Help, wat is verstandig ivm stroomverbruik

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDDuif
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23-05 15:39
Ik heb een vraag mbt onze energie rekening en eventueel dynamische prijzen.

Ons jaarverbruik is behoorlijk hoog doordat wij 2 elektrische auto's rijden en verwarmen d.m.v. airconditioning.
Hierdoor ligt ons jaarverbruik rond de 20.000 kwh daarnaast hebben wij 16 zonnepanelen op zuid 7 op Oost en 7 op west. Dit geeft ongeveer 8.000kwh per jaar. Wat is nou verstandig? Gas is verwaarloosbaar 500m3.

Ik zie het niet zitten om deze winter 2 auto op te laden rond 20:00 voor de hoofdprijs.
Maar ik zie het wel zitten om deze zomer rond 13:00 mijn auto's op te laden en hier geld voor te krijgen :)

Ik heb al jullie topics doorgelezen, excel sheets bewerkt etc etc. maar kom zelf niet echt tot een juist besluit.

Wie kan mij van doorslaggevend advies voorzien?

Wij zijn niet het gezin dat altijd maar de juiste momenten kunnen kiezen om stroom te gebruiken.
Soms moet er (elektrisch) gekookt worden om 18:00, en geladen worden om 18:00 en ook nog elektrisch verwarmd worden :(

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:55
Inderdaad noemt u waar het om gaat in uw situatie: daar is geen goede oplossing voor die steeds de ideale uitkomst geeft, u zult dynamisch moeten zijn bij een dynamisch contract

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18:02
MDDuif schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 11:44:
Ik zie het niet zitten om deze winter 2 auto op te laden rond 20:00 voor de hoofdprijs.
Maar ik zie het wel zitten om deze zomer rond 13:00 mijn auto's op te laden en hier geld voor te krijgen :)
Wel de lusten, niet de lasten, zo werkt dat niet.

Je kan dan in de winter ook om 13:00 gaan laden, waarom alleen in de zomer? Dan is het geheid goedkoper.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDDuif
Wel de lusten niet de lasten is niet wat ik probeer aan te geven. Jammer dat nou net dit blijft hangen.
Wat ik probeer aan te geven is dat het lastig plannen kan zijn. uiteraard probeer je er zoveel mogelijk rekening mee te houden maar dit lukt niet altijd in een dynamisch gezin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Daar is niet echt een handige oplossing voor te bedenken. Ja, je ecologische footprint flink verlagen door dichterbij huis werk te zoeken, dan ben je niet meer afhankelijk van twee auto's die je MOET opladen op piek tijden. 20.000 kWh voor één gezin is natuurlijk absurd, zeker als je daar ook nog 500m³ gas aan toevoegt. Dure gasaansluiting overigens qua vastrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:45
Je kunt toch gewoon een berekening maken? Hoe vaak denk je in een jaar je auto te moeten opladen op een ongunstig moment? Hoe vaak verwacht je te moeten verwarmen als stroom duur is?

Je kunt hiervoor de gegevens gebruiken die je al hebt, of je moet dit een tijdje gaan bijhouden. Het verbruik van je airco kun je loggen met een tussenstekker die het verbruik meet. Als je dit koppelt aan Home Assistant, dan krijg je een mooi overzicht wanneer je zoal veel stroom verbruikt. Home Assistant kan ook gekoppeld worden aan een P1 meter met een extra apparaatje, zodat je inzicht krijgt in je stroomverbruik/teruglevering en de momenten daarvan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Gewoon automatiseren met Home Assistant?
Dynamisch tarief inlezen, na 3 uur 's middags kan dat ook alvast van morgen. Dan kijken wanneer de auto opgeladen moet zijn, hoeveel tijd daar voor nodig is, en tijdvakken gaan indelen gesorteerd op laagste prijs.
Als je nog een uurtje moet laden dan laad je tijdens het goedkoopste tijdvak, als je nog twee uurtjes moet laden doe je dat tijdens de twee goedkoopste tijdvakken.
Je kunt dat zelfs nog per (k)Wh doen; per tijdvak indelen hoeveel je moet laden, en als je voor dat tijdvak genoeg hebt geladen zet je 'm uit.

Helaas is een thuisaccu van 60kWh nog niet super rendabel, maar dan zou je met wat slimmigheid je accu vol kunnen hebben op de goedkope tijd en het laden iets langer kunnen spreiden.

Als je overdag op je werk bent (met auto) en 'm altijd 's avonds/'s nachts moet laden dan zal het waarschijnlijk goedkoper zijn om op je werk te laden, helemaal als je dat dan ook zakelijk kan doen.

'Wel de lusten, niet de lasten' vind ik een dooddoener. Je zult tijd of geld moeten investeren om het geregeld te krijgen, maar er zijn echt wel opties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MDDuif
Ja dit overzicht heb ik ongeveer. En mede door de lucht/lucht verwarming zien we een hoog verbruik in de wintermaanden, zeker t.o.v. de opbrengsten van de zonnepanelen. Ik neig naar een vast contract en gewoon blijven salderen. En heb niet het gevoel dat ik hier overtuigd kan worden dat ik beter variabel af kan sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@MDDuif
Maar ik zie het wel zitten om deze zomer rond 13:00 mijn auto's op te laden en hier geld voor te krijgen
Dan zou ik daarmee beginnen - je hebt natuurlijk een dynamisch contract, of niet?
Verder zou ik de 20.000 kWh verder opgesplitst willen zien - mobiliteit vs. verwarming bijvoorbeeld.
Wat is het gasverbruik voor verwarmen en warm water (opgesplitst)

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDDuif
2024 11000 kWh voor de auto's
Resterend is verwarmen, koken en overig verbruik.
Gas is enkel alleen nog voor warm water. Deze aansluiting laat ik bewust open zodat ik flexibel ben mocht het nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20-06 12:57
Absurde waarden , zijn grootverbruikers ( bedrijfs) waarden .
Met 2x 5000kw ? voor de auto ( beide 20k p jaar ? ) en dan nog 10k in je huis is alsnog veel dat zijn niet alleen airco's ook al zijn het er 6 of is het een 400m² villa met 6 pubers 4 boilers en 3 vrieskisten ?

Met andere woorden zou ook het verbruik zelf eens onderzoeken en bijv. die auto's op het werk op te laden indien mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDDuif
Volgens mij zeg ik nergens dat het niet veel is :)
Het is mijn keuze om met gezellig veel mensen in een gezellig groot huis te wonen toch?

Ik vraag alleen advies mbt tot contract.

Wat mij betreft kan een admin dit topic sluiten hoor.
Om een mooi brug te maken....Dank voor alle positieve energie!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
meer PV leggen. meer eigen verbruik zien te realiseren...

404 Signature not found

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20-06 16:38
Je laat je wel erg makkelijk op de kast jagen... maar ik doe een poging inhoudelijk te reageren.

Het helpt sowieso al dat je inzichtelijk hebt waar je stroomverbruik zit.
Hoe dynamischer je je stroomverbruik kunt inplannen, des te lucratiever kan het zijn om een dynamisch contract te kiezen.

We vragen niet het elektrisch koken uit te stellen, zo heel veel kWh verbruik je ook weer niet tijdens het koken alleen.
De grootste winst zul je halen uit gunstiger auto's laden en elektrisch verwarmen.
Elektrisch verwarmen zou je kunnen instellen, dat het alleen mag als er iemand thuis is (mocht je dat nog niet gedaan hebben). Je zou de verwarming eerder aan kunnen laten gaan bij lagere prijzen en dan minder verwarmen als de prijs hoger wordt.
Als je niet in de gelegenheid bent om bijv. je auto's overdag te laden en per se op de duurdere momenten moet laden, kun je beter aan een vast contract gaan denken.

En natuurlijk... de goedkoopste stroom is de stroom die je zelf opwekt. Verbruik dus vooral de stroom wanneer je die zelf opwekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:05
Zaken als koken en verwarmen valt niet zo heel veel aan te sturen en begrijperlijkerwijs willen mensen dat ook niet. Waar wel veel op te besparen valt is slim laden van je auto's op de goedkope uren; je bent echt knettergek als je een dynamisch contract hebt en de auto dan rond 20:00 inprikt.
Met een slimme laden geef je in hoe ver de auto geladen moet zijn op welk tijdstip en er wordt dan automatisch in de goedkoopste uren geladen.
Anders neem je er een secundair allocatiepunt bij met een dynamisch contract erop om de auto's te laden en neem je een vast contract op je primaire allocatiepunt om de woning te verwarmen etc.
Met een dergelijk gigantisch verbruik kan dat wellicht uit.
En anders gewoon alles vast zetten.
Gas eruit om vastrecht te besparen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:45

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Dynamisch is leuk als je daar op kan inspelen. Als je auto's niet kunnen laden op de momenten dat dat het beste is dan heb je eigenlijk maar 2 opties.
- niet dynamisch
- accu's om overdag op te slaan en 's avonds je auto mee te laden .

Je zal moeten uitrekenen welke van de 2 het meest rendabel is. Dat kan ook een combinatie van beiden zijn zoals bijv. accu's pas na afschaffing saldering.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:36

de Peer

under peer review

kun je nog zonnepanelen bij leggen? dat zou stap 1 moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18:00
MDDuif schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 11:44:
Gas is verwaarloosbaar 500m3.

Wie kan mij van doorslaggevend advies voorzien?
Ik wilde zeggen, ga van het gas af. Scheelt je minimaal €300 per jaar.
MDDuif schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 12:40:
Gas is enkel alleen nog voor warm water. Deze aansluiting laat ik bewust open zodat ik flexibel ben mocht het nodig zijn.
Maar ja...
Waar zou het nog nodig voor zijn?

(En op jouw grote hoop is €300 wellicht verwaarloosbaar, maar ik wilde het toch wel aangeven.)

Verder, vooral inhakend op wat andere ook al aangeven:

Dynamisch is nu eigenlijk alleen interessant als je dat verbruik kunt sturen, dus wel (bijna altijd) overdag die auto's kunt laden. En dan heb je waarschijnlijk meer zonnepanelen nodig.
Als je dit verbruik niet of nauwelijks kunt sturen, en zolang je nog kunt salderen, lijkt me inderdaad een vast contract het beste in jouw situatie.
Vanaf 2027 opnieuw bekijken. Wellicht is dynamisch dan wel de betere optie, eventueel in combinatie met accu's.

Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:44
Als je huishouden niet dynamisch lukt (overdag verwarmen, overdag auto laden, overdag wassen etc), dan is een dynamisch contract niet handig.

Dus ik zou of variabel (per maand), of vast nemen. Je geeft aan warm water verwarmt met gas - sanitair of verwarming? Want als het enkel sanitair is, zou ik toch eens overwegen om toch een afsluiting erop te zetten. Kan ook tijdelijk, om te kijken of het bevalt.
Pagina: 1