Netwerkstreamer met Tidal Connect, Plex, Netflix & DB Atmos

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OrganicIron
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 24-09 20:43
Ik wil graag overstappen naar Tidal om van hi-res audio te genieten en ben stiekem ook best gecharmeerd van de groeiende collectie Dolby Atmos muziek. Mijn huidige receiver (Onkyo TX-NR686) ondersteund dolby atmos, maar de Tidal integratie werkt echt beroerd. Casten vanuit de Tidal app naar de ingebouwde Chromecast is ondoenlijk traag en als hij speelt hapert de muziek om de haverklap. De ingebouwde Tidal feature in de Onkyo Controller app werkt wel vlot, maar mist is weer zo beperkt in functies dat dat ook bruikbaar is.

Nu dacht ik te kijken naar een netwerkstreamer om de boel over te nemen, maar het blijkt dat voor Dolby Atmos ondersteuning je niet om HDMI met (e)ARC heen komt. Dat wordt dan weer lastig met de TV waar nu Plex en Netflix op draaien. De soc van de TV is niet mega vlot maar volstaat, ik dacht als ik nu een mooie streamer neerzet die centraal in huis kan staan voor muziek & video, dan ben ik in 1x klaar.

Er zijn veel mooie netwerkstreamers met Tidal Connect integratie, de luxere versies ondersteunen ook Dolby Atmos maar bieden geen integratie voor Plex en Netflix. Plex en Netflix zitten/zaten veel in de Android boxes/fire stick etc, maar die hebben geen Tidal Connect integratie (meer). Streamers als Zappiti & Zidoo komen in de buurt, maar richten zich meer op het lokaal afspelen & beheren vanaf een geinstalleerde hdd.

Heb ik het schaap met de 5 poten over het hoofd gezien, of bestaat wat ik zoek niet?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:59

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Netflix is een video service, jij zoekt audio streaming. Dat bijt idd.
Maar volgens mij doet de Wiim Pro of Ultra wat jij zoekt. Heeft ook HDMI. Netflix zou je dan op je TV moeten doen. En dan beiden via HDMI naar je receiver.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Misschien zie ik wat over het hoofd, maar als je een geschikte Android/Google TV speler aan je receiver hangt, met Atmos ondersteuning, dan geeft de daarop geïnstalleerde Tidal app je Atmos op je receiver.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OrganicIron
@hardware-lover Yes dat is exact wat de receiver native al kan, alleen is het in de praktijk met Tidal onwerkbaar. Ik speel nu b.v. Prime Video via de TV en heb dan Atmos geluid over de receiver via HDMI ARC.

Wat ik zoek is iets dat beide kan, de video streamers vanaf de TV en audio streamers Tidal connect (het liefst ook Qobuz en Roon ready) op 1 device. 1 HDMI kabel naar de receiver voor voldoende bandbreedte om Dolby Atmos te ondersteunen. Dan kan ik ook direct een stapje maken qua responsiveness tov de TV soc qua reactiesnelheid.

Als ik bijvoorbeeld naar de Zappiti Signature kijk, die heeft bijna alles aan boord maar weer geen Tidal Connect. De Zidoo UHD8000 heeft dan weer geen Netflix support. Ze richten zich meer als media servers op locale films/muziek, die zelf aanleggen ben ik dan weer niet van plan (en dat maakt ze ook direct behoorlijk kostbaar). Ze gaan wel prat op een hoge kwaliteits DAC, krachtige CPU & Dolby Vision, Wifi & Ethernet support. Het voelt alsof het zo dichtbij is, maar net niet helemaal.

@The Eagle Alleen de WiiM Ultra heeft een HDMI aansluiting. Dat wordt wel een heel dure oplossing voor alleen de Tidal Dolby Atmos library.

Misschien moet ik voor nu genoegen nemen met de WiiM mini met een toslink kabel. Hogere kwaliteit muziek en de rest blijft as-is. Alleen Dobly Atmos muziek is dan omslachtiger, die moet ik klaarzetten in Tidal en via de Onkyo Connect app via de folderstructuur opzoeken.

Al blijft het knagen dat devices van Zapitti en Zidoo echt bijna bijna zijn wat ik zoek. Kan me niet voorstellen dat ik daar uniek in ben. 😂

[ Voor 6% gewijzigd door OrganicIron op 18-05-2025 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01:36

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Vrijwel elke mediaspeler met Android en HDMI 2.x en hoger, mét een Dolby Atmos licentie doet dan toch al wat je wilt? Als je deze direct op je receiver aansluit is je tv ook geen beperkende factor meer.

Overigens is het altijd de vraag of de hi-res audio van Tidal en Qobuz ook echt hoorbaar zij of niet.

Netwerkstreamers manoeuvreren zich in een niche die volgens mij persoonlijk maar weinig bestaansrecht heeft. Veel mediaspelers kunnen hetzelfde voor een fractie van het geld.

[ Voor 3% gewijzigd door Jorgen op 18-05-2025 11:55 ]

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:59

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Bedenk je ook dat Qobuz Connect ongeveer een week uit is. En de producenten van diverse apparatuur dus eerst firmware of software moeten updaten voordat ze aan gaan geven dat Qobuz Connect zal werken.

Daarbij: je uitvoering: Onkyo TX-NR686 Zwart is ook alweer 7 jaar verkrijgbaar. In software termen is dat gewoon oud.

Dus misschien ben je ook gewoon een beetje ongeduldig ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OrganicIron
The Eagle schreef op zondag 18 mei 2025 @ 11:59:
Dus misschien ben je ook gewoon een beetje ongeduldig ;)
Dat sowieso! 🤣

Qobuz Connect en Roon gebruik ik (voorlopig) niet, dus dat zou puur bijvangst zijn geweest.
Ik laat het er voor nu even bij en ga voor een WiiM mini, kleine investering en weer iets nieuws om mee te rommelen. Met black friday eens aanbiedingen in de gaten houden voor een nieuwe receiver met Tidal Connect & Dolby Atmos aan boord. Dat voelt als een betere investering. Thanks voor het meedenken! 👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

OrganicIron schreef op zondag 18 mei 2025 @ 13:51:
Dat sowieso! 🤣

Qobuz Connect en Roon gebruik ik (voorlopig) niet, dus dat zou puur bijvangst zijn geweest.
Ik laat het er voor nu even bij en ga voor een WiiM mini, kleine investering en weer iets nieuws om mee te rommelen. Met black friday eens aanbiedingen in de gaten houden voor een nieuwe receiver met Tidal Connect & Dolby Atmos aan boord. Dat voelt als een betere investering. Thanks voor het meedenken! 👍
Het zijn tamelijk kostbare keuzes voor Tidal en Atmos, iets wat je met een relatief goedkope streamer met Android TV als OS ook op je receiver kunt krijgen. Eveneens voor Plex, Netflix en andere streaming diensten 😉

Maar goed, iedereen vrij in zijn keuze vanzelfsprekend 👍

Testing, one, two ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 26-09 09:59
Ik ben persoonlijk niet zo'n fan van al die netwerkstreamers....... duur voor wat het biedt en vaak toch nog heel beperkt in het bedieningsgemak. Zie ook vaak de toegevoegde waarde niet zo tov de apparaten die je al hebt.

Bij mij gaat het allemaal gewoon via 2 Apple devices (maar had net zo goed Android) kunnen zijn. En dan eigenlijk ook nog apparaten die ik al had of veel flexibeler te gebruiken zijn.

Voor video (en soms ook audio) loopt het via een Apple TV en voorheen een Shield.

Voor alleen audio stream ik met een iPad. Niets kan tippen aan het bedieningsgemak van een 11 of 13" scherm van een tablet. Die dan gewoon met USB naar een dac/versterker gaat. Beste van alle opties die ik heb gedraaid. Voor mijn eigen muziek heb ik alles op een Mac mini staan en stream ik het met Roon.

Enige beperking aan de iPad als streamer is dat het handig is als die op een makkelijk bedienbare plaats staat en dat die dan bekabeld (simpele USB-C kabel of zelfs een USB hub) naar je dac/versterker gaat. Zelf je mobiel zou op die manier een perfecte audio streamer kunnen zijn als je kan leven met het kleinere scherm en de eventuele afleiding door de andere apps die draaien :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OrganicIron
hardware-lover schreef op zondag 18 mei 2025 @ 18:03:
[...]
Het zijn tamelijk kostbare keuzes voor Tidal en Atmos, iets wat je met een relatief goedkope streamer met Android TV als OS ook op je receiver kunt krijgen. Eveneens voor Plex, Netflix en andere streaming diensten
Kan je iets concreter zijn dan 'een relatief goedkope streamer met Android TV'? Ik mis hier wat kennis krijg ik het gevoel. Wat ik zoek is een device met Tidal Connect waarmee ik met de Tidal telefoon app direct streamen. Via Spotify kan ik dat direct naar de Chromecast van de Onkyo receiver, maar de Chromecast integratie met Tidal werkt niet op de Onkyo. Omdat ik ook Dolby Atmos zou willen gebruiken moet het iets zijn met een HDMI aansluiting, zodat er voldoende bandbreedte is. Iets goedkopers van de WiiM mini heb ik niet gevonden, maar wellicht heb ik niet gezocht naar hetgeen jullie weten dat bestaat. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

@OrganicIron, ik heb even gezocht naar een Android TV mediaspeler met Tidal connect (door Google gecertificeerd, niet een apparaat met een mobiel Android OS), maar niet direct gevonden. Je kunt dan natuurlijk nog steeds naar dit soort apparaten casten, enkel niet in de maximale kwaliteit die Tidal je zou kunnen geven. Gebruik je de Tidal app op de speler zelf, dan heb je alle kwaliteiten wel beschikbaar, inclusief dat Atmos wat jij ook graag zou willen.

De vraag is of jij zou kunnen volstaan met een 16bit 44.1khz flac cast kwaliteit indien vanaf een mobiel gestreamd en niet afgespeeld op de mediaspeler zelf?

Testing, one, two ...

Pagina: 1