Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusrapax
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 24-05 22:36
AMD Ryzen 7 7800X3D Tray: EURO 364,-
AMD Ryzen 5 7600X3D Boxed: EURO 305,-

Mijn doel is voornamelijk gamen. Het systeem dat ik wil bouwen is nagenoeg een kopie van de huidige 4k BBG, behalve G5 SSD en MSI MAG X870 MoBo.

Ik heb zoveel reviews gelezen hier op Tweakers, en er zijn zoveel verschillende meningen... ik vind het echt lastig kiezen. Mede omdat veel reacties inmiddels gedateerd zijn en zich ook richten op de prijs (duur?!) van de processors.

Ik begrijp dat de 7800 betere prestaties levert (als scheelt het niet heel veel), maar wordt ook ongeveer 10 graden warmer. En er is een (kleine) meerprijs.
Momenteel heb ik best wat problemen met huidige systeem en overhitting, dus daarom mijn voorzichtigheid aangaande heter wordende processors :-)

Nu de prijzen zijn zoals aangegeven voor deze 2 processors, is het dan een no-brainer om de 7800 te nemen, of 7600 ook dikke prima vanwege koeler blijven en iets minder betalen?

Veel dank alvast.
Ursus

Beste antwoord (via ursusrapax op 20-05-2025 21:49)

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

ursusrapax schreef op maandag 19 mei 2025 @ 13:43:
Momenteel heb ik best wat problemen met huidige systeem en overhitting, dus daarom mijn voorzichtigheid aangaande heter wordende processors :-)
Let wel op dat veel high-end systemen oververhitten doordat ze simpelweg te veel warmte produceren (= te veel energie verbruiken). De X3D is wat dat betreft heel anders, die zijn juist erg efficient en zuinig en produceren dus niet veel warmte, maar de 3D-cache werkt als isolatielaag waardoor ze hun warmte niet kwijt kunnen. Je systeem als geheel zal met een X3D-CPU dus geen warmte-problemen hebben, en de X3D-CPU zelf redt het ook wel als er gewoon een degelijke koeler op zit waar je koele lucht op blaast (dus niet bij de warmte-uitgang van een high-end GPU zetten). Ja, de temperatuur van de CPU blijft hoog onder load, maar dat kunnen ze gewoon aan.

Dat is dus iets heel anders dan bijvoorbeeld de 13e en 14e Intel-generaties, die gewoon te veel warmte produceerden om je systeem uit te krijgen.

Voor die 60 euro zou ik gewoon voor de acht cores gaan, de 7600X3D zou leuker zijn als die ergens in het bereik van 250-280 euro zat.

Ik zie ook de 7700X genoemd worden, dan zou de 7700 (zonder X) wat mij betreft nog veel aantrekkelijker zijn als budget-optie. Die krijg je al voor 200 euro. Tray, maar een losse CPU-koeler wil je toch wel. Qua prestaties per euro is dat de winnaar, maar he, zo gaat dat altijd bij high-end.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:47
Waarom een X3D processor?
Je hebt de 8-core 7700X al vanaf EUR 274

Ik kan me haast niet voorstellen dat een 7800X3D met 120W TDP een probleem gaat geven in koeling.
Een mid-range luchtkoeler moet dit al makkelijk aankunnen.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusrapax
GarBaGe schreef op maandag 19 mei 2025 @ 13:47:

Ik kan me haast niet voorstellen dat een 7800X3D met 120W TDP een probleem gaat geven in koeling.
Bedankt voor de reactie. Precies die discussie (en verdeeldheid) ben ik veel tegengekomen, wel of geen X3D processor. Maakt het niet altijd even gemakkelijk voor de studerende en lerende leek ;)

Maar stel dat de keuze valt op een X3D processor, zijn deze 2 dan een goede? En met de huidige prijzen, prestaties en hitte-productie, welke zou dan de beste deal zijn?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

ursusrapax schreef op maandag 19 mei 2025 @ 13:43:
Let wel op dat veel high-end systemen oververhitten doordat ze simpelweg te veel warmte produceren (= te veel energie verbruiken). De X3D is wat dat betreft heel anders, die zijn juist erg efficient en zuinig en produceren dus niet veel warmte, maar de 3D-cache werkt als isolatielaag waardoor ze hun warmte niet kwijt kunnen. Je systeem als geheel zal met een X3D-CPU dus geen warmte-problemen hebben, en de X3D-CPU zelf redt het ook wel als er gewoon een degelijke koeler op zit waar je koele lucht op blaast (dus niet bij de warmte-uitgang van een high-end GPU zetten). Ja, de temperatuur van de CPU blijft hoog onder load, maar dat kunnen ze gewoon aan.

Dat is dus iets heel anders dan bijvoorbeeld de 13e en 14e Intel-generaties, die gewoon te veel warmte produceerden om je systeem uit te krijgen.

Voor die 60 euro zou ik gewoon voor de acht cores gaan, de 7600X3D zou leuker zijn als die ergens in het bereik van 250-280 euro zat.

Ik zie ook de 7700X genoemd worden, dan zou de 7700 (zonder X) wat mij betreft nog veel aantrekkelijker zijn als budget-optie. Die krijg je al voor 200 euro. Tray, maar een losse CPU-koeler wil je toch wel. Qua prestaties per euro is dat de winnaar, maar he, zo gaat dat altijd bij high-end.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusrapax
bwerg schreef op maandag 19 mei 2025 @ 15:29:
[...]

Dank voor de reactie!
Ik heb inderdaad ook het idee dat de prijs voor de 7800 tray versie nu best goed ligt en het interessant maakt. De opmerking over de 7700 (zonder X) is ook interessant, ga je toch weer twijfelen :/

Wat bedoel je precies met de CPU (koeler) niet bij de warmte-uitgang van een GPU zetten; daar kun je toch weinig aan doen omdat het moederbord nu eenmaal is zoals het is, of zeg ik nu iets heel doms?

Ik ben voormenens het te koelen met een AIO (ASUS Prime LC 360 ARGB).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

ursusrapax schreef op maandag 19 mei 2025 @ 20:18:
Wat bedoel je precies met de CPU (koeler) niet bij de warmte-uitgang van een GPU zetten; daar kun je toch weinig aan doen omdat het moederbord nu eenmaal is zoals het is, of zeg ik nu iets heel doms?
Het ligt dan ook vooral aan de kast, vooral bij krappe behuizingen wil er nog wel eens maar één beperkte luchtstroom zijn, en als die eerst langs een RTX5090 gaat en daarna naar de CPU dan zit de CPU met de gebakken peren lucht. Met grotere behuizingen of met meer intake-fans komt dat wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusrapax
bwerg schreef op maandag 19 mei 2025 @ 20:22:
[...]

Het ligt dan ook vooral aan de kast, vooral bij krappe behuizingen wil er nog wel eens maar één beperkte luchtstroom zijn, en als die eerst langs een RTX5090 gaat en daarna naar de CPU dan zit de CPU met de gebakken peren lucht. Met grotere behuizingen of met meer intake-fans komt dat wel goed.
Ok, snap m :)
Ik volg voor de behuizing de BBG (NZXT H6 Flow Zwart) en vervang de 3 intake built-in fans met waarschijnlijk de 30mm Phanteks/Corsair, en dan nog 2 140 mm fans onderin. Dat zou dan in orde moeten zijn neem ik aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTommie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 29-07 23:33

TTommie

Het leven is een pijpkaneel...

GarBaGe schreef op maandag 19 mei 2025 @ 13:47:

En de grap hiervan is dat de TDP wel op 120 watt staat maar die van mij komt nooit boven de 90 verbruik.
Met een negatieve PBO van -20 en een 280 AIO en die van mij komt nooit boven de 65 graden.

Prima processor om eerlijk te zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door TTommie op 19-05-2025 23:18 ]

Mr. T.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusrapax
Ik heb gekozen voor de AMD Ryzen 7 7800X3D Tray.

Nogmaals dank.

Topic kan een slotje krijgen ;-)
Pagina: 1