Op jacht naar een stille omvormer/transformator

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L. Kenter
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 28-07 22:16
Beste Tweakerts,

Onlangs heb ik een prachtige Nakamichi TM-1 en TM-2 wekkerradio bemachtigd die vandaag is aangekomen uit de verre USA. Dit ding lijkt alleen ooit in de USA verkocht te zijn en heeft een Amerikaanse stekker en draait dus op 110/120v.

Ik had al een leuke kleine Nedis POCO104 transformator liggen voor 220 -> 110, maar dat ding maakt meer herrie dan m'n airfryer en is dus totaal ongeschikt voor in de slaapkamer.

Ik ben dus op zoek naar een volledig stille omvormer/transformator, natuurlijk het liefst zo klein en goedkoop mogelijk, maar boven alles stil.

Heeft iemand eentje die aan te bevelen is? Bij voorbaat dank!

Edit - de wekkerradio heeft z'n eigen regulatie en zou accuraat moeten lopen op zowel 50 als 60hz.

[ Voor 7% gewijzigd door L. Kenter op 17-05-2025 14:12 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:08

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wat had je zelf al gezocht en gevonden :?
https://www.allekabels.nl...37/spanningsomvormer.html
Was de eerste hit op google. Voor dat geld kun je het gewoon proberen natuurlijk :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:29
Weet je of ie uberhaupt op 50Hz kan draaien? Mogelijk is de klok op het net gesynchroniseerd.

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L. Kenter
OnTracK schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 21:31:
Weet je of ie uberhaupt op 50Hz kan draaien? Mogelijk is de klok op het net gesynchroniseerd.
Vergeten er bij te zetten, als het goed is heeft deze wekkerradio een intern systeem waardoor de frequentie niet meer uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L. Kenter
The Eagle schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 21:30:
Wat had je zelf al gezocht en gevonden :?
https://www.allekabels.nl...37/spanningsomvormer.html
Was de eerste hit op google. Voor dat geld kun je het gewoon proberen natuurlijk :)
Dit is nagenoeg wat ik al had liggen maar van een ander merk, deze vind ik overal inderdaad.
De mijne is denk ik defect maar als ze wel naar behoren werken zoemen ze nog steeds, als ik de reviews mag geloven. Laat staan dat ze blijkbaar ook nogal slechte kwaliteit lijken te zijn en er spontaan mee ophouden, zonder rook of niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 15-09 21:51

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

In principe horen transformatoren geen geluid te maken. Dat hangt van het blik pakket af, hoe stevig dat is gemaakt. Het hangt wel van het aantal VA af. Heel grote transformatoren kunnen door het sterke magnetische veld (50Hz) metaal in de buurt ook laten trillen. Maar 45VA vind ik klein. Gewoon proberen en terugsturen als het tegenvalt.
Soms bestaat de interne transformator uit twee 110V wikkelingen. Die kunnen dan in serie gezet worden voor 220V. Mocht dat zo zijn dan is er ook meestal wel een instel mogelijkheid om de spanning te kiezen dus schat ik de kans laag in.

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:59

DropjesLover

Dit dus ->

Meeste elektronica slikt zonder problemen 230V en 115V tegenwoordig.
Al helemaal wanneer de frequentie niet uitmaakt, het wordt intern al omgezet naar de juiste (gelijk)spanning.

Moet je alleen de juiste stekker er aan maken of een verloopje kopen.

Ah nevermind, is vintage elektronica O-)

[ Voor 25% gewijzigd door DropjesLover op 18-05-2025 21:05 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:55
Maareh, de wekkerradio heeft toch ook een eigen trafo? Kan je niet heel dat ding vervangen?
Naar welke spanning zet die om? Meeste werken op wekkerradios iets van 12V...

Het is makkelijker 230- 12V dan 230 -110 -12V te vinden, want elke trafo maakt beetje geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L. Kenter
99ruud99 schreef op zondag 18 mei 2025 @ 21:11:
Maareh, de wekkerradio heeft toch ook een eigen trafo? Kan je niet heel dat ding vervangen?
Naar welke spanning zet die om? Meeste werken op wekkerradios iets van 12V...

Het is makkelijker 230- 12V dan 230 -110 -12V te vinden, want elke trafo maakt beetje geluid.
Hij heeft een eigen trafo inderdaad, alleen heb ik weinig kaas gegeten van solderen en elektrotechniek.

Het is ook een vintage apparaat, niet bijzonder duur gelukkig maar zou toch eeuwig zonder zijn als ik iets verpest.

Ik heb ondertussen een externe omvormer gevonden die volgens de verkoper geruisloos werkt, dus met een beetje geluk is het zo opgelost!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:55
Als je een foto hebt van de omvormer kunnen wij meekijken, mocht je nieuwe omvormer ook niet bevallen.
Pagina: 1