Leren html-en, hoe beginnen?

Pagina: 1
Acties:
  • 121 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Dr_Frickin_Evil
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:59
Ik wil binnenkort gaan beginnen met het leren van de HTML-taal. Ik wil dus meteen de code leren kennen, ipv hier hulpprogramma's daarvoor te gebruiken (zoals Frontpage ofzo), maar waar begin ik dan? Heeft iemand misschien een link met goeie en duidelijke tutorials?

• prototype
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

prototype

Cheer Bear

Verwijderd

Er zijn echt vele websites over, probeer eens te zoeken op 'html + tutorial'

Maar ik vind het een goed plan om de code eerst te leren, dat raad ik anderen ook altijd aan :)

• Dr_Frickin_Evil
Op zondag 16 september 2001 23:06 schreef prototype het volgende:
www.w3schools.com
thx dat is alvast een hele goeie!

• GraasGast
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-09 17:11

GraasGast

Analogue Heaven

hmm...beginnen met html...

www.devshed.com ?

als je een editor ernaast gebruikt, dan geeeeen frontpage...gebruik Dreamweaver als je kan...en natuurlijk notepas of ultraedit ofzo...

om websites te maken is het kennen van html natuurlijk geen vereiste (meer) maar het is wel een stuk makkelijker (debuggen enzo)

Maar handgeschreven code is niet meer waard, meestal is het juist tijdverspilling als je echt met productie bezig bent...

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:18
Op zondag 16 september 2001 23:13 schreef GraasGast het volgende:
hmm...beginnen met html...

www.devshed.com ?

als je een editor ernaast gebruikt, dan geeeeen frontpage...gebruik Dreamweaver als je kan...en natuurlijk notepas of ultraedit ofzo...

om websites te maken is het kennen van html natuurlijk geen vereiste (meer) maar het is wel een stuk makkelijker (debuggen enzo)

Maar handgeschreven code is niet meer waard, meestal is het juist tijdverspilling als je echt met productie bezig bent...
Inderdaad, mijn manier is tegenwoordig 'designen' met dreamweaver en dan kleine dingetjes veranderen met de editor van dreamweaver. Errug handig. :)

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Dr_Frickin_Evil
Ja dat is waar, maar ik wil eerst de code leren kennen, zodat ik weet waar ik mee bezig ben.

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-09 15:15

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Op zondag 16 september 2001 23:04 schreef Dr_Frickin_Evil het volgende:
Ik wil dus meteen de code leren kennen, ipv hier hulpprogramma's daarvoor te gebruiken
Hier spreekt een wijs man! :P

Ik heb wel een linkje...
http://www.michael1.cistron.nl/les01.htm
Het is complete idiot-mode en bovendien viewt die gast zelf met Netscape. Dat geeft te denken.

Verder heb ik als eigen naslagwerk
'Basishandleiding HTML voor websites'
Jan Kampherbeek, Bijleveld Press
ISBN 90-5548-036-3

...waarvan de info in het boekje compleet saai is (maak een eigen Beatles page!) maar de bijlagen achterin wel. Voor die 2 pagina's is het de 15 piek wel waard. :)

Verder zijn 'editors' als EditPlus, van die net-iets-meer-dan-notepad dingen met syntax checking en codekleuring wel makkelijker. Je mag alle code zelf schrijven en er wordt niet mee gerommeld. Een beetje valsspelen mag daarin wel vind ik. Zolang je zelf maar de HTML in het oog houdt, mag een editor wel zorgen dat het overzichtelijk blijft.

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Op zondag 16 september 2001 23:13 schreef GraasGast het volgende:

toch schrijf ik het liever zelf :) en met Homesite kan dat ook snel (bijv. met table wizard voor tables, TopStyle voor je CSS enz.).

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Op zondag 16 september 2001 23:24 schreef Tom het volgende:
toch schrijf ik het liever zelf :) en met Homesite kan dat ook snel (bijv. met table wizard voor tables, TopStyle voor je CSS enz.).
Same here. Ik heb ooit gezworen nooit zo die-hard te worden dat ik puur code ging tikken. Maar wysiwyg's voldeden niet...dus leerde ik een beetje HTML, en maakte het me gemakkelijk met Frontpage. FP voldeed niet meer...en toen ik zo heel voorzichtig in EditPlus dingen begon te wijzigen (html kon ik toch al, ik was er alleen te lui voor) ben ik het nu gewoon geworden. Puur coderen roelt.
Dan kun je er goeie overzichtelijke code neerzetten en er nog trots op zijn ook, omdat je die FP tagjes enzo er niet uit hoefde te slopen... :)

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• IschaGast
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-11-2025
dreamweaver werkt toch wel erg prettig hoor ook weinig foute code dusse om nou alles met de hand te coden now way!!

Zou je toch wel erg gek zijn

Maar om de code te leren, erg handig weet je tenminste waar je mee bezig bent en kan je simpele dingen makkelijk aanpassen in de code zelf en zie je ook snel of er iets fout is gegaan

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Op zondag 16 september 2001 23:39 schreef izzii het volgende:
Zou je toch wel erg gek zijn
Thanx for the compliment Afbeeldingslocatie: http://www.nvlf.nl/bonk.gif

• GraasGast

GraasGast

Analogue Heaven

ja..iedereen heeft z'n eigen manier die hij/zij het fijnste vind.

Ik kan best alles met het handje gaan doen, maar dat vind ik gewoon te lang duren. daarom maak ik de boel gewoon in Dreamweaver, en loop ik alles nog even na als ik klaar ben. Komt nog bij dat ik vrijwel altijd met php-templates werk, dus dat ik niet zo veel hoef te html-en :)

• 2
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-03 13:52

2

Dreamweaver is op zich goed, alleen denk ik wel dat je het pas echt gerust kunt gebruiken op het moment dat je de code ook begrijpt, en als je allerlei javascriptjes en DHTML erdoor laat genereren wordt het echt ongelooflijk onoverzichtelijk.

Ik zweer persoonlijk bij homesite. Het voordeel ervan als je net begint is ook dat er een hoop kant en klare zooi in zit, daardoor vind je vanalles wat je nog niet kende. Dat is bijvoorbeeld ook het enige dat ik handig vind aan een programma als topstyle.

Verder moet je vooral heel heel veel codes bekijken. Gewoon iedere keer als je iets ziet wat je tof vindt en waarvan je niet weet hoe het moet, kijken hoe ze het doen. Daar heb ik altijd het meeste van geleerd.

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:49

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Two words:

View Source

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• oh,when?
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

oh,when?

...

Op zondag 16 september 2001 23:52 schreef GraasGast het volgende:
Komt nog bij dat ik vrijwel altijd met php-templates werk, dus dat ik niet zo veel hoef te html-en :)
:? denk dat je dan evenveel moet html-en alsdat je een gewone site in elkaar zou moeten zetten? of heb jij een automagische functie in die templates?
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
<?
function doWroteW3CValidatedXHTML1.0($string){
echo "heel veel html";
echo $string;
echo "nog meer html";
}
?>

:P

"You're only as good, as what you did last week."

• GraasGast

GraasGast

Analogue Heaven

Op maandag 17 september 2001 00:05 schreef oh,when? het volgende:

[..]

:? denk dat je dan evenveel moet html-en alsdat je een gewone site in elkaar zou moeten zetten? of heb jij een automagische functie in die templates?
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
<?
function doWroteW3CValidatedXHTML1.0($string){
echo "heel veel html";
echo $string;
echo "nog meer html";
}
?>

:P
Neuh :P

als je dezelfde template vaak gebruikt niet :)

en ik maak zulke templates:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
<html>
<head>
<title>{title}</title>
</head>
<body>
<standaard layout zut {menu}>
<!--blockstart content-->
<table blabla>
  <tr>
    <td>{content}</td>
  </tr>
</table>
<!--blockend-->
</body>
</html>

• SWINX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-06 23:18
Op zondag 16 september 2001 23:20 schreef Toeter84 het volgende:

Verder heb ik als eigen naslagwerk
'Basishandleiding HTML voor websites'
Jan Kampherbeek, Bijleveld Press
ISBN 90-5548-036-3

...waarvan de info in het boekje compleet saai is (maak een eigen Beatles page!) maar de bijlagen achterin wel. Voor die 2 pagina's is het de 15 piek wel waard. :)
ja, dat boek moet ik ook gebruiken voor school
ergens in dit jaar, interessant hoor (not)
maarja, nogal logisch als het gehele HTML principe in al in je kop zit, en moet ik het zogenaamd nu op school gaan leren :? jaja, ik denk niet dat ik het boek nodig heb >:)
maar voor newbies misschien best nuttig...
Verder zijn 'editors' als EditPlus, van die net-iets-meer-dan-notepad dingen met syntax checking en codekleuring wel makkelijker. Je mag alle code zelf schrijven en er wordt niet mee gerommeld. Een beetje valsspelen mag daarin wel vind ik. Zolang je zelf maar de HTML in het oog houdt, mag een editor wel zorgen dat het overzichtelijk blijft.
dat zijn altijd de belangrijke dingen
editors die je code met rust laten
gebruik daarom vooral geen ms-producten (behalve kladblok)
om een site te bouwen, maakt gebruik van (zoals Toeter zegt)
EditPlus ofzo, tenminste iets met syntaxhighlighting en regelnummering, altijd handig om eventuele fouten op te sporen.

Suc6 verder met de HTML-studie!

Mannen komen van Mars Tweakers, vrouwen van Venus Bokt

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:19

Pelle

🚴‍♂️

* Pelle heeft hier dik 4 jaar geleden HTML geleerd: http://html.op-het.net

Verder heb je hier ook wel veel aan: http://www.rc.tudelft.nl/mirhtml/

Succes ermee in ieder geval; 't is misschien even doorbijten maar achteraf zie je waar je 't allemaal voor gedaan hebt :7

Verwijderd

Al doende leert men.

• oh,when?
  • Niet online

oh,when?

...

Op maandag 17 september 2001 00:18 schreef GraasGast het volgende:
Neuh :P

als je dezelfde template vaak gebruikt niet :)

en ik maak zulke templates:
dus?? nix bijzonders toch?? ik begin toch te twijfelen hoe efficient je bezig was voor je tijd van php en templates >:)

Verwijderd

Ik kan je het boek "HTML & Webdesign" van Peter Kentie aanraden. Er is bijna geen enkele webstudio die dit boek niet in zijn boekenkast heeft staan.

Het zijn in principe de basisbeginselen van HTML. En deze worden op een textuele manier gecombineerd met visualisaties uitgelegd zodat het erg makkelijk aan te leren is.

Voor de wat gevorderde HTML zaken komt het aan op inderdaad view source, het bijhouden van MSDN databases, praktijkervaring en tips&trucs van anderen.

Zaken als "uitlijnen met transparante gifs, ipv  " staan meestal niet in de boeken, maar zijn toch belangrijk voor goede en effectieve HTML.

• GraasGast

GraasGast

Analogue Heaven

Op maandag 17 september 2001 02:07 schreef oh,when? het volgende:

[..]

dus?? nix bijzonders toch?? ik begin toch te twijfelen hoe efficient je bezig was voor je tijd van php en templates >:)
nIET :p

• oh,when?
  • Niet online

oh,when?

...

Op maandag 17 september 2001 08:51 schreef Gordijnstok het volgende:
Voor de wat gevorderde HTML zaken komt het aan op
[...]
het bijhouden van MSDN databases
[..]
* kuch * >:) ;)

Verwijderd

Op maandag 17 september 2001 10:40 schreef oh,when? het volgende:

[..]

* kuch * >:) ;)
explain plz. :?

• drm
  • Laatst online: 09-06-2025

drm

f0pc0dert

Ikzelf ben een heel eind gekomen met de HTML-doc's van HomeSite, heel veel view source en uitproberen, uitproberen, uitproberen.
* drm bedankt ook Pelle voor zijn onvoorwaardelijke bijdragen *D

HomeSite heeft ook code en syntax checking, tag-insight (welke tag heeft welke attributen) etc. Die helpt je dus wel een handje bij je html.

Verder kan ik je aanraden om wanneer je het basisprincipe van html (<tag attribuut="waarde"> blabla </tag>) door heb, zo snel mogelijk door te stomen naar CSS en JavaScript, en op wat later termijn een preprocessor zoals PHP, ASP, ColdFusion, etc... te leren. Dat zal je uiteindelijk een hele hoop code-klopperij schelen. Met plain HTML kom je er niet meer.

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

• oh,when?
  • Niet online

oh,when?

...

Op maandag 17 september 2001 11:12 schreef Gordijnstok het volgende:

[..]

explain plz. :?
don't get me wrong. ik vind de MSDN website heel mooi, maar de html tricks zijn vaak alleen IE only (logisch natuurlijk) en ik besteed mijn tijd dan liever in het leren van oplossingen die in elke browser werken.

just my $ 0.02

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:19

Pelle

🚴‍♂️

Op maandag 17 september 2001 11:39 schreef drm het volgende:
* drm bedankt ook Pelle voor zijn onvoorwaardelijke bijdragen *D
* Pelle deed het graag en komt deze week nog wel even een biertje drinken ;)

• Tobiaz
  • Laatst online: 21-01-2023

Tobiaz

Ondertitel

mag ik ook komen?

Onder een steen geleefd dan maar ;-)

Verwijderd

Op maandag 17 september 2001 12:07 schreef oh,when? het volgende:

[..]

don't get me wrong. ik vind de MSDN website heel mooi, maar de html tricks zijn vaak alleen IE only (logisch natuurlijk) en ik besteed mijn tijd dan liever in het leren van oplossingen die in elke browser werken.

just my $ 0.02
Helaas dat sommige mensen gewoon niet doorhebben dat het MSDN boordevol "grensverleggende" diensten zit. Er worden technieken besproken die dan wel niet in Netscape zitten, maar waar de functionaliteit zo ontzettend groot van is, dan bepaalde applicaties niet eens meer Netscape proof worden gemaakt. Voorbeeld hiervan is een CMS.

Het lanceren van de ExecCommand() functies, dat is een ontzettend functionele set functies, die idd Netscape niet ondersteund. Of de integratie van DirectX in css filters.

Voor publicatie doeleinden alla, maar voor je eigen technische leerproces, het verkrijgen van inzicht, zie ik de MSDN als een zeer waardevol medium.

• 2
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-03 13:52

2

Absoluut waar wat gordijnstok stelt, maar oppassen is wel vereist. Je moet wel weten wat je doet, zogezegd, en ik vind ook dat het allemaal als iets te gangbaar wordt gepresenteerd.

• oh,when?
  • Niet online

oh,when?

...

Op dinsdag 18 september 2001 10:37 schreef Gordijnstok het volgende:

Helaas dat sommige mensen gewoon niet doorhebben dat het MSDN boordevol "grensverleggende" diensten zit. Er worden technieken besproken die dan wel niet in Netscape zitten, maar waar de functionaliteit zo ontzettend groot van is, dan bepaalde applicaties niet eens meer Netscape proof worden gemaakt. Voorbeeld hiervan is een CMS.
En met steken onder water kom je er echt niet, noch raakt U mij evenmin. Het niet doorhebben van (op zijn minst) disputabele 'grensverleggende' diensten is IMO een beetje elitaire uitspraak. Tja helaas kunnen we dan niet allemaal zo slim zijn </ironie>
En met crossbrowser bedoel ik allerminst Netscape, danwel het volgen van (jawel komt ie weer voorbij) W3C standaarden.
Het lanceren van de ExecCommand() functies, dat is een ontzettend functionele set functies, die idd Netscape niet ondersteund. Of de integratie van DirectX in css filters.
Hoe mooi de oplossingen ook zijn die op MSDN worden toegedragen, hoe funky je CMS in IE5+ er ook uit mag zien met de meest geniale code-hacks, het blijven truukjes. Don't get me wrong, artikelen zoals DXML in the client trekken mijn interesse zeker. Maar ik blijf erbij, er zijn nog zo veel meer dingen te leren. Zo denk ik aan CSS2, DOM model en zijn beperkingen, XML/XSLT and so on. Allemaal technieken die _wel_ standaarden zijn, ipv Microsoft-only technieken. Dit is geen flame tegen het bedrijf uit Redmond, maar meer je gezonde verstand gebruiken. Het is alsof je als beginnend voetballertje wil leren hoe je met een omhaal moet scoren, terwijl je niet eens een verdediger voorbij kan spelen. Of misschien snap ik het wel helemaal niet en loop ik nu te blaten...
Voor publicatie doeleinden alla, maar voor je eigen technische leerproces, het verkrijgen van inzicht, zie ik de MSDN als een zeer waardevol medium.
maar MSDN != heilig..zeker niet

:)

• Dr_Frickin_Evil
Ik ben nu zo'n beetje begonnen met het leren, maar hoe begin ik nou daadwerkelijk met het maken van een website. Waar begin ik? Eerst de achtergrond(en) en de plaatjes voor het menu? Of eerst de code? Is er misschien ook een pagina die stap voor stap uitlegt hoe je een hele internetpagina maakt?

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:49

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Laat ik het nog eens zeggen omdat het lijkt dat men er overheen gelezen heeft:

View Source

Zo heb ik HTML geleerd. Ik wilde een paginaatje maken, en ging op andere pagina's kijken hoe ze het doen. Als ik iets nieuws wilde doen, zocht ik een pagina die dat had, en keek ik hoe ze het daar hadden gedaan. Zo heb ik al doende stap voor stap HTML, CSS en javascript geleerd. PHP/MySQL was een fluitje van een cent. Tutorial op php.net ff doornemen, klaar. Altijd alles in eerst Notepad, later joe, en tegenwoordig vi (nouja, vim of elvis, whichever is available) gedaan. Nooit WYSIWYG gebruikt.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Dr_Frickin_Evil
mja dat kan ook, heb ik ook vaak zat gedaan, maar ik wilde het toch een keer "goed" leren :)

• drm
  • Laatst online: 09-06-2025

drm

f0pc0dert

Een van de belangrijkste dingen bij het leren van html is weten hoe tabellen in elkaar steken. Het indelen van een site gebeurt veelal dmv. tabellen. Probeer zelf een globaal ontwerp te verzinnen (zonder plaatjes en onzin) en ga dat in een tabel zetten.

Als je dat voor mekaar krijgt kan je met wat photoshop (of ander soortgelijk programma) een grafisch ontwerp maken om vervolgens dat geheel weer in een tabel te plempen. Heb je dat voor elkaar, ga dan links aan brengen en tekst etc. en meerdere pagina's maken.

HTH

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

Pagina: 1