4k systeem voor rond de 3k, peer review aub

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luceos
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16-09 19:31
Ik ben een oude rot, die al een flink aantal keer zijn eigen pc geassembleerd heeft. Mijn kennis en ervaring van de onderdelen in de markt is echter flink ingeroest, en daardoor beroep ik me graag op die van jullie.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

Ik gebruik mijn systeem primair om te gamen. Daarnaast develop ik ook, dat doe ik met WSL2.

Het gamen wil ik graag nu echt zoveel mogelijk op 4k kunnen doen met als target fps ongeveer 120+.

Wat mag het systeem gaan kosten?

Ik wil ongeveer 3000 euro steken in een nieuwe pc. De assemblage doe ik zelf. Het liefst haal ik zoveel mogelijk onderdelen bij dezelfde webshop om garantie en retourneren te vergemakkelijken.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?

Ik heb nu een muismat en headset die ik meeneem. De rest wil ik eigenlijk vervangen. Mijn oude spullen gaan door naar mijn jongste spruit, zodat hij eindelijk ook fatsoenlijk Minecraft met mij en zijn broer kan spelen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

Ik wil graag een 4k systeem hebben, deze moet stil zijn. Geluid vind ik irritant en kan mijn slapende kinderen wakker maken als ik nog eens wat langer doorga. Ik heb momenteel een 4k scherm, maar deze komt niet voorbij de 60Hz. Een nieuw scherm zou ook ideaal zijn, maar daar zie ik door de bomen het bos niet meer.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?

Ik sta in principe open voor alle merken, het belangrijkste is eigenlijk kwaliteit, stilheid en performance.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?

De pc moet op een, in hoogte, verstelbaar bureau komen staan. Een grote tower heb ik dus liever niet. En zoals aangegeven, moet hij stil zijn, ook onder load.

Ga je overklokken?

Nee.

Wat verwacht je van ons?

Ik denk dat mijn vraag meerledig is. Enerzijds ben ik benieuwd of de keuze van componenten zo verstandig is, anderszijds vraag ik me af of ik ergens goedkopere onderdelen kan inzetten om nog een nieuw 4k scherm binnen de 3000 euro erbij kan plaatsen.

Zelf heb ik voorwerk gedaan op basis van de BBG, andere posts e.d. en op basis van rondzoeken, ik kwam uit op dit:

wenslijst: luceos-202505

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 399,90€ 399,90
1MoederbordenASRock B850 Pro RS WiFi€ 188,99€ 188,99
1VideokaartenGigabyte AORUS GeForce RTX 5080 MASTER ICE 16G€ 1.469,90€ 1.469,90
1BehuizingenFractal Design Torrent White RGB TG Clear€ 231,85€ 231,85
1ProcessorkoelingScythe Mugen 6 - Dual Fan White ARGB Edition€ 53,25€ 53,25
1ToetsenbordenSteelseries Apex Pro Gen 3 (Qwerty US)€ 228,-€ 228,-
1MuizenRazer Basilisk V3€ 47,95€ 47,95
1Geheugen internPatriot Viper Venom PVV564G600C30K€ 189,90€ 189,90
1VoedingenThermaltake Toughpower GT 850 watt, Zwart€ 99,99€ 99,99
1SSD'sLexar NM790 (zonder heatsink) 4TB€ 241,90€ 241,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.151,63

Jullie hulp en feedback wordt enorm op prijs gesteld _/-\o_

[ Voor 39% gewijzigd door Luceos op 16-05-2025 19:55 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 05:32
uitvoering: AMD Ryzen 7 7800X3D Tray je hebt geen boxed nodig :) -40 euro.
uitvoering: ASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI B650E heeft alles wat je van B850 wilt, en dit bord is wat beter dan de pro RS.
Als jij deze behuizing mooi vindt laat ik hem staan.
Wat is de reden voor deze koeler?
Ik zou zelf iets betere voeding kopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luceos
De behuizing sprak me wel aan, heb nu een witte fractal. Maar ik zag ook dat er ook een non-rgb versie was die iets goedkoper was. Deze kast werd ook hier op tweakers als beste getest qua koelvermogen en stilte dacht ik.

Die tray-versie is een goeie!

Welke koeler en voeding zou je aanraden? Ik sta open voor suggesties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Allereerst, wil je lucht of waterkoeler - gezien je dure behuizing met raampje en RGB pakt kan ik me voorstellen dat je misschien waterkoeling wilt. Luchtkoeling is gewoon prima.

voeding: laat ik even over aan anderen, misschien de bq 12m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23-09 19:05
Luceos schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 19:52:
Het gamen wil ik graag nu echt zoveel mogelijk op 4k kunnen doen met als target fps ongeveer 120+.
Dat gaat niet lukken met een 5080, tenzij je de instellingen omlaag schroeft.
Een 5080 haalt gemiddeld zo'n 90 fps op 4K Ultra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luceos
LievenD schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 20:33:
[...]

Dat gaat niet lukken met een 5080, tenzij je de instellingen omlaag schroeft.
Een 5080 haalt gemiddeld zo'n 90 fps op 4K Ultra.
Ik lever dan graag in op de quality setting denk ik.
99ruud99 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 20:10:
Allereerst, wil je lucht of waterkoeler - gezien je dure behuizing met raampje en RGB pakt kan ik me voorstellen dat je misschien waterkoeling wilt. Luchtkoeling is gewoon prima.

voeding: laat ik even over aan anderen, misschien de bq 12m
Een AIO had ik ook overwogen, maar van wat ik gelezen had leek dat niet veel voordeel op te leveren. Ben dan nu toch wel benieuwd of een AIO met deze kast zou lukken en of dat qua performance/stilte/koeling veel voordeel oplevert.. Ik zeg al, wat dat betreft heb ik te weinig ervaring met nieuwe hardware om een goede inschatting te kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Er past zelfs een 420mm aio in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luceos
Als ik kijk naar de Arctic Liquid Freezer III 420, zie ik dat die nog aanzienlijk storend geluid maakt en wellicht niet past bij een grote m2 heatsink. Ik zou bijv wel kunnen kijken naar een watergekoelde graka zoals deze uitvoering: MSI GeForce RTX 5080 16G SUPRIM LIQUID SOC, maar ook hier twijfel ik enorm in hoeverre dat effect heeft.

Iemand advies hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:22
Die ziet er leuk uit, maar je betaalt 400 euro meer dan een uitvoering: Gainward GeForce RTX 5080 Phoenix welke ook prima presteert. Ik vind het een hoop extra geld voor misschien die 1 of 2% meer performance.

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dutchieman
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-09 13:02
ik zou zelf niet voor waterkoeling gaan, de prestatie verschillen tussen water en gewoon air is bij een goeie air cooler minimaal, maar je hebt wel de pomp die lawaai maakt. plus minder points of faillure
Pagina: 1