Hoe kom ik van mieren af?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels3773
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 31-05 19:06
Zoals de titel het al vraagt. Ik heb mieren rondom en soms in huis. Ik probeer alle soorten gif wat in Nederland verkrijgbaar is, maar het verplaatst het probleem alleen. Met de waterkoker alle ingangen langs werkt ook niet.

hengelen naar illegale oplossingen doen we maar niet

[ Voor 27% gewijzigd door twain4me op 18-05-2025 20:33 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:02

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Niels3773 schreef op zondag 18 mei 2025 @ 14:10:
Zoals de titel het al vraagt. Ik heb mieren rondom en soms in huis. Ik probeer alle soorten gif wat in Nederland verkrijgbaar is, maar het verplaatst het probleem alleen. Met de waterkoker alle ingangen langs werkt ook niet.

*knip*
Ja, gewoon geen gif gebruiken. Je doodt daarmee niet alleen de mieren, maar ook alle andere insecten die ermee in aanraking komen. En het worden er al steeds (extreem veel) minder.
Mieren hebben een hekel aan de geur van koper. Een koperen strip oid zou moeten helpen om ze buiten te houden. De mieren die rondom je huis leven: lekker laten zitten en hun ding laten doen.

[ Voor 11% gewijzigd door twain4me op 19-05-2025 15:46 . Reden: geknipte qoute ]

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Gif werkt nooit permanent, alleen tijdelijk. Mierenlokdozen zijn tijdelijk effectief omdat mieren het gif het nest in brengen waardoor de hele kolonie sterft. Maar een paar dagen later is er weer een nieuwe kolonie. Daarnaast is gif ook gewoon slecht.

Ik heb ook mieren in huis gehad en ben er nu van af door alle plinten/kieren bij de vloer af te kitten. En ik heb het kattenvoer verplaatst, daar kwamen ze graag op af..

[ Voor 8% gewijzigd door stin00 op 18-05-2025 14:24 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Je huis schoon houden, dan is er weinig te halen voor ze en blijven ze weg.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LadyVodka
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online
Wijnazijn,Kaneel
Mieren houden niet van de scherpe, zure geur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

FooLsKi schreef op zondag 18 mei 2025 @ 14:19:
[...]

Ja, gewoon geen gif gebruiken. Je doodt daarmee niet alleen de mieren, maar ook alle andere insecten die ermee in aanraking komen. En het worden er al steeds (extreem veel) minder.
Mieren hebben een hekel aan de geur van koper. Een koperen strip oid zou moeten helpen om ze buiten te houden. De mieren die rondom je huis leven: lekker laten zitten en hun ding laten doen.
Mieren komen hier het huis niet meer in na op kierenjacht te zijn geweest. Het zijn er wel zo veel dat mijn tegels verzakken op de plaats waar ze hun ondergrondse walhalla hebben gebouwd. Dat ben ik na 5 jaar ploeteren ook wel zat moet ik zeggen. Heb de tegels al een paar keer opnieuw moeten leggen. Van mij mogen de mieren ook wel opzouten van die plek.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FooLsKi

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

LadyVodka schreef op zondag 18 mei 2025 @ 14:25:
Wijnazijn,Kaneel
Mieren houden niet van de scherpe, zure geur.
Azijn is enorm slecht voor de grond!! Alsjeblieft, stop met die "ouwe wijvenmiddeltjes". Je maakt met azijn nog meer kapot dan met lokdozen/gif strooien.
Koper en gewoon geen etenswaren/zoetigheid laten slingeren is veel effectiever. Ik heb op balkon ook een zooi mieren (elke plantenpot heeft z'n eigen kolonie, geloof ik) maar die zie ik nooit binnen, En daar hoef ik niets voor te doen, behalve normaal schoonmaken. Het enige wanneer ik ze zie is als ik mijn balkon aan het vegen ben.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels3773
FirePuma142 schreef op zondag 18 mei 2025 @ 14:28:
[...]

Mieren komen hier het huis niet meer in na op kierenjacht te zijn geweest. Het zijn er wel zo veel dat mijn tegels verzakken op de plaats waar ze hun ondergrondse walhalla hebben gebouwd. Dat ben ik na 5 jaar ploeteren ook wel zat moet ik zeggen. Heb de tegels al een paar keer opnieuw moeten leggen. Van mij mogen de mieren ook wel opzouten van die plek.
Is ook mijn probleem. Woon in een oude kluswoning en redelijk buitenaf. Straatwerk begint te verzakken en binnenkomen zal ik niet volledig kunnen stoppen.

Als ik de suggesties zo lees dan denk ik dat een combinatie van lokdoosjes binnen en buiten gif strooien de beste optie is. Ik zat alleen te hopen op een gouden tip voor een iets langdurigere oplossing.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• FooLsKi

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Niels3773 schreef op zondag 18 mei 2025 @ 14:32:
[...]

Is ook mijn probleem. Woon in een oude kluswoning en redelijk buitenaf. Straatwerk begint te verzakken en binnenkomen zal ik niet volledig kunnen stoppen.

Als ik de suggesties zo lees dan denk ik dat een combinatie van lokdoosjes binnen en buiten gif strooien de beste optie is. Ik zat alleen te hopen op een gouden tip voor een iets langdurigere oplossing.
Het 'voordeel' is dat met deze mentaliteit je over een paar jaar helemaal geen last meer hebt van wat voor insecten dan ook. Maar dan niet gaan miepen dat voedsel zo duur is omdat planten met de hand/met mini-drones bevrucht moeten worden, hè?
Maar, hey, je luchtplaats zal iig niet meer verzakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Mijn oma ging er destijds bij langs met kokend water. Niet schadelijk voor later en de mieren die er mee in aanraking komen zijn uitgeschakeld.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Niels3773
FooLsKi schreef op zondag 18 mei 2025 @ 14:36:
[...]

Het 'voordeel' is dat met deze mentaliteit je over een paar jaar helemaal geen last meer hebt van wat voor insecten dan ook. Maar dan niet gaan miepen dat voedsel zo duur is omdat planten met de hand/met mini-drones bevrucht moeten worden, hè?
Maar, hey, je luchtplaats zal iig niet meer verzakken.
Ik krijg de indruk dat je het er niet mee eens bent en dat mag ook, maar blijf a.u.b. on-topic. Een discussie beginnen doe je maar ergens anders.

Graag goede suggesties hoe ik van mieren afkom.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:01

BCC

Diathomeenaarde https://www.bol.com/nl/nl...9FE01lJaOa-4aAmkyEALw_wcB dat schuurt hun pantser kapot dus dan gaan ze ergens anders heen. En het is steengruis dus niet giftig.

Had mieren in het kantoor. Dus of ze kwamen op koffie af of je hebt soms gewoon pech.

Ps 10 liter is wel heel veel :)

[ Voor 10% gewijzigd door BCC op 18-05-2025 14:53 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:25
Als je het groen wilt doen (en dat is sowieso het beste idee) zou je aaltjes kunnen proberen. Zelf heb ik goede ervaring met diatomeeën-aarde.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:29

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Zoek eens op youtube naar borax plus sugar to kill ants. Of 1 schep baksoda met 2 scheppen suiker. Beetje water zodat het klonterig is (niet te waterig) en bij het nest leggen. Alle mieren eten er van en nest sterft uit. Check de youtube filmpjes maar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rostriano
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 29-05 13:41
BCC schreef op zondag 18 mei 2025 @ 14:46:
Diothemienaarde https://www.bol.com/nl/nl...9FE01lJaOa-4aAmkyEALw_wcB dat schuurt hun pantser kapot dus dan gaan ze ergens anders heen. En het is steengruis dus niet giftig.

Had mieren in het kantoor. Dus of ze kwamen op koffie af of je hebt soms gewoon pech.

Kruidvat mierenpoeder is hetzelfde spul en zit in een verpakking van 100 gram: https://www.kruidvat.nl/kruidvat-mierenpoeder/p/5862974

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Ik doe meestal rond deze tijd een rondje met dit spul.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8oI_8Fj9XnBQ82OTIkiEKhuu-tM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BhktmlRvyL6Tm49g8peAH1zZ.jpg?f=fotoalbum_large

En dan niet overdadig veel gewoon een beetje in de ingangen gieten en klaar.
Rond de tafelpoten van de buiten tafels strooi ik van dat spul van @BCC
Dan komen ze niet meer op bezoek op wat er op tafel staat.

Ik vermoord overigens niet alles, maar na een paar keer je terras herstraten ben je het wel zat.
Dus dat houd ik bij, de rest waar ik er geen last van heb vind ik het wel prima.

De oorsprong ligt bij de leegstaande woning hiernaast daar zitten gewoon mierenhopen in het gras.
Ik dacht eerst dat het mollebulten waren maar na dat ik het eens kort gemaaid had bleek dat die bulten vol mieren zitten.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:33
Koper werkt inderdaad ook heel goed. Daar gaan ze niet overheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weekend warrior
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:59
BCC schreef op zondag 18 mei 2025 @ 14:46:
Diathomeenaarde https://www.bol.com/nl/nl...9FE01lJaOa-4aAmkyEALw_wcB dat schuurt hun pantser kapot dus dan gaan ze ergens anders heen. En het is steengruis dus niet giftig.

Hier liepen ze via de schuifpui het huis in. Met dit spul langs de gevel was het na drie dagen vrij van mieren in huis en veel rustiger buiten. Nu strooi ik steeds wat bij op nieuwe openingen in de buurt van het huis.

Het werkt beter dan alles wat in in de voorgaande jaren heb geprobeerd.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• FooLsKi

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Niels3773 schreef op zondag 18 mei 2025 @ 14:41:
[...]

Ik krijg de indruk dat je het er niet mee eens bent en dat mag ook, maar blijf a.u.b. on-topic. Een discussie beginnen doe je maar ergens anders.

Ik ben het inderdaad oneens met het gebruik van chemische bestrijdingsmiddelen, wanneer er genoeg middelen zijn zonder (noemenswaardige) negatieve impact op de grond en/of het leven daarin en daaromheen. Het gevolg is niet alleen dat Niels van de mieren af is, maar bijv. ook dat de vogels die de mieren eten (en momenteel aan hun jongen voeren) ook dat gif binnenkrijgen. De volwassen vogels zullen er niet direct aan doodgaan, maar het zal zeker niet bevorderlijk zijn voor de levensverwachting van de kuikens. De volwassen vogels met gif verzwakken t.o.v. soortgenoten en worden gepakt door roofvogels en/of andere roof-/aasdieren, die dus ook gif binnenkrijgen, etc. Dàt is wat ik duidelijk probeer te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:01
[...]Ik krijg de indruk dat je het er niet mee eens bent en dat mag ook, maar blijf a.u.b. on-topic. Een discussie beginnen doe je maar ergens anders.
Binnenshuis: gewoon goed schoonmaken en geen voedsel open laten staan of met suiker(water) strooien.
Buitenshuis: Stukjes koper op de looppaden en bij de ingangen van de nesten leggen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

[...]

Je wijzen op gevolgen van bepaalde middelen op onze leefomgeving en het aanbevelen van middelen die minder ingrijpende gevolgen hebben is toch gewoon ontopic? Als je van je mieren afkomt kun je toch net zo goed iets gebruiken wat minder milieubelastend is?

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Even shoppen bij Aliexpress en je ziet ze nooit meer.

Zie PeacekeeperNL in "Faraomier in sociale huurwoning?"

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

evilution schreef op zondag 18 mei 2025 @ 19:02:
[...]

Je wijzen op gevolgen van bepaalde middelen op onze leefomgeving en het aanbevelen van middelen die minder ingrijpende gevolgen hebben is toch gewoon ontopic? Als je van je mieren afkomt kun je toch net zo goed iets gebruiken wat minder milieubelastend is?
Schromelijk overdrijven van de gevolgen van verantwoord gebruik van verdelgingsmiddelen en het bagatelliseren van het door de TS ervaren probleem en ook nog eens klakkeloos beweren dat mieren alleen vieze huizen betreden is echt totaal nutteloos en off-topic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:51
@Wolly
je weet wat de reden is dat dit spul verboden is toch xD

[ Voor 75% gewijzigd door 99ruud99 op 18-05-2025 19:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

99ruud99 schreef op zondag 18 mei 2025 @ 19:15:
[...]

je weet wat de reden is dat dit spul verboden is toch xD
Over welk spul heb jij het? Ik zie geen verboden spul genoemd in dit topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:51
ah oepss ik bedoelde die van wolly - verkeerde gequote :) excuses!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
99ruud99 schreef op zondag 18 mei 2025 @ 19:20:
ah oepss ik bedoelde die van wolly - verkeerde gequote :) excuses!
Het bestanddeel Deltamethrin dat in die krijt zit is hier ook gewoon toegestaan dacht ik.
Alleen is het een beetje vaag wat er verder nog in zit..

Ik ben sowieso niet zo van de poeders en dat soort krijt spul.
Die diamotheen aarde is niet giftig dus dat gebruik ik wel.

Maar voor de rest liever vloeibaar in het nest.
Dan is de kans dat kinderen of andere dieren ermee in aanraking komen een stuk kleiner.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Yaksa
Ronald.42 schreef op zondag 18 mei 2025 @ 19:32:
[...]Het bestanddeel Deltamethrin dat in die krijt zit is hier ook gewoon toegestaan dacht ik.
Alleen is het een beetje vaag wat er verder nog in zit..
Ik ben sowieso niet zo van de poeders en dat soort krijt spul.
Die diamotheen aarde is niet giftig dus dat gebruik ik wel.
Maar voor de rest liever vloeibaar in het nest.
Dan is de kans dat kinderen of andere dieren ermee in aanraking komen een stuk kleiner.
Misschien goed om 'ns (samen met je familie) de film Onder het maaiveld te bekijken.
Dan zie je pas echt wat er zich allemaal in de grond afspeelt en hoe belangrijk het is dat een gezonde bodem alleen mogelijk is met een gezond bodemleven. Dat laatste gaat dus voor een groot deel dood door gif, azijn, borax en andere onnatuurlijke stoffen te gebruiken tegen 'ongewenste' beestjes.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Yaksa schreef op zondag 18 mei 2025 @ 19:46:
[...]

Misschien goed om 'ns (samen met je familie) de film Onder het maaiveld te bekijken.
Dan zie je pas echt wat er zich allemaal in de grond afspeelt en hoe belangrijk het is dat een gezonde bodem alleen mogelijk is met een gezond bodemleven. Dat laatste gaat dus voor een groot deel dood door gif, azijn, borax en andere onnatuurlijke stoffen te gebruiken tegen 'ongewenste' beestjes.
Dan hebben die beestjes onder het terras pech.
Behalve mieren vind je daar toch weinig in 40cm woudzand.

Die beestjes mogen gebruik maken van alle andere grond hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-06 03:05
FooLsKi schreef op zondag 18 mei 2025 @ 14:30:
[...]

Azijn is enorm slecht voor de grond!! Alsjeblieft, stop met die "ouwe wijvenmiddeltjes". Je maakt met azijn nog meer kapot dan met lokdozen/gif strooien.
Koper en gewoon geen etenswaren/zoetigheid laten slingeren is veel effectiever. Ik heb op balkon ook een zooi mieren (elke plantenpot heeft z'n eigen kolonie, geloof ik) maar die zie ik nooit binnen, En daar hoef ik niets voor te doen, behalve normaal schoonmaken. Het enige wanneer ik ze zie is als ik mijn balkon aan het vegen ben.
Op een balkon is het vermoedelijk een heel ander verhaal dan bij een tuin.

Bij mij zat er een kolonie in de schuur/garage achter een spouw. De vorige eigenaar had spouw gemaakt door een piepschuim plaat te plaatsen en daar plaatwerk overheen te timmeren. De mieren vonden dat een leuke locatie. Gevolg; kozijn van binnenuit gesloopt door de mieren. In die garage is absoluut geen eten te vinden. Ik weet niet of je een idee hebt wat een houten kozijn met buitendeur kost?

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:10

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
En weer open

graag bij de casus van TS houden en hou de aanbevelingen legaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12-06 14:57
Normaal schoonhouden helpt al. Helaas een paar weken terug een plank met kaasrestjes een nachtje laten staan in de keuken, en de mieren hadden de weg naar binnen gevonden.

Als je weet waar ze binnenkomen, daar wat koperen euromunten neerleggen (10, 20 50 cent). En zorgen dat er geen zoetwaren/kaas etc in de keuken makkelijk te bereiken is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
als die mieren niet doodgaan van mierenlokdoosjes kun je ze ook laten testen door het KAD, dan weet je met welk beestje je te maken hebt. Heb zelf ook pas wat opgestuurd. Als je plaagmieren hebt is het wel raadzaam om een professional in te schakelen met de juiste spullen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:09
Mieren komen vrijwel altijd op eten af.
Goed schoonhouden en je kan het spoor van de mieren volgen om te zien waar ze op af komen.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaZo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Heb gedurende de warmere maanden ook elk jaar mieren rondom en in het huis, en het enige dat helpt is de gel die Rentokil achterlaat. Binnen 5 minuten staat de beste man weer buiten. Die doosjes van de bouwmarkt doen helemaal niks, de mieren komen er niet eens bij in de buurt.

[ Voor 21% gewijzigd door MaZo op 19-05-2025 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:56
Weet je toevallig ook welke mieren? Ikzelf heb een huis met grond langs een stukje bos en daar lopen best veel bosmieren. Hele nuttige mieren overigens, maar kunnen best indrukwekkend overkomen qua grootte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Tegels rondom de deuren naar je tuin? Daar zit dan meestal het nest dat naar binnen kruipt. Die voegen dichtmaken lost bijna altijd het probleem op. Maar zonder foto's kunnen we weinig goed advies geven.

Mieren weg houden heb je absoluut geen gif voor nodig. Tenzij het echt een plaag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

GarBaGe schreef op maandag 19 mei 2025 @ 13:40:
Mieren komen vrijwel altijd op eten af.
Goed schoonhouden en je kan het spoor van de mieren volgen om te zien waar ze op af komen.
Dat is natuurlijk gedeeltelijk een fabeltje. Mieren gaan op zoek naar voedsel en water. Als ze het vinden dan komen er meer. Maar alle verkenners, en dat zijn er hier echt veel gezien de enorme kolonie naast de schuifpui, die heb je sowieso binnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01:39
Ik wilde een huisdier voorstellen, maar laten we het legaal houden.
Koper en krijt, en die zijn al genoemd.

En als je buitenruimte geen dichtgetegelde luchtplaats is, maar een groene biotoop, is het daar voor allerlei beestjes -mieren incluis - veel interessanter.

KPN is een drieletterwoord

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
FirePuma142 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 20:28:
[...]

Dat is natuurlijk gedeeltelijk een fabeltje. Mieren gaan op zoek naar voedsel en water. Als ze het vinden dan komen er meer. Maar alle verkenners, en dat zijn er hier echt veel gezien de enorme kolonie naast de schuifpui, die heb je sowieso binnen.
De mieren die hiernaast massaal de tuin overgenomen hebben bouwen hun eigen eco systeem.
Op zich wel vernuftige hoe ze luizen als huisdier houden.
Helaas proberen ze hun territorium uit te breiden richting ons en de buren aan de andere kant.
Ik loop dagelijks een rondje door die tuin en het is verbazingwekkend hoeveel zand en grond ze per dag weten te verzetten.
Ik zag ze gister een worm overmeesteren dan zijn ze maar druk met zijn allen.
Sowieso wel grappig om te zien wat er allemaal gebeurt als een tuin niet meer onderhouden wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels3773
trabant schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 21:31:
Ik wilde een huisdier voorstellen, maar laten we het legaal houden.
Koper en krijt, en die zijn al genoemd.

En als je buitenruimte geen dichtgetegelde luchtplaats is, maar een groene biotoop, is het daar voor allerlei beestjes -mieren incluis - veel interessanter.
Ik woon (letterlijk) tussen 64.000 hectare bos en weilanden. De bestrating rond mijn huis is minimaal. Vergeleken met ons vorige huis, in het centrum van een dorp, is het aantal mieren hier veel . Dus je suggestie over de groene biotoop gaat niet op.

Ook de opmerking over je woning schoon houden is onterecht. Het zal vast iets schelen, maar met de hoeveelheid wat buiten zit wil het ook gewoon uitbreiden naar binnen. Tussen de spouwmuur of in de vloer een kolonie bouwen is ook een stuk veiliger dan ergens buiten. Hebben ze mooi bedacht.

Ik denk dat ik het bij de Nederlandse markt mierengif ga houden. Vergt veel onderhoud, maar lijkt mij een goede balans tussen schade aan mijn woning/straatwerk en de schade aan de beestjes in de tuin. En geloof mij, beestjes genoeg hier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
Niels3773 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 23:00:
[...]Ik woon (letterlijk) tussen 64.000 hectare bos en weilanden. De bestrating rond mijn huis is minimaal. Vergeleken met ons vorige huis, in het centrum van een dorp, is het aantal mieren hier veel . Dus je suggestie over de groene biotoop gaat niet op.

Ook de opmerking over je woning schoon houden is onterecht. Het zal vast iets schelen, maar met de hoeveelheid wat buiten zit wil het ook gewoon uitbreiden naar binnen. Tussen de spouwmuur of in de vloer een kolonie bouwen is ook een stuk veiliger dan ergens buiten. Hebben ze mooi bedacht.

Ik denk dat ik het bij de Nederlandse markt mierengif ga houden. Vergt veel onderhoud, maar lijkt mij een goede balans tussen schade aan mijn woning/straatwerk en de schade aan de beestjes in de tuin. En geloof mij, beestjes genoeg hier.
Veel lavendel rond je huis planten, mieren houden niet van de geur.
Koffiedrab hebben ze ook een hekel aan.
Helemaal weg krijgen in zo'n omgeving zal waarschijnlijk niet lukken, maar je had natuurlijk kunnen weten dat landelijk wonen ook het e.e.a. aan levende natuur dicht bij huis oplevert. En dat is mooi, geniet er van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels3773
Yaksa schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 17:31:
[...]

Helemaal weg krijgen in zo'n omgeving zal waarschijnlijk niet lukken, maar je had natuurlijk kunnen weten dat landelijk wonen ook het e.e.a. aan levende natuur dicht bij huis oplevert. En dat is mooi, geniet er van.
Goede tips! thnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Yaksa schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 17:31:
[...]

Mijn N=1 wat betreft lavendel, het maakt geen klap uit. Ik had 3m2 lavendel staan naast de plaats met een enorm mierennest. Ze trekken zich er niets van aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:02

TTLCrazy

Listen to Frankie

Ik heb jaren geleden ook mieren overlast gehad. Koperen munten geplaatst voor de achterdeur, kokend water, etc, niets hielp echt. Toen maar een mierenlokdoos en een spuitbus gif op wat plekken gespoten. Sindsdien geen last meer gehad.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PsychoMantis_NL
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 19:52

PsychoMantis_NL

PSN: PsychoMantis_NL

Wij hebben vorig jaar ook heel veel last gehad van mieren die ergens langs/onder de kozijnen van de tuindeuren naar binnen bleven komen. Ik heb toen eerst geprobeerd om dagelijks met kokend water te strooien, ben toen overgestapt naar wat van die lokdoosjes en uiteindelijk azijn, maar het enige wat hier écht werkte was de mierenspray van HGX. Toen ik daar een keer mee langs het kozijn ging was het eigenlijk vrijwel meteen klaar. Misschien dat we daarna nog 1 of 2 dagen last gehad hebben van een verdwaalde mier, maar that's it.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T4-wMYHtl2WwKJbzukeStw3l1r8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/jWAMel4icer15dW7Unog9h0f.jpg?f=user_large

En voor de haters, de tuin zit ook dit jaar gewoon weer vol met mieren en dat mag, maar ik heb ze net als TS gewoon liever niet binnen :+

PsychoMantis_NL @ Battlefield || Red Dead Redemption || GTA V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SharpEdgeOne
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06-06 15:24
Maizena, beetje rond de ingang en zijn ze ook zo mee weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:36
bij ons hielp het om onder de kozijnen te kitten. Daar kwamen ze langs naar binnen. Vervolgens heb ik diatomeeënaarde ervoor gestrooid. Geen mieren meer binnen.

Buiten wel, met name onder de bestrating. ik wil ze niet in of tegen t huis aan. In de tuin ruimen ze maar lekker de boel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seth_Chaos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Gist met honing op de deksel van een bus jodenkoeken. Het trekt de mieren aan als een malle. Nemen het net als gif mee naar het nest voeren het aan alle mieren inclusief de koningin. En gaan dood zodra het gist begint uit te zetten door de warmte. Grotere dieren krijgen er buikpijn van, maar meer ook niet. Je kan ook siroop gebruiken.

[ Voor 4% gewijzigd door Seth_Chaos op 22-05-2025 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Zucht. Waarom moet alles dood???
We zijn toch geen Amerikanen hier 8)7

Anyway. Mierenlokdoosjes zet je niet binnen neer want die... lokken dus mieren. Van buiten. Dus nogal contra productief.

Mieren die binnenkomen houd je buiten door te kijken waar ze binnenkomen en die opening afkitten oid. Kan dat niet, bv bij mijn vorige huurhuis, dan prop je zoveel mogelijk de kieren vol met fijne kristalsoda en strooi je daarvan ook wat rond mocht je toch nog mieren zien. Fijne kristalsoda is veilig voor huisdieren en mensen.

Let op dat diatomeenaarde NIET veilig is voor huisdieren en mensen! Je moet bij gebruik een stofmasker en oogbescherming dragen en liefst ook volledige huidbescherming, en je mag het niet laten opstoffen. Want DE inademen wil je niet.

Buiten laat je mieren toch gewoon met rust. Ze doen jou niks, waarom moeten ze dood dan. En middelen als azijn zijn al jaren verboden te gebruiken in je tuin, tenzij dermate verdund dat het niet meer werkt. Want azijn sloopt *alle* bodemleven. Tot en met bijen, en vogels, hebben daar last van. Gewoon niet doen, dus.
Pagina: 1