PC upgrade of compleet nieuw

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pigeon NL
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17-09 19:45
Oriënterend wat voor mijn nu de beste keuze is, mijn huidige PC is inmiddels meer dan 7 jaar oud. Doet het opzich prima, maar bij bij het spelen van bijvoorbeeld City Skylines II stijgt hij nog net niet op. Kijkend naar de BBG voor desktops zie ik veelal AMD systemen voorbij komen. Graag jullie visie/mening :)

Huidige setup:
Kast: Corsair Carbide Series 270R
Voeding: Corsair RM 550x
Moederbord: ASRock Z370 Extreme4
Processor: Intel i5 8400
Vidoekaart: AMD RX 580
Geheugen: Corsair 16 GB DDR4-3000 Kit (2x 8GB)
SSD M2:Intel SSD 600p 256GB
SSD M2:Samsung V-Nano 970 Evo Plus 500GB
SSD: Samsung QVO 4Tb

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Belangrijk is dat ik met de PC de mogelijkheid om thuis te werken via een Citrix omgeving, het is dan fijn als het allemaal niet te veel herrie maakt. Daarnaast vind ik het leuk om af en toe een beetje te gamen. Met name de city builders zoals City Skylines II en de Anno serie. Voor CS is mijn huidige setup op dit moment te te zwak. Voor FPS games heb ik een PS5.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Hangt af van de oplossing, voor een upgrade huidige PC is het budget lager in vergelijking met een compleet nieuwe setup. Budget voor nieuwe setup ongeveer € 1.250,00

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Monitor is een iiyama ProLite XCB3494WQSN-B5 - Curved Ultrawide Monitor, toestenbord en muis zijn ook aanwezig. Bij nieuwe build wil ik graag de Samsung SSD meenemen 500GB voor windows en applicaties en de 4TB voor overige doeleinde.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik ben absoluut niet op zoek naar het nieuwste en allerbeste, ben op zoek naar een soort van middenweg

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ben totaal niet merk gebonden, bij voorkeur wel de A-keuze.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik zou graag een stille en een relatief energiezuinige PC willen hebben, RGB en allerlei andere uiterlijke kenmerken van de kast geef ik ook niet zoveel om. Bij een nieuwe build vind ik het wel altijd fijn als er nog upgrade mogelijkheden voor de toekomst zijn. Qua uitstraling van de kast vind ik de Fractal Design North XL Chalk White mooi. Is overigens geen harde eis.

Ga je overklokken?
Zeker niet, hoef je ook geen rekening mee te houden.

Wat verwacht je van ons?
Graag jullie advies, is een eventuele upgrade van huidige setup nog een optie of toch richting een nieuw systeem?

Op verzoek mijn opzetje er ook bij gezet

Upgrade Videokaart huidige systeem:
Huidige voeding kan 'maar' 550 watt leveren, de vraag blijft echter of ik de volledige capaciteit van de videokaart kan gaan benutten met huidige processor.

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1VideokaartenGigabyte RX 7600 Gaming OC 8G€ 259,99€ 259,99
Totaal€ 259,99

Compleet nieuw systeem:
Zoals hierboven al staat vermeld zal ik de SSD's hergebruiken, deze heb ik niet in het overzicht opgenomen.

1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600 Boxed€ 179,-€ 179,-
1MoederbordenASRock B850M Pro-A€ 134,99€ 134,99
1VideokaartenGigabyte Radeon RX 7600 XT GAMING OC 16G€ 329,99€ 329,99
1BehuizingenFractal Design North - TG Clear Chalk White€ 144,65€ 144,65
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2E6000Z36€ 85,41€ 85,41
1VoedingenCorsair RM650e (2025) Zwart€ 84,85€ 84,85
Totaal€ 958,89

[ Voor 35% gewijzigd door Pigeon NL op 19-05-2025 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:19

br00ky

Moderator Harde Waren
Je topicstart is nu al vrij compleet, maar we verwachten hier ook al een eigen opzetje. Zie ook de volgende passage uit het DAA beleid.
3. Eigen onderzoek is nog steeds vereist (dit is en blijft GoT!) en we verwachten dat je zelf al een idee hebt opgedaan. Als je zelf al een configuratie hebt bedacht, post deze dan met behulp van de wenslijst in de pricewatch hier. Dat geeft je mede-Tweakers inzicht in waar je zelf aan hebt gedacht en hoe er binnen je budget betere of andere keuzes te maken zijn.

Het is dus verplicht eerst zelf met een voorstel te komen en dit voorstel te onderbouwen. Een simpele opsomming van eisen/wensen is niet wenselijk; je topic wordt in dat geval dan ook gesloten. Je kan in dat geval contact opnemen met de moderator die je topic gesloten heeft om te vragen of hij weer open mag, mits je natuurlijk wijzigingen hebt aangebracht zodat het geheel wel aan de eisen voldoet.

Een simpel antwoord als 'Ik heb heb er niet veel verstand van!' óf 'Ik ben veel sneller klaar als jullie het doen!' is uit den boze.
Dit lijkt flauw, maar enerzijds doen we dit om ervoor te zorgen dat je zélf inzicht krijgt in wat er mogelijk is en anderzijds om de kwaliteit van de topicstarts hier te bewaken. Anders vervalt dit subforum in een "ik wil een pc voor x euro, mkay dank je doei" niveau, en dat is iets dat niemand wil :). Je eerste opzet hoeft niet top te zijn, we willen alleen graag dat je er eerst over nadenkt.

Om inspiratie op te doen kun je de verschillende topics in dit subforum en de Best Buy Guides doorzoeken.

Met de Handleiding Pricewatch dien je vervolgens een mooi lijstje te maken (dus géén copy-paste lijsten van andere sites bijv.). Met die informatie kan vervolgens gericht advies gegeven worden om het helemaal aan jouw wensen aan te passen.

Stuur me een berichtje als je een opzetje hebt samengesteld, dan gaat je topic weer open. en weer open

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:05
Onderstaande configuratie gaat ervan uit dat je je huidige voeding behoudt.

Ik weet dat het krap zal zijn qua wattage, maar gezien de Powercolor Hellhound onder de 300W blijft (zelfs de spikes 20 ms), zoals je hier kan zien, en de processor op ongeveer 115W uitkomt (zie onderaan deze pagina), denk ik dat het wel voldoende is, ook omdat de kwaliteit van je voeding goed is.

Voordeel is dat dit systeem grafisch veel sterker is (ruim dubbel zo snel) dan je huidige keuze (met RX 7600 XT) en een betere match is voor je monitor (1440p ultrawide).

1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700 Tray€ 192,99€ 192,99
1MoederbordenASRock B850M Pro-A WiFi€ 142,38€ 142,38
1VideokaartenPowercolor Hellhound AMD Radeon RX 9070€ 669,-€ 669,-
1BehuizingenLian Li A3-mATX Wood Edition White€ 74,90€ 74,90
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36 (Black)€ 32,59€ 32,59
3VentilatorsArctic P12 PWM PST Zwart, 120mm€ 5,66€ 16,98
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3038F16GX2-FX5€ 99,90€ 99,90
Totaal€ 1.228,74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pigeon NL
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17-09 19:45
@LievenD Thanks! Qua energieverbruik geef je aan dat het krap wordt. Hoeveel zouden de overige componenten gebruiken, kleine rekensom zou dat niet meer dan 135 watt mogen zijn.

Videokaart is een goede, is wel even een investering maar dubbel zo snel is wel even een stap. Wat is het wezenlijke verschil tussen de Ryzen 5 en de door jou gekozen 7? Ik zie dat deze 2 cores meer heeft, is het bij AMD net als bij Intel dat ze in de basis hetzelfde zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:05
Het moederbord zal normaal onder de 50 Watt zijn, die ventilatoren elk een paar Watt, en voor geheugen en SSD's samen zo'n 15-20W. Dan zit je op ongeveer 75-80 Watt totaal voor de overige componenten.
Nu, mocht je twijfelen of het wel voldoende is, kan je altijd de onderstaande voeding nemen:

XPG Core Reactor II VE (beschikbaar in capaciteiten van 650 tot 850W, 850W is enkel nodig mocht je in de toekomst een RTX 5080 Super of zo willen plaatsen). De Corsair RM 650e wordt omschreven als erg stil, maar meerdere gebruikers hebben last van vervelende knetterende geluiden, dus ik ben een beetje huiverachtig om die voeding aan te raden.

Het wezenlijke verschil tussen de Ryzen 5 en de Ryzen 7 is inderdaad de 2 extra cores, voor gaming heeft dat niet zo'n grote impact (ca. 5%) maar als je ook wat andere belastende taken doet, kan het verschil oplopen tot zo'n 20%.