Thuis batterij, zonnepanelen, noodstroom, buitengebied.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:56
Ha mede tweakers,

Ik loop een beetje vast, dus heb hulp nodig!

Ik woon in het buktengebied, all electric, en ben mijn aan het oriënteren op een thuis accu die ook als noodstroom voorziening kan dienen.

Als ik naar bijvoorbeeld victron kijk is dit niet moeilijk te realiseren: kabel uit de meterkast, multiplus in, en weer terry naar de groepen, eventueel gesplitst in wel, of geen noodstroom groepen. Tot zo ver geen probleem.

De ideale plek voor mijn batterij is alleen zo’n 40 meter van de meterkast af. Er ligt glas, cat 6, en een dikke 5 aderige kabel, alleen maar 1 zo’n kabel. Fysiek iets tussen de hoofdaansluiting einde rest van de meterkast aansluiten is dus lastig, zonder weer flink te graven.

Ik dacht zelf: wanneer er een op afstand bestuurbaar relais, gecombineerd met vermogensmetrr is dat gekoppeld kan worden aan de batterij omvormer ben ik er: stroom valt uit: relays koppelt het net af, batterij levert 230v/50hz, zonnepanelen blijven aan, klaar.

Binnen het solaredge eco systeem bestaat er zo iets: de Home back-up interface van solaredge. Ik keek hier eerst naar, (heb een solaredge omvormer en optimizers) maar ik vindt de 5kw die de omvormer max kan laden- en ontladen wat beperkt.

Kent iemand iets vergelijkbaars in andere ecosystemen? De hoofd vraag is een thuis batterij die noodstroom kan voorzien die fysiek niet direct in de buurt van de meterkast staat

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Gewoon 2 6mm2 kabels ingraven?

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Kent iemand iets vergelijkbaars in andere ecosystemen
Victron is wat je zoekt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18:46
De fronius symo gen24 plus (versies tot 12kw over 3 fase) kan backup power geven met 1 voedingskabel tussen de omvormer en de groepenkast. Dat vereist echter een 8 aderige stuurstroom kabel.

De korte handleiding heeft het over cat5 tot 7 maar specificeert cat5 8x0,5mm2. Die cat6 van jou kan dus te dun zijn.

https://www.fronius.com/~...Fronius_GEN24_Plus_EN.pdf

Het nadeel van elk systeem met maar één kabel is dat er in het geval van een stroomstoring altijd een korte overschakeltijd is waar alles uit is. Fronis heeft minder dan 90 seconden erin staan. (Kan zijn dat dit inmiddels korter is na een update)

Dat solaredge systeem ac koppelen aan een andere omvormer wordt moeilijk in backup modus met maar 1 kabel. Tenzij dat solaredge systeem ook op die 40m afstand hangt en je een omvormer hebt met een extra ingang daarvoor. Dan heb je wel een boel omzettingsverliezen.

Moet er op die 40 meter afstand ook nog een verbruikers groep aangesloten worden op dezelfde kabel?

[ Voor 5% gewijzigd door Ricko1 op 18-05-2025 07:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online
SigenStor met een gateway.

Gebruik ik zelf ook. Er komt binnen 4 weken nieuwe type uit voor de batterij, nu 5 en 8 units en er komt 6 en 10 units bij. Per omvormer kan je er dacht ik 4 of 5 stapelen.

Nieuwe gateway zou er ook moeten komen, nog beter.

Systeem kan naadloos omschakeling doen, kost wel wat standby stroom. Ik ga avonds in slaapstand, dan mag van mij gerust alles uitvallen.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18:46
Bschnitz schreef op zondag 18 mei 2025 @ 07:54:
SigenStor met een gateway.

Gebruik ik zelf ook. Er komt binnen 4 weken nieuwe type uit voor de batterij, nu 5 en 8 units en er komt 6 en 10 units bij. Per omvormer kan je er dacht ik 4 of 5 stapelen.

Nieuwe gateway zou er ook moeten komen, nog beter.

Systeem kan naadloos omschakeling doen, kost wel wat standby stroom. Ik ga avonds in slaapstand, dan mag van mij gerust alles uitvallen.
Dat zou kunnen werken afhankelijk van de locatie van de huidige solaredge en andere eis. Dan moet volgens het aansluitschema die cat6 gebruikt worden voor de rs485 verbinding. Die glasvezel moet dan netwerk verzorgen.

@overhyped kan je wat meer details geven?
Waar hangt de solaredge omvormer?
Moet er ook nog een verbruikersgroep op de 40m afstand op dezelfde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online
Ricko1 schreef op zondag 18 mei 2025 @ 08:16:
[...]

Dat zou kunnen werken afhankelijk van de locatie van de huidige solaredge en andere eis. Dan moet volgens het aansluitschema die cat6 gebruikt worden voor de rs485 verbinding. Die glasvezel moet dan netwerk verzorgen.

De SE moet op de gateway via de smartport en klaar. Maakt dan niet meer uit waar de SigenStor staat. Moet dan idd wel met een netwerkkabel verbonden worden, maar dat is ongeacht welk systeem.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
Ricko1 schreef op zondag 18 mei 2025 @ 08:16:
[...]

Mijn situatie is wat bijzonder: na de hoofdschakelaar zitten in de hoofdmeterkast de lokale groepen, maar achter een aardlek ook doorverbindingen naar twee onderverdelers die achter 20a selectief geschakeld zijn.

Achter 1 van die onderverdelers zit m’n solaredge, m’n warmtepomp, en m’n boiler) (die zit aan de andere kant van het huis) en achter de andere zit m’n kapschuur. Op die onderverdelers zitten 16a eindgroepen. Dus gedragen die drie onder verdelers zit als een grote meterkast.

Het is niet de meest conventionele setup, maar er is goed over nagedacht door de Electricien :)

Daarnaast heb ik overal glas, en voor het geval dat wet extra uto getrokken. Tussen het huis en de schuur ligt een mantelbuis, maar daar krijg ik mischien nog een extra utp door, geen 5x6mm wat er ligt.

Tussen het huis en de solaredge krijg ik makkelijk extra kabels als het moet.

Een Batterij die volledig buiten kan staan (met de juiste kast uiteraard) is ook een optie, ik heb ruimte achter mijn meterkast, maar met potentieel geluid en potentiële brandbaarheid heeft het minder de voorkeur. Wil ook liever geen zware dingen aan die muur hangen, dus zal sowieso vrijstaand moeten.

Omschakeltijd is niet zo’n ding voor mij. M’n it zut zit op UPS, als het de enige optie is dan zal handmatige schakeling nog een optie zijn zelfs.

Ik vindt het jammer dat solaredge maar 5kw laad en ontlaad vermogen heeft richting de batterijen. Anders was ik snel klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
Ga toch ook nog maar eens kijken of ik in of om de bijkeuken een plek kan maken voor een batterij. Tussen de hoofd meterkast en de bijkeuken kan ik makkelijk kabels leggen, (relatief, niets met 5x6mm2 is makkelijk :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
Oogje schreef op zondag 18 mei 2025 @ 00:15:
Gewoon 2 6mm2 kabels ingraven?
Ik vrees dat onze definities van ‘gewoon’ anders zijn :) door de tuin, onder een pad door, en dan 40meter lang, 60cm diep want Electra. Als ik het even kan voorkomen: liever niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:24
graceful schreef op zondag 18 mei 2025 @ 02:34:
[...]

Victron is wat je zoekt
Of Deye, werkt ook prima :Y
Is wel een extra kabel nodig voor de noodstroom uitgang dus voor jou minder praktisch waarschijnlijk.

[ Voor 23% gewijzigd door ybos op 18-05-2025 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsch2
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 17:35
Waarom is de 5kW beperking van het Solaredge systeem eigenlijk een probleem ? Ik ken je huishouden uiteraard niet, maar dat zou toch ruim voldoende moeten zijn om de kritische apparatuur in een behoorlijk huis te voeden ?
Misschien niet om tijdens een stroomstoring je bad te laten vollopen met een doorstroomverwarmer of iets dergelijks, maar dat kun je makkelijker uitstellen dan er een gigantische backup installatie voor te bouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• overhyped
Gijsch2 schreef op zondag 18 mei 2025 @ 13:39:
Waarom is de 5kW beperking van het Solaredge systeem eigenlijk een probleem ? Ik ken je huishouden uiteraard niet, maar dat zou toch ruim voldoende moeten zijn om de kritische apparatuur in een behoorlijk huis te voeden ?
Misschien niet om tijdens een stroomstoring je bad te laten vollopen met een doorstroomverwarmer of iets dergelijks, maar dat kun je makkelijker uitstellen dan er een gigantische backup installatie voor te bouwen.
Voor alleen noodstroom: prima compromis als het moet, maar Ook voor normale situaties is die 5 kw de max, dus even koken en in plaats van de batterij te gebruiken neem je van een deel van het net. Als ik nu investeer vindt ik dat geen acceptabele situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-06 23:17

bioscrasher

Wie leert, die groeit

@overhyped interessante fase zit je in!
Hier lang gedubt en geëxperimenteerd met een oude 8kWh scheepsaccu en 1 Victron voordat ik op twee sets van 18stuks LF280K cellen van EVE overstapte i.c.m. drie Multiplus2 5000/48/70 omvormers.
Die batterij gewoon lekker buiten zetten!
Hier gaan ze in vijf betonnen bakken met isolatie en verwarming op ons tussendak (grind kan leker nat worden gehouden ALS er al een zou gaan branden) en de verzekeraar zal hier niet moeilijk over doen.

Terug op jou case: de 6mm2 over 40 meter afstand is wat karig, hier heb ik 5x10mm2 liggen over 40 meter van meterkast naar Victrons en weer terug naar de huisaansluiting.
Kun je deze nog doortrekken/vervangen met de juiste dikte?
Zodra de netspanning uitvalt kun je de meterkast handmatig losgooien van het grid en je huis koppelen aan de inverterende kant van de Victrons. Niet charmant, wel effectief.
In normale situaties kun je de batterijen met victrona gebruiken door deze aan de niet inverterende kant te laten laden/ontladen met overtollige zonnestroom/nachtverbruik van je huis. Kwesti evan twee wisselrelais tegelijkertijd omschakelen tijdens losgekoppelde modus.

Heb je al een keus gemaakt met de hoeveelheid kWh's die je wilt kunnen opslaan?
Ben je handig met een BMS sleutelen op een setje LF280K batterijen van EVE?

Leuk project waar je aan begonnen bent!
Hier denk ik na over nog 80 extra cellen bestellen om op 500V en 140kWh uit te komen. Dan is er ineens veel mogelijk met hybrides van 12kW en drie fasen.

Nibe F2120-16, UKV300, SMOS40, RMU-S40, 10kWp, 15KVA / 30kWh Victron ESS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• overhyped
Als ik voor de handmatige schakel optie ga: heb ik dan überhaupt nog twee kabels van/naar de victrons nodig? Of kan ik ergens eennknop
Maken; ga maar aan, je bent los? Want dan kan ik de batterij in de schuur zetten, en enkel op
De AC kant koppelen. Als de stroom dan uitvalt, en het duurt lang: hoofdschakelaar om, victron opstarten, en dan gaan ook de zonnepanelen weer aan. (Want victron geeft 50hz)

Precieze capaciteit ben ik nog niet over uit. Denk tegen de 40, maar moet nog wat dieper m’n data in duiken.
Pagina: 1