Sierpleister versus stucwerk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
Twee jaar geleden muren glad laten stucen.
Prachtig, maar zo zacht dat er continu kleine beschadigingen optreden: een veel gehoorde klacht. In de slaapkamers heb ik nog steeds sierpleister (korrels) en nu heb ik van horen zeggen dat je dit ook kunt laten egaliseren. Ziet het er dan even glad uit als stucwerk, maar behoudt het zijn hardheid? Of valt er iets te doen aan het stucwerk waardoor het harder wordt?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-09 13:54

voz

De echte kenner

Ga je zelf stucen? Zo niet, dan zou ik vooral aanraden om advies in te winnen bij een stucadoor.

1. Als je een laag regulier stucwerk over een bestaande laag sierpleister heen zet, dan is dat een net zo zachte laag als stucwerk zonder harde onderlaag. Wellicht gaat een beschadiging minder diep als deze laag dun wordt opgezet. Er is genoeg te vinden over stootvast stucwerk, bijvoorbeeld hier of hier. Voor je bestaande stucwerk kan je ook overwegen dit te behangen met glasvlies of voorzien van een laag stootvaste verf.

2. Je stelt hier geen vraag, dus antwoorden is lastig. Bedoel je met sierpleister/korrels -> spachtelputz? Vocht blijft inderdaad lang aanwezig achter sierpleister, is mijn ervaring.

Systeemspecs
PV Installatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
voz schreef op zondag 18 mei 2025 @ 14:20:
Ga je zelf stucen? Zo niet, dan zou ik vooral aanraden om advies in te winnen bij een stucadoor.

1. Als je een laag regulier stucwerk over een bestaande laag sierpleister heen zet, dan is dat een net zo zachte laag als stucwerk zonder harde onderlaag. Wellicht gaat een beschadiging minder diep als deze laag dun wordt opgezet. Er is genoeg te vinden over stootvast stucwerk, bijvoorbeeld hier of hier. Voor je bestaande stucwerk kan je ook overwegen dit te behangen met glasvlies of voorzien van een laag stootvaste verf
Thanks!
2. Je stelt hier geen vraag, dus antwoorden is lastig. Bedoel je met sierpleister/korrels -> spachtelputz? Vocht blijft inderdaad lang aanwezig achter sierpleister, is mijn ervaring.
Ja, spachtelputz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-09 16:05
Egaliseren niet echt, maar je kunt een heel fijne korrel nemen. Als je het strak aanbrengt krijg je een redelijk gladde muur. In het verleden heb ik zelf een fijnkorrelige pleister van Hoeka gebruikt, en dat vind ik een mooi effect geven. Het exacte product kan ik niet meer vinden, maar de XXF lijkt erop: https://hoeka.nl/nl/sierpleister/classic-spachtelpleister/

Sierpleister is meestal op basis van een kunsthars. Dus bij tegels aan de ene kant en sierpleister aan de andere kant kan het vocht letterlijk nergens heen. Vandaar dat drogen een probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
Bezuiniger schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 19:29:
Egaliseren niet echt, maar je kunt een heel fijne korrel nemen. Als je het strak aanbrengt krijg je een redelijk gladde muur. In het verleden heb ik zelf een fijnkorrelige pleister van Hoeka gebruikt, en dat vind ik een mooi effect geven. Het exacte product kan ik niet meer vinden, maar de XXF lijkt erop: https://hoeka.nl/nl/sierpleister/classic-spachtelpleister/
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-09 16:05
Als er iets in de muur zit dat kan rotten of roesten: ja. Verder kan het uiteraard gaan schimmelen, dus de ventilatie op peil houden is een goed plan.

Wil je van het vocht af dan is verwijderen van de sierpleister een optie. Verwijderen van sierpleister gaat meestal heel goed met een behangstomer.
Je kunt eventueel leem overwegen als afwerking. Dat wordt behoorlijk hard en reguleert vocht beter. Maar het wordt wel weer zacht als het heel vochtig is. Er zijn al een tijdje diverse lichte kleuren: https://www.betonlook.nl/assortiment/stucsoorten/leemstuc
Pagina: 1