Ruitersteun

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn1029
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 01:27
Hallo allemaal,

In mijn wijk zijn ze met een dakrenovatie bezig en ik zie geen steunruiters bij deze constructie. T huis komt uit 1953, kan het zijn dat steunruiters toen nog niet gebruikt werden? Foto bijgevoegd. Alvast bedankt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RU7Wk3iZQMCzBVH4I3ZW-qK5OKs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zp8ftsuDkCY4dmclQXyGbErl.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17-05 16:48
Zelfs Google kent de term steunruiter niet, dus kan me goed voorstellen dat die in 1953 niet gebruikt werden...

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LadyVodka
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online
Cyriel85 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 22:39:
Zelfs Google kent de term steunruiter niet, dus kan me goed voorstellen dat die in 1953 niet gebruikt werden...
steunruiters (ook wel "muurplaatankers" of "kniestukken" genoemd, afhankelijk van de regio)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Laatst online: 17-05 16:48
LadyVodka schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 22:41:
[...]

steunruiters (ook wel "muurplaatankers" of "kniestukken" genoemd, afhankelijk van de regio)
Een ruitersteun blijkbaar

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01:09
Wat wil je eigenlijk met dit topic?

Nokruiters werden destijds gewoon gespijkerd.
Ben ze in mijn huis van 1957 ook niet tegengekomen.

Muurplaatanker is weer heel iets anders.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn1029
Ik bedoel idd ruitersteun, sorry.
Ik ben geïntresseerd in de opbouw van deze huizen. T verbaasde mij dat de nokruiter verder niet ondersteund wordt, wat in mijn ogen kans op doorzakken ooit groter kan maken. Vandaar mn vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:19

Qwerty-273

Meukposter

Martijn1029 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 23:28:
Ik ben geïntresseerd in de opbouw van deze huizen.
Als je er de volgende keer langs loopt en er zijn werklui bezig, vraag het ze. Of bel aan en vraag het?

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01:09
De ruiter wordt ondersteund door de nokgording.
Bij deze huizen is die zelfs dubbel uitgevoerd.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn1029
JukeboxBill schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 23:47:
De ruiter wordt ondersteund door de nokgording.
Bij deze huizen is die zelfs dubbel uitgevoerd.
Waaraan zie je dat die ondersteuning dubbel is uitgevoerd? Door de onderbreking van (voormalig) schoorsteen? Waar leunt de ruiter dan eigenlijk op? Ik zie 'm nergens leunen op de nokgording.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:32

The Eagle

I wear my sunglasses at night

*knip*

[ Voor 95% gewijzigd door twain4me op 17-05-2025 08:56 . Reden: Niet heel constructief ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Laatst online: 23:40

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ruiter steunen zijn er voor je gemak en geen verplichting. :) Indirect leunen ruiters bijna altijd op de nokgording. ik durf niet te zeggen waneer ze exact in gebruik zijn genomen maar ook vandaag de dag worden er daken gemaakt zonder ruitersteunen. Op basis van de foto is er veder niet veel te zeggen, ik kan gewoon niet genoeg zien.

[ Voor 14% gewijzigd door twain4me op 17-05-2025 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:22
Martijn1029 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 23:28:
Ik bedoel idd ruitersteun, sorry.
Ik ben geïntresseerd in de opbouw van deze huizen. T verbaasde mij dat de nokruiter verder niet ondersteund wordt, wat in mijn ogen kans op doorzakken ooit groter kan maken. Vandaar mn vraag.
Mijn huis uit 1970 heeft überhaupt geen ruiterbalk, maar nokpannen gewoon in specie gelegd in een semi open nok.
Je moet de hedendaagse normen dus zeker niet spiegelen met een huis uit 1950.

Ik denk ook dat de 'standaard' in die tijd zeer ruim werd geïnterpreteerd.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn1029
Mijn achterburen hebben een licht ingezakt dak viel mij wel eens op vanuit de slaapkamer. Vorig jaar zomer is daar de schoorsteen gerenoveerd en de nokvorsten opnieuw vastgezet. Ik meende altijd dat hun nokgording iets verzakt was, maar de verzakking wat ik zag was dus de ruiter. Vermoed zelf dat hun verzakking kwam door lekkage vanwege opnieuw vastzetten van de nokvorsten. Ze hebben niks geklust, (dakkapel ect) je kunt ook weinig op een vliering van 1.15m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Laatst online: 23:40

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Als de nokgording zakt, zakt de ruiter mee ;) de ruiter is eigenlijk altijd te dun uitgevoerd om enige noemswaardige afstand te kunnen overspannen.
Pagina: 1