Pompput offertes en capaciteit

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• studiostevus
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 16:50
Ik ben bezig met een tuinhuis, waarvoor er een pompput nodig is.
  • Hemelwater plat dak 62 m2
  • Hemelwater terras 31 m2 (eventueel zou ik die ook nog ergens de tuin in kunnen leiden door afschot)
  • Tuinhuis krijgt douche en toilet
  • Backflush zwembad
  • Afstand tot riool 40m, en 3m omhoog
  • Is in Nederland
Ik heb inmiddels 4 offertes gekregen, en schrok toch wel van zowel de kosten maar ook de capaciteit. 3 ervan waren een put van 750-1000 liter, en een ervan was 350 liter. Kosten waren EUR 3500 voor de kleinste, en de grootste was EUR 8000 incl btw.

Hoe bereken je "eerlijk" de benodigde capaciteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Tsja, er moet nogal een diep gat gegraven worden, dat doe je niet effe met de hand.
Dan moet die hele put er in getild worden, pomp er in, (pers)leidingen naar de put en het riool, electra en besturing naar de pomp en meterkast, regelunit in de meterkast, deksel op de put op maaiveldhoogte.
Kost gewoon manuren en materialen. Ik zou qua capaciteit niet de kleinste aanhouden.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Dump dat hemelwater eens in infiltratie kratten. Dan kun je terug naar sanibrailleur niveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• studiostevus
Yaksa schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 16:57:
Tsja, er moet nogal een diep gat gegraven worden, dat doe je niet effe met de hand.
Dan moet die hele put er in getild worden, pomp er in, (pers)leidingen naar de put en het riool, electra en besturing naar de pomp en meterkast, regelunit in de meterkast, deksel op de put op maaiveldhoogte.
Kost gewoon manuren en materialen. Ik zou qua capaciteit niet de kleinste aanhouden.
Deze offertes zijn zonder installatie, alleen de tank en de pomp…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• studiostevus
TheGhostInc schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 17:54:
Dump dat hemelwater eens in infiltratie kratten. Dan kun je terug naar sanibrailleur niveau.
Dat is wel een idee… kan een sanibroyeur zo’n afstand/hoogte overbruggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
studiostevus schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 18:40:
[...]

Dat is wel een idee… kan een sanibroyeur zo’n afstand/hoogte overbruggen?
Snelle Google en hij zegt 6 omhoog, 60 horizontaal, dus er zijn modellen die dit kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Een betonput van 1m3 zit rond de 395 euro.
Zoek er een deftige klokpomp bij en je bent klaar toch?
Voordeel is dan meteen dat je ook een regenwater put hebt die je voor de tuin kan gebruiken.
Gewoon het niveau op 75% houden dan zit er 750 liter in dat je vrij kunt gebruiken.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Ronald.42 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 18:55:
Een betonput van 1m3 zit rond de 395 euro.
Zoek er een deftige klokpomp bij en je bent klaar toch?
Voordeel is dan meteen dat je ook een regenwater put hebt die je voor de tuin kan gebruiken.
Gewoon het niveau op 75% houden dan zit er 750 liter in dat je vrij kunt gebruiken.
Heb je de startpost wel gelezen?
Het toilet komt er ook op te zitten, sta je stront over je plantjes te spuiten. Kan wel natuurlijk, maar er zijn mensen die dat niet zo fijn vinden.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Yaksa schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 18:57:
[...]

Heb je de startpost wel gelezen?
Het toilet komt er ook op te zitten, sta je stront over je plantjes te spuiten. Kan wel natuurlijk, maar er zijn mensen die dat niet zo fijn vinden.
Oeps, ik had alleen hemelwater gelezen _O-

Maar goed dan nog een betonput heb je voor 400 en een degelijke vuilwaterpomp van rvs heb je ook rond die prijs.
En dan pomp je dus gewoon alles naar het riool ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Ronald.42 op 16-05-2025 19:07 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• studiostevus
Ja dat zou ik ook zeggen, maar vond het nogal opvallen dat er dus 3 partijen zij die met 5000 euro plus aankomen. Behalve geld verdienen, snap niet zo goed hoe ze daar aan komen.

Hoe bereken je de benodigde capaciteit van de pomp en put?

[ Voor 15% gewijzigd door studiostevus op 16-05-2025 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
studiostevus schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 20:03:
Ja dat zou ik ook zeggen, maar vond het nogal opvallen dat er dus 3 partijen zij die met 5000 euro plus aankomen. Behalve geld verdienen, snap niet zo goed hoe ze daar aan komen.

Hoe bereken je de benodigde capaciteit van de pomp en put?
Douche en wc water is niet zo moeilijk.
Wat je binnen krijgt via de waterleiding is ook wat je maximaal af zou moeten kunnen voeren.
Dat is ergens rond de 2,5m3 per uur maximaal.

Backflush van je zwembad. Dat moet je zelf kunnen bepalen denk ik.

Dan het plat dak en het terras dat is samen 100m2 met een max regen belasting van 1,8 l/m per m2 kom je ergens rond de 10m3 per uur uit.

Tel alles op die manier bij elkaar op en je komt uit bij een pomp van xxm3 per uur.
Dan nog rekening houden met dat je een pomp kiest die geschikt is voor keutels en wc papier.

En kijk goed wat het debiet van de pomp is bij de gegeven opvoerhoogte.
Hoe hoger hij moet pompen hoe lager het debiet zal zijn.
Dat kun je terug vinden in de pompcurve of tabel die bij een degelijke pomp beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:24
Is er een optie om een soort van wadi te plaatsen?
Heb je gelijk nog een extra stukje groen in je tuin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spherix
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:18
Waarom heb je overigens offertes van alleen de put aangevraagd als er talloze aanbieders zoals dit zijn? https://www.waterpompshop.nl/pompput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:21
Als er toch een kraan moet komen om een pompput te plaatsen, kijk meteen om een regenwaterput plaatsen. Dan kan je daar lekker de plantje mee water geven, de auto wassen, toilet doorspoelen, kleren mee wassen. Als je die niet helemaal vol laat lopen, heb je buffercapaciteit om een minder grote pomp nodig te hebben naar riool toe. Of je brengt de overloop naar de sloot, regenwater wil je liever niet naar riool.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• studiostevus
Spherix schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 08:02:
Waarom heb je overigens offertes van alleen de put aangevraagd als er talloze aanbieders zoals dit zijn? https://www.waterpompshop.nl/pompput
Dat was een van de offertes (de goedkoopste, maar ook met de kleinste put van 350l. Of dat genoeg is weet ik dus niet….)

[ Voor 11% gewijzigd door studiostevus op 20-05-2025 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CvP_tweakers
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12:00
Wat nu als je een kleine aparte pomp/put doet voor de wc naar het riool en het regenwater apart doet?
Of regenwater opvangen in infilttratiekratten of in een grotere tank wat je dan kunt gebruiken om de tuin water te geven of zelfs de wc door te spoelen en mss zelfs de wasmachine mee te vullen.
Gezien recente berichtgeving gaat regenwater waardevol worden.

Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo GEN 24 10 plus, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• studiostevus
CvP_tweakers schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 12:58:
Wat nu als je een kleine aparte pomp/put doet voor de wc naar het riool en het regenwater apart doet?
Of regenwater opvangen in infilttratiekratten of in een grotere tank wat je dan kunt gebruiken om de tuin water te geven of zelfs de wc door te spoelen en mss zelfs de wasmachine mee te vullen.
Gezien recente berichtgeving gaat regenwater waardevol worden.
Zat ik ook aan te denken maar ik weet niet goed hoe ik beide systemen dan moet schalen
Pagina: 1