Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger1964
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 14-06 20:20
Ik heb bijna het hele forum doorgespit maar kan niet direct vinden of mijn vraag al eerder is behandeld op dit forum.
Ik heb totaal 13 panelen op dak liggen en die wekken in de zomermaanden veel meer stroom op dan dat ik verbruik. Op jaarbasis hou ik ongeveer 1800 kWh over.
In de wintermaanden verwarm ik met airco's en brengen de panelen te weinig op om die energie neutraal te laten draaien. Afgelopen december brachten de panelen maar 62 kWh op. Op zich geen probleem want ik verbruik per jaar nog geen 90m³ aan gas dus de airco's mogen wat stroom kosten.
Mijn vraag is of ik in de wintermaanden 13 panelen kan laten opwekken en in de zonnige maanden 6 van de 13 panelen kan uitschakelen dmv een tussengeplaatste schakelaar? Ik lever minder stroom terug dus ook minder terugleverkosten.

In een woonkamer heb je bijvoorbeeld meestal 2 lichtpunten op dezelfde groep. In de zomer brand er één lamp en in de winter twee.
Is dat principe ook toe te passen op je zonnepanelen installatie?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:45

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

@Roger1964 je hebt een eigen topic, in plaats van iemand anders zijn topic over een ander onderwerp. Zou je in het vervolg zelf een nieuw/eigen topic willen maken? Thanks!

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger1964
Ik was me van geen kwaad bewust. Maar je hebt gelijk, sorry. 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:35
In theorie kan het. Of het in de praktijk ook bij jou kan ligt eraan hoe de zonnepanelen nu zijn aangesloten en hoeveel geld/tijd/energie erin wil steken.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Roger1964 Jouw vraag is in verschillende topics aan de orde geweest.
Er zijn diverse antwoorden c.q. oplossingen mogelijk.

Een vrij simpele methode is het vermogen van de omvormer te beperken - handmatig of geautomatiseerd -
op een dusdanige manier dat je (vrijwel) niets teruglevert.

Jouw idee is trouwens nog niet langsgekomen - en zal vermoedelijk niet (goed) werken.
Gelijkstroom schakelen onder last is lastig.

[ Voor 5% gewijzigd door dunklefaser op 17-05-2025 13:08 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Met je omvormer begrenzen op maximaal vermogen krijg je een soortgelijk effect, waarbij je dan bij een bewolkte dag ook nog zoveel mogelijk opbrengst hebt om je eigenverbruik af te dekken.

Maar los daarvan: je hebt terugleverkosten, maar wat gebeurt er als je meer teruglevert dan verbruikt, krijg je daar niet ook meer voor? Voorbeeldje van mijzelf bij Greenchoice: ik betaal nu 14,5ct terugleverkosten per kWh, maar alles wat ik meer teruglever dan verbruik, daar krijg ik 16ct voor. Ok, dan is het maar 1,5ct per kWh, maar het is positief en ik loop niet de kans dat ik mijn eigenverbruik niet afdek.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 18:11
Ligt eraan hoe je specs van je omvormer zijn. Misschien start die wel niet met 7 zonnepanelen.
Levert het helemaal niks meer op.
Software en dynamisch contract, daar zul je de aandacht op moeten richten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 11:33

Jan2023

KISS

Neem een dynamisch kontrakt dan heb je geen terugleverkosten.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gohf046
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 14:58
Roger1964 schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 11:28:
Ik heb bijna het hele forum doorgespit maar kan niet direct vinden of mijn vraag al eerder is behandeld op dit forum.
Ik heb totaal 13 panelen op dak liggen en die wekken in de zomermaanden veel meer stroom op dan dat ik verbruik. Op jaarbasis hou ik ongeveer 1800 kWh over.
In de wintermaanden verwarm ik met airco's en brengen de panelen te weinig op om die energie neutraal te laten draaien. Afgelopen december brachten de panelen maar 62 kWh op. Op zich geen probleem want ik verbruik per jaar nog geen 90m³ aan gas dus de airco's mogen wat stroom kosten.
Mijn vraag is of ik in de wintermaanden 13 panelen kan laten opwekken en in de zonnige maanden 6 van de 13 panelen kan uitschakelen dmv een tussengeplaatste schakelaar? Ik lever minder stroom terug dus ook minder terugleverkosten.

In een woonkamer heb je bijvoorbeeld meestal 2 lichtpunten op dezelfde groep. In de zomer brand er één lamp en in de winter twee.
Is dat principe ook toe te passen op je zonnepanelen installatie?
Ik moet me heel sterk vergissen maar is het niet zo dat zelfs met terugleverkosten je teruggeleverde stroom altijd meer oplevert dan helemaal niet terug leveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger1964
Dank voor jullie reacties. Ik ga me concentreren op een dynamisch contract. Met mijn gasverbruik van max 100m³ per jaar, zonnepanelen en een jaarcontract kan er weinig fout gaan. Het is wel zo dat ik 10 dagen geleden een nieuw vast jaarcontract ben aangegaan met United Consumers, dus heb nog 4 dagen om die op te zeggen om ergens een dynamisch contract aan te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Weet je zeker dat je een dynamisch contract wilt? Die zijn vooral nuttig als je in winter weinig verbruikt en in zomer veel... Dus als je aircos hebt en geen zonnepanelen bijvoorbeeld.

Maar, natuurlijk is de keuze aan jou.

Om terug te komen op je vraag;
Je kan natuurlijk altijd een string afsluiten (software of hardwarematig).
Alternatief is kleinere omvormer(hardware) of vermogen begrenzen (software).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JurienW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14:02
Als ik het zo lees kijk je heel erg naar "wat leveren de panelen op per jaar" en naar "hoeveel is mijn totale verbruik". Dit geeft een verschil van 1800 kWh.
Panelen uitschakelen (even los van of het kan met jou systeem) is leuk, maar dat zal ook invloed hebben op je verbruikte stroom vanaf het net.
Stel, je panelen kunnen 3000 watt piek leveren als je koelkast of vriezer even aanslaan kan dat zo 2000+ watt zijn.
Als je dan de helft van je panelen uitschakelt wordt er dus ineens stroom van het net afgehaald ipv je eigen opgewekte stroom.
Heb je al berekend wat die 1800 kWh overschot je op jaarbasis daar werkelijk kost ?
Betwijfel namelijk of het zin gaat hebben en je bijvoorbeeld niet beter slim kan omgaan met het moment van stroomverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger1964
@Aiolos
De nieuwe aanbieding van Coolblue Energie was 3,5ct aan terugleververgoeding. Dat was minder dan dat ik aan terugkeverkosten moet gaan betalen. Als ik het nieuwe contract had geaccepteerd ging ik van €14,40 naar €68,00 per maand. En dat zat mijn inziens in de terugleverkosten en niet zozeer in de wat hogere tarieven. De 16,5 ct die jij nu krijgt is erg hoog.

@Gohf046
In mijn geval betaal ik echt wel meer aan terugleverkosten dan aan de verkoop van stroom. Hoe kan mijn maandbedrag anders met ongeveer €50,- stijgen met hetzelfde verbruik.

@JurienW
Ik kijk inderdaad wat ik maandelijks moet betalen en ben niet blij als ik moet gaan betalen voor stroom wat ik teruglever. Dat ik €68,- per maand zou moeten gaan betalen, daar zouden veel mensen al er erg blij mee zijn, maar mij gaat het om het principe. En dan lever ik liever minder stroom terug. De meeste energieleveranciers komen bij mij op een maandbedrag uit ergens rond de €65,-, maar door kortingen te geven varierend van €200 tot €320, bij de eindafrekening proberen ze te verleiden om bij hen te komen.ik begrijp je opmerking om je opgewekte stroom slim te gebruiken en dat doe ik ook met de wasmachine en vaatwasser, maar als je op een
zonnige dag 35kWh opwekt dan lukt het mij niet om dat met 2 personen op te maken. In de winter dan weer wel maar dan wek je amper wat op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13-06 15:03
Roger1964 schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 11:28:

6 panelen op een andere omvormer gooien, in de zomer de groep in de meterkast uitzetten. Als de zomer voorbij is de groep weer aanzetten.

Ik ken weinig p.v. systemen die een aantal panelen kunnen uitzetten. Bij Enphase kun je wel met een installateurs account de productie knijpen trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:29
Niet eenvoudiger om je omvormer te vervangen door eentje die kan knijpen? Bij men oude SMA van bijna 10 jaar oud lukt dat zelfs na de laatste firmware update. Op 2dehands/marktplaats kan je zo eentje onder de €100 op de kop tikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinneke
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:00

vinneke

De Figuur

P1 Dongle nemen, uitlezen elke seconde bvb. met Node-RED, en in functie van je verbruik op DIT moment het vermogen van je omvormer instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
Roger1964 schreef op zondag 18 mei 2025 @ 22:21:
Dank voor jullie reacties. Ik ga me concentreren op een dynamisch contract. Met mijn gasverbruik van max 100m³ per jaar, zonnepanelen en een jaarcontract kan er weinig fout gaan. Het is wel zo dat ik 10 dagen geleden een nieuw vast jaarcontract ben aangegaan met United Consumers, dus heb nog 4 dagen om die op te zeggen om ergens een dynamisch contract aan te gaan.
Ik had dynamisch, kan leuk zijn. Mijn vrouw kon er niet aan wennen, om eerlijk te zijn ook totaal niet praktisch met kleine kinderen om te zitten kijken op welk uur de wasmachine of de vaatwasser het beste aan kan zetten.

Daarbij is het een aantal keer al voor gekomen dat je geld moest toeleggen als je teruggeleverde omdat de prijs heel erg negatief was.

icm met een thuisbatterij kan dynamisch leuk zijn trouwens, maar die heb ik nog niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roger1964
targaryanwolf schreef op maandag 19 mei 2025 @ 14:23:
[...]

Ik had dynamisch, kan leuk zijn. Mijn vrouw kon er niet aan wennen, om eerlijk te zijn ook totaal niet praktisch met kleine kinderen om te zitten kijken op welk uur de wasmachine of de vaatwasser het beste aan kan zetten.

Daarbij is het een aantal keer al voor gekomen dat je geld moest toeleggen als je teruggeleverde omdat de prijs heel erg negatief was.

icm met een thuisbatterij kan dynamisch leuk zijn trouwens, maar die heb ik nog niet.
Zojuist contact gehad met Zonneplan voor een Dynamisch contract. Dat gaat hem toch worden ben ik bang.
Geld toeleggen op teruggeleverde stroom kan gebeuren met een dynamisch contract, dat is wel een risico. Maar ik denk dat het op jaarbasis alsnog positief zal uitpakken. Ze rekenen me op een maandbedrag tussen en €21 en €28,- en géén terugleverkosten. Met wat pech is het het dubbele daarvan, dan heb ik pech maar valt de schade mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
Roger1964 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 15:19:
[...]

Zojuist contact gehad met Zonneplan voor een Dynamisch contract. Dat gaat hem toch worden ben ik bang.
Geld toeleggen op teruggeleverde stroom kan gebeuren met een dynamisch contract, dat is wel een risico. Maar ik denk dat het op jaarbasis alsnog positief zal uitpakken. Ze rekenen me op een maandbedrag tussen en €21 en €28,- en géén terugleverkosten. Met wat pech is het het dubbele daarvan, dan heb ik pech maar valt de schade mee.
Elke kWh die je teruglevert mag je altijd nog salderen, mijn opwek matcht nagenoeg mijn eigen verbruik. Hoe liggen je panelen eigenlijk? ik had Oost en West opstelling en dat is voor dynamisch super interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Nu online
Als je dynamisch plat slaat over een heel jaar moet je het gek doen wil het duurder zijn dan welke contractvorm dan ook... Uitgaande van stabielere energieprijzen en dat weet je nooit. Moet je wel enigszins rationeel voor kijken.

Als je een beetje volgens de stelregels leeft dat je in november - februari/maart in de nacht wast en in de zomer overdag... dan ben je spekkoper. Dit is best aan te leren. Mijn moeder deed met dag/nachttarief vroeger niet anders...

Afschakelen van de panelen, zodra de saldering verdwijnt, is met elke contractvorm een ding. Dus ik zou dat niet in de weg laten staan...

Afschakelen van de panelen op >15ct negatieve prijs is nog maar 1x voorgekomen dit jaar... Dat kan met de hand en is meestal in het weekend.

De grootste vraag is: kan je de schommelingen in de factuur opvangen door het jaar heen, het overzien voor een jaar en kan je het naast je neerleggen dat er een risico is dat je meer voor een kWh betaald...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Nu online
Gohf046 schreef op zondag 18 mei 2025 @ 17:26:
[...]

Ik moet me heel sterk vergissen maar is het niet zo dat zelfs met terugleverkosten je teruggeleverde stroom altijd meer oplevert dan helemaal niet terug leveren?
Met salderen klopt dit als een bus. Enkel je rendement slinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Hier twee omvormers wat op zich praktisch is in deze situatie. Op ons dak liggen 9 panelen, op de schuur nog 6. Allen op het westen.

We hebben nu nog omgerekend een winst van 0,02 cent per kWh, als straks het salderen er af gaat schakel ik een omvormer uit of kies ik voor een simpele thuisbatterij.

Ons contract loopt af in januari, aan de hand van die nota kan ik zie of dynamisch interessant is voor ons huishouden van 2 personen die zich prima kunnen aanpassen aan wassen als het gunstig is, al blijft een vast tarief prettiger voelen omdat je er minder mee bezig hoeft te zijn.

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Niet online
Roger1964 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 13:56:
@Aiolos
De nieuwe aanbieding van Coolblue Energie was 3,5ct aan terugleververgoeding. Dat was minder dan dat ik aan terugkeverkosten moet gaan betalen. Als ik het nieuwe contract had geaccepteerd ging ik van €14,40 naar €68,00 per maand. En dat zat mijn inziens in de terugleverkosten en niet zozeer in de wat hogere tarieven. De 16,5 ct die jij nu krijgt is erg hoog.
Ik krijg die 16ct niet hè. Het is een trucje waarbij ze 16ct aan mij geven, maar ook 14,5ct voor het terugleveren inhouden. Mijn punt is: het heeft niet altijd zin om je panelen uit te zetten, je moet het sommetje maken. Anders loop je kans dat door het uitzetten van de panelen, je alsnog dure kWh’s moet inkopen.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger1964
targaryanwolf schreef op maandag 19 mei 2025 @ 15:29:
[...]

Elke kWh die je teruglevert mag je altijd nog salderen, mijn opwek matcht nagenoeg mijn eigen verbruik. Hoe liggen je panelen eigenlijk? ik had Oost en West opstelling en dat is voor dynamisch super interessant.
Mijn panelen liggen pal op het zuiden. Ik heb er eerder ook aan gedacht om de installatie op te knippen in 2 installaties, dus een omvormer erbij maar dat moet je ook weer uitbesteden met bijhorende kosten. Om de 10 jaar moet je omvormer vervangen worden etc. Kortom de kosten overstijgen de baten. Daarom kwam ik op het simpele idee een schakelaar van €25,- en wat monteurskosten als alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger1964
Miezie schreef op maandag 19 mei 2025 @ 15:48:
Als je dynamisch plat slaat over een heel jaar moet je het gek doen wil het duurder zijn dan welke contractvorm dan ook... Uitgaande van stabielere energieprijzen en dat weet je nooit. Moet je wel enigszins rationeel voor kijken.

Als je een beetje volgens de stelregels leeft dat je in november - februari/maart in de nacht wast en in de zomer overdag... dan ben je spekkoper. Dit is best aan te leren. Mijn moeder deed met dag/nachttarief vroeger niet anders...
In de nacht wassen is toch een dingetje hier. Een tussenwoning en een houten zoldervloer waar de wasmachine staat. Liever een goede buur..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger1964
THE_BASE schreef op maandag 19 mei 2025 @ 16:23:
Hier twee omvormers wat op zich praktisch is in deze situatie. Op ons dak liggen 9 panelen, op de schuur nog 6. Allen op het westen.

We hebben nu nog omgerekend een winst van 0,02 cent per kWh, als straks het salderen er af gaat schakel ik een omvormer uit of kies ik voor een simpele thuisbatterij.
De thuisbatterij is idd de toekomst voor het avond/nacht en opstart van de dag gebruik. 3 á 4 kWh x 365 dagen bespaar je mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Nu online
Roger1964 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 11:47:
[...]

In de nacht wassen is toch een dingetje hier. Een tussenwoning en een houten zoldervloer waar de wasmachine staat. Liever een goede buur..
Als je veel herrie hebt dan kun je ook de onderkant verzwaren. Maar die call kan ik niet maken natuurlijk.

Gemiddeld genomen zal het qua kosten niet zo’n vaart lopen in de winter hoor: het weekend is bij dynamisch ook voordeliger.

Maar betreffende je standpunt over die terugleververgoeding: als het onder de streep, zoals @Aiolos stelt voordeliger is zou ik er niet fundamenteel in zitten en het weigeren te betalen. Zolang je nog saldeert schiet je daar enkel en alleen jezelf mee in de poot. Die vergoeding is er omdat de energiemaatschappijen de kosten voor het nodeloos terugleveren bij de paneel eigenaars willen leggen en niet bij de mensen die dat niet hebben. Het echte probleem is het salderen en ons gedrag dat we werkelijk nooit naar terugverdienen kijken behalve als het om onroerend goed of energie gaat…

Onder de streep voor nu, zolang je saldeert is het vraagstuk dus niet heel complex.

FWIW: wij leveren veel en veel meer terug dan dat we gebruiken, dan is dynamisch by far het voordeligst. Bij een break even situatie of iets minder terug leveren zou ik ook dynamisch nemen denk ik omdat het onder de streep beter is en er half juni per kwartier afgetikt wordt en er dan dus weer minder risico in zit wat lagere kosten brengt…

Ps: ik kijk niet naar terugverdienen, maar hoe kan ik helpen met congestie en opwek… dat het misschien wat oplevert is leuk. Maar daar gaat het niet om. Zodra de net bereikte deal is geïnstalleerd ligt hier 14000wp op het dak en 18kwh aan accu’s in huis… (er lag al 10000wp). Liever hier dan in een weiland…

[ Voor 4% gewijzigd door Miezie op 20-05-2025 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
[quote]Miezie schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 12:13:
[...]

FWIW: wij leveren veel en veel meer terug dan dat we gebruiken, dan is dynamisch by far het voordeligst. Bij een break even situatie of iets minder terug leveren zou ik ook dynamisch nemen denk ik omdat het onder de streep beter is en er half juni per kwartier afgetikt wordt en er dan dus weer minder risico in zit wat lagere kosten brengt…

Wij hebben in ons nieuwe huis naar verwachting een opbrengst van ongeveer 3.400 kWh en verbruiken naar schatting niet meer dan de helft. Is dan dynamisch gunstig?

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
Roger1964 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 11:39:
[...]

Mijn panelen liggen pal op het zuiden. Ik heb er eerder ook aan gedacht om de installatie op te knippen in 2 installaties, dus een omvormer erbij maar dat moet je ook weer uitbesteden met bijhorende kosten. Om de 10 jaar moet je omvormer vervangen worden etc. Kortom de kosten overstijgen de baten. Daarom kwam ik op het simpele idee een schakelaar van €25,- en wat monteurskosten als alternatief.
PV op het zuiden icm dynamisch is in de regel vaak geen goed idee, je hebt dan piek opwek op tijdens momenten dat er weinig stroomvraag is, dan vang je minder geld terug per kWh die je terug het net op stuurt.

Ja je blijft salderen, maar verdiep je er goed in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Nu online
THE_BASE schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 12:55:
[quote]Miezie schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 12:13:
[...]

Wij hebben in ons nieuwe huis naar verwachting een opbrengst van ongeveer 3.400 kWh en verbruiken naar schatting niet meer dan de helft. Is dan dynamisch gunstig?
gunstiger dan vast is mijn inschatting... maar zonder tegenmaatregelen wel wat bovenmatig enthousiast gekozen qua verwachtte opbrengst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Miezie schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 13:29:
[...]

gunstiger dan vast is mijn inschatting... maar zonder tegenmaatregelen wel wat bovenmatig enthousiast gekozen qua verwachtte opbrengst.
Als je bedoelt dat we teveel zonnepanelen hebben, tja, die lagen er nu eenmaal op toen wij het huis uit 2018 kozen. In die tijd was alles nog anders en het brood nog voordelig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Nu online
targaryanwolf schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 13:04:
[...]

PV op het zuiden icm dynamisch is in de regel vaak geen goed idee, je hebt dan piek opwek op tijdens momenten dat er weinig stroomvraag is, dan vang je minder geld terug per kWh die je terug het net op stuurt.

Ja je blijft salderen, maar verdiep je er goed in.
Ze liggen hier dan ook NO/ZW op het hoogste dak, ZW op de garage en ZO op de woonkamer... platte daken... het is inderdaad een kwesite van inschatten en keuzes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miezie
  • Nu online
THE_BASE schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 13:30:
[...]

Als je bedoelt dat we teveel zonnepanelen hebben, tja, die lagen er nu eenmaal op toen wij het huis uit 2018 kozen. In die tijd was alles nog anders en het brood nog voordelig.
Je kunt met een gerust hart dan wel voor dynamisch gaan en wanneer de tarieven daar aanleiding toe geven de omvormer met de schakelaar uit zetten. Dat helpt ook nog met het terugbetalen van het teveel gesaldeerde (Tibber verrekent dat bijvoorbeeld een keer per jaar...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Miezie schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 13:35:
[...]

Je kunt met een gerust hart dan wel voor dynamisch gaan en wanneer de tarieven daar aanleiding toe geven de omvormer met de schakelaar uit zetten. Dat helpt ook nog met het terugbetalen van het teveel gesaldeerde (Tibber verrekent dat bijvoorbeeld een keer per jaar...).
Thanks, het duurt nog even tot het najaar voor ik weer kan beginnen aan uitzoekwerk, maar misschien moet ik dynamisch maar een jaartje proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• targaryanwolf
THE_BASE schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 13:36:
[...]

Thanks, het duurt nog even tot het najaar voor ik weer kan beginnen aan uitzoekwerk, maar misschien moet ik dynamisch maar een jaartje proberen.
Heb het 1jaar geprobeerd, bij Tibber betaal je elke maand achter af wat je verbruikt heb. in december heb ik €220,- voor stroom mogen aftikken, afgelopen maand €55,- terug gekregen.

Wat in december ook eens is voortgekomen dat de stroomprijs €1,21 per kWh is geweest voor 'n uurtje. Moet je mee kunnen omgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
targaryanwolf schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 13:38:
[...]

Heb het 1jaar geprobeerd, bij Tibber betaal je elke maand achter af wat je verbruikt heb. in december heb ik €220,- voor stroom mogen aftikken, afgelopen maand €55,- terug gekregen.

Wat in december ook eens is voortgekomen dat de stroomprijs €1,21 per kWh is geweest voor 'n uurtje. Moet je mee kunnen omgaan.
Ja, ik weet niet of dat het me waard is. Ik raak nogal snel in de stress als dingen onzeker worden. :)

Je geeft aan 'geprobeerd', waarom dan toch weer naar een vast contract?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• targaryanwolf
THE_BASE schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 13:40:
[...]

Ja, ik weet niet of dat het me waard is. Ik raak nogal snel in de stress als dingen onzeker worden. :)

Je geeft aan 'geprobeerd', waarom dan toch weer naar een vast contract?
Oh, wij hebben 2 kleine kinderen en er komt nog een 3e aan. Mijn vrouw gaf aan niet meer te willen dealen met de stroomprijzen per uur en gewoon te willen wassen wanneer dat nodig is. Was mijn de discussies niet meer waard en met 2 kleine kinderen heb je gewoon veel was en dan schiet je je zelf in de voet als je dan opeens op zondag, wanneer de stroom veelal het goedkoopste is 6 wasmachines te draaien. Als ik eerlijk ben had ze gewoon een goed punt.

Ik maakte er ook een sport van om de vaatwasser zo te programmeren dat deze op het goedkoopste moment van de dag aanging, veelal dus tussen 11:00 en 16:00. Alleen was je dan weer nieuwe vaat op het aanrecht aan het opsparen, nu kan de vaatwasser gewoon weer nachts draaien.

Nu heb ik 1 jaar vast afgesloten met €375,- welkom korting, die kan ik mooi wegstrepen tegen de €210,- terugleverboete. Prijs per kWh maakt me niet uit omdat ik nagenoeg mijn hele verbruik kan salderen, al was die €1,- per kWh ik kan die kWh's toch nog weg salderen.

Al met al, geeft mij en de vrouw meer rust aan het hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
targaryanwolf schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 13:47:
[...]

Rust is ook wat waard, zeker als het uiteindelijk niet heel veel geld scheelt. Wij moeten gewoon vanaf 2027 een EV gaan kopen om lekker overdag op te laden en zo de teruglevering een beetje te minimaliseren.

Maar krijg dat mijn wederhelft nog niet aan zijn verstand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
targaryanwolf schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 13:47:
[...]
Ja dat is hier ook de reden om voor een vast contract te gaan. Dynamisch zal inderdaad altijd goedkoper zijn als je er continue op let, maar al die stress voor wat (klein)geld uit te sparen is het niet waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
THE_BASE schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 13:55:
[...]

Rust is ook wat waard, zeker als het uiteindelijk niet heel veel geld scheelt. Wij moeten gewoon vanaf 2027 een EV gaan kopen om lekker overdag op te laden en zo de teruglevering een beetje te minimaliseren.

Blijft nog altijd het probleem, gebruik je de EV amper (en staat hij overdag altijd thuis) zal de batterij altijd vol zitten en bespaar je ook amper in vergelijking met ICE op de afschrijftermijn. Ga je dagelijks met de EV werken zal je de batterij nooit nog vol genoeg krijgen met resterende zonne-energie als je thuis komt. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Avenger 2.0 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 14:01:
[...]

Blijft nog altijd het probleem, gebruik je de EV amper (en staat hij overdag altijd thuis) zal de batterij altijd vol zitten en bespaar je ook amper in vergelijking met ICE op de afschrijftermijn. Ga je dagelijks met de EV werken zal je de batterij nooit nog vol genoeg krijgen met resterende zonne-energie als je thuis komt. :+
Ik werk drie dagen in de week op kantoor, staat de auto vier dagen voor de deur inclusief weekend met tripjes. Komt wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
THE_BASE schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 13:55:
[...]

Ik wil rond 2027 kijken voor een thuisaccu, een EV is niet te doen voor een gezin van 5 (nog te duur) misschien een plugin hybrid, maar dat bekijk ik mij over een aantal jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avenger 2.0
THE_BASE schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 14:38:
[...]

Ik werk drie dagen in de week op kantoor, staat de auto vier dagen voor de deur inclusief weekend met tripjes. Komt wel goed.
Das wel een plus, en dan nog kiezen dat je de regen dagen naar kantoor gaat en de zonnige dagen telewerk hebt 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-06 15:55
Kun je die laatste 90m3 gasverbruik niet wegwerken? Dan kun je van het gas af en dat scheelt oa vastrecht!

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roger1964
S0epkip schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 16:04:
Kun je die laatste 90m3 gasverbruik niet wegwerken? Dan kun je van het gas af en dat scheelt oa vastrecht!
Dat hebben we overwogen maar dat laten we aan de volgende bewoners over. We hebben een ruime eengezinswoning met 5 slaapkamers en de kinderen het huis uit, dus we willen kleiner. Iets wat heel veel senioren willen maar er wordt niets gebouwd. En als ze er zijn is het niet te betalen.
Pagina: 1