Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frietsje
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 05-06 09:20
Dag allemaal,

Ik (België) twijfel al een tijdje over wat te doen met onze groepenkast en aansluiting.
Al sinds dat we hier wonen ben ik geen fan van de groepenkast (erg rommelig aangesloten), maar daar valt mee te leven. Nu we de keuken gaan renoveren en het gasfornuis door een inductieplaat wordt vervangen, en er een oven bij komt, komt de vraag op of we willen verzwaren naar een 3-fase aansluiting.

Onze omvormer is overigens ook 1-fase (sun2000 4ktl-l1).

Dit is de huidige situatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JAdvFMLHQ7C6v8ExiEwdCnPWccU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WZmhmQoNnD4HrpPHizGPVp8A.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YrGJOww7ZIV4tIMmJbnzRJ9uk98=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CfCtvGsbehtBBnyePDYFi4Mv.jpg?f=fotoalbum_tile

De netbeheerder (Fluvius) is al eens komen kijken, ze zouden een nieuwe meter moeten plaatsen en die past niet in de huidige situatie. De groepenkast zou dan 15 a 20 cm omhoog moeten om plaats te maken. Ik zou dan dus een nieuwe groepenkast moeten zetten, meer de breedte in (de laatste trafo's aan de linkerkant gaan weg, er zat een hele rits). 2x 12 modules breed zou moeten passen. Eventueel kan ik aan de linkerkant ook nog wat naar beneden dan.

De vraag is, is het nodig? Voor zover ik begrijp kan het prima op 1 fase blijven, al is het niet ideaal bij veel verbruik tegelijk. De Fluvius configurator laat me ook nog een jacuzzi erbij gebruiken zonder advies naar 3-fase.

Een alternatief is natuurlijk nu in de keuken renovatie rekening houden met latere 3-fase (kabel kookplaat) maar verder gewoon alles laten zoals het is, zolang ons gebruik dat toelaat.

Wat is wijsheid?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18:46
Wat is de waarde van de hoofdzekering?

Is dit nog een oud belgisch 230V (tussen fases) net zonder Nul of is het de nieuwe 400v (tussen fases] plus Nul?

[ Voor 11% gewijzigd door Ricko1 op 19-05-2025 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:17
Volgens mij gaat om een 40A aansluiting?
(Wat staat er op die automaat onder de meter?)

Kun je misschien je vermogen loggen, via bijvoorbeeld de P1 poort? Ik verwacht dat een oven+kookplaat geen probleem is, tenzij je natuurlijk een grote kookplaat neemt die 400V nodig heeft.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frietsje
Ik heb even in excel, ook voor mezelf, even een overzichtje gemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ozucf9bYfTj24JztMVb8xUyCbt8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2O1m4TDcLhTRFHuUu3bu32rx.png?f=fotoalbum_large

Het is een 40A aansluiting inderdaad, automaat staat 40A ~230V.
Ik heb oude Merlin Gerin automaten (nu Schneider) van allemaal 2 modules breed (behalve een 20A automaat). Op allemaal staat overigens ~400V.
Er zijn 6A groepen aanwezig voor louter verlichting, vroeger halogeen achter trafo's, nu led op 230V.

De indeling is sowieso wat onlogisch wellicht. In sommige gevallen wat overkill, en bepaalde situaties zijn al gewijzigd of gaan wijzigen ivm de keukenrenovatie. Ik zal dus sowieso met wat dingen moeten gaan schuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leaplasher
  • Registratie: Maart 2025
  • Niet online
Is de netbeheerder net als in NL ook richting overbelasting aan het bewegen?
Hier worden bedrijven en nieuwbouw op plekken on hold gezet vanwege te weinig ruimte op het net.

Met die gedachte heb ik 3 fase aangevraagd. Nu kan het nog (met wachtrij van 3 maanden wegens drukte). Ook omdat in de toekomst er wellicht nog zonnepanelen, elektrisch koken en een elektrische auto komt. Met 3 fasen gaat dat allemaal veel vlotter ook dan met 1 fase. Kortom, ik zou er voor gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lotje1
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06:21
Vraag 1 bepaalt al een heleboel..
Wat gaat die inductie kookplaat vragen? Is die op 3 fasen, dan moet je wel naar een 3fase kast.
Bedenk ook, dat je meterkast of volledig 1 fase of volledig 3 fase is.
3 fase betekent, dat de stroom je huis/meterkast binnenkomt via 3 kabels.

Vraag 2 : wat heb je nu en wat wil je in de toekomst?
Zit een EV in de planning met grote accu en eigen laadpaal, dan wordt 3 fase ook wel handig.

Wat Leaplasher hierboven ook meldt.. In Nederland raakt het net her en der vol, worden aanvragen niet altijd binnen 2 weken positief beoordeeld en vol = vol.
Uitbreiding van capaciteit/mogelijkheden door de netbeheerders kost tijd.

Jij zult voor België beter weten, hoe daar de situatie is op het netwerk.
Maar als je meer zware dingen op die meterkast wil aansluiten in de (nabije) toekomst en je hebt het idee,dat je meterkast aan vernieuwing/verbetering toe is, dan kun je net zo goed doorpakken.

Werk dan gelijk vooruit en zorg dat er nog genoeg ruimte overblijft om extra groepen aan te sluiten voor toekomstige plannen.

Je 1fase omvormer kan bij mijn weten prima op een aparte groep in een 3fase kast.
Jouw huidige systeem past binnen die 1x40A.
In jouw schema zit hij achter een 20A schakelaar/beveiliging.
Dat past prima binnen een 3fase (3x25) systeem. Je kunt hem dan gewoon een eigen groep geven.

Wat betreft verschil tussen 1x 40 (230V) en 3x25 (230V)
Bij 40A /230V kun je max 40x230 = 9200 watt in 1x aansluiten.
Bij 3x 25A /230 volt kun je tot 75 x 230 = 17.250 watt totaal gaan, met de begrenzing van 25A /5750 Watt per fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frietsje
Ik heb niet echt het idee dat het volle netwerk hier echt een probleem is nu, maar precies weet ik dat niet (ik kom uit NL en woon nu 1 km van de grens). Ze waren in ieder geval vrij snel hier om te komen kijken.

EV zit niet in de planning, kookplaat is nog niet bepaald, daarin zijn we nog flexibel. In onze vorige woning hadden we eentje van max 7200 op een fornuisgroep.

Ik zie in mijn DSMR reader dat mijn hoogste verbruik 6.748 W was een half jaar geleden, dit is van afgelopen 24u. Ik kan mijn weg in DSMR nog niet echt goed vinden, dus ik weet even niet hoe ik verdere nuttige statistieken kan opvragen. Niet echt hoge pieken, maar ik snap dat het met zo'n kookplaat al snel oploopt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nT-DC_qvhXo5aO6-WTe3fh6VrSs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2evD7WrEDJg0ATjMmZdZnfRo.png?f=fotoalbum_large

Ik denk dat het vooral ook even een kostenafweging is momenteel, en de vraag of ik het ook later kan doen als daar de ruimte voor is (ofwel het noodzakelijk blijkt te zijn).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:17
Je hebt al een digitale meter zo te zien, dus je kan op Mijn Fluvius inloggen en daar je gegevens inkijken rond maximale piekstroom per kwartier. Dit wordt namelijk gebruikt voor de taksen op het gebruik van het net te berekenen. De inschakelpiek van 4kW doorgelaten lijkt je verbruik eerder 3kW te zijn, dus kan je kookplaat van 7,5kW nog prima binnen een eenfasig vermogen van 9,2kW.

Het enige is de kabel naar het vuur, zoals je zelf al aanhaalt. Monofasig zet je een zekering van 32A bij en leg je XVB 3G6 kabel richting je vuur. Voor een driefase vuur zou je een 4 polige 16A of 20A zekering installeren en dan mag/moet je 5G2,5 leggen. Er zijn er ook kookplaten (AEG met ingebouwde afzuiging bijvoorbeeld) die geen 400V mogen hebben, maar ofwel 32A monofaslig ofwel 2x 16A monofasig. Dat laatste zou dus een oplossing kunnen zijn: een 4 polige zekering en een 5G2,5 kabel installeren. Door de zekering aan te sluiten met L1 N L1 N heb je gewoon je 2x 16A monofasige aansluiting (het enige aandachtspunt is dat de N kabel blauw moet zien dus je hebt wat tape of blauwe krimpkous nodig). Door later de zekering aan te sluiten met L1 L2 L3 N, dan kan je nog je volledige driefasige vermogen te beschikking stellen met minimaal werk.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frietsje
Klopt, ik zie piekvermogen van afgelopen maanden:
3,5 - 2,8 - 3,1 - 3,0 - 3,8 - 3,8 - 3,4 - 3,2 - 2,7 - 3,4 - 3,1.

Interessante oplossing, goed om in gedachte te houden bij het kijken naar de kookplaat. Aangezien we op die plek geen afzuigkap kunnen hangen wordt het sowieso een ingebouwde afzuiging.
Pagina: 1