Luchtlekken ventilatie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappelnoot
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 06-07 17:29
Hoi,

Ik ben zopas in een nieuw appartement gaan intrekken waarvan ik zelf de eigenaar ben. Het is een vrij recent gebouwd appartement (2017), maar de vorige eigenaars droegen er niet goed zorg voor. De ventilatieroosters aan de ramen waren dicht (en nooit geopend), de mechanische ventilatie werkt zo goed als niet, en er was overal aan de ramen zwarte schimmel.

Ondertussen is de schimmel verwijderd en laat ik de roosters permanent open, maar de ventilatie werkt nog steeds niet goed. De unit bedraagt een Renson Healthbox II, en daar zijn geen problemen. Het probleem zit hem in de buizen, maar ik weet niet waar, de buizen zijn allemaal in het plafond ingewerkt. Er lijkt maar 10% van het debiet door te gaan, dus ik vermoed dat er ergens een lek is, of een gekneld punt.

Mijn vraag is: is dit iets dat ventilatie vakmannen kunnen oplossen zonder het plafond open te breken? Zou dit veel kunnen kosten?
Is dit iets dat ik zelf eventueel kan doen?

Alvast dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xobdorp
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:04
Ik laat om de zoveel jaar voor 100-150E de kanalen reinigen. Gaan ze met een schoorsteen-veger-achtige borstel door die kanalen heen en stofzuigen ze de boel schoon. Hopelijk kan je het daar al mee verhelpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappelnoot
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 06-07 17:29
xobdorp schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 10:58:
Ik laat om de zoveel jaar voor 100-150E de kanalen reinigen. Gaan ze met een schoorsteen-veger-achtige borstel door die kanalen heen en stofzuigen ze de boel schoon. Hopelijk kan je het daar al mee verhelpen?
Is dit dan om opstapeling van stof en haar te verwijderen?
Van wat ik kan zien zijn de buizen bij mij zo goed als volledig stofvrij, dus het lijkt alsof er nooit veel lucht doorheen is gegaan, maw dat er toch ergens een lek moet zijn of een knelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xobdorp
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:04
Diezelfde mensen zouden je dáár dan ook mee kunnen helpen lijkt me. Goede ervaringen met de mensen van www.huisventilatie.com. Van tevoren prijs afspreken en laat ze maar eens kijken...