Vraag
Alle reacties
Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator
steunruiters (ook wel "muurplaatankers" of "kniestukken" genoemd, afhankelijk van de regio)Cyriel85 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 22:39:
Zelfs Google kent de term steunruiter niet, dus kan me goed voorstellen dat die in 1953 niet gebruikt werden...
Een ruitersteun blijkbaarLadyVodka schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 22:41:
[...]
steunruiters (ook wel "muurplaatankers" of "kniestukken" genoemd, afhankelijk van de regio)
Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator
Nokruiters werden destijds gewoon gespijkerd.
Ben ze in mijn huis van 1957 ook niet tegengekomen.
Muurplaatanker is weer heel iets anders.
Soms ben ik bijna gelukkig
Ik ben geïntresseerd in de opbouw van deze huizen. T verbaasde mij dat de nokruiter verder niet ondersteund wordt, wat in mijn ogen kans op doorzakken ooit groter kan maken. Vandaar mn vraag.
Als je er de volgende keer langs loopt en er zijn werklui bezig, vraag het ze. Of bel aan en vraag het?Martijn1029 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 23:28:
Ik ben geïntresseerd in de opbouw van deze huizen.
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Bij deze huizen is die zelfs dubbel uitgevoerd.
Soms ben ik bijna gelukkig
Waaraan zie je dat die ondersteuning dubbel is uitgevoerd? Door de onderbreking van (voormalig) schoorsteen? Waar leunt de ruiter dan eigenlijk op? Ik zie 'm nergens leunen op de nokgording.JukeboxBill schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 23:47:
De ruiter wordt ondersteund door de nokgording.
Bij deze huizen is die zelfs dubbel uitgevoerd.
[ Voor 95% gewijzigd door twain4me op 17-05-2025 08:56 . Reden: Niet heel constructief ]
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
[ Voor 14% gewijzigd door twain4me op 17-05-2025 08:59 ]
Mijn huis uit 1970 heeft überhaupt geen ruiterbalk, maar nokpannen gewoon in specie gelegd in een semi open nok.Martijn1029 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 23:28:
Ik bedoel idd ruitersteun, sorry.
Ik ben geïntresseerd in de opbouw van deze huizen. T verbaasde mij dat de nokruiter verder niet ondersteund wordt, wat in mijn ogen kans op doorzakken ooit groter kan maken. Vandaar mn vraag.
Je moet de hedendaagse normen dus zeker niet spiegelen met een huis uit 1950.
Ik denk ook dat de 'standaard' in die tijd zeer ruim werd geïnterpreteerd.
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024