Vreemd gedrag USB-C lader met PD trigger board

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-09 16:39
Voor een projectje heb ik 20V nodig met alleen een auto (12V) tot mijn beschikking. Mijn plan was om dat met een mooie USB oplader op te lossen.

Dus: https://www.amazon.nl/dp/B0B3D9XW8X aangeschaft. Super op USB-C2 kan ik 20V 5A doen
USB-C1 5V/3A, 9V/3A, 12V/2,5A 30W maximaal
USB-C2 5V/3A, 9V/3A, 12V3A, 15V/3A, 20V/5A 100W maximaal; PPS: 3,3-11V/3A
USB-A 4,5V/5A; 5V/4,5A; 5V/3A; 9V/2A; 12V/1,5A 22,5W Max
Ook een USB-C trigger bordje besteld: https://www.amazon.nl/dp/B0CRTQ29NM Waarmee ik kan kiezen welk voltage ik krijg. Handig ook voor in de toekomst :)

Afijn, alles binnen! Het bordje stel ik in op 20V en steek hem in de USB-C2 poort, hmm maar 5V (geverifieerd met multimeter). Ok, andere kabel. Nog steeds 5V. Vreemd.

Poort USB-C1 -> 12V (max van die poort, selector werkt netjes, 5, 9 of 12).

Ok misschien iets met die lader? Mobiel aan de C2 poort -> quick charging. Dus het doet wel iets?

Andere adapter aan trigger board gehangen (die ook 20V kan): hup 20V geen probleem.

Huh? Wat kan hier aan de hand zijn, iemand een idee? Het lijkt niet aan mijn bordje te liggen en mijn mobiel doet quick-carge dus de oplader zou meer dan 5V moeten doen. Helaas kan ik dán niet monitoren hoeveel volt hij doet.

Iemand een idee wat het kan zijn? Kan wel een ander type trigger bordje bestellen natuurlijk.

TL;DR
C2 -> 9, 12, 15, 20v = 5V
C1 -> 9, 12, 15, 20v = 9, 12, 12, 12V (max van die poort)
Andere oplader -> 9, 12, 15, 20v = 9, 12, 15, 20v

[ Voor 5% gewijzigd door Mattie112 op 16-05-2025 19:50 ]

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:24

SA007

Moderator Tweaking
Ook als eens een andere usb-c kabel getest?
Volgens mij moet de kabel ook met weerstandjes erin aangeven wat die hoort te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:48

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Ik weet niet hoeveel stroom/vermogen wilt trekken maar een simpele chinese USB voeding komt niet aan de specs die ze op papier aangeven.

Maar waarom geen 12v laptop voeding? Meeste laptop voedingen zijn 19.5v

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Dan zal de lader waarschijnlijk geen 20V doen, okal zeggen ze van wel. Of alleen onder specifieke omstandigheden, zoals met een draaiende motor, of in een vrachtwagen? (24V boordnet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
SA007 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 22:58:
Ook als eens een andere usb-c kabel getest?
Volgens mij moet de kabel ook met weerstandjes erin aangeven wat die hoort te kunnen.
Yes, geen effect, USB PD is het protocol / de onderhandeling. Dat zou dat bordje dus moeten doen (en doet die ook bij de laptop adapter).
memphis schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 23:55:
Ik weet niet hoeveel stroom/vermogen wilt trekken maar een simpele chinese USB voeding komt niet aan de specs die ze op papier aangeven.

Maar waarom geen 12v laptop voeding? Meeste laptop voedingen zijn 19.5v
Die snap ik niet? Ik heb 20v nodig, en alleen 12v tot mijn beschikking. 19.5v is ook prima maar ik wil graag met USB-C werken dan is het ook voor iets anders bruikbaar.
_ferry_ schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 08:07:
Dan zal de lader waarschijnlijk geen 20V doen, okal zeggen ze van wel. Of alleen onder specifieke omstandigheden, zoals met een draaiende motor, of in een vrachtwagen? (24V boordnet)
"ookal zeggen ze van wel" vind ik een moeilijke om te geloven. UGreenis een gerenommeerdmerk en heb nooit problemen met hun producten gehad. Hoewel het natuurlijk kan zijn dat deze toevallig niet goed werkt.

Hoop dat ik nog een manier kan bedenken om dit te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 05-09 16:01
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J3oAksvE1ll7MW-bRZKNM_W3ghE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/8k7YnmJ7ebNKm5EjPn7uSD2V.jpg?f=user_large

Zelf nooit gehanteerd maar ik vermoed dat je hier draadloos de voltage binnen een stroomkabel kan opmeten, met vraagteken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Nee helaas, wat je daarmee kan doen (ik heb er eentje) is de "ampere" meten. Mits je alleen plus (of bij AC fase) kan meten. Pak je plus en min meet je effectief 0 want ze middelen elkaar uit.

Ik kan het voltage wel meten door een USB-C kabel 'stuk' te maken zodat ik bij de aders kan, ook weer wat zonde :)

Ga wel even nog kijken of ik misschien ergens een laptop kan lenen ofzo, als die laad dan zal er toch wel meer dan 5v uit komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:03
Zou die auto lader alleen 20V geven wanneer hij ook 24V voeding krijgt? (in vrachtwagens bijvoorbeeld)

Heb je al zo’n usb power metertje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
jeroen3 schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 10:22:
Zou die auto lader alleen 20V geven wanneer hij ook 24V voeding krijgt? (in vrachtwagens bijvoorbeeld)

Heb je al zo’n usb power metertje?
Interessant, dat zou kunnen natuurlijk. Maar: dan zou ik wel 9v of 12v uit die poort moeten kunnen krijgen en dat lukt ook al niet.

Ik heb ook een USB power metertje, echter dat is een oud model zonder USB-C dus daar gaat de PD "negotiation" zeker niet doorheen. Miss maar eens kijken voor een nieuwer model :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Mattie112 schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 09:34:

Die snap ik niet? Ik heb 20v nodig, en alleen 12v tot mijn beschikking. 19.5v is ook prima maar ik wil graag met USB-C werken dan is het ook voor iets anders bruikbaar.
OK, ik snap dat je met USB-C wilt werken, maar je hebt problemen en stelt vragen.

Mijn suggestie is zo'n ding welke deze ook 20v instelbaar is.
https://www.pcmacs.co.uk/...p-car-charger-dc-adapter/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Mattie112 schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 10:13:
Nee helaas, wat je daarmee kan doen (ik heb er eentje) is de "ampere" meten. Mits je alleen plus (of bij AC fase) kan meten. Pak je plus en min meet je effectief 0 want ze middelen elkaar uit.

Ik kan het voltage wel meten door een USB-C kabel 'stuk' te maken zodat ik bij de aders kan, ook weer wat zonde :)

Ga wel even nog kijken of ik misschien ergens een laptop kan lenen ofzo, als die laad dan zal er toch wel meer dan 5v uit komen.
Ok, tnx, dan weet ik dat ook weer.
Een usb-splitter kabel zou m.i. wel niet-destructief spannings gemeten kunnen worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OwIwyvaIlndErs-g_NdVgqNNFWU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/XlcxScyaxpnhCqNgtyIBAmxL.jpg?f=user_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fhtKZZrOG1ZSnXBYkRW9CxcS-X0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/94BE9RWrOgHkZGc9ULtzTE7Q.jpg?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door kitao op 17-05-2025 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
memphis schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 11:37:
[...]

OK, ik snap dat je met USB-C wilt werken, maar je hebt problemen en stelt vragen.

Mijn suggestie is zo'n ding welke deze ook 20v instelbaar is.
https://www.pcmacs.co.uk/...p-car-charger-dc-adapter/
Dat is een alternatief ja, maar die route wil ik niet op.

Wat ik doe zou moeten werken en ik hoop uit te kunnen sluiten wat het probleem is / ik moet vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

kitao schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 13:08:
[...]

Ok, tnx, dan weet ik dat ook weer.
Een usb-splitter kabel zou m.i. wel niet-destructief spannings gemeten kunnen worden.

[Afbeelding] [Afbeelding]
Het triggerbordje kent een eigen voltmeter: https://www.amazon.nl/dp/B0CRTQ29NM (link uit startpost)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
memphis schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 15:18:
[...]

Het triggerbordje kent een eigen voltmeter: https://www.amazon.nl/dp/B0CRTQ29NM (link uit startpost)
Yes die blijft op 5V staan. Echter ik kan dat niet gebruiken om het voltage te meten wanneer ik bijv mijn mobiel heb aangesloten. Aangezien die aangeeft 'snel' te laden verwacht ik dat er > 5v uit komt. Dan zou er niks mis zijn met de oplader zelf namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Ok, dit is van de trigger

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/duKal31p9IBfsfujfa9ojjGzO6Q=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/bbpqpCX2xMFqAdt0RncPZqUO.jpg?f=user_large

Met scherpe meetpennen kan je dan waarschijnlijk op de usb-c pinnentjes de volts meten, ter controle, voordat het de regelaar ingaat. Of indien de USB de uitgang is kan op diezelfde manier gemeten worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wM5MH5Os5NXKOnbF_rmCdBuqI40=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/q4mqkvEDDTg6VsRaBoy73I6W.jpg?f=user_large

Erna meten is makkelijker, dat zou dan op de schroefkoppen van de connector kunnen.

Usb-C is symmetrisch, die kan je niet verkeerd om erin pluggen, vandaar de 24 connectoren die op 12 pinnen uitkomen.

[ Voor 12% gewijzigd door kitao op 17-05-2025 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Mattie112 schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 17:07:
[...]

Yes die blijft op 5V staan. Echter ik kan dat niet gebruiken om het voltage te meten wanneer ik bijv mijn mobiel heb aangesloten. Aangezien die aangeeft 'snel' te laden verwacht ik dat er > 5v uit komt. Dan zou er niks mis zijn met de oplader zelf namelijk.
Maar simpel 5v USB-A kent ook een snellaad protocol tot 2A, mogelijk dat die dat doet.

Nu zijn er geloof ik voor USB-C ook verschillende snellaad protocollen, wil die poort een ander protocol zien?
kitao schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 18:15:

Met scherpe meetpennen kan je dan waarschijnlijk op de usb-c pinnentjes de volts meten, ter controle, voordat het de regelaar ingaat. Of indien de USB de uitgang is kan op diezelfde manier gemeten worden.
Je gaat eraan voorbij dat de trigger het op de andere USB-C poort van zijn USB lader en op een totaal andere USB lader het wel doet maar op die 1e volgens de specs gelimiteerd is tot 12v.
Maar in jouw voorbeeld zou ik gewoon andere meetpunten pakken, er zal vast nog wel een condensator oid op de print zitten als ook een baantje een beetje kaal krassen een betere oplossing is dan op een USB-C connector meten. Maar nogmaals, er zit al een voltmeter op en die geeft geen verandering op de 2e USB-C poort.

Als je weet wat voor een IC erop zit zou je nog de datasheet erbij kunnen zoeken en kijken of er nog eventuele opties zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-09 10:47
Je kan ook een sigaret plug aansluiten op een power boost converter, die instellen op 20V en klaar.
https://www.tinytronics.n...boost-converter-xl6009-4a

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
Ik reageerde op de twee opmerkingen van Mattie die over het meten van de spanning gingen. Ik ging er van uit dat niet iedereen de pinout van een USB-C eerder heeft gezien. Onder spanning meten van zulke kleine pinnentjes mag natuurlijk best voorzichtig gebeuren om kortsluiting te voorkomen.
Maar met behulp van het pinout schema is de vierde pin van boven naar beneden de Plus. De derde pin is zo te zien niet aangesloten dus er is dan 2x zoveel ruimte om daar even een meetpennetje tegen aan te drukken.
Als ik me niet vergis is de Usb-omhulsing geaard dus dat is helemaal makkelijk daar de GND op vast te klemmen desnoods.
Meten is weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
kitao schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 18:15:
Ok, dit is van de trigger

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Erna meten is makkelijker, dat zou dan op de schroefkoppen van de connector kunnen.

Usb-C is symmetrisch, die kan je niet verkeerd om erin pluggen, vandaar de 24 connectoren die op 12 pinnen uitkomen.
Yes ik kan aan de connector meten inderdaad, echter dan kan ik net zo goed aan de DC terminal meten. En (misschien was ik niet helemaal duidelijk). Dan krijg ik dus inderdaad slechts 5v. Ik zou het wel eens willen meten met mijn telefoon er aan maar dan zit dat bordje er dus niet tussen en kan ik dus niet meten zonder een kabel 'stuk' te maken (of er een breakout bordje tussen te zetten)
memphis schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 19:14:
[...]

Maar simpel 5v USB-A kent ook een snellaad protocol tot 2A, mogelijk dat die dat doet.

Nu zijn er geloof ik voor USB-C ook verschillende snellaad protocollen, wil die poort een ander protocol zien?
Ja dat zou kunnen maar dat is dus wat lastig om te meten helaas
memphis schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 19:14:
Je gaat eraan voorbij dat de trigger het op de andere USB-C poort van zijn USB lader en op een totaal andere USB lader het wel doet maar op die 1e volgens de specs gelimiteerd is tot 12v.
Maar in jouw voorbeeld zou ik gewoon andere meetpunten pakken, er zal vast nog wel een condensator oid op de print zitten als ook een baantje een beetje kaal krassen een betere oplossing is dan op een USB-C connector meten. Maar nogmaals, er zit al een voltmeter op en die geeft geen verandering op de 2e USB-C poort.

Als je weet wat voor een IC erop zit zou je nog de datasheet erbij kunnen zoeken en kijken of er nog eventuele opties zijn.
Ik zie geen reden om te meten aan het trigger bordje. Als ik hem op poort 1 instel op 12V meet ik netjes 12V bij de DC uitgang. Als ik hem op poort 2 instel op 12V meet ik 5V. Ik zou niet weten wel voordeel het heeft om op andere plekken aan dit bordje te meten.

Ik kan best wel even opzoeken welke IC het is maar je zou zeggen: als hij op poort 1 en lader B > 5V kan krijgen waarom kan dat dan niet op poort 2? Misschien toch een ander soort protocol over die andere poort? Of er is toch iets met die lader...
Hell-Slave schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 20:29:
Je kan ook een sigaret plug aansluiten op een power boost converter, die instellen op 20V en klaar.
https://www.tinytronics.n...boost-converter-xl6009-4a
Dat kan, maar ik wil graag USB-C
kitao schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 20:32:
Ik reageerde op de twee opmerkingen van Mattie die over het meten van de spanning gingen. Ik ging er van uit dat niet iedereen de pinout van een USB-C eerder heeft gezien. Onder spanning meten van zulke kleine pinnentjes mag natuurlijk best voorzichtig gebeuren om kortsluiting te voorkomen.
Maar met behulp van het pinout schema is de vierde pin van boven naar beneden de Plus. De derde pin is zo te zien niet aangesloten dus er is dan 2x zoveel ruimte om daar even een meetpennetje tegen aan te drukken.
Als ik me niet vergis is de Usb-omhulsing geaard dus dat is helemaal makkelijk daar de GND op vast te klemmen desnoods.
Meten is weten :)
Zie hierboven waarom dit niks toevoegt in mijn situatie :)

-----

Er is nu een ander trigger bordje onderweg ter test en anders toch maar kijken voor een andere lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Als ik zoek op Ugreen 90413 boost, kom ik deze pagina tegen:
https://www.amazon.com.au...ble-MacBook/dp/B0B3D9XW8X
en daar staat:

Power Output Get the maximum power output (130W) from your 12V car port from the built-in Buck-Boost controller chips (PL5501).
Voltage Boost After the boost, devices will begin charging after the handshake protocol is confirmed. This is to ensure connected devices will not be damaged.

Zou dus moeten werken op 12V.

[ Voor 3% gewijzigd door Juup op 20-05-2025 10:34 ]

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Als ik naar de (Amazon) reviews van de lader kijk dan zie ik regelmatig dat 100W laden niet gehaald wordt. Verder zitten er tegenstrijdigheden in de advertentie. Zo staat er letterlijk:
PD+QC 3.0 gelijktijdig snel opladen: Met 2x USB-C en 1x USB-A poorten kan de USB-C autolader 130W gelijktijdig bliksemsnel opladen van 3 apparaten ondersteunen, zoals notebooks, iPhones en tablets. De 3-poorts uitgang van deze auto-oplader sigarettenaansteker is USB-C1 poort 100W, USB-C2 en USB A 12W.
Terwijl er later een foto van de lader staat met de volgende waarden (Bij de ''130 W banner):
C1 - 22.5W
A - 30 W
C2 - 100W
Totaal 130W.
En onderaan zie je nog eens de lader staan maar nu met:
C1 - 12W
A - 12W
C2 - 100W
Verklaarbaar, dat is het maximum als je alle 3 de poorten tegelijk gebruikt, MAAR, scroll daar eenmaal naar rechts en je krijgt in 3 afbeeldingen te zien wat het vermogen is op de poorten als je er 2 tegelijk gebruikt. En daar zie ik dat de waarden anders zijn als in de eerste (22,5/30/100W) afbeelding. Want als je C2 gebruikt met één andere poort dan levert C2 nogsteeds 100W, terwijl de C1 en A poorten ineens qua vermogen zijn omgedraaid versus die eerste afbeelding.

Men is dus niet echt secuur geweest in het opstellen van die afbeeldingen en wie weet hoe 'slordig' ze niet zijn in de specificaties? Bovendien kunnen ze handig gebruik maken van het feit dat de sigarettenaansteker geen vastgestelde spanning heeft; bij auto's zeggen we dat die doorgaans 12v is, maar in de praktijk het kan enorm fluctueren. Zeker als de motor hoog in de toeren zit en de dynamo overuren maakt. En bij vrachtwagens/bussen kan er zelfs 24 volt op die plug staan. Dus hoe handig is het wel niet voor ze om te adverteren met 100W en dan voor het gemak achter wege laten dat dat alleen haalbaar is met 24 volt input. En hoe fijn dat er maar weinig apparaten zijn die openheid geven over de laadstroom die met de lader is afgesproken? Mijn iPhone en Samsung telefoons laten dat in elk geval niet zien. Hooguit dat ze aan het 'snelladen' zijn; met welk vermogen dat ook moge zijn.

Dus ik denk dat @jeroen3 wel eens gelijk kan hebben dat de 100W alleen te halen is als de plug met 24V gevoed wordt. Ergens is dat ook wel logisch, want het is simpeler om gewoon een circuit te bouwen die het voltage verlaagt dan eentje die zowel kan verhogen als verlagen.

Last nog least, er staat nergens bij dat trigger-bordje hoeveel vermogen het kan doorlaten. Nu lijkt dat ding mij redelijk passief, dus verwacht ik niet zoveel problemen. Maar ik zou in het begin wel even de temperatuur van dat ding in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

De PL5501 is volgens de datasheet een buck/boost converter.
https://www.szxunrui.cn/siteimages/9904/2022083015472446.pdf
Het ziet er naar uit dat hier nog een IC bij hoort die de communicatie (pulsjes) van de telefoon leest om deze converter aan te sturen.

Ik gebruik op mijn telefoon bv Ammeter dat de laadstromen in beeld brengt, ik heb even gezocht naar iets vat de spanning weergeeft maar kom niet verder dan de spanning van de accu zelf, niet van de input. Zo'n USB analyzer is altijd wel handig om te hebben: https://www.otronic.nl/nl/usb-c-multifunctionele-tester.html

Maar eens met de andere opmerkingen, als het 100w kan laden betekent dat zo'n 8A bij 12v (verliezen even daar gelaten), mogelijk staat die dat niet toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
memphis schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 14:02:
De PL5501 is volgens de datasheet een buck/boost converter.
https://www.szxunrui.cn/siteimages/9904/2022083015472446.pdf
Het ziet er naar uit dat hier nog een IC bij hoort die de communicatie (pulsjes) van de telefoon leest om deze converter aan te sturen.

Ik gebruik op mijn telefoon bv Ammeter dat de laadstromen in beeld brengt, ik heb even gezocht naar iets vat de spanning weergeeft maar kom niet verder dan de spanning van de accu zelf, niet van de input. Zo'n USB analyzer is altijd wel handig om te hebben: https://www.otronic.nl/nl/usb-c-multifunctionele-tester.html

Maar eens met de andere opmerkingen, als het 100w kan laden betekent dat zo'n 8A bij 12v (verliezen even daar gelaten), mogelijk staat die dat niet toe.
USB-C2 5V/3A, 9V/3A, 12V3A, 15V/3A, 20V/5A 100W maximaal; PPS: 3,3-11V/3A

100W kan alleen bij 20V

Zo'n USB meter heb ik maar niet met USB-C, misschien toch maar een nieuwe bestellen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 16-09 21:55
Mattie112 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 19:49:
Voor een projectje heb ik 20V nodig met alleen een auto (12V) tot mijn beschikking. Mijn plan was om dat met een mooie USB oplader op te lossen.

Dus: https://www.amazon.nl/dp/B0B3D9XW8X aangeschaft. Super op USB-C2 kan ik 20V 5A doen

[...]

Ook een USB-C trigger bordje besteld: https://www.amazon.nl/dp/B0CRTQ29NM Waarmee ik kan kiezen welk voltage ik krijg. Handig ook voor in de toekomst :)

Afijn, alles binnen! Het bordje stel ik in op 20V en steek hem in de USB-C2 poort, hmm maar 5V (geverifieerd met multimeter). Ok, andere kabel. Nog steeds 5V. Vreemd.

Poort USB-C1 -> 12V (max van die poort, selector werkt netjes, 5, 9 of 12).

Ok misschien iets met die lader? Mobiel aan de C2 poort -> quick charging. Dus het doet wel iets?

Andere adapter aan trigger board gehangen (die ook 20V kan): hup 20V geen probleem.

Huh? Wat kan hier aan de hand zijn, iemand een idee? Het lijkt niet aan mijn bordje te liggen en mijn mobiel doet quick-carge dus de oplader zou meer dan 5V moeten doen. Helaas kan ik dán niet monitoren hoeveel volt hij doet.

Iemand een idee wat het kan zijn? Kan wel een ander type trigger bordje bestellen natuurlijk.

TL;DR
C2 -> 9, 12, 15, 20v = 5V
C1 -> 9, 12, 15, 20v = 9, 12, 12, 12V (max van die poort)
Andere oplader -> 9, 12, 15, 20v = 9, 12, 15, 20v
Die lader doet alleen 20v op een 24v poort, in een vrachtwagen dus. Daar zijn producenten geheel niet transparant over maar het komt ongelofelijk veel voor, ik heb me ook een ongeluk gezocht om een fatsoenlijke 20v PD autolader te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
XelaRetak schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 14:40:
[...]

Die lader doet alleen 20v op een 24v poort, in een vrachtwagen dus. Daar zijn producenten geheel niet transparant over maar het komt ongelofelijk veel voor, ik heb me ook een ongeluk gezocht om een fatsoenlijke 20v PD autolader te vinden.
Denk je dat of weet je dat?

"Get the maximum power output (130W) from your 12V car port from the built-in Buck-Boost controller chips (PL5501)." Staat een paar posts terug genoemd. En dat buck/boost dus is er geen reden waarom dat niet zou werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 16-09 21:55
Mattie112 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 14:47:
[...]

Denk je dat of weet je dat?

"Get the maximum power output (130W) from your 12V car port from the built-in Buck-Boost controller chips (PL5501)." Staat een paar posts terug genoemd. En dat buck/boost dus is er geen reden waarom dat niet zou werken.
Dat weet ik, ik heb hem zelf (van AliExpress, maar zelfde lader), en lees ook eens de reviews op Amazon :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:03
Ik heb zo'n sticky, super handig.
https://www.amazon.nl/-/e...dp/B0CSKG2PQ8/ref=sr_1_15

Maar dit is toch super eenvoudig te controleren?
Sluit dat ding even aan op je labvoeding op 24V en je weet of hij het dan wel kan.

Geeft hij nu bijvoorbeeld wel 15V als je hem op 12V aansluit?
Ik denk namelijk dat ze niet kunnen boosten.
Als je de engelse product pagina bekijk van die lader 90889 staat er ook expliciet bij "input voltage 24V". Nergens 12.

Recent nog een inbouw UBS-PD bordje gekocht en daar staat ook expliciet bij dat hij niet kan boosten.

Overigens, voor 20V 5A moet je kabel ook een emarker hebben hè

[ Voor 5% gewijzigd door jeroen3 op 20-05-2025 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
jeroen3 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 14:58:
Ik heb zo'n sticky, super handig.
https://www.amazon.nl/-/e...dp/B0CSKG2PQ8/ref=sr_1_15

Maar dit is toch super eenvoudig te controleren?
Sluit dat ding even aan op je labvoeding op 24V en je weet of hij het dan wel kan.
Dat is nog wel een aardig idee, maar op 12V zou ik dan in elk geval, 5, 9 en 12 verwachten.

Kan ik vandaag of morgen wel even testen!
Geeft hij nu bijvoorbeeld wel 15V als je hem op 12V aansluit?
Voor de zekerheid: je hebt het over de autolader?

Nee dat doet hij niet, maar de ene poort gaat tot 12V (en daar krijg ik 12V), de andere die hoger zou moeten gaan krijg ik max 5v)
Ik denk namelijk dat ze niet kunnen boosten.
Als je de engelse product pagina bekijk van die lader 90889 staat er ook expliciet bij "input voltage 24V". Nergens 12.

Recent nog een inbouw UBS-PD bordje gekocht en daar staat ook expliciet bij dat hij niet kan boosten.
Het USB-PD bordje hoeft niet te boosten (of te verlagen), die moet alleen de onderhandeling doen. Het is aan de adapter om te leveren wat het bordje vraagt.

Ik wordt heel iritant continue doorgelinkt naar de NL site, https://nl.ugreen.com/col...-usb-c-autolader-3-poorts daar staat 12-24V
Overigens, voor 20V 5A moet je kabel ook een emarker hebben hè
Ik heb met met een aantal kabels getest, durf niet te zeggen of ze officieel 20V supporten. Een kabel zat bij een beeldscherm met 65w PD dus die zou het moeten kunnen.

Maar ook hier: ik kom niet verder dan 5V op die poort.

[ Voor 11% gewijzigd door Mattie112 op 21-05-2025 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
XelaRetak schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 14:57:
[...]

Dat weet ik, ik heb hem zelf (van AliExpress, maar zelfde lader), en lees ook eens de reviews op Amazon :+
Check,

Ik zie alleen geen review die expliciet zegt dat 20V niet werkt. Wel wat die claimen dat de 100W niet wordt gehaald. Maakt in mijn geval niet uit 20V en 2A is zat.

Pagina: 1