Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_noob
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 01-07 15:01
De harde schijf die ik wil kopen heeft volgens de verkoper ongeveer 46.000 uur gedraaid. Hij zegt dat de schijf alleen is gebruikt voor persoonlijke opslag, zoals films, foto's, enzovoort, op zijn thuisserver. CrystalDiskInfo geeft aan dat de schijf in "goede" staat is en geen slechte sectoren heeft.

Toch wil ik graag jullie mening horen: denken jullie dat deze harde schijf nog lang mee zal gaan? De bedoeling is om hem te gebruiken als opslag-/back-up schijf in mijn desktop, aangesloten via SATA (niet voor OS daarvoor heb ik al een SSD).

Het gaat om een Western Digital 12TB WD120EDAZ.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

SuBBaSS

-has Ryzen

Een schijf als deze als "back up" zou ik sowieso niet doen.
Verder is het voor ons net zo goed koffiedik-kijken. 46.000 uur is al heel wat! (1916 dagen, dik 5 jaar oud).
Die zou ik sowieso mooi laten liggen.

Wel mooie grote schijf maar (dus) ook kans om "mooi" heel veel data te verliezen als hij besluit het ineens op te geven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:40

TommieW

Numa numa.

Met de relatief lage prijs die HDD's kosten, zou ik niet gaan emmeren met tweedehands meuk. Gewoon nieuw kopen. Gebruikte HDD's zijn alleen leuk als het (bijna) gratis is.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:55

D4NG3R

kiwi

:)

pc_noob schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 16:04:
Toch wil ik graag jullie mening horen: denken jullie dat deze harde schijf nog lang mee zal gaan?
Daar valt weinig over te zeggen, schijven falen vooral direct na ingebruikname en na flink wat jaren gebruikt te zijn. M'n vorige NAS had een schijf van ruim 8 jaar welke het nog altijd prima deed, even goed ook genoeg schijven na een jaar of 3 zien sneuvelen.

Bij BackBlaze sneuvelt 1/3e van alle schijven voordat ze de 6 jaar bereiken, maar hoe ze daar gebruikt worden is niet (helemaal) vergelijkbaar met thuisgebruik.

Liggend aan de prijs kan het boeiend zijn, maar voor back-up zou ik deze ontwijken. Tenzij je de data daadwerkelijk al op 2 andere opslagmedia hebt staan en hier de 3e van wil maken.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-09 21:49
TommieW schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 16:23:
Met de relatief lage prijs die HDD's kosten, zou ik niet gaan emmeren met tweedehands meuk. Gewoon nieuw kopen. Gebruikte HDD's zijn alleen leuk als het (bijna) gratis is.
X 2 !

Waarom?
Je weet niet wat je je allemaal op de hals haalt als er iets kapot gaat.

Of je bent natuurlijk een échte tweaker (een rechtvaardiging die ik wel vaker hoor). :+

[ Voor 23% gewijzigd door Renault op 16-05-2025 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:12

nelizmastr

Goed wies kapot

TommieW schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 16:23:
Eens. Het prijsverschil tussen nieuw en gebruikt is bij veel verkopers ook veel te klein om het risico te rechtvaardigen.

Hoewel ik kapotte schijven heb gezien bij 10k uren en werkende bij 100k is het altijd garantie tot de drempel.

Refurbished is m.i. wel een optie (maar dan wel manuf. recertified) want daar zit vaak prima garantie op van 1-3 jaar. Kwestie van jagen op een goeie deal.

I reject your reality and substitute my own

Pagina: 1