Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Legion-Inc.
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-06 17:49
Beste,

Mijn excuses als mijn vraag wat naïef overkomt, ik ben dit soort problemen niet gewend met intell/nvidea.
Ik heb recent een nieuw systeem in elkaar gezet met:
ASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI
AMD Ryzen 7 9700X
G.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5 (x2)
ASUS Prime Radeon RX 9070 XT OC

Na het systeem in elkaar gezet te hebben ging hij gewoon aan, ik heb windows geinstalleerd en ga de bios weer in om AMD Expo aan te zetten, met als resultaat een zwart scherm bij opstarten.
CMOS reset dmv de 2 pinnen met elkaar te verbinden en hij start weer normaal op.
Daarna de Bios geflashed naar de laatste 3222 en helaas... weer een zwart scherm.
Een CMOS reset verhielp het niet en heb toen de BIOS teruggezet naar versie 3208 en nu start het systeem weer op.

HELAAS... AMD Expo geeft me nog steeds een zwart scherm op opstarten... Ik lees op forums dat AMD Expo en dit Mobo / Processor vaker issues geeft en de oplossingen verschillen van de timings handmatig zetten tot de gok nemen en een nieuw mobo, processort of geheugen als defect te gaan bepalen en terugsturen, tot aan settings mbt het geheugen aanpassen...

Nu mijn vragen:
Flash ik de Bios nu weer naar 3222 om dan AMD Expo weer te proberen? Met het risico dat ik hem weer terug moet zetten? Of is het misschien makkelijker / verstandiger om te wachten op nog een nieuwere bios en betere signalen op de verschillende forums?

[ Voor 0% gewijzigd door Legion-Inc. op 18-05-2025 12:10 . Reden: schrijffout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noob_Saibot
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22:16

Noob_Saibot

Azerbaijan 🔥

Check of je RAM correct hebt geplaatst? Gebruik alleen slots A2 + B2 (niet A1/B1)
Tevens BIOS volledig resetten na flash terugdraaien naar 3208: Ga naar BIOS > "Load Optimized Defaults" > opslaan. Handmatig EXPO uitschakelen voor nu.

Controleer of je F5-6000J3238F16GX2-FX5 op de ASUS QVL-lijst staat voor de 9700X. Zo niet, overweeg ander RAM (bijv. G.Skill met EXPO-profiel)

En anders is het wachten op nieuwe BIOS of overweeg QVL-geheugen.

Land van het eeuwige vuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
F5-6000J3238F16GX2-FX5 Is al een kit van 2 dimmen.

Heb je 2x een kit van 2 of gewoon 1 kit van 2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Legion-Inc.
Ik heb 2x een kit van 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:43
Wacht je wel lang genoeg bij het opstarten?

Memory training met 4 sticks kan erg lang duren namelijk. En wanneer je timings aanpast (of expo enabled) dan kan dat goed 10 minuten ofzo duren.

edit: overigens is EXPO met 4 dimms redelijk wishful thinking. Als je nog kan zou je ze kunnen retourneren en 2 sticks van 32 GB halen.

[ Voor 26% gewijzigd door Dekar op 29-05-2025 19:49 ]

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Legion-Inc.
Dank, ik heb nu ook ontdekt dat het wel werkt met 2 bankjes en niet met 4.
Ik zal in mijn buidel moeten tasten om dit te herstellen. Dank voor de hulp allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
Legion-Inc. schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 10:02:
Dank, ik heb nu ook ontdekt dat het wel werkt met 2 bankjes en niet met 4.
Ik zal in mijn buidel moeten tasten om dit te herstellen. Dank voor de hulp allemaal.
Als je mijn bericht had gequote, dan had ik gelijk gezien dat je had gereageerd (tip voor de volgende keer 😀).

Je kunt ook het @-teken gebruiken, je krijgt dan een dropdown waarin je de gewenste naam kunt aanklikken. Die persoon krijgt dan bericht dat hij genoemd wordt en kan dan even naar het topic kijken.

4 Dimmen aansturen is een stuk zwaarder voor de geheugencontroller dan 2 Dimmen en dan is 6000 MT/s dan wel erg hoog.

AMD ondersteunt (als in garandeert) voor de 9000-reeks de volgende snelheden:

2 Dimmen x 1 Rank per Dimm DDR5-5600
2 Dimmen x 2 Rank per Dimm DDR5-5600
4 Dimmen x 1 Rank per Dimm DDR5-3600
4 Dimmen x 2 Rank per Dimm DDR5-3600

Alles buiten deze specificaties is overclocken.

Jij zit dus bij een van de onderste 2.

Ik weet niet of je het geheugen nog kunt terugsturen en het voor een 2x32 GB set kunt wisselen. Anders zul je moeten experimenteren welke snelheid wel stabiel werkt bij 4 Dimmen, dat zal waarschijnlijk zo op 4400-4800 liggen.
Pagina: 1