LG Oled G4 VS Samsung Neo QLED 4K 55QN93D

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchrick
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 19-05 18:27
Hoi mede Tweakers,

ik zit met een dilemma. Ergens in deze dagen wil ik een nieuwe tv halen. Echter zit ik te twijfelen tussen 2 tv's.
LG oled G4 VS Samsung Neo QLED 4K 55QN93D, nou weet ik dat de LG oled op meerdere fronten aanzienlijk beter is. Maar waarom ik twijfel is dat ik nu een LG oled C9 met heftige inbrandingen heb na 4 1/2 jaar. Uiteraard zit ik hier niet meer op te wachten. Dit zorgt ervoor dat ik dus twijfel tussen deze 2 tv's.

Situatie is dat de tv overdag meestal wel wat langer aanstaat met de vrouw. Ze heeft de tv dan altijd aan voor achtergrond geluid en beeld, zonde van de stroom in mijn ogen. Maar ja ik heb de broek niet aan thuis 8)7 .

Ik ben vooral benieuwd naar jullie mening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08:00
dutchrick schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 12:34:
Hoi mede Tweakers,

ik zit met een dilemma. Ergens in deze dagen wil ik een nieuwe tv halen. Echter zit ik te twijfelen tussen 2 tv's.
LG oled G4 VS Samsung Neo QLED 4K 55QN93D, nou weet ik dat de LG oled op meerdere fronten aanzienlijk beter is. Maar waarom ik twijfel is dat ik nu een LG oled C9 met heftige inbrandingen heb na 4 1/2 jaar. Uiteraard zit ik hier niet meer op te wachten. Dit zorgt ervoor dat ik dus twijfel tussen deze 2 tv's.

Situatie is dat de tv overdag meestal wel wat langer aanstaat met de vrouw. Ze heeft de tv dan altijd aan voor achtergrond geluid en beeld, zonde van de stroom in mijn ogen. Maar ja ik heb de broek niet aan thuis  .

Inbranden blijft altijd bestaan en neemt risico's met zich mee. Ik denk dat een monitor veel sneller zal Inbranden dan een televisie. Je hoeft je geen zorgen te maken om het stroomverbruik. Vaak gaat dit om Energieverbruik (HDR) per 1000 uur. Je kan ook een spaarstand inschakelen. Mijn nieuwe televisie verbruikt 53kWh minder dan een G4 per 1000 uur. Het is echt niks

Uit mijn eigen ervaring met mijn 9-jaar oude LG 55EG910V Full-HD OLED. Deze was nog niet ingebrand, maar heel soms af en toe zag ik het logo van nationale geographics lichtelijk doorheen en soms ook niet.

Tegenwoordig zijn TV's en monitoren vaak voorzien van maatregelen tegen het inbranden. Zo heeft mijn MSI MAG 321UP QD-OLED GAMING monitor om de paar uren of per dag een MSI Care 2.0 ondersteuning en gaat de monitor even uit in standby. Op mijn nieuwe televisie heb ik dit ook gezien maar staat de care en spaarstand uit.

Succes met de keuze en heel veel kijkplezier!

[ Voor 34% gewijzigd door Van der Berg op 17-05-2025 13:50 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17:32
De WOLED panelen zijn in de afgelopen jaren verbeterd o.a. door de WBE implementatie, hierdoor is de kans op inbranden bij afwisselend gebruik nihil. Wanneer dagelijks een lange tijd naar content met veel statische elementen wordt gekeken (CNN, RTL Z etc.) zal ook een G4 na verloop van tijd inbranden.

Geef jouw vrouw een wifi speaker cadeau (ervan uitgaande dat jullie momenteel geen gebruik maken van externe audio), dan heeft ze haar achtergrondgeluid en wordt de TV minder belast ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:40
Hoi mede Tweakers,

Situatie is dat de tv overdag meestal wel wat langer aanstaat met de vrouw. Ze heeft de tv dan altijd aan voor achtergrond geluid en beeld, zonde van de stroom in mijn ogen. Maar ja ik heb de broek niet aan thuis  .

Mijn G2 heeft een optie om het beeld uit te zetten maar dit werkt helaas niet bij alle apps. Bij Spotify wel, maar bij YouTube bijvoorbeeld niet. Mijn wilde gok is omdat die eerste in de categorie muziek zit en die 2e in de categorie video, ik zeg maar wat. Ofwel is dat iets wat de developer van de app moet toestaan. In elk geval handig als het werkt om zowel het stroomverbruik te verminderen als het inbranden te voorkomen.

Verder heb ik al meer dan 16 jaar een plasma die veel gevoeliger is aan inbranden en die nog steeds niet echt ingebrand is, toch niet in de mate dat ik het merk tijdens gewoon tv kijken. Op een bepaald moment zag ik wel dat achterlijk, fel wit logo van Eleven Sports ingebrand zijn en toen heb ik dat abo gewoon stopgezet en mijn sport via andere wegen gekeken. Heeft lang geduurd maar uiteindelijk is het logo weer volledig verdwenen. Image retention zie ik wel nog geregeld op de plasma, maar daar is bij m'n OLED geen sprake van.

Ik maak me bij m'n G2 dus eigenlijk totaal geen zorgen over inbranden.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harkelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Hoi mede Tweakers,

Google (does LG G4 burn in oid) geeft op andere fora (waaronder reddit) soortgelijke vragen. Ik maak daar uit op dat als je de hele dag de tv aan hebt staan op dezelfde zender met logos en banners, je niet moet opkijken dat burn in optreedt. Daar zijn geen mechanismes tegen bestand. Je kunt wellicht vaker de servicefuncties van de tv laten draaien, maar denk dat je ook moet kunnen accepteren dat de levensduur van je scherm korter is als je de tv de hele dag hebt aanstaan.

do or do not, there is no try

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchrick
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aLRiQfUNk9E6NkqPVGKa8bD0zu4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jMQ60n5FFIQ7XPIMZFYPsJ7O.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals je kunt zien is het best een heftige inbranding

[ Voor 7% gewijzigd door dutchrick op 17-05-2025 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastPinguin
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21-05 22:18
Ander ding om mee te nemen is dat een groot aantal mensen problemen hebben met geluid/video dropouts met de Oled G4. Ik had er ook last van. Nu met de laatste firmware gaat het wel goed, maar heb nog niet heel veel vertrouwen dat het wegblijft. Beetje loterij of je TV problemen heeft of niet.
https://www.avforums.com/...o-dropouts.2528112/page-2

Voor de rest een geweldig mooie TV, maar als ik eerder wist van deze bug had ik misschien toch wat anders gekocht. LG is al bijna een jaar mee aan het stoeien om het op te lossen. Ik hoop dat de laatste firmware het nu definitief oplost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23-05 10:18

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
@dutchrick Het is absoluut niet de bedoeling dat je je vraag op meerdere plaatsen op het forum stelt. Dat zorgt dat de discussie op meerdere plaatsen plaatsvind en zorgt ervoor dat mensen niet alle informatie hebben als ze de discussie lezen.

Ik heb beide discussies samengevoegd in dit onderwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchrick
Excuses hiervoor en bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchrick
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RRpAL8iImDLOoVfklzSz1kitcJk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DNZIxNZ72CbytfygzRb4RKVH.jpg?f=fotoalbum_large

Maar het is de G4 geworden, wel 5 jaar service gerantie erbij gedaan. Moet alleen nog iets gaan verzinnen voor de kabels. Maar wordt waarschijnlijk klein stukje hout achter de TV
Pagina: 1