Onbevredigende droogresultaten (AEG T9DEN98BC)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22:21
Ik heb een warmtepompdroger van AEG (de T9DEN98BC) waar mijn wasgoed er natter uit lijkt te komen dan het erin gaat.

Filters, condensor, trommel, en vrijwel al en andere is schoon, of zo schoon als ik het krijg. En ik kan me niet voorstellen dat bij normaal gebruik er een machine is die schoner is dan de mijne afgelopen droogbeurt.

Ik heb de machine deels gedemonteerd (ik kon niet verder demonteren omdat bepaalde kabeltjes dat niet toelieten en die kon ik niet demonteren).

De achterzijde van de trommel is schoon, de bovenkant is schoon, rondom de motor is schoon, de condensor is schoon (wel wat licht verbogen lamellen), zelfde de achterzijde van de condensor lijkt schoon.

Met andere woorden, de machine lijkt schoon genoeg dat hij z'n lucht en pluis kwijt kan.

Is er iets kapot? Waar miet ik het zoeken want ik word gek van al die was in huis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VB2kvpmvwiG_hB3tbAGJFXWfUWo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5wtQH4eZrR8uH76se7BYISUg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lajfRRrc1BEPZTLfRnHlJG2ke-A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KOpyXF9xyqkIHEGoUG05MkgL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H-dqewWoRyOFE4WYSrchH7zHbAM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LQeG06mpFYofVBvlA2vqBbPC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FnosMv8x5XrxQ-xOPKkTZkkbFVQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AhH46OMvAnCrekUChId7XHzS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XPN99p5wIeMR3B85YNbNUk8-prI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NgoLgSU16YGVT1TweoQwNFTB.jpg?f=fotoalbum_large

Laatste 2 foto's zijn van de achterzijde condensor, één voor schoonmaak, de andere daarna.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:36
Mogelijk is het koelmiddel weggelekt? Hoe oud is de machine, en heeft deze vroeger wel goed gewerkt? Ging het geleidelijk slechter, of ineens?

Voelt de was na afloop uberhaupt warmer aan dan toen het er in ging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
Machine is van januari 2023.

Hoe zou ik moeten constateren dat het koelmiddel is weggelekt?
Is dat niet raar bij een machine van 2 jaar oud?

Heeft goed gewerkt, ging geleidelijk aan slechter.

Was voelt wel warmer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tys
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:03

Tys

Waarom trek je bij een 2 jaar oud apparaat zelf meteen dat hele ding uit elkaar? AEG is best goed wat betreft service (tot een jaar of 5 na aankoop), misschien eerst eens contact opnemen met de klantenservice?

My flight statistics: (444.803km in 120 flights) Next trips: Rome (Italy)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
Waarom niet, als er ergens pluis zat kon ik het verwijderen en was het weer een goeie.
In plaats van contact opnemen met een klantenservice, foto's uploaden via hun portal etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-09 20:41
Zet de machine aan met wat droge was. Na 10 minuten controleer je de temperatuur van de condensor, deze moet goed warm zijn. Is die dat niet dan ligt het probleem in het WP gedeelte

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
Droge was erin gedaan, katoenprogramma gekozen, 10 minuten gedraaid.

Condensor (voorkant) is nog niet een beetje warm, maar koud en vochtig (gisteren met warm water afgespoten).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-09 20:41
Aardappel schreef op zondag 18 mei 2025 @ 14:13:
Droge was erin gedaan, katoenprogramma gekozen, 10 minuten gedraaid.

Condensor (voorkant) is nog niet een beetje warm, maar koud en vochtig (gisteren met warm water afgespoten).
Dan ziet het er naar uit dat je geen koudemiddel meer in je systeem hebt. Ik weet niet of je bij de compressor kunt komen maar dan zou je dezelfde test nog eens moeten doen, zodra de compressor aangaat moet de pers behoorlijk warm/ heet worden, deze leiding gaat direct naar de condensor. De warme lucht van de condensor gaat de droger in en neemt het vocht op van de kleding. Daarna gaat deze warme vochtige lucht naar de verdamper waar deze afkoelt, koude lucht kan minder vocht bevatten dan warme lucht en hier zla het vocht condensoren. De koude droge lucht gaat nu weer naar de condensor om opgewarmd te worden. Zo werkt een WP droger.

Als de condensor al niet meer heet wordt dan ben ik bang dat het einde oefening is of je moet heel er handig zijn met een soldeerbrander.

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tim123
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 18-09 10:41
En, is het probleem inmiddels opgelost?
Ik had hier een soortgelijk probleem met mijn Beko warmtepompdroger.
Bij mij was de condensator van de compressor kapot.
Voor 25 euro heb ik weer een goed werkende droger...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
Nee, de condensor wordt niet meer warm.
Volgende week komt de reparateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
Aardappel schreef op zondag 8 juni 2025 @ 10:04:
Nee, de condensor wordt niet meer warm.
Volgende week komt de reparateur.
Heb je de mogelijkheid om met een slimme tussen stekker te kijken hoeveel Watt hij afneemt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
Tim123 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 11:23:
[...]

Heb je de mogelijkheid om met een slimme tussen stekker te kijken hoeveel Watt hij afneemt?
Nee die heb ik niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
Heb je een multimeter?
Heb je inzicht op je gebruik via je slimme meter? Via Home wizard oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
Tim123 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 12:49:
[...]

Heb je een multimeter?
Heb je inzicht op je gebruik via je slimme meter? Via Home wizard oid?
Een multimeter heb ik, inzicht via slimme meter niet denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
Wat je zou kunnen proberen (als je je daar technisch genoeg bij voelt) de condensator van de compressor nameten. Mijn Beko had een 3 fase compressor met een losse condensator ernaast.
Als jou aeg hetzelfde is opgebouwd kan je dit eenvoudig zelf.
Stekker eruit, 1 of 2 zijkanten loshalen. Als het goed is zie je dan de compressor zitten met een rond wit of zilver ding ernaast. Ongeveer 10-14 cm lang, 4 cm rond.
Hier staat een waarde op, die waarde moet kloppen als je hem na meet met je multimeter.
Desnoods even een foto posten als je de zijkant eraf hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
Tim123 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 13:36:
Wat je zou kunnen proberen (als je je daar technisch genoeg bij voelt) de condensator van de compressor nameten. Mijn Beko had een 3 fase compressor met een losse condensator ernaast.
Als jou aeg hetzelfde is opgebouwd kan je dit eenvoudig zelf.
Stekker eruit, 1 of 2 zijkanten loshalen. Als het goed is zie je dan de compressor zitten met een rond wit of zilver ding ernaast. Ongeveer 10-14 cm lang, 4 cm rond.
Hier staat een waarde op, die waarde moet kloppen als je hem na meet met je multimeter.
Desnoods even een foto posten als je de zijkant eraf hebt...
Tot nu toe heb ik de zijkant nog nooit eraf gehaald.
Ben bang dat de trommel eruit valt :D

En stel dat die waarde overeenkomt, of juist afwijkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
Aardappel schreef op zondag 8 juni 2025 @ 17:20:
[...]

Tot nu toe heb ik de zijkant nog nooit eraf gehaald.
Ben bang dat de trommel eruit valt :D

En stel dat die waarde overeenkomt, of juist afwijkt?
De trommel valt echt niet hoor.. :D
De waarde moet overeenkomen, anders start de compressor niet .
Gevolg:
Geen warme en wel natte was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
@Aardappel
Hoe is het afgelopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
Woensdag komt de monteur, dan zullen we het weten.
Ik ga er vanuit dat hij het kan maken en dat ik dan weer een werkende droger heb, met een jaar garantie.

Zit privé even behoorlijk druk dus geen tijd en ook geen zin om er zelf verder mee te prutsen.
Ik hou je op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
Nou, vette donper.

Bleek dat er toch een filter verstopt zat, het fijnmazige filter zat verstopt. Had alles met de conpressor schoongeblazen, maar die hele kleine gaatjes zaten ondanks toch dicht. |:( |:( |:( |:( |:( |:( :X :X :X :X :| :F :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:47
Hier vindt je de handleiding omtrent het reinigen van filters van AEG wasdrogers.
Tip: Filters meenemen wanneer je gaat douchen...

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Pagina: 1