Alfen Laadpaal via HA/API op andere VLAN?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iqcgubon
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 19-09 13:43
Situatieschets: Ik heb thuis 3 netwerken. Een gewoon user netwerk voor mijn smartphone en laptop. Server netwerk voor mijn Home Assistant en andere servers, en IOT netwerk waar onder andere de Alfen laadpaal in zit.

Ik probeer nu mijn Alfen te koppelen aan Home Assistant via de Alfen Wallbox HACS integratie: https://github.com/leeyuentuen/alfen_wallbox

Ik ben nu tot de constatie gekomen dat het ook niet mogelijk is om via de Eve Connect en MyEve apps op mijn Android te connecteren naar de laadpaal als ik niet in hetzelfde netwerk zit.

Netwerktechnisch gezien is er echter niks dat dit zou mogen verhinderen. De toestellen kunnen mekaar allemaal gewoon netjes pingen en er zitten geen access lists tussen. Ik heb ook mijn router ook mDNS geactiveerd voor _alfen._tcp.local (anders werkte automatische discovery ook niet).

Mijn vermoeden wordt bevestigd door een test met Postman:
- Laptop connecteren op mijn IOT netwerk en een HTTP POST sturen naar https://192.168.30.14/api/post met admin/password werkt en ik krijg HTTP 200 terug.
- Laptop op mijn usernetwerk zetten en dezelfde test: Connection timeout.

Dus *iets* verhinderdt de connectie naar de lokale API van de Alfen laadpaal vanuit een andere VLAN. Iemand hier met een gelijkaardige setup die het wel aan de praat gekregen heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L_Jinx
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 18:21

L_Jinx

Oh, the humanity of it all

Ik loop tegen hetzelfde probleem aan.

Heeft iemand dit werkend gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iqcgubon
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 19-09 13:43
Met mDNS en local NAT hocus pocus zou het kunnen werken, maar dat kan mijn router helaas niet.

Uiteindelijk heb ik maar gewoon in mijn server VLAN gezet zodat hij aanstuurbaar is vanuit mijn Home Assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L_Jinx
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 18:21

L_Jinx

Oh, the humanity of it all

Bedankt!
Eens even stoeien en anders inderdaad toch maar in een ander VLAN.

-----

Met mDNS en local NAT snel en redelijk eenvoudig aan de praat.
*O*

[ Voor 34% gewijzigd door L_Jinx op 22-06-2025 16:01 ]