Gevel/Wand isolatie renovatie toilet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten2333
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 22:37
Ik ben mijn toilet uit de jaren '80 aan het renoveren en heb alle wandjes inmiddels verwijderd in voorbereiding van het plaatsen van een zwevend toilet.

Nu zat er achter de gipsen wand een houten constructie opgevuld met glaswol.

Omdat ik het natuurlijk zo efficient en goed mogelijk wil aanpakken, en met een beetje geluk de toiletruimte weer 40 jaar meekan, zou ik natuurlijk de isolatie ook meteen willen aanpakken.

Ik ben me momenteel aan het orienteren op een nieuw (kunstof) kozijn voor het raampje. Dit is slechts een dun stukje glas met onhandig sluitwerk. Ik geloof dat alles hierop een "upgrade" is.

Heeft het zin om de bestaande glaswol te verwijderen en nieuwe isolatie (steenwol bv.) en een damp-open folie te plaatsen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lbPMJPp9idlvY_Dg-WqY4uyLZ48=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nVbvxLv7NqBjGcESdtOa3SCP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3u6gJVRuRHj-0xIgZuc41EZffxk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hHK6x3H68kwqCeXHRIIsJ8pJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:34
Ik zou eerst kijken naar het raampje. Als daar een nieuw kozijn voor nodig is, hoe diep wordt dat?
Als je achtermuur daardoor dieper wordt zou ik inderdaad de isolatie vervangen. Anders heeft het niet een gigantisch verschil (of pak PIR, maar dat is niet dampopen, wel hogere isolatiewaarde per cm).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:36
Grenst deze muur aan de buitenmuur? Want als je een hoge isolatiewaarde in beperkte ruimte wil behalen is PIR-isolatie misschien het beste hier. Houdt geen geluid tegen, maar biedt je thermisch wel de beste prestaties.

Wij hebben hier in het toilet ook zo'n onhandig houten uitsteekraampje gehad (op 2 meter hoogte...). Daar een nieuw klein HR+++ vast kozijn ingezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:30
Wat dat raampje betreft, hier in de straat hebben we ook allemaal van die raampjes, meeste buren vervangen het door een vast glas met een rooster. Hoef je niet per se een nieuw kozijn voor.
Als je hier een kunststof draai of kantelraampje van maakt krijg je een stukje glas van 10cm hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:12
in ieder geval geen damp open folie. Glaswol houdt helemaal niet van damp. Verder eens met wat er al gezegd is, doe wat aan je glas en kijk of je de isolatie wilt optimaliseren, dan is PIR een hele goede maar als er niet gestookt wordt in het toilet zal er ook weinig warmte zijn die je vast wil houden.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:30
@No Hands Als je in dat hokje zit wordt het toch verwarmd met 100W ;)
Verder trekt er altijd wel warmte uit de rest van de woning in zo'n hokje.

Ik heb een paar jaar terug de funderingsmuur van het toilet geïsoleerd, dat scheelde nogal mbt koude voeten in de WC. Wordt verder ook niet gestookt daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten2333
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 22:37
De muur grenst inderdaad aan de buitenmuur. Ik zou wel graag een zo hoog mogelijke geluidsisolatie willen, aangezien deze muur grenst aan een park met veel kinderen. (Niet dat ik een oude zeikerd ben, maar het geluid dringt regelmatig tot de woonkamer door).

Het kozijn laten zitten en alleen een nieuw HR++ ruitje plaatsen is eigenlijk wel een heel goed idee. Dan kan het bestaande kozijn blijven zitten en hoeft er verder niks aangepast te worden bij het plaatsen van de nieuwe wanden. Bovendien scheelt het een hoop geld. Een erg goed idee!

Er word inderdaad niet verwarmd in het toilet. Dat hoeft ook niet. In voorbereiding van vloerverwarming gaat sowieso de hele vloer van onderen geisoleerd worden.

Als ik het dus goed begrijp is de meeste winst te behalen met het plaatsen van een nieuw ruitje en de glaswol lekker te laten zitten?
Pagina: 1