Asterisk en Cisco telefoons

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MindBender
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:29

MindBender

Bite my shiny metal ass!

Topicstarter
Beste mede-Tweakers,

Wat begon met het aanmelden van de fax-kaart in mijn printer bij een externe SIP provider, is ondertussen uitgelopen in een volledige Asterisk setup met vaste telefoons door het hele huis. Over function creep gesproken.

Mijn oog was gevallen op Cisco telefoons, omdat het degelijk uitgevoerde kwaliteits-toestellen zijn, met een uitgebreide set aan features, en hoogstwaarschijnlijk zonder Chinese spy-ware. Wat ook niet onbelangrijk is, is dat ze goedkoop en ruim voorhanden zijn op de tweedehands markt. Oorspronkelijk dacht ik aan de 7900 serie, maar die zijn ondertussen al een beetje gedateerd, en inmiddels zijn 8800 serie toestellen net zo beschikbaar en goedkoop, maar veel meer Asterisk compatible.

Dat ‘goedkoop’ heeft een reden, en dat is dat ze niet zo gemakkelijk met een Asterisk server te verbinden zijn. Ook de 8800-serie niet. Ten eerste zijn er twee firmware versies:
  1. De CUCM (cuck’em, haha) versie, geschikt voor Cisco WebEx omgevingen
  2. De 3PCC versie (CCCP, haha) versie, geschikt 3rd party control omgevingen
Omzetten van de ene naar de andere versie of terug kan, met een conversielicentie van Cisco, à $40, bijna twee keer de prijs van een gebruikt toestel.

CUCM telefoons kunnen alleen geconfigureerd worden middels een SEPMAC.xml file, die ze van een TFTP server ophalen, maar daarmee is het mogelijk basale functionaliteit goed werkende te krijgen. Voor een uitgebreidere functieset kun je Asterisk patchen, zoals uitstekend beschreven op deze pagina.

3PCC telefoons hebben een uitgebreide configuratie web-page aan boord, maar zijn daarnaast ook met een SEPMAC.xml file op een TFTP server te configureren.

Ik zal deze post aanvullen met verdere informatie zodra ik het heb uitgevonden.

Zijn er hier mensen met werkende Cisco telefoons op een Asterisk server?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-06 19:22
Ik heb een cisco 7970 ooit basaal werkende gehad via sip op mijn asteriks centrale,

Echter ben ik ermee gestopt omdat het teveel werk moest hebben om de boel goed draaiende te krijgen en de informatie op internet nog steeds te summier is,

Ik heb het toestel nog ergens in een hoekje liggen,

Ik draait hier zelf op sangoma/yealink vaste toestellen en wat gigasetjes dect

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi