'Stampend' geluid koelkast

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• echtp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-06 09:48
Onze nieuwe Liebherr koelkast maakt een brommend geluid wat op zich vrij normaal is. Wat bijzonder storend is is dat het een 'stampend' geluid is. Het is dus niet constant. (twee keer per seconde ongeveer) Alsof er een vrachtwagen in de straat stationair draait. Ik neem aan dat het de zuiger is van de compressor die we horen. Het is beslist niet hard maar dus wel storend.

We hebben de winkel om raad gevraagd. Die zeggen dat het normaal is (tegenwoordig is de vloeistof stroperiger in koelkasten) en dat het met een paar weken vanzelf minder wordt. Nu na anderhalve week nog niets van te merken. Online gekocht en we kunnen dus nog retourneren.

Concrete vraag. Hebben klopt het dat dit normaal is en vooral klopt het dat nieuwe koelkasten na een paar weken stiller worden? Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaki
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
Mijn koelkast was vanaf dag 1 stil

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Mijn Liebherr vriezer heeft geen gestamp. Ook geen (zwaar) gebrom, eerder een (licht) 'rrrrrr'.
echtp schreef op zondag 18 mei 2025 @ 11:29:
Die zeggen dat het normaal is (tegenwoordig is de vloeistof stroperiger in koelkasten)
Koelmiddel maakt een ander geluid:
Mijn koelkast maakt een vreemd, borrelend geluid. Is dit normaal?

In moderne koelapparaten wordt gebruik gemaakt van een milieuvriendelijk koelmiddel. Dit koelmiddel is in koude toestand, onder hoge druk, vloeibaar. Om warmte uit de koelruimte te kunnen onttrekken, moet het koelmiddel op een gegeven moment gasvormig worden. Daarom wordt het door een nauwe doorgang in een grote ruimte geperst. Hierbij is een sissend geluid hoorbaar, met op de achtergrond een borrelend geluid. Dit borrelende geluid wordt veroorzaakt door het koken van het koelmiddel. Alle vloeistoffen die tot gasvormigheid worden gebracht, zullen een zeker moment koken. Het geluid dat dit met zich meebrengt is volstrekt normaal. Bij de oude, milieu-onvriendelijke koelmiddelen was dit ook hoorbaar, maar klonk het als gevolg van andere drukverhoudingen anders.
Weet je nog hoe de koelkast werd vervoerd? Dat moet rechtop zijn, anders kan hij beschadigd raken.
Hoelang moet na transport een Liebherr stil blijven staan voordat hij mag worden aangezet?

Een Liebherr apparaat kan direct na plaatsing worden aangezet.

Het apparaat mag echter niet liggend zijn vervoerd. Door liggend vervoer kunnen leidingen binnenin de motor beschadigd raken. Mocht het apparaat absoluut niet anders dan liggend kunnen worden vervoerd, zorg dan dat het apparaat schuin ligt waarbij de bodem het laagste punt is. Ook wanneer het apparaat liggend is vervoerd, heeft het geen zin het apparaat langer stil te laten staan.

[ Voor 144% gewijzigd door TBTL op 18-05-2025 14:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Heb je toevallig iets wat resoneert in je keukenkast van de koelkast? Nu hebben wij een Siemens, maar als wij in het keukenkastje onder de koelkast iets tegen de achterwand aan hebben staan resoneert de koelkast via de achterwand naar een of ander cakeblik en dat gaan wij dan horen.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Staat je koelkast stabiel en waterpas?
Normaal wordt dit gestampt met de jaren juist meer, maar winkel hoopt dus dat je buiten termijn gaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:53
Mijn Liebherr koelkast maakt ook zo'n variabel geluid.
Ondanks dat het niet erg luid is, maakt dat het toch wat storend.
Heb er geen actie op ondernomen omdat ik het antwoord wel kon raden.

En, behalve het gelijke uiterlijk, had ik ook weer voor Liebherr gekozen, omdat de vriezer onhoorbaar z'n werk doet.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• echtp
De koelkast moet hier een vervelend trappetje op van twee treden, dat hebben ze met twee man horizontaal gedaan. Misschien is het daar dan mis gegaan?

Hij staat stabiel en waterpas.

[ Voor 10% gewijzigd door echtp op 18-05-2025 16:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:37

Onbekend

...

Dat geluid komt van de compressor die tegen iets aan komt. Doorgaans is die beugel waar deze aan hangt goedkoop gemaakt en is hij doorgebogen en nu de trillingen doorgeeft aan de kast.
Als je bij de achterkant van de koelkast kunt, kijk eens of je de compressor kunt ondersteunen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• echtp
Beetje aan gerommeld en gebogen helpt wel een stukje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techfreak
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 05-06 14:56
Hoe lang heb je gewacht met de koelkast aanzetten na plaatsing? Als hij horizontaal vervoerd is moet je eigenlijk 8 tot 12 uur wachten. Als je het geluid irritant vindt zou ik hem terug sturen, minder wordt het meestal niet. Wat is de inhoud van de koel- en vriesruimte? Kijk eens op Bol of je een Chiq koelkast kan vinden met vergelijkbare inhoud. Veel goedkoper en echt goed en stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• echtp
We hebben 12 uur gewacht. Het is niet makkelijk een geschikte te vinden omdat hij in een nauwe nis moet passen (56 cm) en ook in de hoogte beperkt is.

Dank iedereen voor het meedenken en het verhaal dat het normaal zou zijn en vanzelf minder wordt klopt dus niet.

Hij gaat omgeruild worden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• echtp
De koelkast is omgeruild (omdat hij beschadigd was bij het vervoer) Deze nieuwe koelkast maakt precies hetzelfde geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:37

Onbekend

...

Heb je hem zelf geïnstalleerd of heeft een monteur dat gedaan?
En als de monteur dat had gedaan, wat zei die van het geluid?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• echtp
Zelf gedaan. Gemonteerd is een groot woord: op zijn plaats gezet. Is geen inbouwapparaat.

Edit: plaatS

[ Voor 8% gewijzigd door echtp op 31-05-2025 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:53
echtp schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 14:42:
De koelkast is omgeruild (omdat hij beschadigd was bij het vervoer) Deze nieuwe koelkast maakt precies hetzelfde geluid.
Dank voor dit bericht.
Ik begon al te twijfelen of ik er toen goed aan had gedaan om de mijne niet terug te sturen.
Zal ermee moeten leven.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23:39
echtp schreef op zondag 18 mei 2025 @ 19:50:
Beetje aan gerommeld en gebogen helpt wel een stukje!
Beetje meer rommelen?
Hoe staat de combinatie? En waarop? (Ondergrond)
Misschien helpen rubber voetjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• echtp
Heb gerommeld helpt nauwelijks. Staat op een parketvloer. Heb er kurktegel onder gedaan, helpt niet. Geluiddempend materiaal er achter, helpt niet.
Pagina: 1