Nieuwbouw warmtepomp en kookgroep achter aardlek?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramkragten
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08-09 17:14
Hallo!

Mijn nieuwbouw woning is vorig jaar opgeleverd, maar ik kwam er recent achter dat 2 3-fase groepen niet achter een aardlek zitten of zoals ik oorspronkelijk dacht aardlekautomaten zijn.

De ene krachtgroep is voor de kookplaat en de ander voor de warmtepomp.

Ik lees op internet op meerdere plekken dat een kookplaat sowieso achter een aardlekschakelaar moet, maar ook dat als er maar 1 apparaat aangesloten is dit niet zou hoeven.

Ik heb de vraag ook gesteld aan de elektro installateur die de elektro gedaan heeft, en die gaf aan:
Het is inderdaad niet verplicht, de wandcontactdozen /aansluitpunten zijn niet beschikbaar/ te gebruiken voor algemeen gebruik.
Klopt dit? Is dit juist aangesloten, en belangrijker, volledig veilig zo? Of zouden er aardlekautomaten/schakelaar gebruikt moeten zijn?

Bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qXzhV-fKSY_rBqdGQlyGv7QgOyE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q4M31as1z4mrhk6jWDwtpinn.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via bramkragten op 19-05-2025 17:04)

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07:42
In de nen1010 van 2008 staat het zo:
In wisselspanningssystemen moet aanvullende bescherming tot stand worden gebracht door een toestel voor aardlekbeveiliging in overeenstemming met 415.1 voor:
a) contactdozen met een toegekende stroom van ten hoogste 20 A voor algemeen gebruik
door leken
en

Een uitzondering mag worden gemaakt voor:
a) contactdozen voor gebruik onder toezicht van vakbekwame of voldoende onderrichte
personen, bijvoorbeeld in bepaalde commerciële of industriële ruimten of
b) een contactdoos die alleen gebruikt kan worden voor de aansluiting van een specifiek
elektrisch toestel. Dit betekent dat de contactdoos niet bereikbaar of van een afwijkend
type is
.

...
En... hoeveel losse perilex toestellen heb je verder in huis?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:17

AlphaRomeo

FP PowerMod
Ik lees hier dat het niet verplicht zou zijn als het stopcontact niet bereikbaar is voor algemeen gebruik. Zelf ben ik een groot fan van aardlekschakelaars, en ik zou voor die paar tientjes extra er dan ook beslist een aardlekautomaat in willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:39

Wuursj

want worst is al bezet

Moet een kookplaat niet dubbel geisoleerd zijn voordat ie zonder aardlek aangesloten mag worden? Dat zijn ze niet allemaal! Te herkennen aan zo'n vierkantje in een vierkantje.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chielioj
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09:43
Vast aangesloten apparaten en wandcontactdozen die niet voor algemene doeleinden kan worden gebruikt hoeven inderdaad niet achter een aardlek schakelaar.

Let wel even op, mocht je zelf aardlekautomaten toe gaan voegen, zou ik dit i.v.m. de garantie door dezelfde installateur laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlphaRomeo

AlphaRomeo

FP PowerMod
Nu ik er over nadenk, het is toch ook gewoon onveilig om het niet te hebben? Stel dat er in de keuken ooit water bij de perilex zou kunnen komen, dan heb je potentieel een heel stuk keuken onder spanning staan, in een keuken is dat ook nog eens niet helemaal ondenkbaar. Idem voor die warmtepomp. Het ding is nat (door lek dak bijvoorbeeld), je gaat kijken wat er aan de hand is, raakt het verkeerde natte stukje aan en krijgt de volle mep op je klauwen zonder dat de aarlekschakelaar ingrijpt.

Ook voor service en ouderhoud aan die warmpte-pomp trouwens, je zult vergeten zijn om de spanning eraf te halen als maandag-morgen monteur met kater van het weekend, en een live ader raken.

[ Voor 16% gewijzigd door AlphaRomeo op 19-05-2025 13:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chielioj
Als er water in een perilex komt, maak je kortsluiting en je automaat zal er dan op reageren.

Een aardlek beveiliging wordt door de normeringen gezien als aanvullende beveiliging. Niet dat het een onbelangrijk deel is, maar je eerste beveiliging is je automaat.

Bij service en onderhoud, zoals jij omschrijft, maakt het niet uit of het een automaat is, of een aardlek beveiliging. Een monteur die onder spanning werkt is sowieso niet lekker bezig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AlphaRomeo

AlphaRomeo

FP PowerMod
Chielioj schreef op maandag 19 mei 2025 @ 13:14:
Als er water in een perilex komt, maak je kortsluiting en je automaat zal er dan op reageren.
Dat is alleen als er water tussen ten minste twee aders zit, en dan nog moet het voldoende geleiden om lang genoeg 16A+ door te laten. Juist hiervoor is een aardlek bedoeld, om kleine lekstromen te detecteren. Aardlekschakelaars zijn ook de grote reden dat je tegenwoordig bijna niet meer van menselijke elektrocuties hoort.

Recent was er een ongeval waarbij er iemand aan het werk was vóór de aarlek-schakelaars, en deze jongen kon het helaas niet navertellen. Was die kabel in de natte kruipruimte beveiligd geweest door een aardlekschakelaar, dan was hij er nog geweest.
Chielioj schreef op maandag 19 mei 2025 @ 13:14:
Bij service en onderhoud, zoals jij omschrijft, maakt het niet uit of het een automaat is, of een aardlek beveiliging. Een monteur die onder spanning werkt is sowieso niet lekker bezig.
Nee, maar om hem dan maar te elektrocuteren is wel weer een bijzonder harde afstraffing.

[ Voor 17% gewijzigd door AlphaRomeo op 19-05-2025 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielioj
Ben het grotendeels met je eens. Met name in de huis installatie zal ik het ook zeker niet zeggen dat je het niet moet doen.

Echter beseft men vaak niet dat de installatie om je heen, in kantoren, fabrieken e.d. een groot gedeelte niet achter een aardlek zit.

Het is niet zo, dat je zonder een aardlek toe te passen, het on-veilig is. Bepaalde apparaten vinden het juist niet fijn om achter een aardlek te zitten. Met name apparatuur met veel elektronica. Die leveren vaak wat lekstromen op waardoor een aardlek juist aanspreekt wanneer je het niet wil.
Ik kan mij dan ook voorstellen dat je juist een inductie kookplaat juist niet achter een aardlek wil hebben.

Moet er wel bij zeggen dat ik lekstromen bij een inductie kookplaat of warmtepomp niet gemeten heb

[edit]
Het ongeval is inderdaad zeer tragisch, echter is niet benoemd wat de daadwerkelijke reden was van overlijden. Gelukkig heb ik dat nog nooit mee hoeven maken

[ Voor 9% gewijzigd door Chielioj op 19-05-2025 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
@AlphaRomeo dat is het verschil tussen dingen die voor leken algemeen beschikbaar zijn en dingen die voor "voldoende onderrichte personen" bereikbaar zijn.

Als de warmtepompmonteur in aanraking komt met een onder spanning staande draad heeft hij zijn werkprocedure, en de installatie, niet juist beoordeeld. Meervoudige fout aan zijn kant!

Dat er geen aardlek hoeft is wel onderhevig aan de conditie dat de aard-impedantie voldoende laag is voor de foutstroom van de 16A automaat. Maar dat zal wel zo zijn "netbeheerder biedt aarding aan".

Lijkt erop dat attema geen aardlekautomaten 3p+n heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielioj
jeroen3 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 13:32:

Lijkt erop dat attema geen aardlekautomaten 3p+n heeft?
Uit nieuwsgierigheid even gezocht, maar kan deze idd niet bij de groothandel vinden. Enkel 30mA, maar daar hebben we "thuis" niets aan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Chielioj schreef op maandag 19 mei 2025 @ 13:36:
[...]
Uit nieuwsgierigheid even gezocht, maar kan deze idd niet bij de groothandel vinden. Enkel 30mA, maar daar hebben we "thuis" niets aan
30mA is toch juist het meest gebruikt in thuis situaties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chielioj
Nielson schreef op maandag 19 mei 2025 @ 13:38:
[...]
30mA is toch juist het meest gebruikt in thuis situaties?
klopt.. ik kan alleen de 300mA vinden, typo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramkragten
Chielioj schreef op maandag 19 mei 2025 @ 13:36:
[...]

Klopt, Siemens wel, en Attema is gewoon white labeled Siemens. Als je op de site van Attema er eentje toevoegt krijg je er eentje van Siemens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramkragten
AlphaRomeo schreef op maandag 19 mei 2025 @ 12:32:
Ik lees hier dat het niet verplicht zou zijn als het stopcontact niet bereikbaar is voor algemeen gebruik. Zelf ben ik een groot fan van aardlekschakelaars, en ik zou voor die paar tientjes extra er dan ook beslist een aardlekautomaat in willen hebben.
In dat zelfde artikel lees ik ook:
Met uitzondering van woningen is voor een contactdoos die wordt gebruikt voor een specifiek apparaat en daardoor niet voor algemeen gebruik is bestemd aardlekbeveiliging niet verplicht.
Wat dat weer zou tegen spreken, omdat het wel een woning betreft? 🤔 Of ik kan dit gewoon niet goed genoeg lezen... 😅

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
In wisselspanningssystemen moet aanvullende bescherming tot stand worden gebracht door een toestel voor aardlekbeveiliging in overeenstemming met 415.1 voor:
a) contactdozen met een toegekende stroom van ten hoogste 20 A voor algemeen gebruik
door leken
en

Een uitzondering mag worden gemaakt voor:
a) contactdozen voor gebruik onder toezicht van vakbekwame of voldoende onderrichte
personen, bijvoorbeeld in bepaalde commerciële of industriële ruimten of
b) een contactdoos die alleen gebruikt kan worden voor de aansluiting van een specifiek
elektrisch toestel. Dit betekent dat de contactdoos niet bereikbaar of van een afwijkend
type is
.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramkragten
Ok duidelijk, dus elektromonteur heeft gelijk en het voldoet aan de NEN1010. 👍🏼

Dan nog even bedenken of ik ze zelf ga vervangen voor alamats a 600 euro...

https://www.elektramat.nl...-b-kar-3p-n-5su13466fp16/

Of kan ik dan beter een goedkopere van een ander A merk pakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Weet niet of je in de toekomst nog extra groepen nodig denkt te hebben, maar anders kun je misschien met wat schuiven van de huidige componenten (beltrafo naar boven) alleen een 3f aardlekschakelaar toveoegen voor de krachtgroepen. Scheelt nogal wat geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramkragten
Dat is inderdaad geen slecht idee, maar ruimte technisch wel lastig.

Dit is een oude foto, er zijn al 2 groepen bijgeplaatst in deze kast + een bijzetkast (12 modules, 9 bezet) met 3 fase groep voor een laadpaal en extra groep + enphase.

En in de toekomst zou ik de zonnepaneel groep misschien ook nog willen vervangen door 3 fase...

Misschien maar een grotere bijzetkast dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08:45

jgj82

Ja, maar = nee

bramkragten schreef op maandag 19 mei 2025 @ 17:04:
Ok duidelijk, dus elektromonteur heeft gelijk en het voldoet aan de NEN1010. 👍🏼

Dan nog even bedenken of ik ze zelf ga vervangen voor alamats a 600 euro...

https://www.elektramat.nl...-b-kar-3p-n-5su13466fp16/

Of kan ik dan beter een goedkopere van een ander A merk pakken?
Of even in Duitsland shoppen voor de helft van de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
jeroen3 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 16:53:

[...]

bedenk wel dat je nu op een oude norm bassert, natuurlijk moet je kijken welke versie op moment van installatie geldig is, en dat hangt oa met het oude bouwbesluit cq het huidige Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl). Bij de laatste is ook op dit moment nog steeds de NEN1010:2015 van toepassing, verstandig is wel om alvast te kijken naar de wijzigigen van de versie 2021, mn bij de aardlekschakelaars de verplichting om deze spanningsonafhankelijk uit te voeren.
Dus ga je nu aardlekschakelaars cq aardlekautomaten vervangen cq toevogen, neem dan altijd de uitvoering die ook spanningsonafhankelijk is.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Pagina: 1