Stopcontact tuin aansluiten, verwarring over kabels

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aazwart
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:19
Dag allemaal,

De electricien heeft in mijn tuin kabels aangelegd maar achterin de tuin alleen een kastje met de kabel opgehangen en deze verder niet doorgetrokken naar de overkapping. Dat kon toen ook niet want de overkapping stond er toen nog niet.

Nu wil ik stopcontact monteren in de overkapping maar daarvoor moet ik de kabel doortrekken. Dat is niet zo een probleem maar de kleuren komen niet overeen en ik wil hier geen fouten in maken met het aansluiten.

Uit de grond komen 5 kabels (Bruin, Grijs, Zwart, Blauw en Zilver). De kabel naar het stopcontact heeft drie kabels (Bruin, Blauw en Geel/Groen). Welke kabel moet ik nu waarmee verbinden?

Kan iemand mij helpen. Voor de zekerheid ook nog even een foto toegevoegdAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lhK9jl1QNkO6kyQFrmmzZ02s4XI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/utsbgfWxdmA7qe7rFxm9lKBl.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Eerst bekijken hoe de andere kant van de kabel aangesloten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:18

Aardedraadje

Met kabelschoen

Tsja, dat is natuurlijk wel gokken zo. Bruin, zwart en grijs zijn doorgaans fasedraden. Blauw de nul. Mijn gevoel zegt dat de afwijkende kleur (zilver) dan wel aarde zal zijn.

Maar als er rare kleuren gebruikt zijn, kun je er ook niet vanuit gaan dat de andere kleuren wel kloppen. Dus het antwoord is zo eigenlijk niet te geven.

Je hebt een driefase-installatie denk ik zo, ik zou dan niet zomaar wat proberen en ervan uitgaan dat het klopt. Je zet zo ergens 400V op.

Kabel komt denk ik direct uit de meterkast? Dan daar even kijken hoe het zit.

EDIT: ze te zien is het geen 'zilver' maar gewoon kale draad cq 'litze'. Als het correct is aangesloten is dit de aarde.

[ Voor 17% gewijzigd door Aardedraadje op 18-05-2025 15:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Mijn aanname (gebaseerd op de ietwat wazige foto):
  • het betreft een 4-aderige YMVK-AS
waar -AS staat voor aardscherm dat is een aardscherm om de aders heen zodat de kabel geschikt is voor het plaatsen in de tuin waar je risico hebt dat je er ooit met een spade in steekt. Het aardscherm is wat jij als 'zilver' ziet. Verder heb je 3 fases (bruin, zwart, grijs) en een nul (blauw). Maar dit is alles is 0% zeker zolang je niet weet hoe de andere kant is aangesloten zoals hierboven ook benoemd is.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Zover ik de foto zie is het hoe dan ook raar dat niet de hele kabel in de kabelmof zit :?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:12

franssie

Save the albatross

Grondkabel heeft andere kleuren dan een buitenkabel. Zwart is schakelen, heb je niet nodig, grijs is ook overbodig. Blauw op blauw, bruin op bruin en zilver op groen geel. Maar inderdaad even kijken aan de andere kant eerst of je installateur het met mij eens is.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aazwart
Allemaal bedankt voor jullie snelle reactie.

Ik heb aan de kant van het huis ook een stopcontact die is aangesloten, neem aan dat ik daar ook kan zien hoe het is aangesloten zonder de meterkast open te maken. Klopt mijn redenering? Anders neem ik toch maar even contact op met de elctricien die het 3 jaar geleden heeft aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
aazwart schreef op zondag 18 mei 2025 @ 15:06:
Allemaal bedankt voor jullie snelle reactie.

Ik heb aan de kant van het huis ook een stopcontact die is aangesloten, neem aan dat ik daar ook kan zien hoe het is aangesloten zonder de meterkast open te maken. Klopt mijn redenering?
Tenzij je het zelf aangelegd hebt en zeker weet dat dit dezelfde kabel betreft klopt die redenering niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02-09 19:35

M2M

medicijnman

Meterkast openen is niet zo moeilijk, Clipjes los en je kunt de cover er vanaf trekken. De zekeringen en automaten blijven gewoon zitten. Als je klaar bent, de cover er weer op. En natuurlijk niet met je vingers in een open meterkast prutsen :)

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aazwart
Toch maar even de meterkast geopend maar daar kon ik geen kaas van maken. Wellicht dat jullie er wat mee kunnen :-)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TqjqHADQjQIGbDiCPrM7oP9IrD4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tfOORMYomrlXHcHTkakZy6YA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OBEr4IwLdmTJga8C7LxDU1wc-BE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aZI9gAcNUSuMFlTdf5c2Fuxq.jpg?f=fotoalbum_large

Het gaat om de groep waarvan de knop naar beneden staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Lijkt erop dat er een dubbele automaat (zogenaamde kookgroep) is gebruikt om zo 2x2 fase en 0 door 1 kabel te krijgen. Dat zou betekenen dat je dus met bruin + blauw én grijs + zwart een aansluiting kan maken.

Ik zat naar de verkeerde automaat te kijken.

[ Voor 12% gewijzigd door DukeBox op 18-05-2025 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
aazwart schreef op zondag 18 mei 2025 @ 15:29:
Toch maar even de meterkast geopend maar daar kon ik geen kaas van maken. Wellicht dat jullie er wat mee kunnen :-)[Afbeelding]

[Afbeelding]

En dat bosje grijs in de rechter bovenhoek is afkomstig van dezelfde kabel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
DukeBox schreef op zondag 18 mei 2025 @ 15:42:
Lijkt erop dat er een dubbele automaat (zogenaamde kookgroep) is gebruikt om zo 2x2 fase en 0 door 1 kabel te krijgen. Dat zou betekenen dat je dus met bruin + blauw én grijs + zwart een aansluiting kan maken.
Of dat is daadwerkelijk de inductieplaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

jadjong schreef op zondag 18 mei 2025 @ 15:50:
[...]

Of dat is daadwerkelijk de inductieplaat...
Ah ja denk dat je gelijk hebt, was een beetje verwarrend de foto's zonder volledig overzicht. Ik zag de brug en dacht nog dat het de automaat van de foto erboven was.

@aazwart Het lijkt erop dat grijs niet in gebruik is. Loopt de zwart toevallig naar de tijdklok eronder? Dat zou wel e.e.a. verklaren. Dan heb je dus blauw + bruin voor stopcontacten (continue stroom) en blauw + zwart voor verlichting (of iets als een vijverpomp wat middels een tijdschakeling werkt).

[ Voor 81% gewijzigd door DukeBox op 18-05-2025 15:58 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bmwgozer
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 07-06 00:19
Toch maar even de meterkast geopend maar daar kon ik geen kaas van maken. Wellicht dat jullie er wat mee kunnen :-)[Afbeelding]

[Afbeelding]

3 geleiders in een automaat gepropt met verkeerde aandraaimoment waar 2x N uit komt. Geleiders exposed. Grijs als N gebruiken in nieuwe aansluiting en ook verkeerd aandraaimoment.

Interessant. Hoop dat de installateur dat niet gedaan heeft, gok het ook niet gezien de tang afdrukken in de isolatie. Dat schreeuwt klus papa.

Zou met een tester aan de slag, even de fases meten, de nul meten en de aarde meten. Vanuit daar de juiste automaat lokaliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwibox
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 15:10
Hmm sorry niet om lullig te doen, maar als je jezelf niet vaardig genoeg vind om een meterkast open te maken om te kijken hoe iets aangesloten is, zou ik het aansluiten van dat stopcontact overlaten aan een professional of iemand die wel kaas hiervan gegeten heeft.

Tis namelijk een tamelijk eenvoudig karweitje en ik neem aan dat je s avonds toch met een gerust gevoel in je bed wil liggen ;)

Ieder zijn of haar ding toch?

[ Voor 4% gewijzigd door kwibox op 18-05-2025 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-08 11:48
Lijkt me allemaal prima en helder: bruin(Fase), blauw (Nul) en die zilveren mantel voor aarde.
De zwarte kan dan geschakeld zijn op een binnenschakelaar, hier misschien dat tijdrelais.

Andere groepen mogen niet op diezelfde kabel tenzij je een soort kooktoestel schakelaar hebt zoals links bovenste foto.

Laatste ongeveer 10 jaar is het heel gebruikelijk om altijd een vaste (bruin) en een geschakelde (zwart) draad te monteren bij (buiten)lichtpunten, handig bij sensor- of smartlampen.

Grijs is netjes opgebundeld zodat je daar nog een andere tijdklok of iets op kan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:50
Weet je het zeker?
De bruine en blauwe draad van die groep lijken juist in de YVMK-kabel naast de grondkabel weg te gaan.

Ik zet mijn geld juist op de groep ernaast en dat de zwarte draad is aangesloten op de schakelklok helemaal rechts. Dat zou ook de verklaring zijn dat deze groep meer bruine dan blauwe uitgaande draden heeft.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
bmwgozer schreef op zondag 18 mei 2025 @ 16:00:
[...]

3 geleiders in een automaat gepropt met verkeerde aandraaimoment waar 2x N uit komt.
Hmm, hoe kun je zien aan een foto of het juiste aandraaimoment is gebruikt? Zit daar ergens een indicator voor oid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
De bovenkant van de behuizing die uit elkaar splijt is een goede indicator.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

jadjong schreef op zondag 18 mei 2025 @ 17:46:
De bovenkant van de behuizing die uit elkaar splijt is een goede indicator.
EMAT doet dat met het juiste aandraaimoment. Praktijkervaring heeft mij dat geleerd.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13:31
DukeBox schreef op zondag 18 mei 2025 @ 15:04:
Zover ik de foto zie is het hoe dan ook raar dat niet de hele kabel in de kabelmof zit :?
de 4x2,5+AS past niet in een M20 wartel. Een 2x2,5+AS past namelijk net.
Hier had dus eigenlijk een grotere wartel gebruikt moeten worden.
Pagina: 1