Met welke hardware een bidirectionele laadpaal aansluiten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfisti-164
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 04-09 18:10
Hallo allemaal,

Op internet en dit forum is heel veel te vinden over het aansluiten van een laadpaal. Wat ik echter mis (omdat het nog relatief nieuw is) is het aansluiten van een bidirectionele laadpaal waarbij de accu van mijn EV terug kan leveren aan het net/woning.

Op mijn PV installatie zit bijvoorbeeld een aparte (blauwe) automaat die in beide richtingen kan beveiligen. Moet er ook zo'n automaat op de laadpaal? Maar eigenlijk moet dat een aardlekschakelaar zijn, dus zijn er aardlekautomaten die twee richtingen kunnen beveiligen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lShhuWOJl1ewp4dKHgi7ErdZ_wQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6TyGuCYxosvp7uU4EiwxkjbZ.jpg?f=fotoalbum_large

Bovenstaand schema laat mijn situatie zien. Ik heb een tweede meterkast in de schuur, waar de bidirectionale laadpaal op aangesloten zal worden. De stroom moet dus via de meterkast in de woning naar de meter of naar de woning toe. De tweede meterkast is beveiligd met een ALA (ALA 1 op het schema), deze is nu nog 16A, wordt een 20A (ik ga 11kW laden/ontladen).

Moet deze (ALA 1) ook beide richtingen kunnen beveiligen zoals een PV-automaat?

Dan de ALA voor de laadpaal zelf (ALA 2 op het schema). Deze zal zeker beide kanten op moeten beveiligen, maar bestaan er ALA's die dit kunnen?
Of kan ik zomaar elke ALA met een blauwe schakelaar nemen?

Bedankt voor de tips en het meedenken!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:58

Umbrah

The Incredible MapMan

Wat voor auto ga je gebruiken om te ontladen? De mogelijkheden lopen nogal uit elkaar. Een ioniq 5 kan standaard op een fase 16A leveren en genereert een eigen sinus, je mag hem dus niet zomaar laten invloeden zonder je netaansluiting af te schakelen. Anders lever je bij storing immers terug aan de straat en dat kan gevaarlijk zijn voor de monteur van de netbeheerder

[ Voor 37% gewijzigd door Umbrah op 17-05-2025 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfisti-164
Renault 5 techno 40Kw, deze gaat medio augustus bidirectioneel laden ondersteunen.

[ Voor 59% gewijzigd door alfisti-164 op 17-05-2025 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:58

Umbrah

The Incredible MapMan

Als ik het op EVDB lees (https://ev-database.org/c...ault-5-E-Tech-52kWh-150hp) dan is het inderdaad een 3x16A AC inverter die er in zit. Als je kast al 3-fasen is, is dat erg fijn, maar ik moet bekennen dat ik er weinig over kan vinden online over het "hoe". Als het net zoals m'n Ioniq 5 is, (die is vrij koppig en blijft een sinus geven zelfs als het net er geen meer heeft), dan zul je in principe je net aansluiting MOETEN afkoppelen op het moment dat de auto stroom levert.

Let er wel op dat je ineens van 3x25A naar 3x16A bent gegaan, mocht je apparatuur hebben met hoge inschakelstromen.

Is hij >WEL< slim, en koppelt hij zelf ook af op het moment dat het net wegvalt, dan is er geen probleem.

Ik moet bekennen dat naast DIY-oplossingen die op E-GMP auto's zijn afgericht eigenlijk alleen DC-gebaseerde V2H oplossingen in palen ken (denk aan Quasar, Wallbox, en SolarEdge)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
alfisti-164 schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 19:36:

Bedankt voor de tips en het meedenken!
Let er op dat je nu 11kW uit de auto kan trekken, nog eens 17kw uit het net en nog een onbekende hoeveelheid PV. Afgezien van automaten die beide kanten op meten (doen er veel, nooit gehoord dat blauw daar de aangewezen kleur voor is. :+) moet je al deze stromen bij elkaar optellen voor het gedeelte tussen hoofdschakelaar en de 16A automaten voor de woning. Dat betekend 10mm2 draad en als je losse aardlekschakelaars heb dan moeten die ook in staat zijn om meer dan 40A per fase door te kunnen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfisti-164
Bedankt voor de reacties!

Te hoge stromen ben ik niet bang voor, want alles zou "slim" moeten worden aangesloten.
De Dibber sence of Zaptec sence zouden dit moeten regelen.

Ik denk dat ik het moet gaan avonturen... dan kan ik mijn ervaringen hier weer delen :)

Er is nog een vraag die bij me opkomt: elke bidirectionele paal is 22kw. Ik wil mijn aansluiting niet verzwaren, want de auto trek toch maar maximaal 11kw. Dus is het voldoende om de paal op 11kw af te zekeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alfisti-164
Okee, ondertussen iets wijzer geworden.

Bidirectioneel laden is nog niet mogelijk in Nederland. Er wordt nog gewerkt aan regelgeving etc.
Op de ene website staat dat het na de zomer geregeld is, op een andere volgend jaar, weer een andere noemt nog 3 jaar. Niemand die het dus weet...

Met andere woorden: het is nog zo "nieuw" dat het eigenlijk bijna pionieren genoemd mag worden.

De 22kW paal mag ik met 20 of minder afzekeren. Omdat de auto nooit over de 11kW zal gaan, gaat dit automatisch goed.
Ik ga het dus aansluiten met ALA1 én ALA2 beide 20Ah.

Voor de kabel naar de paal zou 5x6mm2 voldoende zijn, maar twijfel of ik er niet gewoon een 5x10mm2 tussen zet. Daar ben ik nog niet helemaal uit.

Ik zal jullie op de hoogte houden, maar ervaringen met het eindresultaat blijven dus nog even uit... Ik hoop wel dat het einde van de zomer gereed is allemaal.
Pagina: 1