basic pc voor windows 11

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fab44
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 05-08 20:59
* Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Heel basic surfen, Word, Excel. (Geen gaming.)
Enkel nieuw systeem nodig wegens upgrade naar Windows 11 met huidig systeem niet mogelijk.

* Wil graag systeem dat
Op Windows 11 draait en een groot aantal jaren performant blijft (voor basic gebruik).

* Wat mag het systeem gaan kosten?
Wat betreft een maximum bedrag lijkt mij 400 euro een mooi streven.

* Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1BehuizingenAntec Sonata Sonata III 500€ 0,-€ 0,-
1MonitorsSamsung Syncmaster 2243NW Zwart€ 0,-€ 0,-
1MonitorsSamsung Syncmaster T220 Zwart€ 0,-€ 0,-
1Optische drivesNEC ND-4571 16x (Dual-layer, Labelflash, Zwart)€ 0,-€ 0,-
2SSD'sCrucial MX500 2,5" 500GB€ 91,42€ 182,84
1GeheugenkaartlezersHP 22-in-1 mediakaartlezerkit€ 19,14€ 19,14
Totaal€ 201,98

* Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Nieuw moederboard + processor + RAM overige onderdelen recupereren.

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600G Boxed€ 131,05€ 131,05
1MoederbordenASRock B550M Pro4€ 97,51€ 97,51
1KabelsEwent EC1442 Zwart€ 15,32€ 15,32
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2E3200C16€ 49,40€ 49,40
1SSD'sCorsair MP600 Elite (zonder heatsink) 1TB€ 84,90€ 84,90
Totaal€ 378,18

+ OS: Windows 11 *knip*
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen merkvoorkeuren zolang het duurzaam is.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Niet te luidruchtig.

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?

Het belangrijkste is dat alles compatibel is met elkaar en Windows 11 kan geïnstalleerd worden. Wellicht hebben jullie betere suggesties.
Mijn bedenkingen:
- Is deze samenstelling geschikt voor Windows 12 dat dit jaar verwacht wordt?
- Beschikt de oude voeding (+- jaar 2009) over de nodige aansluitingsfisches voor het veel recentere moederbord?
- Is 500W voldoende?
- Is een voeding van 16 jaar oud einde levensduur?
- Wordt er koelpasta bij de CPU en bijhorende koeler meegeleverd?
- Is het een meerwaarde nieuwe SSD (M.2 80mm) te kopen of is het verschil met mijn huidige SSD's (verbonden met SATA-kabel) klein?

[ Voor 0% gewijzigd door br00ky op 17-05-2025 13:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• milotic
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 23:39
Nieuwe voeding is wel een pre ja niet op besparen. Verder zou ik het ram veranderen voor de rest prina.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Een ruim vijftien jaar oude voeding is niet geschikt voor moderne componenten, deze is prima voor een basissysteem: https://tweakers.net/pric...t-pure-power-11-400w.html. 16 GB RAM voldoet al, maar heel veel bespaar je er niet mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milotic
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 23:39
martyw schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 09:01:
Een ruim vijftien jaar oude voeding is niet geschikt voor moderne componenten, deze is prima voor een basissysteem: https://tweakers.net/pric...t-pure-power-11-400w.html. 16 GB RAM voldoet al, maar heel veel bespaar je er niet mee.
Ram zou ik voor die prijs laten staan ook al is het overkill, zou wel voor bijv. geskill gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Nu online
Wel ondersteund Microsoft CPUs meestal maar een aantal jaren na verschijnen, een systeem gebaseerd op een https://tweakers.net/pric...-ryzen-5-9600x-boxed.html en een AM5 moederbord voorzien van de juiste BIOs versie, met DDR5 RAM zal meer Windows versies meegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Nu online
Overigens koop je voor minder dan €200 een mini PC'tje wat aan je wensen voldoet, bv deze Minisforum UN100P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fab44
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 05-08 20:59
martyw schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 09:12:
Wel ondersteund Microsoft CPUs meestal maar een aantal jaren na verschijnen, een systeem gebaseerd op een https://tweakers.net/pric...-ryzen-5-9600x-boxed.html en een AM5 moederbord voorzien van de juiste BIOs versie, met DDR5 RAM zal meer Windows versies meegaan.
Mijn huidige CPU is de Intel Core 2 Quad Q9550 verkrijgbaar vanaf 2007. Ik heb geen weet dat deze niet meer ondersteund zou zijn door microsoft/windows versies. Het ontbreken van TPM 2.0 op het moederbord zou het probleem zijn voor Windows 11.
Heeft een AM4 en AM5 moederboard een andere TPM versie?

Momenteel heb ik 5 Sata aansluitingen in gebruik op mijn moederbord. Een moederbord AM5 met 6 Sata aansluitingen is beperkt beschikbaar en een stuk duurder. (2x SSD + 1x card-reader + 1x DVD-RW + 1x behuizing)

Wat is een "juiste BIOS versie" van een moederbord? (Dit is mijn eerste poging samenstellen nieuw systeem, dus nog veel bij te leren...)

Is er een gevaar voor schade aan het systeem als de voeding stuk gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23-09 19:05
Fab44 schreef op zondag 18 mei 2025 @ 14:27:
[...]
Mijn huidige CPU is de Intel Core 2 Quad Q9550 verkrijgbaar vanaf 2007. Ik heb geen weet dat deze niet meer ondersteund zou zijn door microsoft/windows versies. Het ontbreken van TPM 2.0 op het moederbord zou het probleem zijn voor Windows 11.
Zowat elke processor van voor 2018 wordt niet ondersteund. Bij Intel pas vanaf de 8ste generatie, bij AMD vanaf de tweede generatie. Alles ouder dan dat, dus zeker ook jouw CPU (nog voor de 1ste generatie Intel), wordt niet meer ondersteund.
Momenteel heb ik 5 Sata aansluitingen in gebruik op mijn moederbord. Een moederbord AM5 met 6 Sata aansluitingen is beperkt beschikbaar en een stuk duurder. (2x SSD + 1x card-reader + 1x DVD-RW + 1x behuizing)
Je kan je afvragen of die wel allen nodig zijn. Hoe vaak gebruik je die DVD-writer en die card-reader? 2 SATA SSD's kan je indien gewenst vervangen door 1 M.2 SSD.
Wat is een "juiste BIOS versie" van een moederbord? (Dit is mijn eerste poging samenstellen nieuw systeem, dus nog veel bij te leren...)
Een B850-moederbord heeft normaal de juiste BIOS-versie voor een Ryzen 5 9600X. Een B650-moederbord heeft dat mogelijks niet, omdat de Ryzen 5 9600X pas uitgebracht werd na de B650-moederborden.
Ja, dat gevaar is er. Het is niet 100% zeker, maar als je pech hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Nu online
Fab44 schreef op zondag 18 mei 2025 @ 14:27:
[...]

Heeft een AM4 en AM5 moederboard een andere TPM versie?

De lijst met door Microsoft gesupporte Intel CPU's vind je hier: https://learn.microsoft.c...upported-intel-processors, moderne CPU's hebben de door Microsoft vereiste TPM 2.0 ingebouwd - soms moet je wel in de BIOS hem nog aanzetten.

De Ryzens zijn wel enorme overkill voor jouw wensen, als je nu qua prestatie nog met je huidige bijna 20 jaar oude CPU tevreden bent is een Intel N100 zoals in de mini PC die ik ^^ linkte al een flinke upgrade, zie voor een benchmark bv hier https://www.cpubenchmark....600G-vs-AMD-Ryzen-5-9600X

Deze N100 is ook te vinden op moederborden zoals deze ASUS Prime N100I-D D4, dat past in je Antec kast, maar heeft minder SATA aansluitingen dan je wenst. Als je deze route kiest bestaan er insteekkaarten als de Delock 4 port SATA PCI Express x1 Card - Low Profile Form Factor

[ Voor 13% gewijzigd door martyw op 18-05-2025 16:00 ]

Pagina: 1