Woon zelf vrij dicht bij de Duitse grens. Eens in de zoveel tijd komt er een ( vaak 2 achter elkaar ) ambulance uit Duitsland met sirene. Moet je die voor laten gaan in Nederland op juridisch vlak? Zie wel dat automobilisten die voorrang geven ook bij verkeerslichten.
Vraag
Alle reacties
Een voertuig met optische en geluidssignalen heeft voorrang, ongeacht kenteken/afkomst.
Ja, hiervoor gelden geen andere regels dan voor de Nederlandse equivalent
Waarom vraag je je dat af? Zou je hem niet voor willen laten gaan?
Ben wel benieuwd hoe het überhaupt in je opkomt om hier een vraag over te stellen.
Een ambulance met sirene laat je sowieso toch voorgaan? Daar is blijkbaar grote spoed.
Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum
Het is wel zo'n open deur ja, alsnog interessant om te weten hoe het precies zit toch?Exception schreef op maandag 19 mei 2025 @ 11:15:
Een voertuig met optische en geluidssignalen heeft voorrang, ongeacht kenteken/afkomst.
De bron:
https://wetten.overheid.n...kII_Paragraaf12_Artikel29
https://wetten.overheid.nl/BWBR0025357/2021-01-05
Er was zo te zien wel ooit een voorziening die expliciet vermeld dat duitse en belgische voertuigen dat mogen.
Dat is in 2009 ingetrokken.
Hoe kom je er uberhaupt op om deze vraag te stellen? Zou je echt een ambulance niet voor laten gaan omdat je twijfelt of het 'juridisch wel mag'?
Vaak bu'j te bang!
Ik zou zowiezo voorrang geven. Gewoon uit nieuwsgierigheid. Maar kan mij voorstellen dat er wel 'conflicten' optreden. Heb gemerkt dat een Duitse ambulance een veel hogere snelheid heeft. Als Nederlanders moet je daar wel erg opletten vind ik.-tom-562 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 11:42:
Hoe kom je er uberhaupt op om deze vraag te stellen? Zou je echt een ambulance niet voor laten gaan omdat je twijfelt of het 'juridisch wel mag'?
Net zoiets als wie heeft er nu voorrang OP een Duitse rotonde. Maar dat is een ander verhaal.
Beetje vreemd hoe veel mensen er direct afwijzend reageren dat deze vraag überhaupt gesteld wordt. Hoe durft de TS het een vraag te stellen om achter de waarheid te komen!?
Of iets moreel door de beugel kan staat los van de vraag of iets juridisch door de beugel kan.
Of iets moreel door de beugel kan staat los van de vraag of iets juridisch door de beugel kan.
[ Voor 18% gewijzigd door D4NG3R op 19-05-2025 12:13 ]
Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken
Eigenlijk is het heel simpel; jij moet als verkeersdeelnemer alle voertuigen die licht of geluid voeren in noodsituaties voorrang geven, ongeacht of het geoorloofd gebruik daarvan is of niet.vincent_1971 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 12:00:
[...]
Ik zou zowiezo voorrang geven. Gewoon uit nieuwsgierigheid. Maar kan mij voorstellen dat er wel 'conflicten' optreden. Heb gemerkt dat een Duitse ambulance een veel hogere snelheid heeft. Als Nederlanders moet je daar wel erg opletten vind ik.
Net zoiets als wie heeft er nu voorrang OP een Duitse rotonde. Maar dat is een ander verhaal.
Daarnaast is het verboden om zonder toestemming licht of geluidssignalen te voeren.
Maar dat tweede is strafrecht, dat eerste is gewoon verkeersrecht. Artikel 50 WVW zegt dat je voorrang moet verlenen aan voertuigen die in gebruik zijn bij hulpdiensten, wanneer deze optische en geluidssignalen voeren.
De vraag of de ambulance wel of niet licht en geluid mag voeren verandert niks aan dat jij voorrang moet verlenen.
Meestal zit er iets anders achter, aangezien het antwoord gewoon te vinden is buiten dit forum. Maargoed, deze TS was gelukkig gewoon nieuwsgierig!D4NG3R schreef op maandag 19 mei 2025 @ 12:07:
Beetje vreemd hoe veel mensen er direct afwijzend reageren dat deze vraag überhaupt gesteld wordt. Hoe durft de TS het een vraag te stellen om achter de waarheid te komen!?![]()
Juridisch op zich wel leuke kost. Los van voorrang verlenen door gewone verkeersdeelnemers: Mag een Duitse (of Belgische) ambulance "zomaar" door Nederland rijden? En vice versa?
Ik begreep ooit dat politie zoiets niet mag, en een eventuele achtervolging achter de grens door het andere land doorgezet moet worden (als ze willen). Hoe zit dat precies?
Leger is helemaal leuke kost. Een militair in functie/pak in een ander land is technisch een "invasie", verdwaalt of niet.
https://www.rtl.nl/nieuws...airen-verdwaald-duitsland
Ik begreep ooit dat politie zoiets niet mag, en een eventuele achtervolging achter de grens door het andere land doorgezet moet worden (als ze willen). Hoe zit dat precies?
Leger is helemaal leuke kost. Een militair in functie/pak in een ander land is technisch een "invasie", verdwaalt of niet.
https://www.rtl.nl/nieuws...airen-verdwaald-duitsland
De Nederlandse politie mag gewoon doorrijden in Belgie en Duitsland, net zoals zij dat in Nederland mogen. Daar zijn vredragen voor opgesteld. Ze zullen via de centrale wel contact zoeken met elkaar en als in het andere land capaciteit heeft zullen ze gezellig met z'n allen de achtervolging voortzetten.Zwartoog schreef op maandag 19 mei 2025 @ 12:56:
...
...
@Zwartoog Qua politie zijn er internationale verdragen, onze politie mag iig zonder al te veel morren een achtervolging voortzetten in Duitsland, België en zelfs tot in Luxemburg (en vice-versa).
Daarnaast werken veel veiligheidsregios samen met met de collega's over de grens, voorbeeldje: https://www.brandweer.nl/...gen-en-ahaus-bekrachtigd/
Daarnaast werken veel veiligheidsregios samen met met de collega's over de grens, voorbeeldje: https://www.brandweer.nl/...gen-en-ahaus-bekrachtigd/
Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken
Die regeling is ingetrokken omdat het nu is geregeld in artikel 30b RVV.jeroen3 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 11:41:
[...]
Er was zo te zien wel ooit een voorziening die expliciet vermeld dat duitse en belgische voertuigen dat mogen.
Dat is in 2009 ingetrokken.
De artikelen 29 tot en met 30a zijn niet van toepassing op Belgische en Duitse motorvoertuigen in gebruik bij politie en brandweer, in gebruik bij diensten voor spoedeisende hulpverlening alsmede motorvoertuigen van Belgische en Duitse hulpverleningsdiensten, aangewezen bij of krachtens artikel 29, eerste lid, mits deze voertuigen elk de signalen voeren overeenkomstig de voor hen in hun eigen land geldende wettelijke regels.
Be yourself, no matter what they say ...
- We Are Borg
- Registratie: April 2000
- Laatst online: 11:24
Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
/u/5360/crop65d3c045ca48f_cropped.png?f=community)
Pagina: 1
Dit topic is gesloten.