Hoi allemaal,
Na de recente geopolitieke ontwikkelingen ben ik als nerd op jacht gegaan naar een manier om mijzelf zo veel mogelijk los te maken van de Amerikaanse big-tech platformen. Dit ging redelijk goed tot ik een paar maanden geleden probeerde om Google Photos te vervangen. Er zijn in Europa niet echt cloud diensten die dit doen of kunnen.
Er zijn wel prachtige open source en self-hosted alternatieven beschikbaar die voorzien. Maar dat kan niet iedereen. Mijn oog is toen gevallen op Immich, waarvan ik denk dat veel van jullie prima in staat zullen zijn om dat zelf te hosten. Maar jullie ouders of vrienden waarschijnlijk niet.
Zo is geboren: PixelUnion.eu. Samen met een maat van mij proberen wij in Europa het Google Photos alternatief te bieden dat ik zelf zo miste. Ik wil jullie allemaal uitnodigen om ons platform gratis te testen. Maak een gratis account aan of gebruik couponcode GEENFOTOSVOORTRUMP voor 50% korting op alles.
Om te voorkomen dat deze post als een soort promotie wordt gemarkeerd: Dat is het natuurlijk ook, maar mijn doel met deze post is om te engageren met de Tweakers community: Welke features missen wij, welke zaken zouden jullie graag zien of wat moet er nog duidelijker?
Een paar zaken die ik van tevoren alvast kan ophelderen:
Na de recente geopolitieke ontwikkelingen ben ik als nerd op jacht gegaan naar een manier om mijzelf zo veel mogelijk los te maken van de Amerikaanse big-tech platformen. Dit ging redelijk goed tot ik een paar maanden geleden probeerde om Google Photos te vervangen. Er zijn in Europa niet echt cloud diensten die dit doen of kunnen.
Er zijn wel prachtige open source en self-hosted alternatieven beschikbaar die voorzien. Maar dat kan niet iedereen. Mijn oog is toen gevallen op Immich, waarvan ik denk dat veel van jullie prima in staat zullen zijn om dat zelf te hosten. Maar jullie ouders of vrienden waarschijnlijk niet.
Zo is geboren: PixelUnion.eu. Samen met een maat van mij proberen wij in Europa het Google Photos alternatief te bieden dat ik zelf zo miste. Ik wil jullie allemaal uitnodigen om ons platform gratis te testen. Maak een gratis account aan of gebruik couponcode GEENFOTOSVOORTRUMP voor 50% korting op alles.
Om te voorkomen dat deze post als een soort promotie wordt gemarkeerd: Dat is het natuurlijk ook, maar mijn doel met deze post is om te engageren met de Tweakers community: Welke features missen wij, welke zaken zouden jullie graag zien of wat moet er nog duidelijker?
Een paar zaken die ik van tevoren alvast kan ophelderen:
- End2end encryption: we hebben GEEN end-to-end encryption. Dit is by design, want deze feature brengt erg veel limitaties met zich mee. Zo moet een gebruiker zijn sleutels zelf opslaan en als die kwijt raken zouden alle foto's weg zijn, daarnaast kunnen wij niet thumbnailen of andere gave features inzetten. We hebben wel encryption in transit (https, zoals iedereen) en encryption at rest (de fysieke hardeschijven zijn encrypted).
- Privacy: elke gebruiker krijgt bij ons zijn eigen Immich installatie die zeer weinig is aangepast (zie source code). We zetten geen features uit en het staat dus iedereen bijvoorbeeld vrij om extra gebruikers voor familieleden aan te maken. Je foto's en video's verlaten deze omgeving nooit en te nimmer. Ook features zoals facial recognition en vector searching verlaten je omgeving nooit en blijven dus prive.
- Hosting: de hosting is 100% Europees. De storage en compute van ons platform staat in Duitsland en het verkeer verlaat het continent niet.
- Zijn wij te vertrouwen: dat is een hele persoonlijke afweging en ik zal niet pretenderen dat ons platform voor iedereen is. Maar met onze jarenlange ervaring in de hosting en cloud-native wereld staan we in ieder geval technisch als een huis.