Fiets ventiel beschermen tegen ringslot

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb nu al 2 keer gehad dat ik het ringslot van onze bakfiets precies op een plek op slot had gezet waar het ventiel zit. Daarna in een ondoordacht moment geprobeerd om de fiets te verplaatsen terwijl die nog op slot staat, wat resulteert in een afgebroken ventiel (door het relatief hoge gewicht van een bakfiets breekt die direct zonder dat je van te voren weerstand oid merkt). Vervolgens moet er een nieuwe binnenband in, wat bij een zware bakfiets geen makkelijk klusje is ;) Los van dat je op een plek staat met kinderen en spullen en geen kant meer op kan en die fiets ook niet makkelijk met de auto kunt ophalen.

Heeft iemand ook een slimme oplossing om dit te voorkomen? Als ik google op dit 'probleem' vind ik niks (alleen 'lifehacks' om je fiets te beschermen tegen diefstal door het slot expres bij het ventiel op slot te doen, zodat bij een breekpoging de band lek gaat 8)7 ). Ik hoopte eigenlijk dat je een beschermkapje oid kon kopen dat je tussen de 2 spaken klemt waar het ventiel tussen zit, zodat je het slot op dat punt niet kunt vergrendelen. Kan er natuurlijk ducttape oid omheen doen, maar dan moet je dat elke keer lospeuteren als je de band wilt oppompen.

[ Voor 6% gewijzigd door Palomar op 19-05-2025 10:23 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:08
Fiets niet meer proberen te verplaatsen wanneer hij op slot staat zou moeten helpen.

Er zijn ook van die mini-spanbandjes met klittenband, misschien kun je die tussen de spaken spannen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:05
ASW1 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 10:38:
Fiets niet meer proberen te verplaatsen wanneer hij op slot staat zou moeten helpen.

Er zijn ook van die mini-spanbandjes met klittenband, misschien kun je die tussen de spaken spannen?
Aanhakend hierop, met ductape de ruimte tussen die twee spaken dichttapen zou ook kunnen helpen. Maar het is wel een beetje een gedragsprobleem dat je met een technische oplossing probeert aan te pakken. Voor de spaken is het ook niet echt goed als ze zo belast worden.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:00
MrAngry schreef op maandag 19 mei 2025 @ 10:42:
[...]
Maar het is wel een beetje een gedragsprobleem dat je met een technische oplossing probeert aan te pakken.
Is het een gedragsprobleem of een ontwerpfout van de fiets?

[ Voor 65% gewijzigd door Rensjuh op 19-05-2025 10:44 ]

PV Output

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:24
Rensjuh schreef op maandag 19 mei 2025 @ 10:43:
[...]
Een gedragsprobleem. Waarom zou een fiets ervoor gemaakt moeten worden dat je een zwaar slot voor het ventiel zet om daarna met de fiets te gaan rijden?

Maar ik zou inderdaad denken aan tape of een klemmetje bij de spaken boven het ventiel.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nikos_cs
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09-07 16:38
Palomar schreef op maandag 19 mei 2025 @ 10:22:
Als ik google op dit 'probleem' vind ik niks (alleen 'lifehacks' om je fiets te beschermen tegen diefstal door het slot expres bij het ventiel op slot te doen, zodat bij een breekpoging de band lek gaat 8)7 ).
Nadat mijn fietsen vaak zijn gestolen doe ik dit altijd, geen last meer van gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:33
Rensjuh schreef op maandag 19 mei 2025 @ 10:43:
[...]

Wat is hier fout aan dan? Een fiets verplaatsen die op slot staat is de fout lijkt me... Valt niet onder normaal gebruik fiets.

Oplossing lijkt me toch iets zelf prutsen bij het ventiel wat makkelijk verwijderbaar is. Kan ook een klein stukje hout/plastic zijn. Iets om te printen met een 3D printer??

[ Voor 22% gewijzigd door KNed op 19-05-2025 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:08
KNed schreef op maandag 19 mei 2025 @ 10:49:
[...]

Wat is hier fout aan dan? Een fiets verplaatsen die op slot staat is de fout lijkt me... Valt niet onder normaal gebruik fiets.
Ik denk dat iedereen weleens per ongeluk een fiets heeft proberen te verplaatsen terwijl deze op slot stond.
Soms heb je daar gewoon geen erg in.
Ben het eens dat een dergelijke vergissing niet direct tot zo'n catastrofale schade zou moeten kunnen leiden.
Maar goed, je kunt vinden wat je wilt maar daar heeft TS niets aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Als je zelf geen 3D printer hebt; via V&A iemand in de buurt met een 3D printer zoeken.
Afstand tussen spaken meten, mooi clipje printen dat er precies tussen past en dat stukje beschermt met een uitsparing zodat je wel nog het ventiel kan gebruiken. Als je er moedwillig doorhen gaat forceren zal een 3D print niet houden, maar dat moet toch prima werken voor vooral een visuele reminder en net wat weerstand bij het op slot doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
MrAngry schreef op maandag 19 mei 2025 @ 10:42:
[...]

Aanhakend hierop, met ductape de ruimte tussen die twee spaken dichttapen zou ook kunnen helpen. Maar het is wel een beetje een gedragsprobleem dat je met een technische oplossing probeert aan te pakken. Voor de spaken is het ook niet echt goed als ze zo belast worden.
Het ventieldopje zit alleen ongeveer precies op de plek waar het ringslot zit. Dus dan moet op die plek ducttape doet kun je niet makkelijk meer de band oppompen zonder dat ducttape eerst weg te moeten halen.

Het is zeker een gedragsprobleem dat evt. veranderd zou kunnen worden ;) Echter die bakfiets is toch een beetje een werkpaard waar je soms wat lomper mee omgaat in de hectiek van het ophalen/inladen/wegbrengen van kinderen. Maw. dit gebeurt soms en alhoewel ik er nadat dit een keer gebeurd is aldoor goed op let om de fiets niet bij het ventiel op slot te zetten is dat laatst toch weer gebeurd. Vandaar dat ik nu een technische oplossing zoek om mijzelf tegen mijn gedrag te beschermen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSenne
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15:14
Is een binnenband met een korter ventiel een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Oon schreef op maandag 19 mei 2025 @ 10:54:
Als je zelf geen 3D printer hebt; via V&A iemand in de buurt met een 3D printer zoeken.
Afstand tussen spaken meten, mooi clipje printen dat er precies tussen past en dat stukje beschermt met een uitsparing zodat je wel nog het ventiel kan gebruiken. Als je er moedwillig doorhen gaat forceren zal een 3D print niet houden, maar dat moet toch prima werken voor vooral een visuele reminder en net wat weerstand bij het op slot doen.
aan zoiets zat ik ook te denken idd. Zal nog eens rondzoeken.

Wat ik overigens wel heb gedaan is dat onderste ringetje van het ventiel niet meer strak tegen de velg draaien, zodat het ventiel iets speling heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
MrSenne schreef op maandag 19 mei 2025 @ 11:07:
Is een binnenband met een korter ventiel een optie?
Goeie tip, daar ga ik ook eens naar kijken!

[edit] de huidige binnenband is van schwalbe met 40mm hollands ventiel. Zo te zien zijn er geen kleinere ventielen dan 40mm...

Volgende zou zijn een ander slot dat lager sluit, maar die dingen zijn volgens mij allemaal hetzelfde.

[ Voor 37% gewijzigd door Palomar op 19-05-2025 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:00
redwing schreef op maandag 19 mei 2025 @ 10:48:
[...]
Een gedragsprobleem. Waarom zou een fiets ervoor gemaakt moeten worden dat je een zwaar slot voor het ventiel zet om daarna met de fiets te gaan rijden?
KNed schreef op maandag 19 mei 2025 @ 10:49:
[...]
Ik verzet hier in huis (/schuur/garage) regelmatig een fiets die op slot staat.
Gaat sneller dan sleutel halen, fiets van het slot, fiets verzetten, fiets weer op slot, sleutel terugbrengen.

PV Output

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Doe ter hoogte van het ventiel zo'n spaak reflector als visual clue dat je op die plek je slot niet doet.

Goedkoop en simpel.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:03
Of je let op bij het dichtdoen van het ringslot 8)7 |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Marcel Br schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 09:31:
Of je let op bij het dichtdoen van het ringslot 8)7 |:(
Ok, misschien nog meer verduidelijken om dit soort reacties te voorkomen..... Bij het achterwiel zitten beschermers zodat er geen kindervoetjes in het achterwiel komen als er eentje achterop zit. Je kunt dus niet makkelijk zien of het slot bij het ventiel zit.... Dat is misschien ook wel een deel van het probleem.

Wel bedankt voor je reactie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Boeryepes schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 07:49:
Doe ter hoogte van het ventiel zo'n spaak reflector als visual clue dat je op die plek je slot niet doet.

Goedkoop en simpel.
Dank voor de tip! Zal even kijken of zo'n ding ook op die plek past

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
@Palomar

Bij mijn motor nog wel eens weg proberen te rijden zonder het schijfremslot te verwijderen. Niet aan te raden ;)

Daar bestaan koordjes voor ter herinnering. Misschien dat zo iets kan helpen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_UDPIQP1cvKLjCNVKOKzXXCVCzc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fsheUsEi7fUovbai8CZnLFxP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:31
Oon schreef op maandag 19 mei 2025 @ 10:54:
Ik heb een 3Dprinter, een bakfiets, en dit weleens meegemaakt. Het lijkt me wel de moeite waard om er iets voor te fabrieken. Ik ga er eens op puzzelen. Wat voor bakfiets hebben we t hier over? Ik ben dan vooral geinteresseerd in t aantal spaken en de velgdiameter van je achterwiel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• morgoth924
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 20:44
Mogelijke oplossing tegen het niet goed zien van waar het ventiel zit: met het ventiel op de positie van het slot, een markering maken op velg of band (of in de spaken), net daar waar de band de grond raakt. Als je je fiets dus wegzet met die markering op de grond, weet je dat je het wiel een slinger moet geven alvorens de fiets op slot te doen.

If it doesn't fit, you'll need a bigger hammer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:07

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Misschien is een spaakreflector een oplossing, als je die zo plaatst dat je slot niet dicht kan bij het ventiel?
Nadeel is dat de reflector waarschijnlijk in de weg zit als je de band wilt oppompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:26
morgoth924 schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 14:16:
Mogelijke oplossing tegen het niet goed zien van waar het ventiel zit: met het ventiel op de positie van het slot, een markering maken op velg of band (of in de spaken), net daar waar de band de grond raakt. Als je je fiets dus wegzet met die markering op de grond, weet je dat je het wiel een slinger moet geven alvorens de fiets op slot te doen.
Wat een heerlijk simpele oplossing. Techneuten zoeken het soms erg ingewikkeld maar als de band zichbaar is dan is dit lekker praktisch.
Anders is een "remove before flight ride" vlaggetje ook een oplossing.

I think all rightthinking people in this country are sick and tired of being told that ordinary, decent people are fed up in this country with being sick and tired.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
En vandaag was het weer raak |:( |:( |:( Let aldoor extra goed op bij het wegzetten en vooral niet de fiets op slot te verplaatsen. Maar vanmiddag even een onoplettend moment met een jengelende dochter terwijl ik de fiets van het slot haalde. Dat ging kennelijk half of ik deed alleen het sleuteltje erin zonder te draaien, waardoor ik ging wegrijden met een grote sis als gevolg. En ik had heb dus op slot gezet met het ringslot bij het ventiel. Dit was ook weer een onoplettend moment, want het regende vanochtend heel hard en toen niet goed gecontroleerd hoe het slot zat. Kans van 1 op ??? ;)

Echt balen want moest net mijn andere kinderen van school halen, dus dat moest met de auto en kon direct daarna langs de fietsenmaker voor een nieuwe binnenband en weer een uur bezig om de binnenband te vervangen (halve fiets uit elkaar).

Anyways, direct toch maar een flink stuk tape bij het ventiel gedaan (wel lastig, want kan hem nu niet oppompen zonder het weg te halen) en zoals al door iemand hier aangegeven een markering met watervaste stift op de plek waar het wiel beneden is gemaakt. Had ik uiteraard direct de vorige keer moeten doen, maar dit probleem was weer een beetje in de vergetelheid geraakt....... En ik had nog geen echt goede oplossing gevonden. Maar daarom nu maar deze noodoplossingen....
Spaakreflector overigens ook naar gekeken, maar het exemplaar dat ik had liggen paste niet op die plek.

Toen ik bij de fietsenmaker was voor een nieuwe binnenband ook even gevraagd of ik de enige ben die dit heeft. Hij gaf aan dat sommige bakfietsmerken (zoals urban arrow) het slot monteren met flexibele rubbers, zodat deze mee kan bewegen in dit soort situaties. Ik ga eens kijken of die rubbers van de urban arrow ook op onze bakfiets passen. Kennelijk is dit dus wel een bekend probleem waar iemand ooit een oplossing voor heeft proberen te vinden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flu!
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:12
Misschien een goed hangslot gebruiken ipv. ringslot
Pagina: 1