Lange (80+ m) netwerkkabel, onder de grond

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:58

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Topicstarter
Ik wil graag in een tuinhuisje wifi aanleggen. Er staan teveel bomen tussen om een straalverbinding aan te leggen. We kunnen wel een buis ingraven. Ik geef de voorkeur aan gigabit linksnelheid. De afstand is 60m hemelsbreed, dus ik wil graag iets van 80 tot 100m aan lengte hebben. Als het effe kan is PoE+ erg fijn om te hebben, maar we hebben ook stroom in het tuinhuisje, dus dat is geen must.

Ik heb een keer een 70m UTP gekocht van een redelijke (100% koper, AWG 26/7) kwaliteit. Daarmee kreeg ik 100mbit, maar wel PoE. Dat viel me een beetje tegen eigenlijk.

Glasvezel ben ik onbekend mee, maar sta ik wel voor open.

Qua buis in de grond denk ik aan een mantelbuis:

https://pvcvoordeel.nl/mantelbuis-40-mm/

Uiteraard gaan we de draad eerst in de buis trekken voor de buis onder de grond gaat. En uiteraard trekken we meteen een nieuwe trekdraad mee, mocht de UTP/Glas ooit vervangen moeten worden.

Ik heb dus puur netwerkadvies nodig. Ik heb nu aan beide kanten een gigabit poortje ter beschikking, maar het is geen probleem om bv een kastje dat UTP omzet naar glas etc aan te schaffen.

Is het een kwestie van een betere AWG kabel aanschaffen of moet ik echt naar glas over?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Triggy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-09 17:38
Even snel een kort lijstje:

Kabel op rol kopen, zelf stekkers aan zetten. (strikt genomen moet het met wandcontactdozen en patchkabels)

Vaste installatie, massieve geleiders.

Buiten, dus eventueel staal omvlochten (grond)kabels opzoeken. Dan bij voorkeur 1 uiteinde van de omvlechting aan aarde leggen (in huis). Gaat met de juiste (metalen behuizing) stekkers vanzelf als de switch ook geaard in een geaard stopcontact zit. Mechanische sterkte is leuk meegenomen.

SFTP als je ook 230V in dezelfde buis mee trekt. Anders is UTP ook goed.

PoE, geen CCA (copper clad aluminium) maar Cu (massief koper).

Trek gelijk een Cat6a, zal niet teveel schelen, maar zit je wel goed qua snelheid en betrouwbaarheid. Toelaatbare lengte is 100m.

Mantelbuis zou ook mijn voorkeur hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door Triggy op 19-05-2025 10:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:09
80m kan prima en is binnen de specs die max 100m is (inclusief patchkabels).

Als jij maar 100Mbps kreeg komt dat niet door de lengte, maar doordat je ergens in een connector iets niet goed hebt zitten (geen contact maakt) en de link snelheid dan automatisch terugvalt naar 100Mbps door minder aderparen te gebruiken.

Advies:
Neem Cat6(a) U/UTP kabel van 100% koper (dus geen CCA) van AWG24 (AWG26 is te dun) en monteer het af op een wcd aan beide zijden en knijp geen RJ45's aan die kabel.
Sluit de boel dan aan met korte patchkabels die je kant en klaar koopt.

Afgeschermde kabel is nutteloos, ook als je er een stroomkabel bij trekt, de twist in de aderparen neutraliseert echt alle invloeden van buiten.

[ Voor 11% gewijzigd door Ben(V) op 19-05-2025 10:50 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Grondkabels is nodig als je ze niet in een buis legt. Volgens mij wilde ts ze juist wel in een buis leggen, maar ik kan mis zijn.

Ik denk dat de kant en klare kabels er een met flexibele kern is, waardoor de draaddikte relatief dun is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19-09 16:46

Sharky

Skamn Dippy!

Zoals gezegd: knijp er niet zelf connectors aan! Gewoon netjes met een wcd van een paar euro afmonteren en met patchkabels doorzetten. PoE kun je daar alsnog regelen door in het tuinhuis een switch te plaatsen, die heb je daar denk ik toch al nodig. Eén poort is geen poort :P

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Topicstarter
Cool. Dan is mijn plan met mantelbuis en een lagere AWG (dus dikkere aders) gewoon prima.

Ik denk dat ik direct 2x kabel ga trekken door de buis heen, want redundantie is lekker redundant. Afmonteren met wandcontactdozen lijkt me zinnig. Heb ik ook de spullen voor (LSA tooltje).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:35
Met WCDs is een goeie (eigenlijk de beste oplossing).

Maar wat ook kan, als je die gevonden krijgt, is gewoon een UTP mét stekkers er aan die lang genoeg is.
Je gaat een mantelbuis van 40mm leggen, daar past makkelijk een RJ45 doorheen.

Eventueel zou je ook een MM glasvezel kunnen leggen (met connectors er aan).
Maar dan ga je weer andere apparatuur nodig hebben, wat het duurder maakt.
Aangezien je (ruim) onder de 100m blijft is dit niet (per sé) nodig.

PV Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
@Rensjuh dat zijn flexibele kabels in 90% van de gevallen, je wilt liever solide kernen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rensjuh
99ruud99 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 10:40:
@Rensjuh dat zijn flexibele kabels in 90% van de gevallen, je wilt liever solide kernen.
Klopt, ik geef ook aan dat met WCDs inderdaad de beste oplossing is.

Ik noem echter enkel een alternatief indien het (om wat voor reden dan ook) niet zou lukken om een stugge kabel af te monteren op WCDs.

PV Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Topicstarter
Rensjuh schreef op maandag 19 mei 2025 @ 10:42:
[...]

Klopt, ik geef ook aan dat met WCDs inderdaad de beste oplossing is.

Ik noem echter enkel een alternatief indien het (om wat voor reden dan ook) niet zou lukken om een stugge kabel af te monteren op WCDs.
Wordt gewaardeerd als tip :)

Ik heb mijn hele oude huis bedraad met vaste WCDs en stugge kabels, heb er genoeg ervaring mee om te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErA
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:55

ErA

Bij lange na geen 80 meter, maar paar weken geleden mijn eigen projectje afgerond: 1 Wifi AP achter in de tuin.

Als voorbereiding hieraan hebben wij 2 jaar geleden bij het aanleggen van de tuin een mantelbuis ingegraven, en voorbereid op het doortrekken van UTP kabel.

Ik heb ervoor gekozen om alle connectoren zelf te knijpen omdat de kabel vanuit mijn tuin de kelder inkomt, en vanuit de kelder ga ik door een separate kruipruimte omhoog de meter kast in. Dus was allemaal niet 100% duidelijk op voorhand.

Als eindresultaat heb ik 2 verschillend kabels in gebruik die met een connector in de kelder op elkaar aansluiten.

De laatste kabel was een pre-fab kabel die ik voordat ik de kruipruimte terug dicht heb gedaan wel even heb getest op 1Gbit :).

Eindresultaat is 1 Gbit in de achtertuin (900Mbps gemeten) over een lengte van pak m beet 40 meter over 2 kabels.

Goed knijpen is belangrijk ;-) ik had het eerste uurtje maar 100Mbps omdat 1 van de aders niet goed gepakt had :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:01
Ik zou voor glas gaan. Dan weet je zeker dat je 1gbps (of zelfs 10/100gbps) kan halen door de buis.

Je hebt dan wel een mediaconverter of een switch met SFP-poorten nodig.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
WCD's zijn juist voor stugge kabel bedoelt en daar kun je niet met enige kwaliteit een RJ45 aanknijpen.
En patchkabels van 80m is echt af te raden die zijn te dun.

RJ45's aanknijpen kan nooit kwalitatief goede resultaten opleveren, dat maakt alleen oppervlakte contact (kan corrosie tussen komen) terwijl een lsa (wcd dus) de ader insnijd en zo een las maakt.

Glas is volkomen overkill voor een tuinhuisje..

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
FredvZ schreef op maandag 19 mei 2025 @ 10:53:
Ik zou voor glas gaan. Dan weet je zeker dat je 1gbps (of zelfs 10/100gbps) kan halen door de buis.
100Gbps voor in een tuinhuisje?

Met UTP CAT6a kun je gewoon al 10Gbps halen. Zelfs dat lijkt mij al overdreven. In mijn ervaring is lengtes van 150m ook meestal geen probleem bij 1Gbps als je maar goede kabels gebruikt en goed af monteert. Dus met CAT6(a) 23AWG koper met stugge kern moet je prima zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Topicstarter
Oh gigabit is voor de komende jaren meer dan genoeg :) 100mbit was an sich ook prima geweest maar dat vond ik een beetje beneden mijn stand ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-09 16:35
Ik zou persoonlijk gaan voor glasvezel. Kwa kosten scheelt het weinig ten opzichte van een goede utp verbinding maar je weet zeker dat het werkt en de snelheid is gegarandeerd.

Los te bestellen:
Kabel, afgemonteerd en wel:
https://www.glasvezel-exp...e8d43653b26d95e1cec015d86

Converters mocht je geen switches hebben met SFP poorten:
https://www.glasvezel-exp...e8d43653b26d95e1cec015d86

Of een compleet setje.
Hier heb je bijvoorbeeld complete setjes, kabel afgemonteerd met 2x converter:
https://www.glasvezel-exp...er-Complete-Set::606.html

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Topicstarter
Axewi schreef op maandag 19 mei 2025 @ 15:44:
Ik zou persoonlijk gaan voor glasvezel. Kwa kosten scheelt het weinig ten opzichte van een goede utp verbinding maar je weet zeker dat het werkt en de snelheid is gegarandeerd.

[..]
Wel tof maar kneiters dat maakt het project nog veel duurder :)

Ik ben er voor nu wel uit, gewoon UTP maar dan betere kabel. Ik kijk nog even of ik slim ga doen en meteen twee lijntjes UTP trek ipv een enkele, maar dat is op die afstand ook gewoon weer 90 euro extra. Het hele project is nu 500 euro (incl kraantje om de geul te graven, 100m mantelbuis, 2x UTP, 2x wandcontactdoos), en dat is wel een bak geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superhuuper
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:44
sebastius schreef op maandag 19 mei 2025 @ 16:48:
[...]

Ik ben er voor nu wel uit, gewoon UTP maar dan betere kabel. Ik kijk nog even of ik slim ga doen en meteen twee lijntjes UTP trek ipv een enkele, maar dat is op die afstand ook gewoon weer 90 euro extra. Het hele project is nu 500 euro (incl kraantje om de geul te graven, 100m mantelbuis, 2x UTP, 2x wandcontactdoos), en dat is wel een bak geld.
Ik heb mijn UTP kabel laatst via Marktplaats gekocht. Komen regelmatig (bijna) volle rollen/dozen voorbij voor prima prijzen. Opletten dat je CAT6 en volledig koper hebt, dan kan het haast niet mis gaan.
Kan zo meer dan de helft schelen op de kosten van de kabel, dan heb je 2 lijntjes lopen voor de prijs van 1 :*)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-09 20:39
sebastius schreef op maandag 19 mei 2025 @ 16:48:
[...]

Koop een Cat 6(A) kabel met AWG23 (100% Cu uiteraard), dan zit je altijd goed.
Ik heb hier een 91 meter lange verbinding naar de schuur. PoE werkt prima. Snelheid is Gbit. Boven de Gbit kan ik niks over zeggen want ik heb geen >1Gbps apparatuur. Maar ik heb er het volste vertrouwen in dat hogere snelheid prima zal werken.

[ Voor 16% gewijzigd door Masimo op 19-05-2025 20:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Azbest
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-09 18:47
Op zo'n afstand zou ik glasvezel leggen, veel betrouwbaarder en waarschijnlijk nog goedkoper ook. Tip: kies single mode fiber, dat is futureproof.

Kiek, is meteen outdoor kwaliteit:
https://nl.aliexpress.com/item/1005006122082297.html

En je hebt een setje media converters nodig:
https://nl.aliexpress.com/item/1005007084747100.html

Zit je op een totaal van nog geen 60 euro. Ik schat in dat met een jaar of wat 10Gb media converters wel te krijgen zijn voor tientjes.

Een goede vergelijkbare kabel van koper zit je al gauw op een euro p/m. Met die 80 meter is het dan de vraag of je ooit 10Gb haalt, 2.5Gb zal wel lukken.

[ Voor 70% gewijzigd door Azbest op 20-05-2025 09:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hunegaart
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 17-06 05:54
Hier cat 7 stugge kabel ivm wcd
Over 40m
(Misschien is het wat overkill, maar ik kon 70m nieuwe kabel uit een bouwafval container redden )
Werkt top, aansluiten op de wcd is een eitje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Azbest schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 01:24:
Op zo'n afstand zou ik glasvezel leggen, veel betrouwbaarder en waarschijnlijk nog goedkoper ook.
Waarom is het volgens jouw veel betrouwbaarder? Je hebt twee actieve apparaten extra nodig, dat maakt het per definitie minder betrouwbaar. UTP kabel over 80 meter is gewoon betrouwbaar en als je zorgt dat er geen ongedierte de kabel kan doorknagen werkt het gewoon voor een hele lange tijd. Glasvezel is ook eerder doorgeknaagd dus dat kan ook geen reden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azbest
Ik heb eens een lange kabel gelegd voor een klant met een lengte van 90 meter. Volgens de theorie had dat geen problemen moeten geven op die afstand met cat5e kabel. De link kwam wel up, maar wanneer er veel verkeer was zag ik packet loss. Soms viel ook de verbinding weg en kwam dan weer up als 100mbit.
Bloed irritant was dat. Het was geen goedkope kabel met een stugge kern en 24awg koper.

Aangezien de switches die aan beide kanten stonden SFP poorten hadden heb ik een voorstel gedaan voor glasvezel. Dat was meteen geaccepteerd en draait vandaag de dag nog. Koper is in de praktijk met lengten vanaf 50 meter een stuk lastiger te voorspellen als glasvezel.

Het mooie aan single mode glasvezel is ook nog eens dat het nog heel veel upgrades mee kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Onzin koper werkt prima volgende de specs tot 100m en in werkelijkheid zijn zelfs langere afstanden ook geen probleem.
Als de boel bij jouw terugvalt naar 100Mbps duid dat erop dat je een slechte connectie hebt waardoor er een aderpaar uitvalt.

Zeker RJ45's aangeknepen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
Azbest schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 23:04:
Het mooie aan single mode glasvezel is ook nog eens dat het nog heel veel upgrades mee kan.
Áls de TS al voor glasvezel zou gaan, pak dan MultiMode glasvezel.
Is wat goedkoper en op deze afstand zou je zelfs met MultiMode nog naar de 100Gb kunnen gaan.

Maar, waarom glasvezel?
Als je niet gewend bent om met glasvezel te werken:
- Kans dat je de vezel breekt;
- SFPs nodig;
- 2 nieuwe switches met SFP poorten nodig;

Allemaal extra kosten die niet nodig zijn.
Als je correcte UTP hebt en deze netjes afwerkt op een goede WCD (met het juiste gereedschap) werkt dit perfect.

Hier op mijn werk hebben we flink wat UTP verbindingen die richting de 100 meter gaan en die draaien gewoon prima op 100/1000mbit en ook op 10Gbit.

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:01
bjusterbaarlik schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 21:24:
Waarom is het volgens jouw veel betrouwbaarder? Je hebt twee actieve apparaten extra nodig, dat maakt het per definitie minder betrouwbaar.
Als je maar één device op de kabel aansluit is er wat voor te zeggen. Over aantal extra actieve apparaten voor glas tov koper valt nog wel te twisten. Voor de koperverbinding heb je sowieso een switch nodig in huis, dus met aanschaf van de juiste hardware is er slechts 1 extra actief device nodig.

Zodra je aan beide zijdes sowieso een switch gaat plaatsen om meerdere devices op de kabel aan te sluiten dan vervalt het argument, want staat er sowieso aan beide zijden een actief apparaat.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azbest
Rensjuh schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 08:34:
[...]

Áls de TS al voor glasvezel zou gaan, pak dan MultiMode glasvezel.
Nope, MMF kan maar 1 generatie mee. Iedere nieuwe standaard verkort de afstand drastisch.
Maar, waarom glasvezel?
Als je niet gewend bent om met glasvezel te werken:
- Kans dat je de vezel breekt;
Het is mij nog nooit overkomen. Ik heb de TS ook een buitenkabel geadviseerd.
- SFPs nodig;
- 2 nieuwe switches met SFP poorten nodig;

Allemaal extra kosten die niet nodig zijn.
https://gathering.tweaker...message/82466642#82466642
Hier op mijn werk hebben we flink wat UTP verbindingen die richting de 100 meter gaan en die draaien gewoon prima op 100/1000mbit en ook op 10Gbit.
Wat voor kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
Azbest schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 12:20:
[...]

Nope, MMF kan maar 1 generatie mee. Iedere nieuwe standaard verkort de afstand drastisch.
OM4 of OM5 kan voorlopig wel weer even mee hoor.
Die kunnen nu makkelij 100Gb aan, zul je thuis voorlopig echt niet nodig hebben.
Dus dat kan prima, voor nu en de komende weet ik hoeveel jaar voort thuis is dat meer dan voldoende.
Azbest schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 12:20:
[...]

Het is mij nog nooit overkomen. Ik heb de TS ook een buitenkabel geadviseerd.
Mij ook niet, ik zeg enkel dat een vezel vlakbij de connector makkelijk stuk kan gaan.
Er zit hier CAT6 en CAT6A.
Over beide lopen hier gewoon 10Gb verbindingen, sommige op korte afstanden, maar andere verbindingen lopen ook naar andere zalen toe en die gaan aardig richting de 80 á 90 meter.

[ Voor 9% gewijzigd door Rensjuh op 21-05-2025 12:24 ]

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azbest
Rensjuh schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 12:23:
[...]

OM4 of OM5 kan voorlopig wel weer even mee hoor.
Juist dat is nou net duurder. Single mode fiber is het goedkoopst. OM3 zit nu ongeveer op dezelfde prijs.
Prijs verschil in transceivers was vroeger inderdaad een ding, nu een euro verschil. Tenzij je 20+ km moet overbruggen, dat is inderdaad een andere klasse.
Er zit hier CAT6 en CAT6A.
Over beide lopen hier gewoon 10Gb verbindingen, sommige op korte afstanden, maar andere verbindingen lopen ook naar andere zalen toe en die gaan aardig richting de 80 á 90 meter.
Ik heb nog geen ervaring met CAT6 op die afstand, maar lukt het dan met ipperf om de volledige bandbreedte te benutten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjans
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-09 15:18
Nog een voordeel van glasvezel: geen inductiespanningen bijvoorbeeld bij een blikseminslag nabij. Ik ken de omgeving niet, maar ik heb dit eens meegemaakt bij een klant die in het bos woont. Mogelijk kan dat je helpen bij het maken van een keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Inductiespanningen werken meestal via de netspanningskabels en zelden via netwerkkabels.
Hoe meer koper hoe meer aantrekkingskracht voor bliksem inductie.

Verder allemaal vergezochte onzin, neem gewoon een cat 6(a) koperkabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Topicstarter
Laten we wel lief blijven voor elkaar, de inzichten lopen uiteen, en dat is prima. Elkaars oplossing bestempelen als onzin vind ik echt niet nodig.

Ik ga voor dit projectje nu voor CAT6/6A, en ik trek gewoon een extra koord mee om de kabels tzt te kunnen upgraden naar iets beters (als dat lukt over die lengte en de buis niet verpletterd is geraakt :P ).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bertsjuhn
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19-09 20:32
Praktische tip, mocht je nog een extra trekdraad door de buis moeten hebben, pak een stuk dun touw en knoop een plastic boterhamzakje eraan.
Vervolgens aan de andere kant van de buis de stofzuiger erop ;-)

☀️5400wp op Z | 🔋Marstek Venus E | 🚗 Peugeot e-208 | ❄️ Daikin 2MXM50A | 🔌 HW P1 | 🎛️ Home Assistant | 🛜 UniFi

Pagina: 1