Nvidia GefOrce RTX 3060 FPS drops elke 2 minuten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuiverekoffie
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19-05 18:44
Hallo,

ik heb sinds gister dat mijn PC in elke game, die ik dusver heb geprobeerd, om de 2 minuten of zo gewoon naar 1 FPS zakt, voor ongeveer 8 seconden en daarna loopt het weer op, alsof er niets is gebeurd.
Dit doet hij dan elke 2 minuten of zo.

Kan iemand mij vertellen in welke hoek dit probleem kan zitten? Ik heb deze pc nu ong. 3 jaar, nooit geen problemen gehad.
Ik heb de kast nagekeken, er zat heel iets stof voor de roostertjes maar niet echt superveel. Deze schoongemaakt maar niets geholpen.

ik heb nu de laatste game de temp in de gaten gehouden, er staat dat max temp 71 graden was voor de CPU, volgens Open Hardware Monitor

AMD Ryzen 9 5900X 12core
32GB DDR 4 3200 RAM
M.2 1 TB SSD
Nvidia RTX3060 12GB
Xiaomi BHR5039GL - QHD IPS 165Hz

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:21

nelizmastr

Goed wies kapot

Laat ook msi afterburner je videokaart meeloggen tijdens het spelen. Wellicht zie je een bijzonderheid zoals een te hoge temperatuur, of rare dips in kloksnelheid.

Speel je je games vanaf een SSD of een HDD en indien die laatste, is die nog gezond?

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuiverekoffie
Vanaf een m.2 , die is nog goed. Ik zie nu dat bij elke spike het CPU gebruik keldert, dus ik vermoed een CPU probleem nu.. ik zal morgen even de koeling doorblazen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyXP1600
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:51
Kan ook zijn dat je cpu koeling niet goed contact meer maakt, dat de koelpasta ertussenuit is ofzo. Dus alleen schoonblazen zou misschien niks helpen. Dan moet je de koeler er even afhalen, de cpu eruit halen, de cpu goed schoonmaken, de koeler goed schoonmaken en dan de cpu terug en nieuwe koelpasta erop.
Zorg dat je alle spullen in huis hebt en zorg ervoor dat je statisch ontladen bent. Een statisch vonkje terwijl je contact maakt op je moederbord of cpu kan de boel frituren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Majestici
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 18-09 23:11
zuiverekoffie schreef op zondag 18 mei 2025 @ 21:47:
Vanaf een m.2 , die is nog goed. Ik zie nu dat bij elke spike het CPU gebruik keldert, dus ik vermoed een CPU probleem nu.. ik zal morgen even de koeling doorblazen denk ik.
Als het de CPU koeling was dan zou je juist een gebruik spike verwachten. Immers als de koeling niet goed is, zou hij downclocken, en dus de load verhogen.

Welke parameters was je allemaal aan het bekijken? Ik zou eens geheugen in de gaten houden. VRAM/System RAM. Maar ook GPU temperature en load. En de clockspeeds van beide componenten.

Als je het geheugen ziet oplopen, en daarna weer ziet kelderen na de spike, dan is het wellicht een memory leak. Alles hangt af van testresultaten.

[ Voor 13% gewijzigd door Majestici op 19-05-2025 13:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:02
Toevallig drivers geupdate? Nvidia drivers dit jaar zijn nou niet echt dat je zegt top dus wellicht dat het probleem ook daar kan liggen en je misschien de driver wilt downgraden naar een oudere versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuiverekoffie
Majestici schreef op maandag 19 mei 2025 @ 13:17:
[...]

Als het de CPU koeling was dan zou je juist een gebruik spike verwachten. Immers als de koeling niet goed is, zou hij downclocken, en dus de load verhogen.

Welke parameters was je allemaal aan het bekijken? Ik zou eens geheugen in de gaten houden. VRAM/System RAM. Maar ook GPU temperature en load. En de clockspeeds van beide componenten.

Als je het geheugen ziet oplopen, en daarna weer ziet kelderen na de spike, dan is het wellicht een memory leak. Alles hangt af van testresultaten.
Ik gebruik Open Hardware Monitor om de temps en zo te bekijken, ik zie nergens te gekke waardes. Clockspeeds is misschien een ding, ik weet alleen niet waar ik naar moet kijken dan.

Dit is mijn cpu drop , dit doet hij in elke game, elke 2-3 minuten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Es8O6UHqE38XPhaSdiOrUKwCx1M=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/fIOEjnIAxHhzHGKCPuIPcf2c.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuiverekoffie
Miyazono schreef op maandag 19 mei 2025 @ 13:30:
Toevallig drivers geupdate? Nvidia drivers dit jaar zijn nou niet echt dat je zegt top dus wellicht dat het probleem ook daar kan liggen en je misschien de driver wilt downgraden naar een oudere versie
Ik heb ze ge-update ná ik dit probleem kreeg, daarvoor weet ik zo niet wanneer ik ze ge-update heb, was al wel een tijdje geleden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zuiverekoffie
Ik ben er al uit, er zat een kleine printer app in mijn Opstarten gekke dingen te doen, ik denk constant verbinding maken met de fabrikant. Appje weg en nu lijkt het weer ok te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyXP1600
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:51
Hmm, je CPU gebruik daalt, niet je CPU frequentie ofzo als gevolg van te warm worden. Dus je CPU zit ergens op te wachten, lijkt het.
RAM vol, VRAM vol, je SSD cache kapot, het kan echt nog vanalles zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majestici
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 18-09 23:11
zuiverekoffie schreef op maandag 19 mei 2025 @ 18:43:
Ik ben er al uit, er zat een kleine printer app in mijn Opstarten gekke dingen te doen, ik denk constant verbinding maken met de fabrikant. Appje weg en nu lijkt het weer ok te werken.
Ja, dat lijkt meer op het symptoom, hij wachtte ergens op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:18

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Dat is geen zuivere koffie dacht zuivere koffie en ging op onderzoek uit..
Na wat cafeïne kwam het probleem vanzelf boven in de koffie drijven ;)

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

Pagina: 1