Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PanMan
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16:36
Hallo HomeWizards.

Ik was benieuwd of dynamische prijzen voor mij voordeliger zijn dan vaste energieprijzen.
Daarom heb ik een tool gemaakt die mijn verbruik terugtest tegen historische marktprijzen om concrete cijfers te geven. Daarnaast was ik benieuwd wat het effect was van een thuisbatterij op mijn energiekosten, hoe groot deze voor mijn gebruik zou moeten zijn, en wat de terugverdientijd is, als ik alleen kijk naar dynamische prijzen.

De tool is volledig privacy-vriendelijk - alle berekeningen gebeuren lokaal in je browser en je gegevens verlaten nooit je computer.

Belangrijkste functies:
• Terugtesten van je daadwerkelijke verbruik tegen historische marktprijzen sinds begin 2023
• Vergelijking van dynamische vs. vaste elektriciteit en gas prijzen op basis van je werkelijke verbruikspatroon
• Berekening van optimale thuisbatterij capaciteit op basis van je verbruik
• Visualisatie van dagelijkse en maandelijkse kostenvergelijkingen

Hoe te gebruiken:
1. Exporteer je 15-minuten interval gegevens van je HomeWizard monitor
2. Upload het CSV-bestand naar de tool
3. Voer je huidige piek/dal tarieven in
4. Krijg gedetailleerde inzichten over mogelijke besparingen

Je kunt het hier uitproberen: https://dynamicpricing.panman.org

Ik heb alleen met mijn eigen data getest, dus als je issues tegenkomt met je data, let me know! Ik heb zelf geen zonnepanelen dus daarmee nog niet kunnen testen. Als je andere data files hebt die niet werken, let me know, ik support graag andere exports - voor dynamische tarieven moet je wel minimaal uur data hebben. Ik heb ook sample data toegevoegd.

Ik ben benieuwd naar elke feedback, bugs, of features die je nuttig vindt.

Let op: De tool is vooral getest met 15-minuten interval gegevens voor het hele jaar 2024, maar kan ook werken met andere periodes. Het bevat marktprijsgegevens sinds begin 2023 voor nauwkeurige terugtesting.

Ik hoor graag je gedachten en suggesties voor verbetering!

Met vriendelijke groet,
PanMan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QmPnI3lJDFarRZI-N4OYooKSdRI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KKpZSTP8Z0JdEjARgdiI9vZa.png?f=fotoalbum_large

Where a calculator on the ENIAC is equipped with 18,000 vacuum tubes and weighs 30 tons, computers in the future may have only 1,000 vacuum tubes and weigh only 1.5 tons.
– Popular Mechanics, March 1949

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rudirudeie
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 28-07 12:46
Hallo PanMan,

Wat een mooie tool!
Ik kwam hem vandaag tegen bij een google zoektocht omdat ik met precies dezelfde vraag zit.

In mijn geval hebben we ook zonnepanelen dus voor ons zijn ook teruglevertarief (boete) en terugleververgoeding relevant om in de vergelijking mee te nemen.

Op dit moment neemt de tool alleen mijn netto verbruik mee, maar ik vermoed dat dynamisch nog veel gunstiger zal zijn als ook het terugleveren dynamisch beprijsd is (incl soms ook negatieve prijzen).

Ben je van plan om je tool ook met die gegevens uit te bereiden?
Als ik kan helpen door mij dataset met je te delen of iets anders te doen dan hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Wordt salderen nu eigenlijk goed meegenomen? Ik heb het idee van niet. Volgens de tool kan ik €582.67 besparen met dynamisch terwijl ik heel veel opwek in de zomer en heel veel afneem in de winter :+

Ik wil ook best mijn dataset delen indien nodig.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PanMan
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16:36
Thanks voor de reacties! Ik heb geen zonnepanelen, en zonder data is het moeilijk testen. Als iemand zijn data wil delen kan ik beter tweaken met zonnepanelen. dat kan via tweakers (bij) panman.nl
Ik besefte ook dat inkoopvergoeding bij dynamisch nog ontbreekt.

Where a calculator on the ENIAC is equipped with 18,000 vacuum tubes and weighs 30 tons, computers in the future may have only 1,000 vacuum tubes and weigh only 1.5 tons.
– Popular Mechanics, March 1949

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rudirudeie
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 28-07 12:46
Ik heb je zojuist een email met mijn dataset gestuurd. Veel plezier ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenvanrijen
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 22:11
Ben benieuwd naar wat de vorderingen zijn (geweest). Enige voortgang nog met de zonnepanelen data?
Pagina: 1