Keukenkastjes schilderen, primer laat los

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJ uit Brabant
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 05-09 17:02
Gisteren begonnen aan het schilderen van de keuken.
Eerst alles ontvet met Universol. Primer erop (Avis multiprimer aqua in de kleur grijs), schuren, weer primer erop. Vandaag licht geschuurd en ik wrijf de primer er op sommige delen zo weer af. ☹️

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S3hhw1VrVC8MXUaivuJjngPKGiw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cEIb8X6ltUQB5UjUtwoTKHxx.jpg?f=fotoalbum_large

Dit voorspelt weinig goeds voor de laklaag die erop moet komen.
De deurtjes lijkt het tot nu toe redelijk op te blijven zitten maar voor hoe lang?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:55

Theo

moederbord

Wil je die houtnerflook behouden? Met name met een keuken kunnen de kastjes echt doorweekt zijn met vuil en vet. Het echt goed opschuren met korrel 80 is dan een goede manier om het hout klaar te maken voor een primer of een grondverflaag.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Yup daar zit dus waarschijnlijk nog vette troep op/in.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Findail
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15:52
Theo schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 11:20:
Wil je die houtnerflook behouden? Met name met een keuken kunnen de kastjes echt doorweekt zijn met vuil en vet. Het echt goed opschuren met korrel 80 is dan een goede manier om het hout klaar te maken voor een primer of een grondverflaag.
Is het wel hout wat hier wordt geverfd?? Meeste keukens die ik ken hebben niet direct hout als materiaal waar je tegen kijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJ uit Brabant
Deurtjes zijn gewone spaanplaat met melamine met daarop een plaatje van grijs nephout. Het probleem zit hem vooral in de zijwand tussen keuken en koelkast en tussen keuken en fornuis. En dat smalle stukjebij de hoekkast. Deurtjes zijn inmiddels wel van een eerste laklaag voorzien omdat daar de primer beter bleef zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:41

mjl

Ugh

Ik heb ook al eens gehad dat de melamine los liet vanwege de oplosmiddelen in de verf. Verder is de toplaag vaak heel glad en hecht er maar weinig echt goed aan.

Je moet je primer goed afstemmen op je ondergrond, als het plastic is hecht een hout primer gewoon slecht.

En zoals genoemd, goed ontvetten, universol is leuk maar begin eens met wasbenzine en bio-ethanol.

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJ uit Brabant
mjl schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 16:05:
Ik heb ook al eens gehad dat de melamine los liet vanwege de oplosmiddelen in de verf. Verder is de toplaag vaak heel glad en hecht er maar weinig echt goed aan.

Je moet je primer goed afstemmen op je ondergrond, als het plastic is hecht een hout primer gewoon slecht.

En zoals genoemd, goed ontvetten, universol is leuk maar begin eens met wasbenzine en bio-ethanol.
Vandaag remmenreiniger gebruikt. Morgen kijken hoe dat uitpakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
GJ uit Brabant schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 16:53:
[...]Vandaag remmenreiniger gebruikt. Morgen kijken hoe dat uitpakt.
Remmenreiniger is alleen geschikt om metaal te reinigen.
De nafta stoffen die er in zitten kunnen plastic oplossen, dus ongeschikt voor plastic keukenkastjes.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GJ uit Brabant
Yaksa schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 16:58:
[...]

Remmenreiniger is alleen geschikt om metaal te reinigen.
De nafta stoffen die er in zitten kunnen plastic oplossen, dus ongeschikt voor plastic keukenkastjes.
Ik zie wel wat er gebeurt. Het plastic een beetje aantasten is niet zo verkeerd in dit geval. Als dat laagje plastic niet meer zo'n heel glad oppervlak is, hecht de verf waarschijnlijk juist beter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

GJ uit Brabant schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 17:30:
[...]

Ik zie wel wat er gebeurt. Het plastic een beetje aantasten is niet zo verkeerd in dit geval. Als dat laagje plastic niet meer zo'n heel glad oppervlak is, hecht de verf waarschijnlijk juist beter.
Het kan ook het plastic aantasten door broos te worden, alsof het droge klei is. Dan kun je er wel verf op smeren, maar dan brokkelt het plastic mét klei van de panelen af..

Kun je de plastic laag niet geheel verwijderen, of geheel wegschuren tot je op het hout zit?

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJ uit Brabant
Theo schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 21:28:
[...]

Het kan ook het plastic aantasten door broos te worden, alsof het droge klei is. Dan kun je er wel verf op smeren, maar dan brokkelt het plastic mét klei van de panelen af..

Kun je de plastic laag niet geheel verwijderen, of geheel wegschuren tot je op het hout zit?
Dit zijn geen houten panelen, het is spaanplaat met melamine en kantenband. Kaal spaanplaat is nooit mooi, ook al smeer je er een kleurtje op. Ik wacht het wel af. Zoveel remmenreiniger heb ik er nu ook weer niet op gedaan dus wellicht valt het mee. In het uiterste geval moet ik een nieuwe set panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07:48
@GJ uit Brabant mijn ouders hebben eens de melamine laag van de keuken verwijdert, veel geplamuurd en geschuurd, vervolgens geschilderd. Dat waren frontjes met een profiel er in. Zag er daarna netjes uit. Wel veel werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJ uit Brabant
Piemol schreef op zondag 18 mei 2025 @ 08:39:
@GJ uit Brabant mijn ouders hebben eens de melamine laag van de keuken verwijdert, veel geplamuurd en geschuurd, vervolgens geschilderd. Dat waren frontjes met een profiel er in. Zag er daarna netjes uit. Wel veel werk.
Dat moet natuurlijk ieder voor zichzelf weten. Dit is een heel goedkope keuken van 11 jaar oud. Daar ga ik niet veel tijd en/of geld in steken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Misschien een andere insteek. Je gebruikt nu verf en een onderlaag. De betere graffiti verf (die spuitbussen) die hechten op zo'n beetje alles. Wanneer je het buiten op vuil/vet/oud beton spuit zit het er jaren later nog steeds op, ondanks de wind en de regen.. Nu zal een busje van de Action/bouwmarkt niet ideaal zijn, m

Misschien eens gaan kijken naar zo'n busje?

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:51
Wasbenzine is ook niet erg geschikt als ontvetter voor keukenvet.
Kan je beter water met een flinke scheut ammoniak gebruiken.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:43
Allgrund moet je hebben voor melamine kasten.
https://www.deverfvakman.nl/vista-allgrund-9110-blik/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJ uit Brabant
Theo schreef op zondag 18 mei 2025 @ 17:54:
Misschien een andere insteek. Je gebruikt nu verf en een onderlaag. De betere graffiti verf (die spuitbussen) die hechten op zo'n beetje alles. Wanneer je het buiten op vuil/vet/oud beton spuit zit het er jaren later nog steeds op, ondanks de wind en de regen.. Nu zal een busje van de Action/bouwmarkt niet ideaal zijn, m

Misschien eens gaan kijken naar zo'n busje?
Ik betwijfel of ze dat spul kunnen mengen in exact dezelfde kleur als ik voor de deurtjes heb gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJ uit Brabant
Keuken is af, op dat smalle stuk bij de hoekkast na.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S3hhw1VrVC8MXUaivuJjngPKGiw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cEIb8X6ltUQB5UjUtwoTKHxx.jpg?f=fotoalbum_large
Daar blijf ik de primer zo wegvegen.
Idee is nu om dat te laten vervangen door kaal MDF wat ik dan zelf schilder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJ uit Brabant
Dank voor de tip maar ik had al een goede primer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 00:14
Wrappen ook al overwogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJ uit Brabant
Overwogen? Ja, dat wel, en vervolgens besloten daar niet aan te beginnen. Ben ik waarschijnlijk te lomp en ongeduldig voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:17

Dennis1812

Amateur prutser

Bij ons heeft de huisbaas toen bij 1 kast die plastic laag een gaatje had overal het plastic afgehaald, geschuurd en geverfd. Dat ziet er mooi uit en is makkelijk wasbaar nog steeds. Dat is nu al 7 jaar terug en het is nog steeds netjes

Ik zou echt overleggen het plasticje te verwijderen om het jezelf makkelijker te maken.
Met een scherp mesje en föhn kom je best ver.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

GJ uit Brabant schreef op maandag 19 mei 2025 @ 00:32:
[...]

Ik betwijfel of ze dat spul kunnen mengen in exact dezelfde kleur als ik voor de deurtjes heb gebruikt.
Ze hoeven het ook niet te mengen in je eindkleur, je kan het als onderlaag gebruiken waar je lak wél op kan hechten. Als je spuitverfkleur dan een beetje in de buurt komt van je eindkleur (of je gebruikt wit zoals de meeste grondverf) dan zit je al goed,

UIteindelijk zoek je iets dat gewoon hecht op de ondergrond, zodat je daarover je lak kunt aanbrengen. Of dat nu een primer is van de bouwmarkt, een goede primer van de verfwinkel of een bus goede grafitti; uiteindelijk doet het allemaal hetzelfde.

Ben je trouwens ook al bij een verfwinkel langs geweest? Die hebben veel beter spul dan welke bouwmarkt dan ook. (ik heb twee jaar geleden ook de keukenkastjes geverfd, en zelfs voor die verf ben ik naar de verfwinkel gegaan) Mogelijk dat zij zowel tips als primer voor je hebben.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:24
GJ uit Brabant schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 11:00:
Gisteren begonnen aan het schilderen van de keuken.
Eerst alles ontvet met Universol. Primer erop (Avis multiprimer aqua in de kleur grijs), schuren, weer primer erop. Vandaag licht geschuurd en ik wrijf de primer er op sommige delen zo weer af. ☹️
Als ik dit zo lees ben je schuren voor het primeren vergeten?

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJ uit Brabant
Cyriel85 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 08:51:
[...]

Als ik dit zo lees ben je schuren voor het primeren vergeten?
Dat werd zo geadviseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJ uit Brabant
Inmiddels het smalste latje van dat hoekstuk verwijderd. Nu een spleet ter dikte van dat latje tussen de twee kasten. Idee is nu om ertussen een stuk kale mdf op die zijwand van de hoekkast te plakken/ schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJ uit Brabant
Theo schreef op maandag 19 mei 2025 @ 08:46:
[...]

Ze hoeven het ook niet te mengen in je eindkleur, je kan het als onderlaag gebruiken waar je lak wél op kan hechten. Als je spuitverfkleur dan een beetje in de buurt komt van je eindkleur (of je gebruikt wit zoals de meeste grondverf) dan zit je al goed,

UIteindelijk zoek je iets dat gewoon hecht op de ondergrond, zodat je daarover je lak kunt aanbrengen. Of dat nu een primer is van de bouwmarkt, een goede primer van de verfwinkel of een bus goede grafitti; uiteindelijk doet het allemaal hetzelfde.

Ben je trouwens ook al bij een verfwinkel langs geweest? Die hebben veel beter spul dan welke bouwmarkt dan ook. (ik heb twee jaar geleden ook de keukenkastjes geverfd, en zelfs voor die verf ben ik naar de verfwinkel gegaan) Mogelijk dat zij zowel tips als primer voor je hebben.
Al mijn verf en de primer komen van een verfspeciaalzaak.
Bedankt voor het advies maar ik ga al dat werk hier niet meer voor doen. Moest ik nu nog beginnen met de keuken dan was het wellicht nog wel een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJ uit Brabant
Dennis1812 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 02:19:
Bij ons heeft de huisbaas toen bij 1 kast die plastic laag een gaatje had overal het plastic afgehaald, geschuurd en geverfd. Dat ziet er mooi uit en is makkelijk wasbaar nog steeds. Dat is nu al 7 jaar terug en het is nog steeds netjes

Ik zou echt overleggen het plasticje te verwijderen om het jezelf makkelijker te maken.
Met een scherp mesje en föhn kom je best ver.
Om dit goed en netjes te doen zou ik de hele hoekkast onder de keuken uit moeten halen. Wat mij betreft teveel werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:24
Dan vind ik het niet vreemd dat je de primer er zo af veegt. Zonder schuren is het oppervlak veel te glad om goed te hechten.
Wellicht een speciale primer, maar vind niet schuren voor een verflaag erg gek.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJ uit Brabant
Cyriel85 schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 19:08:
[...]

Dan vind ik het niet vreemd dat je de primer er zo af veegt. Zonder schuren is het oppervlak veel te glad om goed te hechten.
Wellicht een speciale primer, maar vind niet schuren voor een verflaag erg gek.
Tweede keer wel flink geschuurd maar dat hielp op het hoekstuk ook weinig. De rest van de keuken ging beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
Ik heb ooit ook last gehad met Universol (en St Marc): itt ammonia laten deze eerste 2 ontvetters wel iets achter. Een acryllak vindt dat niet tof en je moet dus met een vochtige doek het residu universol verwijderen. Voor ammonia (helaas, het stinkt en is milieuonvriendelijk) gold dat niet (voor de verf die ik gebruik).

Ik vermoed dat ammonia nog wel sterker ontvet dan universol. Het is in ieder geval goedkoper.
Pagina: 1