Beste merk voor airco met smarthome integratie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grotbewoner
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 08:34
In het topic over airco's lees ik dat Daikin en LG goede smarthome integratie hebben onder de aircomerken.

Gaat deze vlieger nog steeds op?

Zijn er merken die goed werken of juist te vermijden zijn?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-09 14:33

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Heb hier twee daikins, een iets ouder model, en een nieuwe. De nieuwe heeft geen local-api meer, en dient met een Daikin Onecta plugin vanuit HACS gekoppeld te worden. Je zit dan met pollen, max elke 5 minuten 1x. De oudere daikin (naja ouder, ouder, valt ook wel weer mee), heeft wel local api, en heeft die issues niet.

Geen idee hoe dit met LG zit.

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:04
LG enz werken via de Cloud, de enige die goed lokaal werkt is MHI volgens mij, er zijn Tweakes die hiervoor ESP's verkopen om hem b.v. lokaal aan HA te koppelen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-09 23:13
Ik heb een Daikin en deze werkte voorheen goed met ha, maar Daikin heeft het developer portal gesloten en tokens laten verlopen. Dus als je geeft om ha integratie, zou ik Daikin links laten liggen.

Ik heb laatst een tweede airco laten monteren, dit is een mhi, deze kon ik zo koppelen met ha zonder dat hier een cloud account voor nodig is. Alleen de ac op wifi krijgen moest via de app, maar ook dat kon zonder cloud account.

https://f1nerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grotbewoner
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 08:34
ymoona schreef op maandag 19 mei 2025 @ 11:40:
Ik heb een Daikin en deze werkte voorheen goed met ha, maar Daikin heeft het developer portal gesloten en tokens laten verlopen. Dus als je geeft om ha integratie, zou ik Daikin links laten liggen.

Ik heb laatst een tweede airco laten monteren, dit is een mhi, deze kon ik zo koppelen met ha zonder dat hier een cloud account voor nodig is. Alleen de ac op wifi krijgen moest via de app, maar ook dat kon zonder cloud account.
Bedankt voor de tip! Daikin werd dus juist aangeraden in dat oude topic, nu eens kijken naar MHI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-09 16:54

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Vrijwel alle Daikin airco's (oudere en de nieuwste modellen) hebben op de printplaat van de binnenunit een S21 connector zitten. Er zijn open source projecten waarmee je een ESP32 aan die connector hangt en volledige lokale besturing mogelijk maakt via (o.a.) MQTT. Voorbeeld van zo'n project is Faikin

Ik zou Daikin dus nog niet bij voorbaat afschrijven ;)

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry142
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 08-09 10:44
Zou Haier vermijden app werkt als een draak en airco's koppelen lukt ook voor geen meter. Heb ze nog wel kunnen integreren in Home Assistant maar je moet niet vragen hoe :P...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Zowel Mitsubishi Heavy Industries als Mitsubishi Electric hebben (met gebruik van 3rd party hardware) goede ondersteuning voor lokale aansturing. Beide merken hebben ook wel een integratie in home assistant welke de wifi module van het merk zelf gebruikt, maar dan ben je overgeleverd aan hun cloud.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Pagina: 1