Zonnescherm plaatsen in halfsteensmuur

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirk.c.janssen
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 05-06 13:46
Beste klussers,

Ik heb wat advies nodig.

Dit is de situatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t0wEMrjS5i1i94df4UdWpytFyY8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s4GkN3SkA29qqOu2evFS7cTS.jpg?f=fotoalbum_large

breedte huis 510cm
knikarmscherm 480cm, uitval 240cm, gewicht +-50kg

Foto 1: Het witte rechthoek is waar ik de rechter muur strip of anker wil monteren op 2 of drie draadeind in chemisch anker.

Ik heb hiervoor liggen:
- draadeind (geen rvs) 10mm
- injectiehulzen 16mm fischer (lijkt me te groot bij nader inzien)
- chemisch anker spuit van Tox (denk erover om Zwaluw FIX-O-Chem chemisch ankerpatroon 280ml te halen)

Allereerst, met een halfsteensmuur jaren 80 huis en als binnenmuur een 4cm houtskelet met isolatie ertussen, is de plek aangewezen op de foto okay? Ik denk niet dat het verstandig is om te zoeken naar waar de houtbouw is want 4cm lijkt me ook niet de moeite. Het licht dan vrij dichtbij de dilatatievoeg van naar de buren toe en er is ook een loodslab tussen gezet, lijkt mij ook een plek van verzwakking.

Ik denk dat mijn bakstenen zo'n 8cm breed/diep zijn. Rode stippen komen de gaten. Foto 2 is overzicht situatie (oude foto)

Moet ik proberen om er niet doorheen te boren of gewoon wel doen en een passende injectiehulzen kopen voor bij 10mm draadeind?

Samenvatting vragen: is de plek/situatie oké in combinatie met het materiaal en methode die ik wil gebruiken.

Bij voorbaat dank.
cpmQj.jpg?f=user_large",,"1"]Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NSfm3GEEjYQ_umAlhBASPvxWhl8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UWiG3nhuBExpDIsIO7gcpmQj.jpg?f=fotoalbum_large[/url]

[ Voor 64% gewijzigd door dirk.c.janssen op 18-05-2025 11:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• S.J.Onnie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:00
Een buitenblad van metselwerk is in 99 van de 100 gevallen 10 cm dik. Bakstenen van 8 cm zijn niet gangbaar.

Als je verdiepingsvloer van beton is dan zou ik het scherm op die hoogte hangen en verankeren aan de vloer. Krijg je een kleine koudebrug van maar je scherm blijft wel hangen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 27-09 14:59
Ik zou hem ook verankeren in de verdiepingsvloer of in ieder geval in de binnenmuur.
Ik heb een vergelijkbare buitenmuur qua hoogte en daar kwam gezamenlijk met de zonwering van de buren de gemetselde muur naar voren los.

Bij mij hangt die wel +/- 8 bakstenen hoger dan wat jij voor ogen hebt en je muur zit wel klem tegen de uitbouw van de buren.

Als oplossing is die nu met een draadeind door de hele muur gehaald met een moer+ring achter het nachtkastje in de slaapkamer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirk.c.janssen
Goed idee, dank daarvoor. Ik denk dat mijn verdiepingsvloer 15-20cm dik is waardoor ik enkel de bovenste draadeind in het beton kan zetten en de onderste komt dan wel in het baksteen maar daar komt veel minder kracht aan heb ik begrepen.

Als de bovenkant in het beton zit lijkt het mij voldoende om de zonnewering op vier draadeindes vast te zetten en zonder muursteun te monteren. Of is dat weer minder verstandig?

En is staal oké of keuze rvs draadeind/ring stukken beter?
Welke maat gat boren voor 10mm draaideinde en welke maat injectiehuls voor chemisch anker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.J.Onnie
De meeste trekkracht zit aan de bovenkant. Onder heb je meer drukkrachten. Ik denk dat dat wel losloopt.

Ik zou wel de muursteun gebruiken omdat dat de krachten beter verdeelt over een groter oppervlak. Anders komt alles aan 4 bouten te hangen.

Ik zou gewoon voor staal gaan. Dat roest misschien minimaal. Maar als het eenmaal geroest is, gebeurt er niet meer zoveel. In de bouw wordt ook nauwelijks RVS gebruikt. Te duur en brosser dan staal :)

EDIT: voor booradvies zou ik de site van de fabrikant raadplegen. Die weten het het beste.

[ Voor 9% gewijzigd door S.J.Onnie op 18-05-2025 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirk.c.janssen
Gevonden, 16mm diameter boren voor een 16mm huls met de 10mm draadeind. Er moet genoeg ruimte zijn om de chemie/specie haar werk te laten doen.

Had het liever niet gehad maar zekere voor het onzekere, komt de bevestigingsstrip er toch op.

Nu bedenk ik me, hoe overbrug ik de spouw naar de verdiepingsvloer? Ik heb een lange 16mm sds boor dus qua gat maken kom ik er wel, maar dan moet er een zeer lange huls in en ik moet er nog bij kunnen met de kitspuit.....

Enige idee?

[ Voor 11% gewijzigd door dirk.c.janssen op 18-05-2025 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.J.Onnie
Is dit iets: https://www.fischer.nl/nl...ermax-12-en-16/thermax-16 ?

Anders proberen of je een keilbout in de vloer kunt krijgen (draadeind stukje in de keilbout en dan met een hamer de keilbout in de vloer hengsten). Dat het gat dan iets groter is, helpt bij het plaatsen. De bout trekt het scherm tegen de wand en daarmee vorm je een stevige verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirk.c.janssen
Het klinkt niet meer zo aantrekkelijk om het in het beton van de verdiepingsvloer vast te zetten. Nodeloos ingewikkeld lijk me. Misschien ben ik overbezorgd, het is immers de eerste keer dat ik een zonnescherm monteer.

Ik lees veel aanbevelingen die zeggen dat het met chemische ankers prima kan in een halve steensmuur. Heel veel huizen zijn half steens en daar worden ook gewoon zonneweringen gemonteerd. Verhalen waar de gevel uitscheurt die ik heb gelezen zijn allemaal met keilbout of plug gemonteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:33
dirk.c.janssen schreef op zondag 18 mei 2025 @ 17:51:

Ik lees veel aanbevelingen die zeggen dat het met chemische ankers prima kan in een halve steensmuur. Heel veel huizen zijn half steens en daar worden ook gewoon zonneweringen gemonteerd. Verhalen waar de gevel uitscheurt die ik heb gelezen zijn allemaal met keilbout of plug gemonteerd.
Als de gevel scheurt, dan ligt het niet aan de bevestiging, maar kan de muur de krachten niet aan.
Verankeren aan de verdiepingsvloer ZOU het dan kunnen voorkomen, moet het onderste punt niet de gevel naar binnen drukken natuurlijk.
Zelf denk ik dat chemisch verankeren overkill is, er kan behoorlijk veel trekkracht op een bout met plug.

Hier van fabrikant Fisher de belastingwaardes van het model plug "DuoPower": https://fiproductmedia.az...ischer/LT_DUOPOWER_NL.pdf

[ Voor 12% gewijzigd door Piemol op 18-05-2025 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirk.c.janssen
Van wat ik begrepen heb is het probleem met een zonnewering dat beweegt en in de loop der tijd de plug meebeweegt en uiteindelijk daardoor los kan komen. Iets wat bij een chemisch anker niet het geval is.

Zijn er toevallig zonnewering pro's die kunnen beamen dat op deze plek ophangen op zes chemische ankers in een halfsteens muur probleemloos moet zijn?

[ Voor 27% gewijzigd door dirk.c.janssen op 19-05-2025 00:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:11
Je hebt het nu over 2 verschillende problemen.

Alle voorgaande posts gaan over het feit dat de halfsteens muur de volledige kracht mogelijk niet houdt, en dat het dus verstandig is deze breder te verankeren. Dit om te voorkomen dat de bakstenen verschuiven.

Het tweede probleem is het verschuiven van de chemische ankers tov de bakstenen. Met 6 ankers, zeker als deze diep zitten, is dit niet zo snel een probleem. Maar ook hier geldt, als ze helemaal tot in verdiepingsvloer zitten hebben ze meer binding dan enkel in de buitenste baksteen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirk.c.janssen
dirk.c.janssen schreef op zondag 18 mei 2025 @ 10:56:

Samenvatting vragen: is de plek/situatie oké in combinatie met het materiaal en methode die ik wil gebruiken.

Bij voorbaat dank.
cpmQj.jpg?f=user_large",,"1"][Afbeelding][/url]
Als je gebruiksaanwijzingen of youtube bekijkt wat ik natuurlijk uitvoerig gedaan heb, dan heeft eigenlijk niemand het over halfsteens of breder verankeren. De enige consensus lijkt dat de meeste pro's chemische ankers gebruiken en minimaal 5 baksteenlagen boven de verankering willen zien. That's it. Dus ik dacht, misschien maak ik er een olifant van en had het al lang kunnen hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
dirk.c.janssen schreef op zondag 18 mei 2025 @ 17:51:
Het klinkt niet meer zo aantrekkelijk om het in het beton van de verdiepingsvloer vast te zetten. Nodeloos ingewikkeld lijk me. Misschien ben ik overbezorgd, het is immers de eerste keer dat ik een zonnescherm monteer.

Het kan natuurlijk in een steensmuur, als er voldoende dekking qua muur omheen zit. Bij jou zie ik rechts die loodslab en dat is vlakbij de positie waar je wilt bevestigen, ik zou het niet aandurven om daar niet de betonnen verdiepingsvloer te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:04
Je zonnescherm moet twee 'poten'/strips/beugels' naar beneden hebben die je ook op je gevel kan vastzetten, dan verdeel je de kracht over een veel groter gebied en heb je meer vlees om vast te zetten.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirk.c.janssen
Ja dat ben ik ook van plan, die bevestigings strips van 54cm lang waardoor ik aan beide kanten drie punten van bevestiging heb.
Pagina: 1