Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr LeBlanc
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 24-05 00:14
Hallo allemaal,

Afgelopen week heb ik mijn eerste pc-build afgerond en de pc werkt verder prima.
Althans, dat dacht ik. Sinds gisteren hoor ik bij het opstarten van een willekeurige game ineens een vreemd, ritmisch schrapend geluid.

Na wat testen heb ik het probleem kunnen reproduceren met de fans van mijn RTX 5070 Ti.
Wanneer ik deze handmatig instel op 10%, 20% of 30% fan speed, begint het direct te schrapen – alsof er iets tegenaan komt.
Zodra ik de fans op 40% of hoger zet, verdwijnt het geluid volledig.

Ik ben volledig nieuw in deze wereld, dus ik vraag me af:
  • Is dit normaal gedrag voor deze kaart?
  • Of duidt dit op een defect en moet ik contact opnemen met de winkel?
De kaart was voor mij een flinke investering, dus ik ben erg voorzichtig geweest.
Bij de montage was er zelfs een ervaren bouwer bij, dus ik durf bijna uit te sluiten dat ik hem zelf heb beschadigd.

Ik hoor graag jullie inzichten of ervaringen. Alvast bedankt!

Groet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jazzozo
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:42
Dit kan ik zo gauw vinden op Reddit. Die persoon heeft hem geRMA'd. Nee, dat is geen normaal geluid voor een nieuwe GPU. https://www.reddit.com/r/...i_oc_fan_noise_and_weird/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsjare
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10-09 19:40
Heb je silent bios aan? Ze zouden op de normale bios niet onder de 30% fan speed uit mogen komen, ookal doe je dit handmatig. Kijk of er een knopje of dergelijke op je gpu zit en probeer de 'normale' /performance mode?

Als het dan ook het geval is zou ik deze retourneren en een nieuwe voor vragen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:48

Cheezus

Luiaard

Tsjare schreef op zondag 18 mei 2025 @ 02:18:
Heb je silent bios aan? Ze zouden op de normale bios niet onder de 30% fan speed uit mogen komen, ookal doe je dit handmatig. Kijk of er een knopje of dergelijke op je gpu zit en probeer de 'normale' /performance mode?

Als het dan ook het geval is zou ik deze retourneren en een nieuwe voor vragen.
Ook op silent mode zouden ze geen lawaai moeten maken 8)7
Het ding is defect, je kunt het probleem wel 'patchen' door een hogere fanspeed te gebruiken maar misschien is het over een maand ook op hogere snelheden aanwezig.. gewoon terugsturen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr LeBlanc
Thanks allemaal. Ik heb een retouraanvraag gedaan en stuur de kaart volgende week terug. Hopelijk kan ik een nieuwe krijgen.

Ik heb de originele statische verpakking niet meer. Jullie toevallig nog tips waar ik zoiets een beetje goedkoop kan krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:48

Cheezus

Luiaard

Je kunt zoeken op ESD zak.

https://www.enveloppe.nl/...I0MJ_szczGjQaAq_eEALw_wcB deze zijn wel goedkoop, waarschijnlijk te klein maar je kunt er natuurlijk gewoon een 2e zal overheen schuiven. Het hoeft niet af fabriek mooi verpakt te zijn :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:34

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Mr LeBlanc schreef op zondag 18 mei 2025 @ 09:32:
Thanks allemaal. Ik heb een retouraanvraag gedaan en stuur de kaart volgende week terug. Hopelijk kan ik een nieuwe krijgen.

Ik heb de originele statische verpakking niet meer. Jullie toevallig nog tips waar ik zoiets een beetje goedkoop kan krijgen?
Altijd alles bijhouden in de doos van het toestel zeker voor pc materiaal.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-09 08:41
@Mr LeBlanc Van welk merk is je videokaart? Ik had met een Zotac namelijk precies hetzelfde probleem waarbij het schrapende geluid ook verdween bij een fanspeed op 40% of hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr LeBlanc
Damic schreef op zondag 18 mei 2025 @ 09:59:
[...]

Altijd alles bijhouden in de doos van het toestel zeker voor pc materiaal.
haha ja je hebt helemaal gelijk, les geleerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr LeBlanc
ruftman schreef op maandag 19 mei 2025 @ 08:58:
@Mr LeBlanc Van welk merk is je videokaart? Ik had met een Zotac namelijk precies hetzelfde probleem waarbij het schrapende geluid ook verdween bij een fanspeed op 40% of hoger.
Ik had de ASUS PRIME 5070 Ti OC. Heb deze inmiddels teruggestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr LeBlanc
Cheezus schreef op zondag 18 mei 2025 @ 09:47:
Je kunt zoeken op ESD zak.

https://www.enveloppe.nl/...I0MJ_szczGjQaAq_eEALw_wcB deze zijn wel goedkoop, waarschijnlijk te klein maar je kunt er natuurlijk gewoon een 2e zal overheen schuiven. Het hoeft niet af fabriek mooi verpakt te zijn :)
Dankjewel! Uiteindelijk was een computerwinkeltje hier in de buurt zo aardig om me een nieuwe statische verpakking te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr LeBlanc
Weet niet of ik hier een nieuw topic voor moet aanmaken, maar aangezien de ASUS PRIME is uitverkocht, sta ik voor een nieuwe keuze. Ik had voor ASUS gekozen omdat ik dat merk goed ken, maar heel veel verschillende GPU-merken zeggen mij niet zoveel. Ik heb een budget van rond de 1000 euro voor de kaart. Ik zag deze twee:
  • ASUS TUF GAMING 5070 Ti OC - 1019 euro
  • Gainward GeForce RTX 5080 Phoenix V1 - 1099 euro
Voor dus niet heel veel geld extra, kan ik een 5080 kopen. Ik ben echter niet bekend met dit merk. Online lees ik verschillende verhalen. Iemand hier ervaring mee? Wat zouden jullie doen?

Nogmaals bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:11
Gainward is zeer degelijk. Net zoals Palit. Zijn Chinese merken. Merken GPU maken eigenlijk geen drol uit.

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr LeBlanc
Dekar schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 17:26:
Gainward is zeer degelijk. Net zoals Palit. Zijn Chinese merken. Merken GPU maken eigenlijk geen drol uit.
Dankjewel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:49

MazeWing

The plot thickens...

Dekar schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 17:26:
Misschien wel degelijk maar het is echt niet bepaald een stille 5080....
Physical Design, Heat & Noise
The Gainward Phoenix GS is designed to be a cost-effective solution that's a good Founders Edition alternative. It still looks good, I really like the metal cover, the card does come off a little bit plasticky depending on how you look at it. In our thermal testing we measured good temperatures of 68°C under load, but with 37.4 dBA, which is "not quiet." Temps are noise are very similar to the Founders Edition. Gainward does include a dual BIOS feature with their card, the secondary "quiet" BIOS brings noise levels down to 35.4 dBA, which is almost "quiet." I still would have wished for a much lower cooler speed, especially on the quiet BIOS. Except for the number in monitoring there is no difference between 60°C, 65°C, 70°C and 75°C. It does not put more heat into you case/room either. Lower noise levels on the other hand are immediately noticeable, all the time, especially while gaming. Also, the Founders Edition cards are fairly loud this time, so a lot of gamers are looking for quieter options.

Our apples-to-apples cooler comparison test reveals that the Gainward cooler is the weakest custom design tested today. It is still 6.2°C cooler than the NVIDIA Founders Edition at the same heat load and noise level.
En dat is dan ook nog de "normale" Phoenix GS en niet de V1, die geen vapor chamber heeft.

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:11
Mwa ik lees
Gainward does include a dual BIOS feature with their card, the secondary "quiet" BIOS brings noise levels down to 35.4 dBA, which is almost quiet.
Het is ook maar wat niet een miniscuul beetje geluid horen jou waard is.

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:49

MazeWing

The plot thickens...

Dekar schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 15:50:
Mwa ik lees
Gainward does include a dual BIOS feature with their card, the secondary "quiet" BIOS brings noise levels down to 35.4 dBA, which is almost quiet.
Het is ook maar wat niet een miniscuul beetje geluid horen jou waard is.
Ik heb een praktisch stil systeem van onder de 25 dBA, dan is 35 dBA - voor mij - behoorlijk luid. Maar het belangrijkste van het geluid blijft wel de "toon". Liever een iets hoorbare fan die constant hetzelfde geluid heeft maar iets luider is dan een fan die de hele tijd van snelheid, frequentie en geluid verandert.

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Pagina: 1