Electriciteit meten + zonnepanelen - hoe werkt dat?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-09 12:04
Vraagje voor de electriciteitsexperts.

Ik heb een electriciteitsmeter in de meterkast voor mijn Homeassistant. Dat is een klem-meter, dus een waarbij de stroomdraad door een spoel gaat. Het is de Zemismart 3 fase meter.

De 3 fasen van het huis worden daardoor gemeten.
Mijn vraag gaat over 1 fase.

Ik heb zonnepanelen. Die leveren op dit moment 2kw.

De klem-meter geeft aan dat ik 150 watt gebruik (computers, licht, dat soort dingen). Als ik een waterkoker aanzet geeft hij aan dat ik 3KW verbruik.

Dus hij meet niet het vermogen dat wordt teruggeleverd. (Er zitten aan die contactloze meter ook draadjes voor de fase en de neutraal zodat hij weet wat de spanning en fase zijn)

Mijn vraag:
Hoe kan hij 3kw meten over een draad waar op dat moment 2kw wordt teruggeleverd?
Blijft die stroom niet gewoon in huis?
Dus dat er nog netto 1kw het huis in moet (2kw opwek - 3kw waterkoker = 1kw nodig van het net)?

De klem-meter meet maar één kant op, maar dan nog: Je kunt toch niet 2kw in de ene richting laten gaan én 3kw in de andere richting door dezelfde draad?

[ Voor 8% gewijzigd door Tarquin op 17-05-2025 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:30

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Tarquin Wat verandert dan als je de omvormer even gewoon uitzet?
Ik neem aan dat je dezelfde items ziet als met de Zigbee uitvoering in deze test.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 06:53
Heb je een foto van hoe de klemmen zijn geïnstalleerd? Groepenkast met deksel open.

[ Voor 20% gewijzigd door Ricko1 op 17-05-2025 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:23
En dit je dezelfde fase te meten als je omvormer aan hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-09 12:04
Damn.
Dit topic kan gesloten worden.

De monteur heeft het verkeerd aangesloten.

De energiemeter zit achter de aardlek. Op die plek komt is nu ook de teruglevering bevestigd.
Hij heeft zo aangesloten dat de meter wel om de kabel zit die naar de verbruikers gaat maar niet om de die stroom teruglevert.