Hallo mede tweakers,
Na jaren is de interesse weer gewekt voor het eventueel bouwen van een pc (m-atx formfactor)
Wil er geen vermogen aan kwijt, heb me gericht tot een midtier build.
Systeem is bedoeld om af en toe games via steam goedkoop op de kop te tikken en te gamen.
Wil wel comfortabel op fhd 60fps kunnen gamen (oude als huidige AA(A)games) in toekomst wellicht op 1440p maar daar moet dan een 1440p scherm voor in de plaats komen. Nu nog nvt.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Pc is voornamelijk bedoeld om fhd op te gamen. Eventueel op een 4k tv in de woonkamer.
Wat mag het systeem gaan kosten?
~6-700eur (excl videokaart, dit wil ik 2de hands aanschaffen)
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Fhd monitor 60hz. Toetsenbord, muis en studio monitors.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Gehele systeem, van mb tot voeding. De kast komt zonder fans zover ik weet, heb er 3 zelf toegevoegd.
Videokaart wil ik 2de hands op de kop tikken, budget ~200eur.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Heb niet direct een merk voorkeur, enkel dat het een AMD cpu moet hebben. AMD heeft momenteel de beste cpus in mijn optiek. Cpu moet am5 zijn en beetje toekomstgericht. Bord moet upgrades bieden voor in de toekomst. Het lijstje bestaat nu voornamelijk uit GB onderdelen. Deze krijgen goede reviews en zijn tevens goed beschikbaar.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geen grote kast, m-atx. Verder liefst wel beetje stil als het kan. Wifi optie.
Luchtgekoeld, aio is niet de wens de gekozen Arctic moet voldoen.
Ga je overklokken?
Nee.
Wat verwacht je van ons?[i]
Laatste keer zelf bouwen is al gauw 10jr geleden maar wat onderzoek en videos bekijken is daar volgens mij niet veel in veranderd en moet dat zeker weer zelf lukken.
Omdat het even geleden is wil ik graag weten of onderstaand lijstje compatibel is met elkaar.
Mocht ik ergens de prijzen kunnen drukken is dat mooi meegenomen.
Keuzen voor wattage voeding is bewust voor als ik in toekomst een zwaarder cpu en/of videokaart wil toevoegen.
Na jaren is de interesse weer gewekt voor het eventueel bouwen van een pc (m-atx formfactor)
Wil er geen vermogen aan kwijt, heb me gericht tot een midtier build.
Systeem is bedoeld om af en toe games via steam goedkoop op de kop te tikken en te gamen.
Wil wel comfortabel op fhd 60fps kunnen gamen (oude als huidige AA(A)games) in toekomst wellicht op 1440p maar daar moet dan een 1440p scherm voor in de plaats komen. Nu nog nvt.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Pc is voornamelijk bedoeld om fhd op te gamen. Eventueel op een 4k tv in de woonkamer.
Wat mag het systeem gaan kosten?
~6-700eur (excl videokaart, dit wil ik 2de hands aanschaffen)
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Fhd monitor 60hz. Toetsenbord, muis en studio monitors.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Gehele systeem, van mb tot voeding. De kast komt zonder fans zover ik weet, heb er 3 zelf toegevoegd.
Videokaart wil ik 2de hands op de kop tikken, budget ~200eur.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Heb niet direct een merk voorkeur, enkel dat het een AMD cpu moet hebben. AMD heeft momenteel de beste cpus in mijn optiek. Cpu moet am5 zijn en beetje toekomstgericht. Bord moet upgrades bieden voor in de toekomst. Het lijstje bestaat nu voornamelijk uit GB onderdelen. Deze krijgen goede reviews en zijn tevens goed beschikbaar.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geen grote kast, m-atx. Verder liefst wel beetje stil als het kan. Wifi optie.
Luchtgekoeld, aio is niet de wens de gekozen Arctic moet voldoen.
Ga je overklokken?
Nee.
Wat verwacht je van ons?[i]
Laatste keer zelf bouwen is al gauw 10jr geleden maar wat onderzoek en videos bekijken is daar volgens mij niet veel in veranderd en moet dat zeker weer zelf lukken.
Omdat het even geleden is wil ik graag weten of onderstaand lijstje compatibel is met elkaar.
Mocht ik ergens de prijzen kunnen drukken is dat mooi meegenomen.
Keuzen voor wattage voeding is bewust voor als ik in toekomst een zwaarder cpu en/of videokaart wil toevoegen.
# | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 7 7700 Tray | € 188,85 | € 188,85 |
1 | Moederborden | Gigabyte B650M D3HP AX | € 129,90 | € 129,90 |
1 | Behuizingen | Lian Li A3-mATX Black | € 68,99 | € 68,99 |
1 | Processorkoeling | Arctic Freezer 36 (Black) | € 30,10 | € 30,10 |
3 | Ventilators | Arctic P12 PWM PST Zwart, 120mm | € 5,66 | € 16,98 |
1 | Geheugen intern | G.Skill Flare X5 F5-6000J3636F16GX2-FX5 | € 79,90 | € 79,90 |
1 | Voedingen | Gigabyte UD750GM PG5 (rev. 1.0) | € 79,95 | € 79,95 |
1 | SSD's | Kingston NV3 (retail) 1TB | € 56,90 | € 56,90 |
Totaal | € 651,57 |