Mijn vertrouwde TU Delft laptop uit 2017 is het steeds meer aan het begeven, dus tijd voor iets nieuws. Ditmaal een desktop, mobiliteit staat op een lager pitje.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Hobbyen, voornamelijk kleine projecten met computer vision en machine learning. Wil nu graag ook gaan spelen met lokale LLMs. Daarnaast veel fotogrammetrie, dus veel geheugen en CUDA.
Gamen staat op een laag pitje, en is daarnaast beperkt tot games als factorio en city skylines (1)
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik hoop onder de 1500 te blijven, met wat speling.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Randapparatuur en monitoren zijn aanwezig. 2x Dell P2710D, dus er zijn elke combi van 2 hdmi op DP nodig.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Qua prestaties vraagt fotogrammetrie een acceptabele processor en een berg RAM, videokaart wordt minder belast maar moet CUDA en dus NVIDIA zijn. Verder is hogere VRAM handig voor het laden van modellen.
Voor computer vision soortgelijk, vooral de eis voor CUDA.
Tot slot LLMs, dit is nog vrij nieuw voor mij, maar alles wat ik lees vraagt om veel VRAM.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet echt, maar ben dus gebonden aan NVIDIA
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Nee, mijn kantoor is al een rgb kermis zonder de pc. En zuinig wordt hij toch niet.
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?
Ik ben begonnen met de 1440p BBG, maar heb uiteindelijk eigenlijk alles veranderd. Naar mijn idee een wat betere CPU, een ATX moederbord zodat ik 4 memory sticks kwijt kan en een wel verkrijgbare ssd.
Naast een sanity check twijfel ik vooral erg over de GPU. Concreet zit de twijfel tussen de 5060 Ti 16GB en de 5070 12GB. Waarbij de vraag vooral speelt of ik spijt krijg van een langzamere kaart ten opzicht van meer VRAM. De reviews over de 5060 zijn nou niet heel erg denderend, los van de keus tussen AMD en NVIDIA natuurlijk.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Hobbyen, voornamelijk kleine projecten met computer vision en machine learning. Wil nu graag ook gaan spelen met lokale LLMs. Daarnaast veel fotogrammetrie, dus veel geheugen en CUDA.
Gamen staat op een laag pitje, en is daarnaast beperkt tot games als factorio en city skylines (1)
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik hoop onder de 1500 te blijven, met wat speling.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Randapparatuur en monitoren zijn aanwezig. 2x Dell P2710D, dus er zijn elke combi van 2 hdmi op DP nodig.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Qua prestaties vraagt fotogrammetrie een acceptabele processor en een berg RAM, videokaart wordt minder belast maar moet CUDA en dus NVIDIA zijn. Verder is hogere VRAM handig voor het laden van modellen.
Voor computer vision soortgelijk, vooral de eis voor CUDA.
Tot slot LLMs, dit is nog vrij nieuw voor mij, maar alles wat ik lees vraagt om veel VRAM.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet echt, maar ben dus gebonden aan NVIDIA
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Nee, mijn kantoor is al een rgb kermis zonder de pc. En zuinig wordt hij toch niet.
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?
Ik ben begonnen met de 1440p BBG, maar heb uiteindelijk eigenlijk alles veranderd. Naar mijn idee een wat betere CPU, een ATX moederbord zodat ik 4 memory sticks kwijt kan en een wel verkrijgbare ssd.
Naast een sanity check twijfel ik vooral erg over de GPU. Concreet zit de twijfel tussen de 5060 Ti 16GB en de 5070 12GB. Waarbij de vraag vooral speelt of ik spijt krijg van een langzamere kaart ten opzicht van meer VRAM. De reviews over de 5060 zijn nou niet heel erg denderend, los van de keus tussen AMD en NVIDIA natuurlijk.
# | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 7 9700X Boxed | € 296,75 | € 296,75 |
1 | Moederborden | ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI | € 159,- | € 159,- |
1 | Videokaarten | ASUS Prime GeForce RTX 5060 Ti 16GB OC Edition | € 459,- | € 459,- |
1 | Behuizingen | Chieftec APEX AIR | € 73,- | € 73,- |
1 | Processorkoeling | Gelid Solutions Tranquillo REV. 5 | € 29,90 | € 29,90 |
2 | Geheugen intern | G.Skill Flare X5 F5-6000J3636F16GX2-FX5 | € 79,90 | € 159,80 |
1 | Voedingen | Corsair RM650e (2025) Zwart | € 84,85 | € 84,85 |
1 | SSD's | Lexar NM790 (zonder heatsink) 2TB | € 119,90 | € 119,90 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.382,20 |
[ Voor 0% gewijzigd door Moofnor op 17-05-2025 13:16 . Reden: Update processor ]
- I can accurately say I was born on Earth, but it's not very precise. I can precisely say I was born at latitude 37.229N, longitude 115.811W, but that is not at all accurate - Matt Parker