Snelle lichte Laptop voor programmeren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renard-IA
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 30-05 21:29
Wat ga je met je laptop doen?
Ik ontwikkel software in de industriële automatisering(robots, machines). Ik gebruik veel verschillende ontwikkel software (Compilers, Siemens tia portal, Sigmatek), Ik heb veel verschillende versies op mijn laptop en daarbij veel configuratie programma's. Daarom gebruik ik VM's. Soms heb ik meerdere VM's tegelijk open. Het zijn vaak ook zware applicaties. Ik werk 60% op kantoor en 40% op pad. Vaak in fabrieks hallen of warehouses. Stoffige rommelige omgeving. Ik loop veel rond met de laptop dus ik wil graag een lichte en compacte. Laptop moet echt degelijk zijn. Ik zet hem bv vaak op stapel pallets of op een machine. Verder ben ik wel gevoelig dat ie er "premium" uit ziet (Sorry, Apple look en feel?)
  • Licht en dun. dit is echt belangrijk. ik loop er veel me te sjouwen, max 2 kg
  • 64 Gb RAM, heb ik voor VM's wel nodig denk ik
  • Ultra Core i9? voor compileren wel prettig denk ik?
  • Goed scherm, 16", liefs OLED. dat vind wel erg mooi
  • 2 TB ssd
  • goede garantie: iets van next day onside reparatie?
  • Permium look en feel (Sorry :? ben ik wel een beetje gevoelig voor).
  • Grafische kaart maakt me niet uit. ik speel geen spellen ofzo.
.
Wat is je budget?
4000,-

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, vaak, maar accuduur is iets minder van belang want om de paar uur kan ik wel weer even aan de lader hangen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Lenovo Thinkpad P1:
Eigenlijk heeft deze alle opties. Licht, snel RAM, lijkt niet zo'n premium uitstraling (ik vind zwart niet zo mooi) maar krijgt erg goede reviews. Is wel erg duur met al deze opties 4400,-
Lenovo thinkpad P16s
Eigenlijk gelijke specs als vorige. iets zwaarder en dikker. maar wel 1400,- euro goedkoper als de P1
Dell XPS 16
Lastig, ziet er prachtig uit (dit bedoel ik met premium) maar met die rare touchbar en krijgt hele slechte kritieken op het toetsenbord. En bij belasting gaat ie snel throttelen (of hoe dat heet)
HP Zbook
wordt gauw wat duurder. Geen OLED. Lees ook minder goede reviews over degelijkheid? ziet er ook wat saai uit

Algemeen
Waarom is een Lenovo P1 zoveel duurder als de P16s met de zelfde specs?
Iemand ervaringen met de XPS?
klopt het dat een video kaart voor mijn toepassing niet echt van belang is?
Zijn er nog andere goed alternatieven die ik over het hoofd gezien heb?