Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engels73
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 02-06 12:35
Ik heb een inductiekookplaat (Italiaans merk), geschikt voor 2L en 3L en een nieuwe 2 "fase" perilex op de muur. In de meterkast zit een standaard kookgroep die op een dubbele groep op 1 automaat zit aangesloten. Op de muur heb ik dus L1, L2, N1 en N2, 1 GND. 5 aansluitingen dus.
Nu staan op de inductieplaat 2 aansluitschema's, 2L-230V en 3L-400V maar er is geen krachtstroom dus kan alleen maar de L1-230V gebruiken. Met alles gebrugd.
Echter hoe sluit ik dit nu aan omdat ik 5 draden moet aansluiten? Mag ik de perilex L1 en L2 met elkaar verbinden op de kookplaat (allebei op L1 in tekening)? Zo ook de 2xN aansluiten op N in tekening? Gaat dat goed met de zekeringen en moet dan alles gebrugd worden zoals in de tekening?
Dit lijkt dan op gewone parellel aansluiting voor 2x16A te krijgen, maar mag/kan dat? :?
Dank voor de adviezen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-OVTKWGTt6CbcStN76bhZhW61_M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EVpJeQwTl1u0Ucf3ZlvC6W6K.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 0% gewijzigd door engels73 op 19-05-2025 14:35 . Reden: toevoeging ]

Beste antwoord (via engels73 op 20-05-2025 12:27)

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

L1 (stopcontact) -> Schroefje 2 (kookplaat)
L2 (stopcontact) -> Schroefje 3 (kookplaat)
N1 (stopcontact) -> Schroefje 5 (kookplaat)
N2 (stopcontact) -> Schroefje 4 (kookplaat)

Schroef 1 & 2 (kookplaat bruggen)
Schroef 4 & 5 (die nu gebrugged zit, weghalen)

Voila, kookplaat als 2L2N aangesloten op een 2x16a kookgroep, succes ;)

Dit aansluitschema zou als 220-240v 380-415v 2L2N~ in de handleiding moeten staan ;)

[ Voor 16% gewijzigd door RaZ op 20-05-2025 15:32 ]

Ey!! Macarena \o/

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:22
Tja, apart. Een kookgroep is in principe alleen in NL te vinden. De rest van de wereld gebruikt 1 of 3 fasen. In NL hebben we uitgevonden dat van 1 naar 3 fasen betekent kabels trekken = duur dus doen we niet en verzinnen we iets wat eigenlijk niet mag maar toch wel werkt en dan wel meer mag. Snapt u het nog?

Mijn tip, als je 3 fasen in huis hebt verleg dan die ene N naar een fase en instaleer een 3 groepen automaat voor je kookplaat. Dan de perilex correct bedraden en je kunt je kookplaat gebruiken, iets meer werk maar scheelt kopzorgen om te zien of je je oven nog wel aan kunt hebben met de kookplaat op standje 10.

In je meterkast heb je de mogelijkheid dat je kookgroep op 1 of op 2 fasen zit, dat is belangrijk om te weten. Als je namelijk beide fasen aansluit en het is wel 2 fasen dan laat je ergens de magische rook ontsnappen.

Je zegt dat je kookplaat geschikt is 2l en 3l, ik zie alleen maar 1L en 3L, GEEN 2L!!

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engels73
Het is een huurhuis en de woningbouw heeft zojuist deze nieuwe group aangelegd om van het gas af te gaan en mede doordat het 2 fase is, is deze kookplaat besteld. Ik wil dus wel die aansluiting zo laten.
Ik had al contact gehad met de leverancier van de kookplaat en die hadden gezegd dat het aangesloten kon worden en zij zelf minstens 30 kookplaten per dag aansluiten. Maar ze zeiden niet hoe zij dit doen en dat ik door mijn vraag naar het correcte aansluiten schema zeiden dat ik geen verstand van elektriciteit had en dan maar een elektricien erbij moest halen....dan had ik de kookplaat maar moeten bestellen en het hun moeten laten aansluiten...

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

L1 (stopcontact) -> Schroefje 2 (kookplaat)
L2 (stopcontact) -> Schroefje 3 (kookplaat)
N1 (stopcontact) -> Schroefje 5 (kookplaat)
N2 (stopcontact) -> Schroefje 4 (kookplaat)

Schroef 1 & 2 (kookplaat bruggen)
Schroef 4 & 5 (die nu gebrugged zit, weghalen)

Dit aansluitschema zou als 220-240v 380-415v 2L2N~ in de handleiding moeten staan ;)

[ Voor 16% gewijzigd door RaZ op 20-05-2025 15:32 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:34
RaZ schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 10:59:
L1 (stopcontact) -> Schroefje 1 (kookplaat)
L2 (stopcontact) -> Schroefje 2 & 3 (kookplaat)
N1 (stopcontact) -> Schroefje 4 (kookplaat)
N2 (stopcontact) -> Schroefje 5 (kookplaat)

Schroef 2 & 3 (kookplaat bruggen)
Schroefj 4 & 5 (die nu gebrugged zit, weghalen)

Uh. Nee, alsjeblieft niet.
Zolang we niet weten hoe de betreffende kookplaat intern is aangesloten heb je geen enkele garantie dat je nu de juiste nul bij de juiste fase gecombineerd hebt!
engels73 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 10:55:
Ik had al contact gehad met de leverancier van de kookplaat en die hadden gezegd dat het aangesloten kon worden en zij zelf minstens 30 kookplaten per dag aansluiten. Maar ze zeiden niet hoe zij dit doen en dat ik door mijn vraag naar het correcte aansluiten schema zeiden dat ik geen verstand van elektriciteit had en dan maar een elektricien erbij moest halen....dan had ik de kookplaat maar moeten bestellen en het hun moeten laten aansluiten...
Zij leveren een kookplaat met alleen instructies voor 1 fase of 3 fasen. Laat ze op z'n minst de juiste instructies leveren. Zeg maar dat je electricien de aansluit-instructies nodig heeft.

[ Voor 36% gewijzigd door Vloris op 20-05-2025 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Vloris schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 11:05:
[...]

Uh. Nee, alsjeblieft niet.
Zolang we niet weten hoe de betreffende kookplaat intern is aangesloten heb je geen enkele garantie dat je nu de juiste nul bij de juiste fase gecombineerd hebt!

[...]
Behalve een sticker op de kookplaat zal er in de handleiding een beter aansluitschema staan, ook voor om die als 2L2N aan te sluiten, en grote kans dat daar gewoon een schema voor in staat ;)

Het hebben van een "Italiaans merk" zegt natuurlijk geen fluit, behalve dat het een Etna zou kunnen zijn, want da's een vulkaan in Italie ;)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Logic Lion
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:12
Het product (als dat de correcte is) is gekoppeld aan het topic: Etna KIV264RVS

Ik kan echter in de handleiding niks vinden over installatie, behalve plaats hem op een vlakke ondergrond.

[ Voor 7% gewijzigd door Logic Lion op 20-05-2025 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:34
RaZ schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 11:10:
[...]

Behalve een sticker op de kookplaat zal er in de handleiding een beter aansluitschema staan, ook voor om die als 2L2N aan te sluiten, en grote kans dat daar gewoon een schema voor in staat ;)
Ja, maar je gaat toch niet 'zomaar' gokken dat je L2 en L3 dan maar aan elkaar moet knopen, terwijl je eigenlijk L1 en L2 aan elkaar had moeten knopen? Ik vind dat nogal gevaarlijk advies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Logic Lion schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 11:19:
Het product (als dat de correcte is) is gekoppeld aan het topic: Etna KIV264RVS

Ik kan echter in de handleiding niks vinden over installatie, behalve plaats hem op een vlakke ondergrond.
En dat is een 3.500 watt kookplaat en heeft een normaal aansluitsnoer ;) Product wat gelinkt is klopt niet met het product wat de TS heeft (een 7.000 watt) ;)

[ Voor 3% gewijzigd door RaZ op 20-05-2025 12:12 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Vloris schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 11:20:
[...]

Ja, maar je gaat toch niet 'zomaar' gokken dat je L2 en L3 dan maar aan elkaar moet knopen, terwijl je eigenlijk L1 en L2 aan elkaar had moeten knopen? Ik vind dat nogal gevaarlijk advies!
Dan ben je 1 van de 2 groepen aan het overbelasten, en klapt de automaat/smeltzekering er uit, en heb je geen spanning meer. Nou nou, wat erg ;)

Dan was mijn advies niet de juiste, en zal het aangesloten moeten worden zoals je zegt, en we gaan weer door ;)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• engels73
Hi Raz, Je hebt gelijk gekregen. Ik had de leverancier een email gestuurd dat ik ze verantwoordelijk hou voor de juiste aansluiting en hem anders terugstuur. Daarna hebben ze mij geïnformeerd dat idd L1 op 1 komt maar L2 op de gebrugde 2 en 3 aansluiting. De N's aan elkaar.

Leuk dat ze iets importeren, maar wel handig als het juiste Nederlandse schema er ook op zetten. :-)
Dit is de nieuwe versie van het aaansluitschema. (moet nog N brug weghalen...)
Dank voor jullie snelle input !!!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kOnhq09RwDqHMA89LjA7EwfNtK0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xH9pKpwDeaUZIsi1i7dUsiV6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:03
De brug tussen 4-5 mag niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Eensch!! :Y

Je was me voor, want dat wilde ik net ook tikken :P

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

@engels73 Meet wel je stopcontact na, want een 2x16a wordt niet volgens de 3-fase norm aangesloten in het stopcontact.

Als je een prefab perilex-aansluitsnoer koopt, bijvoorbeeld deze: https://www.elektramat.nl...-meter-5x1-5mm2-neopreen/

Dan is:
L1 is Grijs en niet Bruin
L2 is Zwart, en dat klopt
N1 is Blauw, en dat klopt
N2 is Bruin, en niet Grijs

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

engels73 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 12:27:
Hi Raz, Je hebt gelijk gekregen. Ik had de leverancier een email gestuurd dat ik ze verantwoordelijk hou voor de juiste aansluiting en hem anders terugstuur. Daarna hebben ze mij geïnformeerd dat idd L1 op 1 komt maar L2 op de gebrugde 2 en 3 aansluiting. De N's aan elkaar.

Leuk dat ze iets importeren, maar wel handig als het juiste Nederlandse schema er ook op zetten. :-)
Dit is de nieuwe versie van het aaansluitschema. (moet nog N brug weghalen...)
Dank voor jullie snelle input !!!
[Afbeelding]
Uhm!! Nog even naar dit plaatje gekeken, maar mijn aansluitschema klopt niet!! Vloris in "Inductie aansluiten op kookgroep met maar 1L" had gelijk!!

Het plaatje laat zien dat je tussen schroef 2 en 5 een voltage van 220v hebt. Schroef 1 valt valt buiten de boot.

Nu zie ik stickers op je plaatje, L1 op schroef 1, maar volgens dat plaatje valt die buiten die 220v. Dan wordt het dus:

L1 op schroef 2
L2 op schroef 3
N1 op schroef 5
N2 op schroef 4

Bruggen eruit halen!

Schroef 1 wordt niet gebruikt. (en kan wel met schroef 2 gebrugged worden).

Edit:
Ik heb de post van m'n verkeerde aansluitschema gewijzigd en klopt nu wel.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engels73
idd, brug 4 en 5 moest er nog uit (had ik ook vermeld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engels73
Ik heb al een foto van de perilex stekker (en aansluiting met kleuren) en van de wall outlet-perlix heb ik ook een foto's. Ik meet alles nog even na voordat ik hieraan begin. De muur perilex is aangesloten door een vakman via de woningbouw 3 weken geleden en is beschreven zoals: https://kookplaat.info/20...en-elektrische-kookplaat/ (kopje: 2x één fase kookgroep)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engels73
sorry voor de verwarring, tussen 2 en 5 staat 230V is de "oude" text van het originele schema en klopt niet meer en had ik moeten weghalen.
Pagina: 1