ubuntu laat me niet inloggen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:36
Mijn vraag
Ik draai ubuntu 24.04.2 LTS en het systeem is vanaf 2020 steeds geupgrade naar nieuwe versies. Ik wilde vandaag een nieuwe desktop environment testen, maar dit gevolg gehad dat ik mezelf heb buitengesloten. Het lijkt op de loginloop die je via google her en der vindt. Maar dat lijkt het niet te zijn, ik kan namelijk via de console ook niet inloggen (tty via CTRL+ALT+F3). Ik heb inmiddels van alles geprobeerd, ik kan wel via de recovery op het root account komen.

Ik dacht even dat het aan het user account lag, maar een additioneel aangemaakt account vertoont hetzelfde gedrag.

Als ik een SSH opzet vanaf een ander systeem, word ik er ook direct weer uitgegooid (dit laat ook de flash zien bij de tty sessie).
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
PS C:> ssh user@192.168.1.121
user@192.168.1.121's password:
Welcome to Ubuntu 24.04.2 LTS (GNU/Linux 6.8.0-60-generic x86_64)

* Documentation:  https://help.ubuntu.com
 * Management:     https://landscape.canonical.com
 * Support:        https://ubuntu.com/pro

Expanded Security Maintenance for Applications is enabled.

0 updates can be applied immediately.

Last login: Mon Feb 17 07:32:35 2025 from 192.168.3.2
Connection to 192.168.1.121 closed.
PS C:>

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ubuntu 24.02.4 LTS

Wat ik onder andere al gevonden of geprobeerd heb
dkpg-reconfigure (verschillende opties)
opniew installeren van de desktop environment(s)
checken van file rechten
checken van /tmp rechten
esm gedisabled
additionele user aangemaakt
(en nog wel meer opties)

Op basis van de geprobeerde opties en de TTY response kom ik eigenlijk tot de conclusie dat er iets anders mis is gegaan. Maar ik weet even niet wat. De tweede user heb ik overigens via de recovery aangemaakt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Check even in de logs (/var/log/syslog en /var/log/auth.log) waarom je weer uitgelogd wordt.
ik kan namelijk via de console ook niet inloggen (tty via CTRL+ALT+F3).
Iets meer details dan 'hij doet het niet' zou wel fijn zijn. ;) Krijg je een foutmelding?

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:36
Room42 schreef op zondag 18 mei 2025 @ 19:35:
Check even in de logs (/var/log/syslog en /var/log/auth.log) waarom je weer uitgelogd wordt.

[...]

Iets meer details dan 'hij doet het niet' zou wel fijn zijn. ;) Krijg je een foutmelding?
Niets frusterender dan een vraag die "hij doet het niet" suggereert zonder toevoeging, geprobeerd dat aan te geven wat ik wel zie ;)

Bovenstaand is wat ik op de ssh sessie te zien krijg (en ook op de tty).

Aanwijzing auth.log geeft meer duidelijkheid denk/hoop
ik. Ik kan geen copy paste maken, maar deze meldingen vallen op (niet helemaal overgetypt dus):
keyring heeft een invalid or unrcognisable format.
gkr-pam: unlocked login keyring
session 2 logged out
removed session 2
pam: session closed for user

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 24-09 22:00

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Boot naar recovery zodat je een werkende sessie hebt in je omgeving. Ga dan kijken wat er is aangepast met je poging om een andere DE te installeren door te kijken in /var/log/apt/term.log. Hierin staat namelijk alles dat op de terminal naar voren zou zijn gekomen tijdens het installeren. Want welke DE probeerde je te installeren naast welke andere en hoe heb je dat gedaan (package(s)/commando)?

Commandline FTW | Tweakt met mate