Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nrg
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:49
Hi all,

Al jaren fotografeer ik (hobbymatig/privé) met Nikon spiegelreflexen (D80 -> D90 -> D750). Ik merk echter dat de camera de laatste jaren meer thuis ligt dan mee is, in verband met het formaat. Hij is bulky om mee te nemen, en als je hem mee hebt is hij bulky om erbij te pakken. Zeker sinds we kinderen hebben komt het er gewoon niet meer van.

Binnenkort gaan we op een mooie reis maken en eigenlijk wil ik dan wel weer eens wat meer mooie foto's maken dan alleen maar met m'n iPhone. De D750 vind ik echter te groot. Daarom overweeg ik nu een systeemcamera te kopen. Ik ben echter al dermate lang niet meer met de materie bezig dat ik door de bomen het bos niet zie.

Vrienden raden mij aan om bijv. een Fuji X-T20 van Marktplaats te halen, maar ik wil graag wat breder kijken. Ik zie dat ik mijn Nikon lenzen op een Nikon Z kan gebruiken met een converter, dat zou misschien wel een mooie zijn; alhoewel de boel daar natuurlijk niet compacter van wordt.

De ingevulde vragenlijst:

Wat is je budget? Ik zou zeggen zo'n € 1000 voor body + lens waarmee ik tijdens de vakantie uit de voeten kan. Een cameratas koop ik los van dat budget nog wel. SD-kaartjes heb ik voldoende liggen. Nieuw of gebruikt is me om het even, alhoewel ik iets nieuws zakelijk kan kopen. Indien nieuw zit er wel wat rek in het budget.

Wat wil je voor apparatuur kopen? Een compacte systeemcamera waar ik mooiere foto's kan maken dan met m'n iPhone (15 Pro), maar die niet zo bulky is als een fullframe spiegelreflex. Ik vind het leuk om te spelen met instellingen maar het is fijn als mijn vriendin er ook zonder cursus foto's mee kan maken. Het zou fijn zijn als de foto's die uit de camera komen direct 'af' zijn ipv nabewerking nodig hebben, want ik merk dat ik daar (mede ivm jonge kinderen) niet echt aan toe kom en dat is zonde van de foto's.

Waar wil je hem voor gaan gebruiken? Nu primair voor tijdens een rondreis met het gezin door de USA. In de toekomst zal het gebruik vergelijkbaar zijn.

Wil je foto's maken of filmen? Foto's maken.

Heb je nu al relevante apparatuur in bezit? Ja, verschillende Nikon lenzen waaronder een 28-300mm 3.5-5.6G, 85mm 1.4G en een 50mm 1.4D. En de D750.

Overig Een viewfinder is een must-have!

Opties die ik zie
- Nieuw: Nikon Z50 II
- Nieuw: Fujifilm X-T30 II
- Gebruikt: één van bovenstaanden of een voorloper ervan

Dank voor het meedenken!

[ Voor 5% gewijzigd door nrg op 17-05-2025 15:09 ]

Beste antwoord (via nrg op 20-05-2025 16:25)

• Marxje1981
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-09 12:50
Ik zat in hetzelfde schuitje als waar jij in zat, een full frame systeem wat oud lag te worden in de kast, want te zwaar, te onhandig, te lomp, te groot etc.

Toen overgestapt op de fuji x100v, compact en hele knappe beeldkwaliteit, maar een fixed lens van 23mm en alleen voetenzoom.

Dat was na 3 jaar toch wat minder, dus ben zoals hierboven al geopperd gegaan voor de Xt50 van fuji met wat pancake lensjes (2e hands) zo heb ik nu de 18mm, 27mm, 56mm en een 15-45 zoompje.

Ik moest wel een grip erbij bestellen bij ome aliexpress, want de xt50 is echt wel klein. Met dat gripje erop neem ik hem overal mee naar toe, tripje naar rome, camera mee, in een heel klein tasje, past makkelijk. Barcelona, idem. en ook de zomervakantie gaat hij mee.

Mijn full frame had ik nog aangehouden en deze staat nu op marktplaats, want ik gebruik hem nooit meer.
Rij even langs de winkel om te testen of de xt30/50/5 beter voor jouw doeleinden is. de 15-45 vond ik meer dan genoeg, ik gebruik meestal de primes.

Er was een actie dat je de 35mm f2 van fuji (een xc lensje) erbij krijgt met 100 euro korting dus die was maar 75 euro, dat vond ik ook nog wel leuk.

En bestel een extra accu, want op 1 accu red je het niet (mogelijk meteen een externe lader erbij)

Succes met de overweging.

I have the body of a god, shame it's a buddha......

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:52
Ten opzichte van de D750 kan je makkelijk een slag kleiner gaan zitten. Een D7500 is dat ook al, maar dan moet je wel rekening houden met een cropfactor natuurlijk. Het helpt ook niet als je een relatief grote lens zoals die 28-300 er op zet.

Ik zou eens serieus naar een mirrorless Nikon gaan kijken. De Z50 II scoort erg goed in diverse reviews, is ook een flinke stap moderner en ik zou er dan een andere lens opzetten. Het is ook een APS-C camera dus je moet dan echt wel naar een andere standaardlens. Als je heel compact wil is de 16-50 een leuke optie, maar er is ook een kit met een 18-140mm waarmee je een hoop opties tot je beschikking hebt. Je zal dan wel je budget iets moeten oprekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nrg
@Archer_VC10 dank voor je reactie!

Ik heb nog een aantal reviews gelezen en die Nikon lijkt inderdaad een mooie optie. Echter heb ik ook het idee dat m’n huidige full frame lezen ook weer niet de beste match zijn voor zo’n (kleine, crop factor) systeemcamera.

Het zou ook het overwegen waard zijn om m’n huidige spullen te verkopen (de 85 1.4G levert nog prima geld op) en dan volledig te switchen naar iets anders. Als je blanco zou beginnen, zou jij dan ook Nikon aanraden ipv bijv de Fuji? Ik zie ook de X-T50 met ingebouwde stabilisatie; dat lijkt me ook een mooie optie. Inclusief kitlens komt die op net iets meer dan 1300 nieuw (wat ik het overwegen waard vind).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xiam
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21-09 22:23
Jan malmstrom heeft een mooie YouTube gemaakt over de camera’s die hij als professional en privé heeft gebruikt te weten voornamelijk vele Nikon en Fuji camera’s. Als opmerking voor familie foto’s: de iPhone 15pro is perfect (Colby adviseert om je telefoon dus ook als camera te behandelen zoals lens regelmatig schoonmaken/ pola-filtertje etc) omdat je minder nadrukkelijk foto’s maakt en dus makkelijker emoties in het moment vastlegt. Ooms tantes en andere naasten zijn daar ook goed in omdat ze geen ouderlijke taak hebben en dichtbij de actie zijn. Prettige vakantie.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Marxje1981
Ik zat in hetzelfde schuitje als waar jij in zat, een full frame systeem wat oud lag te worden in de kast, want te zwaar, te onhandig, te lomp, te groot etc.

Toen overgestapt op de fuji x100v, compact en hele knappe beeldkwaliteit, maar een fixed lens van 23mm en alleen voetenzoom.

Dat was na 3 jaar toch wat minder, dus ben zoals hierboven al geopperd gegaan voor de Xt50 van fuji met wat pancake lensjes (2e hands) zo heb ik nu de 18mm, 27mm, 56mm en een 15-45 zoompje.

Ik moest wel een grip erbij bestellen bij ome aliexpress, want de xt50 is echt wel klein. Met dat gripje erop neem ik hem overal mee naar toe, tripje naar rome, camera mee, in een heel klein tasje, past makkelijk. Barcelona, idem. en ook de zomervakantie gaat hij mee.

Mijn full frame had ik nog aangehouden en deze staat nu op marktplaats, want ik gebruik hem nooit meer.
Rij even langs de winkel om te testen of de xt30/50/5 beter voor jouw doeleinden is. de 15-45 vond ik meer dan genoeg, ik gebruik meestal de primes.

Er was een actie dat je de 35mm f2 van fuji (een xc lensje) erbij krijgt met 100 euro korting dus die was maar 75 euro, dat vond ik ook nog wel leuk.

En bestel een extra accu, want op 1 accu red je het niet (mogelijk meteen een externe lader erbij)

Succes met de overweging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nrg
Dank allen! Ik heb inmiddels een X-T50 besteld met 15-45 kitlens, en heb een 27mm pancake via Marktplaats erbij gevonden. Ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marxje1981
Die 27mm ga je leuk vinden, heel klein, en toch rag scherp. De fuji kleuren zijn wel erg leuk, je gaat in het begin nog wat onwennig zijn dat het zoom by wire is, en dus niet draaien is zoomen. Bij fuji is het draaien aan de ring en de camera gaat zoomen voor je. Ik heb toch ook de 18mm erbij gekocht omdat ik in de steden 27mm toch te beperkt vond.

Ook overkwam hem mij regelmatig dat ik de camera uit de tas pakte en dan per abuis een knopje ingedrukt had waardoor er iets overhoop lag, AF uit, of occulair scherpte aangepast, of wat nog steeds wel voorkomt, mijn AF punt zit ergens beneden in de hoek :)

De filmsimulaties zijn erg leuk, welke kleur heb je besteld, de zwarte, zilveren of space grey uitvoering?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nrg
Thanks voor je interesse! Moet idd wel wennen, ook aan bediening in algemeen (ipv PASM) maar komt vast goed.

Kwam op Marktplaats ook nog een 35 F/2 tegen voor een goede prijs dus heb die ook gekocht. Dan kan ik tijdens komende vakantie een beetje experimenteren en het plan is om dan óf de 27 óf de 35 te verkopen.

Heb de charcoal (space grey) versie gekocht, met 15-45 kitlens. Dus 3 lensjes nu. En op Ali nog wat cheapo accessoires besteld (thumb grip, shutter button, tasje, screen protector, L-grip, nylon wrist strap).
Pagina: 1