair RM650e (2025) Zwart | € 84,85 | € 84,85 |
Totaal | € 958,89 |
[ Voor 35% gewijzigd door Pigeon NL op 19-05-2025 21:41 ]