Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Triple_D
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:58
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Thuisserver / NAS

Voor mij komt dit voornamelijk neer op:
- *arr stack
- jellyfin / emby
- VaultWarden

Wat mag het systeem gaan kosten?
500-1000

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Mijn huidige server is 10+ jaar oud (HP ProLiant microserver gen8), ik zou graag mijn 2x 3TB hard drives meenemen als dit mogelijk is.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb op dit moment 8TB in gebruik voor OS+apps+data. Ik wil hier graag een upgrade voor, met mogelijkheid om later nogmaals uit te breiden. Ik zit zelf te denken aan een 4TB NVMe voor OS+app, en een 12TB HDD voor data, met mogelijk een extra 12TB HDD als uitbreiding in de toekomst.

De server moet de mogelijkheid hebben om te transcoden, een iGPU zou hier voldoende moeten zijn naar wat ik heb gezien.

Voorkeur voor Ubuntu als OS en waarschijnlijk tweaken met Powertop om het systeem zuiniger te krijgen en bv de HDD('s) uit te schakelen bij idle.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Energiezuinig en stil is gewenst

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik heb de volgende build in gedachten, maar hink ook op de gedachten van de Odroid H4+ of toch een Intel i3 build. Met namen vanwege de 4 SATA ports, betere CPU en DDR5 support. Maar dit zou ook betekenen dat ik aan een grotere PSU moet geloven. En de verhoogde performance is voor mijn doel waarschijnlijk overkill.

En wat is mijn kans om mijn 2 bestaande HDD's nog te gebruiken bovenop de nieuwe 12TB schijf? Wat ik heb gelezen zou ik met deze build maximaal 2 HDD's kunnen gebruiken vanwege de peak power consumption bij boot? Of valt dit nog te tweaken tot meer.

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1MoederbordenASRock N100DC-ITX€ 132,08€ 132,08
1Interne harde schijvenWD Red Plus, 12TB€ 273,30€ 273,30
1BehuizingenInter-Tech IM-1 Pocket€ 69,09€ 69,09
1Computer accessoiresLeicke ULL Power Supply 120 W€ 39,99€ 39,99
1VentilatorsArctic F14 PWM PST CO Zwart, 140mm€ 12,53€ 12,53
1Geheugen internKingston ValueRAM KVR32N22D8/32€ 57,86€ 57,86
1SSD'sKingston NV2, retail, 4TB€ 243,98€ 243,98
Totaal€ 828,83

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Je kunt nog naar de uGreen NAS kijken;

uitvoering: Ugreen NASync DXP2800

Scheelt qua geld niet veel met een los N100 moederbord, behuizing, fan en power supply (250 vs 300€). Maakt het wel een stuk compacter.

[ Voor 27% gewijzigd door _ferry_ op 17-05-2025 19:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:08

nelizmastr

Goed wies kapot

Ik zou die 3TB schijven niet meer meenemen, de 3TB Red was samen met de 6TB wel de slechtste uit de Red serie, dat bleek ook jaren geleden uit de statistieken van backblaze.

Neem een nieuw setje grote schijven. Kost nu iets meer maar die gaan met wat geluk ook weer zo lang mee. Ik zou gezien de prijzen nu voor 16TB gaan, die hebben een goede prijs per TB.

Let ook op dat je op dit bord maar 2 SATA poorten hebt en het een beetje zonde is om het PCIe slot op te offeren voor een goedkope sata controller.

I reject your reality and substitute my own